Yleinen kuskien väittelytoikki

teukka_85

Member
Liittynyt
7.3.2012
Viestit
13
"All time F1 records

Most fastest laps during one season
1. Michael Schumacher set 10 fastest laps during 2004 with his Ferrari F248 (out of 18 races)
2. Kimi Räikkönen set 10 fastest laps in 2008 in a Ferrari F2008 (out of 18 races)
3. Kimi Räikkönen posted 10 times the fastest lap in 2005 in a McLaren MP4-20 (out of 19 races)"

Ilmeisesti ne suurimmat ongelmat olivat Kimillä 2008 nimenomaan aika-ajoissa, kun tuolla kaudella kuitenkin sivunnut schumin ja omaa aiempaa ennätystään kilpailun nopeimpien kierrosaikojen määrässä kauden aikana.
 

fin_land

New member
Liittynyt
5.3.2012
Viestit
4
"All time F1 records

Most fastest laps during one season
1. Michael Schumacher set 10 fastest laps during 2004 with his Ferrari F248 (out of 18 races)
2. Kimi Räikkönen set 10 fastest laps in 2008 in a Ferrari F2008 (out of 18 races)
3. Kimi Räikkönen posted 10 times the fastest lap in 2005 in a McLaren MP4-20 (out of 19 races)"

Ilmeisesti ne suurimmat ongelmat olivat Kimillä 2008 nimenomaan aika-ajoissa, kun tuolla kaudella kuitenkin sivunnut schumin ja omaa aiempaa ennätystään kilpailun nopeimpien kierrosaikojen määrässä kauden aikana.
Eikös Kimillä ollut joskus sellainen tapa (ajankohtaa en muista), että hän aina kilpailun viimeisillä kierroksilla ajoi tuon nopeimman kierroksen, kun bensatankki oli tyhjimmillään?
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Eikös Kimillä ollut joskus sellainen tapa (ajankohtaa en muista), että hän aina kilpailun viimeisillä kierroksilla ajoi tuon nopeimman kierroksen, kun bensatankki oli tyhjimmillään?
Joo 2008, taisi olla pientä näpäytystä tallijohtoa kohtaan kun Kimi oli yleensä kisoissa nopeampi kuin Massa mutta siihen aikaan ei heittämällä ohi menty.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Eikös Kimillä ollut joskus sellainen tapa (ajankohtaa en muista), että hän aina kilpailun viimeisillä kierroksilla ajoi tuon nopeimman kierroksen, kun bensatankki oli tyhjimmillään?
Yllättäen nopeimmat kierrokset useimmiten ajetaan kilpailun viimeisillä kierroksilla, kun bensatankki on tyhjimmillään ja radan pito parhaimmillaan. (sarkasmia)
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Yllättäen nopeimmat kierrokset useimmiten ajetaan kilpailun viimeisillä kierroksilla, kun bensatankki on tyhjimmillään ja radan pito parhaimmillaan. (sarkasmia)
No melkoisen nokkelasti päätelty, mutta tässä varmaan haettiin jotain muuta. Yleensä kisan lopussa porukka varmistelee, laskee koneen kierroksia tai muuten säästelee autoaan. Kimi oli kyseisellä kaudella tapana vetäistä kisan viimeiset kierrokset täysiä sijoituksesta riippumatta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No melkoisen nokkelasti päätelty, mutta tässä varmaan haettiin jotain muuta. Yleensä kisan lopussa porukka varmistelee, laskee koneen kierroksia tai muuten säästelee autoaan. Kimi oli kyseisellä kaudella tapana vetäistä kisan viimeiset kierrokset täysiä sijoituksesta riippumatta.
Niin, helppoahan se on viedä, jos kukaan muu ei edes yritä. Yleensähän Kimi veteli noita varsin yksin, siis ilman että olisi ollut uhkaa takana tai tavoiteltavaa edessä. Eli "turhaan".
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Niin, helppoahan se on viedä, jos kukaan muu ei edes yritä. Yleensähän Kimi veteli noita varsin yksin, siis ilman että olisi ollut uhkaa takana tai tavoiteltavaa edessä. Eli "turhaan".
Niin, nuo Kimin nopeimmat kierrokset viimeiseillä kierroksilla olivat kyllä vain ihan puhdasta lapsellisuutta Räikköseltä. Tuossa on vaikea nähdä mitään järkeä. Ei sikäli, ei hän toisaalta muistaakseni koskaan menettänyt mitään tekemällä noin.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Itse muistelin että Kimi olisi näitä viimeisen kierroksen nopeimpia ajellut McLaren-aikana, ja kun katselin F1.comin tilastoista 2008 nopeimpia kierroksia niin ei Kimi niitä viimeisellä/viimeisillä kierroksilla ajanut. Pari kertaa nopein tuli ihan lopussa, mutta niin tuli muillakin samassa kisassa.
 

fin_land

New member
Liittynyt
5.3.2012
Viestit
4
Yllättäen nopeimmat kierrokset useimmiten ajetaan kilpailun viimeisillä kierroksilla, kun bensatankki on tyhjimmillään ja radan pito parhaimmillaan. (sarkasmia)
Kiitos tästä:thumbup:
Tarkoitus oli vaan kysymyksen kautta pohtia tuota vuoden 2008 nopeinten kierrosten määrää.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Niin, nuo Kimin nopeimmat kierrokset viimeiseillä kierroksilla olivat kyllä vain ihan puhdasta lapsellisuutta Räikköseltä. Tuossa on vaikea nähdä mitään järkeä. Ei sikäli, ei hän toisaalta muistaakseni koskaan menettänyt mitään tekemällä noin.
Mahtavia kommentteja kyllä. Luuletko todella, että Räikköstä kiinnosti tippaakaan, että ajoiko hän kilpailun nopeimman kierroksen vai ei? Rohkenen epäillä. Kyllä nuo Kimin nopeimmat kierrokset taisivat ihan kilpaa ajaessa tulla, ja kilpareportit näyttävät tätä tukevan. Tulivat nimittäin usein myös ensimmäisen tai toisen stintin lopussa. Viimeisen stintin lopussa yleensä
vain kun ajettiin sijoituksesta.

E: (Sama juttu myös McLaren -aikoina) Sitä sitten voi miettiä onko ne pari jotka on tullut esimerkiksi 3-4 sekunnin johdossa takana olevaan nähden olleet turhia, mutta luulisin, että niin kauan kun joku näkyy peilissä niin siellä kannattaa keskittyminen pitää ja ajaa kovaa.
 
Viimeksi muokattu:

teukka_85

Member
Liittynyt
7.3.2012
Viestit
13
Yllättäen nopeimmat kierrokset useimmiten ajetaan kilpailun viimeisillä kierroksilla, kun bensatankki on tyhjimmillään ja radan pito parhaimmillaan. (sarkasmia)
Ensi kaudella tuskin tulee ihan lopussa nopeimpia kierroksia, ellei käy 7-10 kierrosta ennen loppua hakemaan uudet kumit. Renkaat testien perusteella kuluvat aika pian. No, se jää nähtäväksi.

Ottaen huomioon, että tämä on suomalainen foorumi, niin yllättävän moni tuntuu ilmeisesti olevan sitä mieltä, että Massa oli kovempi kuski kun Kimi heidän tallitoveruusaikana. :eek:
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Mahtavia kommentteja kyllä. Luuletko todella, että Räikköstä kiinnosti tippaakaan, että ajoiko hän kilpailun nopeimman kierroksen vai ei? Rohkenen epäillä. Kyllä nuo Kimin nopeimmat kierrokset taisivat ihan kilpaa ajaessa tulla, ja kilpareportit näyttävät tätä tukevan. Tulivat nimittäin usein myös ensimmäisen tai toisen stintin lopussa. Viimeisen stintin lopussa yleensä
vain kun ajettiin sijoituksesta.
Kyllä Räikkönen ajoi noita nopeimpia kierroksia ihan yksinään ajaessaan ja usein jopa sillä aivan viimeisellä kierroksella ollessaan kuitenkin kiinni hyvässä pistesijassa. Samanlaista touhua kuin Vettelillä viime vuonna. Olikohan Koreassa vai Intiassa, kun ajoi Grand Slamin.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ensi kaudella tuskin tulee ihan lopussa nopeimpia kierroksia, ellei käy 7-10 kierrosta ennen loppua hakemaan uudet kumit. Renkaat testien perusteella kuluvat aika pian. No, se jää nähtäväksi.

Ottaen huomioon, että tämä on suomalainen foorumi, niin yllättävän moni tuntuu ilmeisesti olevan sitä mieltä, että Massa oli kovempi kuski kun Kimi heidän tallitoveruusaikana. :eek:
Vaikka tämä on suomalainen foorumi, ei täällä enemmistö harrasta sokeaa omien fanittamista(faktoista välittämättä), toki niitäkin löytyy ;)

Todellakin omille pidän peukkuja, mutta pitää pystyä myöntämään tosiasiat. Ei Räkä mikään ylivoimainen ole aijemmin sarjassa ollut. Mielestäni parhaat ajat olivat Mclarenilla, Ferrarilla se jokin puuttui.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Kyllä Räikkönen ajoi noita nopeimpia kierroksia ihan yksinään ajaessaan ja usein jopa sillä aivan viimeisellä kierroksella ollessaan kuitenkin kiinni hyvässä pistesijassa. Samanlaista touhua kuin Vettelillä viime vuonna. Olikohan Koreassa vai Intiassa, kun ajoi Grand Slamin.
Kerrat Kimin uralta, jolloin hän on ajanut kilpailun nopeimman kierroksen kilpailun viimeisillä kierroksilla yksin:

1. 2008 Italian GP, nopein kierros viimeisellä kierroksella, 7 sekuntia Webberin takana, yli 10 sekuntia taakse
2. 2005 Kiinan GP, 4 sekuntia kärjestä (Alonsosta), siis sijalla kaksi, kilpailun viimeisellä kierroksella tuli nopein kierros. Ehkä tuossa vaiheessa oli myöhäistä koittaa laittaa painetta kärkiautolle noin kaukaa, mutta mielestäni siitäkin voi olla kahta mieltä, että oliko tuo täysin turhaa.
3. 2005 Italian GP, kolmanneksi viimeisellä kierroksella, 10 sekuntia takanaolevaa edellä, 4-5 sekuntia edelläolevaa jäljessä. Neljännellä sijalla.



No johan on! Katos kummaa kun en koko uralta löytänyt yhtään toista esimerkkiä. Määritelmäsi sanalle "usein" vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta. 35 nopeinta kierrosta miehellä kuitenkin plakkarissa ja tuon enempää en "turhia" nopeimpia kierroksia löytänyt. Pari kappaletta löytyisi vielä sellaisia, joissa Kimi oli joko sekunnin tallikaverinsa Massan edellä tai aivan tämän perässä, mutta arvelin, että niitä ei laskettaisi turhiksi, koska kai miehet sentään kilpaa keskenäänkin ajoivat ja jos eivät, niin ehkä piti silti esittää :) .

Vettel tosiaan ajoi viime kaudella 3 nopeinta kierrosta, ja niistä jokainen kyllä sopii tuohon turhan määritelmään eli viimeisillä kierroksilla ja 10 sekunnin johdossa. Myös 2009 Abu Dhabin nopein kierros tuli samalla lailla. Siinä on miehellä jo huomattavasti Räikköstä suurempi prosentti turhia nopeimpia, sillä uralla niitä on yhteensä tullut vain 9.
 
Viimeksi muokattu:

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Niin, nuo Kimin nopeimmat kierrokset viimeiseillä kierroksilla olivat kyllä vain ihan puhdasta lapsellisuutta Räikköseltä. Tuossa on vaikea nähdä mitään järkeä. Ei sikäli, ei hän toisaalta muistaakseni koskaan menettänyt mitään tekemällä noin.
Vettelki oli aika lapsellinen Koreassa.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Kerrat Kimin uralta, jolloin hän on ajanut kilpailun nopeimman kierroksen kilpailun viimeisillä kierroksilla yksin:

1. 2008 Italian GP, nopein kierros viimeisellä kierroksella, 7 sekuntia Webberin takana, yli 10 sekuntia taakse
2. 2005 Kiinan GP, 4 sekuntia kärjestä (Alonsosta), siis sijalla kaksi, kilpailun viimeisellä kierroksella tuli nopein kierros. Ehkä tuossa vaiheessa oli myöhäistä koittaa laittaa painetta kärkiautolle noin kaukaa, mutta mielestäni siitäkin voi olla kahta mieltä, että oliko tuo täysin turhaa.
3. 2005 Italian GP, kolmanneksi viimeisellä kierroksella, 10 sekuntia takanaolevaa edellä, 4-5 sekuntia edelläolevaa jäljessä. Neljännellä sijalla.
Ennen DRS:n aikaa 0,5 sekuntia oli jo käytännössä aika iso ero. Varsinkin kilpailun lopussa, kun polttoainekuormat olivat kaikilla samoja, takana tulevan ainoa mahdollisuus ohittamiseen oli edellä ajavan virhe. Tuollaisessa tilanteessa ei nähdäkseni ole järkeä puristaa täysillä.

Vettel tosiaan ajoi viime kaudella 3 nopeinta kierrosta, ja niistä jokainen kyllä sopii tuohon turhan määritelmään eli viimeisillä kierroksilla ja 10 sekunnin johdossa. Myös 2009 Abu Dhabin nopein kierros tuli samalla lailla. Siinä on miehellä jo huomattavasti Räikköstä suurempi prosentti turhia nopeimpia, sillä uralla niitä on yhteensä tullut vain 9.
Niin, kyllä Vettel on näköjään jatkanut vähän Kimin linjalla.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Olisi mielenkiintoista jos kaikki kuljettajatkin olisivat kanssasi samaa mieltä ja hölläisivät viimeisillä kierroksilla vauhtiaan sekunnilla: "No niin... Eiköhän säästellä moottoria, olenhan minä puoli sekkaa eellä, ei se sieltä ohi pääse ellen tee vir... oho, mites se nyt tuolla tapaa menikin ohi kun minä koitin säästellä moottoria kiihytyksessä".

TAI

vaihtoehtoisesti tosiaan se vaihtoehto, että kaveri tekee virheen. Sinusta varmaan Buttoninkin olisi viime vuonna Kanadassa kannattanut vain varmistella ja antaa Vettelin voittaa kilpailu sen sijaan, että pisti tämän paineen alle, jolloin tämä teki virheen. Tai Jochen Rindt oli idiootti, kun 1970 Monacossa lähti kisan lopussa jahtaamaan Brabhamia ollessaan 9 sekuntia jäljessä. Jonkun olisi varmaan kannattanut heillekin kertoa, että ei kannata viimeisellä kierroksella enää yrittää jos on yli puoli sekuntia eroa. Mitä järkeä ylipäänsä missään vaiheessa puristaa täysillä jos edellä oleva ajaa yhtä kovaa kuin sinä? Tällä asenteella on varmasti voitettu monta maailmanmestaruutta.

On sanomattakin selvää, että olet mielestäni täysin väärässä. Olen muutenkin kuullut kuljettajien sanovan, että on helpompaa ajaa kovaa alusta loppuun, sillä höllätessä juuri se keskittyminen helpoiten herpaantuu. En myöskään näe mitään syytä olettaa, että nämä nopeimmat kierrokset ovat aina syntyneet jotenkin hampaat irvessä täysillä puristaen. Todennäköisesti porukka (Vettelkin) on vain ajanut samalla lailla tasaisen kovia kierroksia alusta loppuun ja aina joskus on vain tullut vielä nopein sillä vihoviimeisellä kun on auto ollut kevyt ja muutenkin sattunut olemaan siinä vaiheessa kisaa radan nopein.
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Olisi mielenkiintoista jos kaikki kuljettajatkin olisivat kanssasi samaa mieltä ja hölläisivät viimeisillä kierroksilla vauhtiaan sekunnilla: "No niin... Eiköhän säästellä moottoria, olenhan minä puoli sekkaa eellä, ei se sieltä ohi pääse ellen tee vir... oho, mites se nyt tuolla tapaa menikin ohi kun minä koitin säästellä moottoria kiihytyksessä".

TAI

vaihtoehtoisesti tosiaan se vaihtoehto, että kaveri tekee virheen. Sinusta varmaan Buttoninkin olisi viime vuonna Kanadassa kannattanut vain varmistella ja antaa Vettelin voittaa kilpailu sen sijaan, että pisti tämän paineen alle, jolloin tämä teki virheen. Tai Jochen Rindt oli idiootti, kun 1970 Monacossa lähti kisan lopussa jahtaamaan Brabhamia ollessaan 9 sekuntia jäljessä. Jonkun olisi varmaan kannattanut heillekin kertoa, että ei kannata viimeisellä kierroksella enää yrittää jos on yli puoli sekuntia eroa. Mitä järkeä ylipäänsä missään vaiheessa puristaa täysillä jos edellä oleva ajaa yhtä kovaa kuin sinä? Tällä asenteella on varmasti voitettu monta maailmanmestaruutta.

On sanomattakin selvää, että olet mielestäni täysin väärässä. Olen muutenkin kuullut kuljettajien sanovan, että on helpompaa ajaa kovaa alusta loppuun, sillä höllätessä juuri se keskittyminen helpoiten herpaantuu. En myöskään näe mitään syytä olettaa, että nämä nopeimmat kierrokset ovat aina syntyneet jotenkin hampaat irvessä täysillä puristaen. Todennäköisesti porukka (Vettelkin) on vain ajanut samalla lailla tasaisen kovia kierroksia alusta loppuun ja aina joskus on vain tullut vielä nopein sillä vihoviimeisellä kun on auto ollut kevyt ja muutenkin sattunut olemaan siinä vaiheessa kisaa radan nopein.
Jepjep. Voisin melkeen laittaa pääni pantiksi, että Kimin ja Massan ollessa johdossa tai peräkkäisillä sijoilla kisan ollessa loppupuolella, on tallilta tullut käsky jäädyttää tilanne ja höllätä vauhtia. Aivan kuten Vettel sai vastaavan käskys useaan kertaa tällä kaudella. Ei ainakaan itse ymmärrä miksi pitäisi riskillä yrittää lopussa kovaa kun on vain enemmän hävittävää.

Eikö Kimi jossain haastattelussakin sanonut, että veti nopeimman ajan lopussa kun oli muuten vaan tylsä kisa.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Todennäköisesti porukka (Vettelkin) on vain ajanut samalla lailla tasaisen kovia kierroksia alusta loppuun ja aina joskus on vain tullut vielä nopein sillä vihoviimeisellä kun on auto ollut kevyt ja muutenkin sattunut olemaan siinä vaiheessa kisaa radan nopein.
Mun muistaakseni Vetteli kyseli joissain kisoissa viimesillä kierroksilla radiosta että kenellä on nopein kierros ja ajoi sitten hampaat irvessä sen itelleen. Ja sanoi jossain haastattelussa että se on joku sen ego juttu.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Mun muistaakseni Vetteli kyseli joissain kisoissa viimesillä kierroksilla radiosta että kenellä on nopein kierros ja ajoi sitten hampaat irvessä sen itelleen. Ja sanoi jossain haastattelussa että se on joku sen ego juttu.
Ihanko totta? Lähteet näille jutuille ois mukava saada. Nuo statistiikat kuitenkin löytää helposti vaikka wikistä. Kuulostaa omituiselta vaan siksi, että ei tosiaan ottanut edes viime kaudella nopeinta kierrosta muuta kuin kolmesta kilpailusta vaikka dominoi.

No vetihän Sennakin tietysti Monacossa 88 seinään vaikka johti kilpailua ihan helvetisti kun alkoi Prostin kanssa veteleen vuoron perään nopeimpia kierroksia.
 
Ylös