Turvallisuusaiheinen polli

Turvallisin on


  • Äänestäjiä yhteensä
    16

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
En kyllä ymmärrä, että miksi esimerkiksi joku Euro NCAP tuhlaa vuosittain miljoonia euroja autojen turvallisuuden testaamiseen, kun tuloksia saataisiin nopeammin, luotettavammin ja bonuksena vielä täysin ilmaiseksi F1-foorumin Vapaassa keskustelussa pollaamalla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Onkos tuo tavan C-Max sitten edes paikoillansa?

Terveisin nimimerkillä Editoinko pollia turhaan
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Se on isoin noista oltava, massa jyrää ja kabiinikin ylhäällä: Eli MB GLK.
 

Örfil

Guest
Passatin valitsin. Uusi Paskat on vaan aika makee korimalli. Tyylikäs. Mersu on junttien juttu :thumbup:
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Jaskattu polli, ei löydy Toyotaa lain.

-Edit- Tai sitten luin vain vähän alkua.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Nuo pollin autot ovat vuoden 2010 törmäystestattuja ajoneuvoja.

Suzuki Swift oli vuonna 2010 Euro NCAP- kolaritestatuista autoista kaikkein turvallisin nokkakolarissa.
(Lähde : Tekniikan Maailma 7/2011 "Autojen kolariturvallisuus: Millä autolla ajaisit seinään?" )

Taakse jäivät mm. MB GLK, VW Passat, Ford Grand C-Max, MB E-sarja, BMW 5-sarja, WV Amarok yms yms..
Toki nekin kaikki ihan hyviä ja lähes yhtä turvallisia nokkakolarissa kuin tämä piskuinen Swift.

Artikkelissa todetaan:
"Amerikkalainen "Big is better"-ajattelutapa ei tuo autuutta testissä. Painolla ei ole vaikutusta tulokseen.
Tähän lopputulokseen päästään, jos tutkitaan Euro NCAP-tuloksia massan perusteella."
"Parhaat pisteet tulivat 990 kiloa painavalle autolle ja huonoimmat 1420 kiloa painavalle"
Koko artikkeli on useamman sivun mittainen, enkä lähde sitä tähän enemmin referoimaan.

Pollin otsikko olisi voinut olla myös "Mielikuvapolli",
Estaten mielikuvat olivat tällä kertaa porukan ennakkoluulottomimmat - ja oikeat. Kyytiin vaan!
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olisin itsekin valinnut GLK, mutta luin nopeasti että kyseessä oli CLK.

Kyllä se on niin että isompi auto on (lähes) aina parempi nokkakolarissa. Noi alumiinimötikkään tehtävät törmäystestit eivät ota kaikkea huomioon. Esim. kevyemmän auton liike jatkuu vielä kun isompi pysähtyy. Veikkaan että tulokset olisivat olleet erilaiset jos olisi testattu kaikkia autoja toisiaansa vastaan. Toi alumiinimötikkä ei vaan simuloi hyvin oikeaa autokolaria, vaikkakin se antaa jokseenkin vertailukelpoisia tuloksia kun verrataan saman kokoluokan autoja. Katsokaapas seuraavat videot ja miettikää kannattaako sittenkään valita se Suzuki vai kenties sittenkin se Mersu

Toyota Camry vs Yaris:
http://www.youtube.com/watch?v=vcTf78b8WfY&feature=player_embedded

Honda Accord vs Fit(Jazz):
http://www.youtube.com/watch?v=NLfK35O91gE&feature=player_embedded

Mercedes-Benz C300 vs Smart:
http://www.youtube.com/watch?v=he6TL15pJtw&feature=player_embedded

Audi Q7 vs Fiat 500:
http://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ&feature=player_embedded

Mercedes E-luokka vs Smart:
http://www.youtube.com/watch?v=ueafSvK9T-M&feature=player_detailpage#t=176s

Mercedes S-luokka vs Smart:
http://www.youtube.com/watch?v=HPdEWLnAQr0&feature=player_detailpage#t=52s

Lisäksi vielä uusi auto vs vanha auto:
http://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g&feature=related

Tässä taas näkee että korkeampi auto on parempi vaikka kysessä on identtiset autot. Muutaman sentin ero tekee paljon:
http://www.youtube.com/watch?v=zbKtuRMJrsg&feature=fvwrel

Smart vs Ferrari:
http://www.youtube.com/watch?v=YtWeSa3naKk&feature=player_detailpage#t=29s
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Olisin itsekin valinnut GLK, mutta luin nopeasti että kyseessä oli CLK.

Kyllä se on niin että isompi auto on (lähes) aina parempi nokkakolarissa. Noi alumiinimötikkään tehtävät törmäystestit eivät ota kaikkea huomioon. Esim. kevyemmän auton liike jatkuu vielä kun isompi pysähtyy. Veikkaan että tulokset olisivat olleet erilaiset jos olisi testattu kaikkia autoja toisiaansa vastaan. Toi alumiinimötikkä ei vaan simuloi hyvin oikeaa autokolaria, vaikkakin se antaa jokseenkin vertailukelpoisia tuloksia kun verrataan saman kokoluokan autoja. Katsokaapas seuraavat videot ja miettikää kannattaako sittenkään valita se Suzuki vai kenties sittenkin se Mersu

Toyota Camry vs Yaris:
http://www.youtube.com/watch?v=vcTf78b8WfY&feature=player_embedded

Honda Accord vs Fit(Jazz):
http://www.youtube.com/watch?v=NLfK35O91gE&feature=player_embedded

Mercedes-Benz C300 vs Smart:
http://www.youtube.com/watch?v=he6TL15pJtw&feature=player_embedded

Audi Q7 vs Fiat 500:
http://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ&feature=player_embedded

Mercedes E-luokka vs Smart:
http://www.youtube.com/watch?v=ueafSvK9T-M&feature=player_detailpage#t=176s

Mercedes S-luokka vs Smart:
http://www.youtube.com/watch?v=HPdEWLnAQr0&feature=player_detailpage#t=52s

Lisäksi vielä uusi auto vs vanha auto:
http://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g&feature=related

Tässä taas näkee että korkeampi auto on parempi vaikka kysessä on identtiset autot. Muutaman sentin ero tekee paljon:
http://www.youtube.com/watch?v=zbKtuRMJrsg&feature=fvwrel

Smart vs Ferrari:
http://www.youtube.com/watch?v=YtWeSa3naKk&feature=player_detailpage#t=29s


OK!

Tossa olis sulle vaihtariksi
Nissan
, Toyota ja Troegenator!



.
 
Viimeksi muokattu:

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Pollin otsikko olisi voinut olla myös "Mielikuvapolli",
Estaten mielikuvat olivat tällä kertaa porukan ennakkoluulottomimmat - ja oikeat. Kyytiin vaan!
Valintaan saattoi myös hivenen vaikuttaa tieto pollin laatijan autovalinnasta. :rolleyes:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Valintaan saattoi myös hivenen vaikuttaa tieto pollin laatijan autovalinnasta. :rolleyes:
Vinkeesti vedetty vaikka tuon tiesitkin.
Turvallisuusaspektit eivät olleet ihan päällimmäisenä mielessä autoa valitessa, tosin tiedossa oli, että koppero sai 5 tähteä kolhimiskokeessa.

Tämä oli kyllä melkonen shokki, että nokkakolarissä tämä linnunpönttö pesi kaikki 2010 testatut autot. Isompansa mukaan lukien.
Oldezilla on varmaankin tuossa pitkässä viestissään joku vinha perä, mutta lukemassani artikkelissa sitä ei erikseen mainittu. Siinä urpoiltiin vaan, että sardiinipurkki pesi mursut ja pemarit äkkipysähdyksessä, jossa ei käytetty jarruja lain.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tämä oli kyllä melkonen shokki, että nokkakolarissä tämä linnunpönttö pesi kaikki 2010 testatut autot. Isompansa mukaan lukien.
Sehän se onkin kun autot voidaan rakentaa testiä varten. Samahan se on noissa taloudellisuustesteissä. Saadaan pieni kulutus kun auton moottorinohjauselektroniikka optimoidaan testiä varten. On se helppoa kun tiedetään tasan tarkkaan että minkälainen testi on kyseessä. Eri asia onkin että onko tällä mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kuinka usein tiellä tulee vastaan tulee tuollainen alumiinimöhkäle. Itse en ole vielä kertaakaan nähnyt.

Oldezilla on varmaankin tuossa pitkässä viestissään joku vinha perä, mutta lukemassani artikkelissa sitä ei erikseen mainittu. Siinä urpoiltiin vaan, että sardiinipurkki pesi mursut ja pemarit äkkipysähdyksessä, jossa ei käytetty jarruja lain.
Joo eihän siinä oliskaan ollut mitään jutun juurta jos isoin ja raskain auto olisi ollut paras. Tosin testi oltaisiin voitu tehdä myös niin että oltaisiin kysytty testaajilta kummassa autossa he haluaisivat olla nokkakolarin sattuessa. Suzuki Swiftissä vai S-luokan Mersussa. Kyllä se raskaampi auto vaan vie kevyttä kun ne sattuvat törmäämään. Eipä helpota NCAP-tähdet kun auto liukuu katollaan jokeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Valintaan saattoi myös hivenen vaikuttaa tieto pollin laatijan autovalinnasta. :rolleyes:
Itse vastasin tämän vaihtoehdon tageihin.

Veikkaisin isoa autoa turvallisemmaksi, mutta liian korkea saattaisi mennä nurin jossain tilanteessa. Ja tila-autossa jos joutuu tilattomalle takapenkille, niin se ei varmaan mukavaa ole joutua peräänajetuksi.
 
Ylös