Keskustelua tallimääräyksistä ja tallimääräyksistä

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En kannata tiimimääräyksiä mutta toivon muiden käyttävän niitä, erityisesti Red Bullin, jotta Ferrari saa itse tuntumaa siihen mitä itse saivat aikaan - turha heidän sitten enää valittaa asiasta kun heidät voitetaan tiimimääräysten takia :thumbup:
Niinhän se ei ole, että Ferrari olisi Hockenheimissa avannut jonkun Pandoran lippaan, vaan Red Bullin Silverstonessa käyttämiä määräyksiä on annettu kiellon aikana täysin yleisesti. Horner itse viittasi Silverstonen hässäkkää kommentoidessaan Turkin kisaan kaksi vuotta sitten, jolloin Vettel määrättiin hidastamaan Webberin takana.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niinhän se ei ole, että Ferrari olisi Hockenheimissa avannut jonkun Pandoran lippaan, vaan Red Bullin Silverstonessa käyttämiä määräyksiä on annettu kiellon aikana täysin yleisesti. Horner itse viittasi Silverstonen hässäkkää kommentoidessaan Turkin kisaan kaksi vuotta sitten, jolloin Vettel määrättiin hidastamaan Webberin takana.
höpö höpö. Muisteles miten RB sai mestaruutensa parissa viimeisessä kisassa ja mikä kauden aikana oli Alonson mielestä naurettavaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
höpö höpö. Muisteles miten RB sai mestaruutensa parissa viimeisessä kisassa ja mikä kauden aikana oli Alonson mielestä naurettavaa.
Tahtoisitko hieman selventää, mitä tarkoitat? Muistan oikein hyvin, mitä tapahtui, mutta on melko naiivia kuvitella muiden toimineen tallimääräyskiellon mukaan, kun itse myöntävät tehneensä toisin. Hornerin mukaan ero RBR:n ja Ferrarin välillä on se, että he eivät vaihtaisi kuljettajien järjestystä tallimääräyksellä kuin vasta viimeisissä kilpailuissa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Hornerin mukaan ero RBR:n ja Ferrarin välillä on se, että he eivät vaihtaisi kuljettajien järjestystä tallimääräyksellä kuin vasta viimeisissä kilpailuissa.
Tuohan kai se ero oikeasti onkin. Ja se järjestyksen muuttaminen on se, mitä Ferrarin toiminnassa protestoidaan noin yleisemmin.

Eipä näistä tilanteiden jäädyttämisistä ole yleensä jaksettu pidempään purnata. Paitsi silloin, kun halutaan päästä vänkäämään.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tahtoisitko hieman selventää, mitä tarkoitat? Muistan oikein hyvin, mitä tapahtui, mutta on melko naiivia kuvitella muiden toimineen tallimääräyskiellon mukaan, kun itse myöntävät tehneensä toisin. Hornerin mukaan ero RBR:n ja Ferrarin välillä on se, että he eivät vaihtaisi kuljettajien järjestystä tallimääräyksellä kuin vasta viimeisissä kilpailuissa.
Merkittävä ero. Muunmuassa sellainen joka käy Kimille. Onhan järjestyksen muuttaminen muutenkin vailla perusteita jos molemmilla on mestaruuteen mahdollisuudet. Ja perusteltua jos toisella ei ole.

Ja sitten voidaan näin lajin kannalta vielä miettiä miten se tehdään. Radiossa vonkuen kesken kauden vai suunnitellusti ja sovittuna molempia kuskeja kunnioittaen. Jarjestystä muuttaen vaiko vain tallin kokonaispistemenetyksiä varoen.

Edelleen tästä päästään siihen mitä kahdella kuskilla on saavutettavissa - myös pitemmällä tähtäimellä. Kunnioitetaanko molempia - myös tiimejä. Ja saadaan koko potentiaali molemmista irti joka luonnollisesti on vastustajilta poissa. Vai laitetaanko toinen osa tallista toisen lakeijaksi ja pilataan samalla myös se henki joka toisi innovaatioita ja ylimääräisiä henkisiä voimavaroja tallille. Rakennetaanko toisesta kulttia jonka läpi kuitenkin näkyy ja kyseenalaistetaan imago myös monen sponsorin osalta. Suurin virhe on juuri kuluttajien aliarvioiminen.

Usein tämä konkretisoituu silloin kun taistellaan viimeisiä kisoja mestaruudesta ja tuosta lakeijasta ei ole pistejahtiin.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuohan kai se ero oikeasti onkin. Ja se järjestyksen muuttaminen on se, mitä Ferrarin toiminnassa protestoidaan noin yleisemmin.

Eipä näistä tilanteiden jäädyttämisistä ole yleensä jaksettu pidempään purnata. Paitsi silloin, kun halutaan päästä vänkäämään.
En itse oikein hahmota eroa näiden kahden välillä lukuunottamatta sitä, jos ohi päästäminen hoidetaan niin tökerösti kuin Ferrari teki. Molemmissa kuitenkin puututaan kisan lopputulokseen tahtoi tilanteen jäädyttämisen nyt sitten esittää jotenkin jalompana tai ei. Tallimääräyksiä vastaan noin ylipäätään minulla ei ole mitään, ja jos nyt jostain vänkään niin siitä, että RBR olisi alkanut niihin turvautua vasta tallimääräyskiellon poistamisen jälkeen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En itse oikein hahmota eroa näiden kahden välillä lukuunottamatta sitä, jos ohi päästäminen hoidetaan niin tökerösti kuin Ferrari teki. Molemmissa kuitenkin puututaan kisan lopputulokseen tahtoi tilanteen jäädyttämisen nyt sitten esittää jotenkin jalompana tai ei.
Onhan siinä oikeasti aika valtava ero. Futisjoukkue saa ihan rauhassa keskittyä sumputtamaan 1-1 -tilanteessa, jos kokee tasapelin olevan itselleen toivottava tulos. Siitä sen sijaan tulee meteli, jos joukkue potkaisee 1-0 -tilanteessa pallon kerran omaan maaliin ja sitten keskittyy sumputtamiseen.

Kilpailun tilanteella ennen tallimääräystä on merkitys. Valtaisa merkitys. Voidaan nähdä, että tallin kuljettajat ovat kuitenkin saaneet vapaasti kilpailla sijoituksistaan jäädytysmääräykseen saakka ja siihen mennessä paremmin suoriutunut on edellä.

Tallimääräyksiä vastaan noin ylipäätään minulla ei ole mitään, ja jos nyt jostain vänkään niin siitä, että RBR olisi alkanut niihin turvautua vasta tallimääräyskiellon poistamisen jälkeen.
Mun puolesta tallimääräykset joutaisivat takaisin kiellon alle, mutta kunnon sanktioin. Pienikin syy epäillä, että tallimääräystä on käytetty ja automaattinen hylkäys. Siinä olisi talleillakin syytä huolehtia, ei näytetä olevan harmaalla alueella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onhan siinä oikeasti aika valtava ero. Futisjoukkue saa ihan rauhassa keskittyä sumputtamaan 1-1 -tilanteessa, jos kokee tasapelin olevan itselleen toivottava tulos. Siitä sen sijaan tulee meteli, jos joukkue potkaisee 1-0 -tilanteessa pallon kerran omaan maaliin ja sitten keskittyy sumputtamiseen.

Kilpailun tilanteella ennen tallimääräystä on merkitys. Valtaisa merkitys. Voidaan nähdä, että tallin kuljettajat ovat kuitenkin saaneet vapaasti kilpailla sijoituksistaan jäädytysmääräykseen saakka ja siihen mennessä paremmin suoriutunut on edellä.
Ongelma on siinä, että futispelin tilanne ei vertaudu formulakisan tilanteeseen sen ollessa kesken. Viimeisen varikkostopin ajankohdasta sekä kuskin kyvystä säästää renkaita riippuu, kuinka hyvissä asemissa kuljettaja on kisan lopussa, eli sijoitus radalla ei välttämättä kerro sitä, kumpi on tehnyt siihen mennessä parempaa työtä. Vettelin ja Webberin tilanteessa Sebin renkaat olivat todella loppu, koska Hamilton täytyi ohittaa taktiikkaa muuttamalla Vettelin epäonnistuttua ohituksessa radalla. Webberin taktiikka oli nopeampi kisamatkalla, mutta talli olisi halunnut torpedoida sen käytön.

Yhteenvetona, jos tallilla on tapana jäädyttää tilanne poikkeuksetta lopussa, on tasaväkisten tallikaverien kohdalla kannattavaa tehdä viimeinen stoppi hyvin aikaisin, koska sillä saa paremman sijoituksen radalla ja siten oikeuden olla ensin maalissa. On melko nurinkurista, jos kuljettaja käy kilpailua muita vastaan maaliin asti, mutta omaa tallikaveria vastaan vain viimeisiin pysähdyksiin saakka. Voisin melkein väittää, että "tasaväkinen kilpailu" jäädytysmääräykseen asti on sitä suurinta sumutusta, koska se näköjään menee läpi lajia pitkäänkin seuranneelle.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ongelma on siinä, että futispelin tilanne ei vertaudu formulakisan tilanteeseen sen ollessa kesken. Viimeisen varikkostopin ajankohdasta sekä kuskin kyvystä säästää renkaita riippuu, kuinka hyvissä asemissa kuljettaja on kisan lopussa, eli sijoitus radalla ei välttämättä kerro sitä, kumpi on tehnyt siihen mennessä parempaa työtä.
Tuo on totta lähinnä tämän kauden kohdalla. Eipä niitä renkaiden kunnosta johtuneita nopeuseroja juurikaan edellisten mustien pyörylöiden aikana näkynyt.

Vettelin ja Webberin tilanteessa Sebin renkaat olivat todella loppu, koska Hamilton täytyi ohittaa taktiikkaa muuttamalla Vettelin epäonnistuttua ohituksessa radalla. Webberin taktiikka oli nopeampi kisamatkalla, mutta talli olisi halunnut torpedoida sen käytön.
Tämä on näitä tiimitaktiikan raja-alueita. Mitkä olivat Red Bullin mahdollisuudet?

- Antaa poikien kisata. Hornerin kommenteista päätellen kolarin riski oli kohtuullisen suuri.
- Jäädyttää tilanne. Näin toimittiin ja Webber joutui kärsijäksi.
- Käskeä Vetteliä päästää nopeampi Webber ohi. Alonso oli kuitenkin niin kaukana, että käskyn ainoa vaikutus olisi ollut RB-miesten keskinäisen järjestyksen muutos.

Yhteenvetona, jos tallilla on tapana jäädyttää tilanne poikkeuksetta lopussa, on tasaväkisten tallikaverien kohdalla kannattavaa tehdä viimeinen stoppi hyvin aikaisin, koska sillä saa paremman sijoituksen radalla ja siten oikeuden olla ensin maalissa.
Kyllähän tuolla kuitenkin ensisijaisesti joudutaan huomioimaan muiden tallien tekemiset ja tämänkaltainen keskinäisten hiominen on juurikin tätä nolifer nettifoorumihifistelyä-

On melko nurinkurista, jos kuljettaja käy kilpailua muita vastaan maaliin asti, mutta omaa tallikaveria vastaan vain viimeisiin pysähdyksiin saakka. Voisin melkein väittää, että "tasaväkinen kilpailu" jäädytysmääräykseen asti on sitä suurinta sumutusta, koska se näköjään menee läpi lajia pitkäänkin seuranneelle.
Eipä oikeastaan. Odottaako joku tosissaan tilanteessa jossa viimeiset pysähdykset on tehty ja tallin X autot ovat peräkkäin näkevänsä tiukkaa taistelua radalla? Huonosti on kisoja seurannut, jos näin luulee.

Edit:
Miksi me muuten keskutellaan tästä Kimin ketjussa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei se nyt ihan noin mennyt :rolleyes:

Horner kertoi jo kauden 2010 alusta ja aikana TS:lle että pojat saavat kisata keskenään. Se joka tulee ensimmäisenä ensimmäisestä mutkasta ulos, hän saa paremman strategian.

Kisan aikana pojat saavat kisata keskenään edellyttäen että antavat toisilleen tilaa ohittaa jos toinen on nopeampi. Jos toinen ohittaa niin silloin ohitettu voi yrittää ohittaa seuraavassa mutkassa. Nämä olivat pelisäännöt.
Edelleen, Horner myönsi viimeksi maanantaina jäädyttäneensä kuskien sijoitukset aiemminkin tallimääräyskiellon ollessa käytössä. Ja omien sanojensa mukaan olisi tehnyt niin viime vuonna Turkissakin Markin pyynnöstä, jollei McLaren-kaksikko olisi uhannut.
Mutta tilanteet olivat aivan erilaisia, ei niitä voi verrata keskenään. Massalle ei vain suotu sitä kilpailemisen mahdollisuutta mikä Red Bullin pojille oli suotu koko vuoden ajan.
Se on toki totta, että RBR on kyennyt hoitamaan tallimääräyksensä hitusen tahdikkaammin. On silti pötyä, etteikö Massa olisi koskaan saanut kilpailla Alonsoa vastaan - Australiassa ja Malesiassa Felipe ajoi Alonson edellä ja oli myös tätä hitaampi, mutta kummassakaan kilpailussa ei tallimääräyksiä nähty.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo on totta lähinnä tämän kauden kohdalla. Eipä niitä renkaiden kunnosta johtuneita nopeuseroja juurikaan edellisten mustien pyörylöiden aikana näkynyt.
Mitenhän lie, olisiko näkynyt, jos pelkona ei olisi ollut jäädä tallikaverin taakse pussiin? Kobayashi käytti eri rengastaktiikka pariin otteeseen varsin tehokkaasti jo viime vuonna.

Kyllähän tuolla kuitenkin ensisijaisesti joudutaan huomioimaan muiden tallien tekemiset ja tämänkaltainen keskinäisten hiominen on juurikin tätä nolifer nettifoorumihifistelyä-
Näkisin kyllä, että se on asia, johon tallilla kuin tallilla on oltava jonkunlainen ratkaisu kuskien keskinäisen kisailun suitsimiseksi. Yleensähän valinta on se, että paremmin aika-ajoissa sijoittunut pysähtyy ensin ja on täten suojassa tallikaverin ohitukselta varikkokäynnillä, jonka jälkeen pyritään miettimään stopit kisan kannalta parhaisiin ajankohtiin. Uskallan väittää, että jos tallikavereilla olisi sopimus päästää nopeampi ohi kulloisessakin tilanteessa, olisi lopputulos tallin kannalta parempi. Se ei kuitenkaan käy, koska ohi päästämiseen suhtaudutaan niin kovin penseästi.

Eipä oikeastaan. Odottaako joku tosissaan tilanteessa jossa viimeiset pysähdykset on tehty ja tallin X autot ovat peräkkäin näkevänsä tiukkaa taistelua radalla? Huonosti on kisoja seurannut, jos näin luulee.
Eikö sinun pitänyt olla kaikkea tallin sisäistä suhmurointia vastaan suurten rangaistusten uhalla?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mitenhän lie, olisiko näkynyt, jos pelkona ei olisi ollut jäädä tallikaverin taakse pussiin? Kobayashi käytti eri rengastaktiikka pariin otteeseen varsin tehokkaasti jo viime vuonna.
Ne Koban käyttämät rengastaktiikat olivat sellaisia, että ne toimivat lähinnä keskikastista lähdettäessä. Ja monestihan Koba menetti asemiaan viimein pysähdyttyään.

Uskallan väittää, että jos tallikavereilla olisi sopimus päästää nopeampi ohi kulloisessakin tilanteessa, olisi lopputulos tallin kannalta parempi. Se ei kuitenkaan käy, koska ohi päästämiseen suhtaudutaan niin kovin penseästi.
Olen samaa mieltä tästä. Kauden mittaan tälläisetkin pakkaavat menemään monesti tasan, joten tuollaisella sopimuksella harvemmin kumpikaan kärsii.

Eikö sinun pitänyt olla kaikkea tallin sisäistä suhmurointia vastaan suurten rangaistusten uhalla?
Se, mitä odottaa tapahtuvaksi ja se, mikä olisi ihan oikeasti oikein ovat monesti aivan eri asioita. Niin nytkin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Peijjoonin iso ero on sillä, että Ferrari vaihtaa kuskien järjestystä, mutta RBR ainoastaan jäädyttää järjestyksen. Minusta tuo on ISO ero.

Edit: Tää jarna taitaa olla karvan väärässä toikissa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tallimääräys on tallipäällikön näkemys parhaasta ratkaisusta kyseisellä hetkellä. Sama kuin valmentaja antaa neuvoja missä tahansa lajissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Näin sen voisi kait hyvin tiivistää:

Hyväksyttävää:
Tilanteen jäädyttäminen
Sijojen vaihtaminen kauden viimeisimmissä kisoissa, kun toisen mestaruus on selvästi niistä kiinni

Paheksuttavaa:
Järjestyksen vaihtaminen jo kauden aikana.
 
Ylös