Keskustelua tallimääräyksistä ja tallimääräyksistä

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minä taas vastustan sitä harhakuvitelmaa, että aggressiivisempi taktiikka olisi aina se fiksumpi juttu.
Ei sitä aina etukäteen tiedä kumpi taktiikka on fiksumpi juttu. Mutta kun oletettavasti ei ole suotavaa että tallikaverit pilaavat toistensa kisoja tai ajavat renkaat toisissaan kiinni, pitää olla jotain sääntöjä joiden mukaan toimitaan. Se on aivan yhtälailla sääntö, että tietyllä hetkellä nopeampi tai nopeammalla taktiikalla oleva kuski ei saa ohittaa toista, kuin että sen toisen pitäisi päästää hänet ohitseen. Jompikumpi vaan on järkevämpi toimintamalli.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4085
Sinänsä Red Bullin tallimääräys Silverstonessa hieman harmitti, että kun Vettelillä on niin tukeva johtoasema niin miksei antanut Webberin mennä menojaan ja vahvistaa MM-asemaansa jos kerran häntä vastaan ajaminen oli liian vaarallista.

Ferrarin kuskipolitiikkaa ei moni tunnu täällä ymmärtävän mutta minä näkisin sen näin, että Massa kun ei syystä tai toisesta ole enään se sama kaveri kuin kausina 2008-2009 niin turha häneen on panostaa samaa mitä Alonsoon. Alonsolla on tallin tukemana rahkeita mestaruuteen vaikka auto ei olisikaan Red Bull, Massalla (vaikka millä kantilta katsoisi) taasen ei ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tallimääräyksistä MM-taistelun ollessa vielä pahasti auki:

Tilanteen jäädyttäminen: Viimeisillä kierroksilla nopeampaa kuljettajaa kielletään hyödyntämästä nopeuttaan tallin maksimipisteiden varmistamiseksi.

Järjestyksen vaihtaminen: Viimeisillä kierroksilla nopeampi kuljettaja lasketaan vastustelematta ohi tallin maksimipisteiden varmistamiseksi.

Olennainen ero on siis siinä suositaanko loppukierroksilla hitaampaa vai nopeampaa kuljettajaa. Minkä sitten kukakin katsoo reilummaksi on toinen juttu.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tahtoisitko hieman selventää, mitä tarkoitat? Muistan oikein hyvin, mitä tapahtui, mutta on melko naiivia kuvitella muiden toimineen tallimääräyskiellon mukaan, kun itse myöntävät tehneensä toisin. Hornerin mukaan ero RBR:n ja Ferrarin välillä on se, että he eivät vaihtaisi kuljettajien järjestystä tallimääräyksellä kuin vasta viimeisissä kilpailuissa.
RBR:hän oikeastaan voitti viime vuoden WDC:n 'tyhmyyttään', kun antoi Sebin voittaa, vaikka Sebin MM-tsäänssit olikin aika minimaaliset. Sebin voittaessa Alonson olisi pitänyt olla Abu Dhabissa 4:s, eli aika varma nakki Alonsolle Sebiin nähden. Sen sijaan Webbo olisi Brasilian voitolla ollut lähempänä Alonsoa, Abu Dhabissa Webbon voittaessa Alonso olisi saanut sijoittua kakkoseksi 3. sijan sijaan, ja Webbo olisi vienyt tittelin. Minusta viime vuoden Brasilia osoitti, että Vettel on se kuski, jonka RBR haluaa olevan WDC. Moni muu talli olisi pelannut silloin Webbon pussiin, vaikka Abu Dhabissa se olisikin kostautunut.

Muutenkin moni asia viittaa siihen, että talli toivoo enemmän Sebin menestystä. Viime vuonnahan Webbo ei kertonut olkapäävammastaan tallille, ja ainoa syy tähän saattoi olla sairasloman pelko. Normaaliolosuhteissa talli varmasti haluaisi sellaisessa tilanteessa tehdä kaikkensa auttaakseen kuskia, joka ajaa mestaruudesta, mutta RBR:lle oli kenties tärkeintä, että Seb on tallin paras kuski, vaikka se maksaisikin mestaruuden. Lisäksi viime vuonna oli ilmeisesti parikin tilannetta, joissa Mark ei saanut haastaa edellään ajavaa Sebia. Ainakin Malesiassa Webbo sanoi, että heiltä oli kielletty ohitukset radalla ja muistaakseni Japanin kisassa Webbo sanoi tallin jäädyttäneen tilanteen. Lisäksi Kanadan GP:stä taisi olla spekulaatioita tallimääräyksestä, kun Seb pysyi teknisestä viasta huolimatta edellä. Ainoa kerta, kun RBR:n kuskit ohittelivat toisiaan oli Turkissa, juurikin silloin kun Seb oli takana. Ja talli piti kolaria Markin syynä, vaikka Mark pitikin vain linjansa, ja Seb aiheutti kolarin.

Kaikki tämä Sebin suosiminen on johatnut tilanteeseen, jossa Mark ei luota talliin, eikä Sebkään taida luottaa Markiin. Silverstonen jäähdyttämisen Mark tulkitsi Sebin suosimiseksi, ja uskon itse, että tällaista määräystä ei olisi annettu, jos Seb olisi ollut perässä.

Mitä tallimääräyksiin yleensä ottaen tulee, niin toisen edellepäästämismääräys on kuitenkin se härskein määräys, varsinkin jos toinenkin kuski omaa mestaruusmahdollisuuden. Edelläajava kuski on aina lähempänä voittoa, sen verran vaikeaa on ohittaminen. Kun teoriassa tallille ei ole tärkeää kumpi voittaa, kun molemmista kuskeista saa samalla tavalla WCC-pisteitä, tämä on tavallaan teoriassa turha määräys. Sen sijaan jäädyttäminen on ainakin minulle OK. Yleensä edelläajava muutenkin voittaisi, joten parempi välttää turhat kolarit.

Tämän RBR:n kuskien kiistan syy on minusta sama kuin McLarenilla 2007. Toinen kuski kokeen tallin pettäneen hänet. '07 Mäkillä Alonso koki saavansa huonompaa kohtelua kuin oli luvattu ja nyt Webbo kokee joutuneensa kokkoskuskiksi tahtomattaan. Tässä asiassa tallin olisikin syytä kohdella kuskejaan mahdollisimman reilusti, kuten nykyään Mäkillä. Kuskeilla on luottamus talliin ja toisiinsa, RBR:llä tilanne ei ole tämä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tämä sopii tännekin:

Moralisointi on oma asiansa. Urheilussa merkkaa tulokset. Voittaja on aina voittaja vaikka oliskin paska tyyppi ja kusipää.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
En tiedä onko tätä tänne postattu,mutta Webber on tekopyhä kun valittaa Silverstonesta.Turkissa 2009 Vettelille annettin täsmälleen sama käsky ja hän totteli mukisematta.Webberin mielestä se oli oikea ratkaisu silloin,niin miksi tämä mulkku valittaa Silverstonesta nyt? Huono muisti kenguru? Mä toivon että Webber saa potkut.En voisi pomona enää luottaa häneen. Ei siksi,että haluaisin Kimin hänen tilalleen,koska olen jo hyväksynyt sen ettei Kimi tule enää ajamaan F1:stä. Forget the dream guys!
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13721
Ei mulla oikeen mitään kummempaa asiaa tähän ole, mutta olisipa Red Bullilta voinut tulla suora määräys Vettelille (ilman vaihteistovikaansa) päästää Webber ohitte Brasiliassa, kun kerran Alonso oli pisteissä ohitettavissa.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Kuinka moni muuten uskoo oikeaan vaihdelaatikkovikaan?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13721
Kuinka moni muuten uskoo oikeaan vaihdelaatikkovikaan?
o/
Vaihtoikin kai normaalia aiemmin isommalle... Tallimääräys olisi ollut järjellä myös perusteltavissa Webberin ja Alonson pistetilanteella.
 
Ylös