Kuljettajien siirtohuhut kaudelle 2012

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tuo 25-30 miljoonaa euroa on liian suuri minkään tallin maksattamaksi nykyisessä taloustilanteessa, mutta nimenomaan sen maksaisi arabisijoittajat joko suoraan Kimille jolloin Williams ei tavallaan maksaisi mitään tai epäsuorasti Williamsin kautta. Eli toisin sanoen Williams toimisi siinä välikätenä.

Muussa tapauksessa Williamsin tarjous pyörii 12-14 miljoonassa eurossa. Alle 12 miljoonaa olisi Williamsin kannalta mukava summa, mutta Kimin kannalta välttämättä ei.

Salon kanssa olen kyllä hieman samoilla linjoilla ainakin ensi kauden suhteen sillä ainakin ihan alkukaudesta voi olla huonosti asiat vaikka ne viimeiset ruudut olivat lähinnä nyt olleen kilpailun huonoa onnea.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Muun muassa Autosportin foorumilta on kerätty näitä tietoja ja toilef1 joka on ranskalainen sivusto niin sieltäkin näitä kyllä löytyy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Red Bullilla vaikuttaisi olevan jonkin sortin lonkeroituminen menossa tallipaikkojen suhteen. 6 kuskia on ja vain neljä paikkaa on tarjolla. Caterhamin mahdollinen ostopaikka olisi menossa näillä näkymin Ricciardolle sillä siinä pysyttäisiin pinnalla Webberin mahdollista korvausta varten paremmin kuin HRT:llä tai testissä Toro Rossolla vaikka kilpakuljettajan paikka onkin vielä mahdollinen.

Vergne on näillä näkymin pääsemässä Toro Rosson paikalle ja Buemi saattaa kaiken tämän surullisen tapahtuman jälkeen joutua uran tämän hetken hautausmaalle eli HRT:lle kun Red Bull ostaisi paikan.

Alguersuari ei muuten säilyttäisi välttämättä paikkaa, mutta Van Vlietin mukaan Cepsa saattaa hankkia Toro Rossolta osake-enemmistön mikä tarkoittaisi Alguersuarille ajopaikan säilymistä.

Tämä ostoviidakko näyttää vievän Sutilin ja Sennan uran myös unholaan. Sutililla on vielä toivoa Force Indian ja Williamsin suhteen. Sennalla taas oikeastaan missään ei oikein ole toivoa ilman mitään erikoista poikkeusta tai sitten raakaa hintakisaa.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
- Toivottavasti iltapäivällä pääsisi ajamaan vähän kevyemmällä autolla ja saisi pehmeämpää pyörää alle. Tiimillä on kuitenkin testiohjelma, joka halutaan viedä läpi. Koitetaan saada kaikki irti näistä testeistä, että näistä olisi hyötyä ensi vuodelle, Bottas toteaa.

Maikkarin haastattelusta poimittua. Laskiko Vale sammakon suustaan, ettei vaan olis jotain neuvotteluja f1 paikasta ens vuodelle.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
- Toivottavasti iltapäivällä pääsisi ajamaan vähän kevyemmällä autolla ja saisi pehmeämpää pyörää alle. Tiimillä on kuitenkin testiohjelma, joka halutaan viedä läpi. Koitetaan saada kaikki irti näistä testeistä, että näistä olisi hyötyä ensi vuodelle, Bottas toteaa.

Maikkarin haastattelusta poimittua. Laskiko Vale sammakon suustaan, ettei vaan olis jotain neuvotteluja f1 paikasta ens vuodelle.
Tai sitten Williams yrittää viedä testiohjelmaa läpi, josta olisi hyötyä ensi vuodelle.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
- Toivottavasti iltapäivällä pääsisi ajamaan vähän kevyemmällä autolla ja saisi pehmeämpää pyörää alle. Tiimillä on kuitenkin testiohjelma, joka halutaan viedä läpi. Koitetaan saada kaikki irti näistä testeistä, että näistä olisi hyötyä ensi vuodelle, Bottas toteaa.

Maikkarin haastattelusta poimittua. Laskiko Vale sammakon suustaan, ettei vaan olis jotain neuvotteluja f1 paikasta ens vuodelle.
Niin, no eikös Vale ole ollut jo pitkään Williamssin miehiä... Ei mitenkään yllättävää puhetta testikuskilta mielestäni.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Jännä miten siten lausetta voidaan tulkita niiiiiiiin monella eri tapaa :) Tuskin ny sentään lipsautti et ajaa Williamsin autoa kilpaa formuloissa ensi kaudella. Eiköhän se ny tarkoittanut vaan et Williams hyötyy siitä ensi kaudel

edit: Tosin ei minua haittaa jos Williamsin kuskit olisivat Kimi ja Vallu
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
- Toivottavasti iltapäivällä pääsisi ajamaan vähän kevyemmällä autolla ja saisi pehmeämpää pyörää alle. Tiimillä on kuitenkin testiohjelma, joka halutaan viedä läpi. Koitetaan saada kaikki irti näistä testeistä, että näistä olisi hyötyä ensi vuodelle, Bottas toteaa.

Maikkarin haastattelusta poimittua. Laskiko Vale sammakon suustaan, ettei vaan olis jotain neuvotteluja f1 paikasta ens vuodelle.
Ehkä tai sitten hän toivoisi tekevänsä ricciardot eli säväyttää nuorten kuljettajien testeissä hyvillä kierrosajoilla, jotta saisi vauhtia kaikkiin mahdollisiin neuvotteluihinsa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Red Bullilla vaikuttaisi olevan jonkin sortin lonkeroituminen menossa tallipaikkojen suhteen. 6 kuskia on ja vain neljä paikkaa on tarjolla. Caterhamin mahdollinen ostopaikka olisi menossa näillä näkymin Ricciardolle sillä siinä pysyttäisiin pinnalla Webberin mahdollista korvausta varten paremmin kuin HRT:llä tai testissä Toro Rossolla vaikka kilpakuljettajan paikka onkin vielä mahdollinen.
Abu Dhabissa nauhoitetussa Team Lotuksen podcastissa Ted Kravitz kyselee Jarnolta mitä tämä haluaa tallin autolta ensi kaudella. Trulli vastaa haluavansa autolta ensi vuonna parempaa tuntumaa, jotta hän pystyy säätämään sitä mieleisekseen paremmin kuin tällä kaudella. Trullin osuus podcastissa on aika lyhyt, mutta näiden puheiden perusteella Jarno tuntuisi jatkavan Caterhamilla 2012, kuten talli on jo aiemmin tiedottanut.

Muistaakseni viime vuonna huhuttiin kovasti Renaultin istuttavan moottorinsa kylkiäisenä Team Lotukselle jonkun ranskiskuskin, ja kauden lopulla huhuttiin Bruno Sennan ostaneen Jarno Trullin paikan täksi kaudeksi. Saapa nähdä, pitävätkö tämänvuotiset huhut paikkansa paremmin kuin viimevuotiset. :)
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Tuo Caterhamin osto paikka on vähän erikoinen. Fernandeshan on kehuskellut sillä ettei heillä ole maksu kuskeja. Jos joku nyt ostaisi tuon paikan, niin se olisi Fernandesille ja samalla Caterhamille arvostuksen laskua. Red Bull on sotkenut paikat niin täydellisesti nyt ettei kukaan taida tietää missä mennään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Caterhamilla taitaa vain olla korkein ostohinta paikkaan nähden minkä vuoksi monet maksumiehet karttavat sitä. Sillä on kolmanneksi pienin budjetti ja suurin budjetti uusista talleista, mutta välitöntä apurahaa on kuitenkin sen takana.

Se kykenee sen turvin kehittämään autoaan ja kilpailukykyä kahteen muuhun peränpitäjään nähden. Jotenkin Caterhamin tilanne on kuin Ferrarin 1992-1993 lähinnä budjetin suhteen.

Ferrarin budjetti oli tuolloin 60-65 miljoonaa dollaria. Sen lisäksi oli vielä FIAT:n budjetti josta apurahaa välittömästi Ferrarille olisi tullut tarpeen vaatiessa 100 miljoonaa dollaria.

Sen takia budjetti FIAT:in turvin olisi ollut enemmän kuin 200 miljoonaa dollaria ja se oli jo silloin sarjan suurin talli. Williamsin ja McLarenin budjetti oli vain 100 miljoonaa dollaria ja siihen päälle olisi ollut vielä korkeintaan 50 miljoonan dollarin sponsorien avustukset jotka olisivat tulleet McLarenin kohdalla lähinnä Hondalta tai Marlborolta ja Williamsille kaikilta mahdollisilta yhteistyökumppaneilta yhteensä.

Caterham sinällään on samassa asemassa, että sen budjetti on jotain 65-85 miljoonaa dollaria ja nykyäänkin Williamsin budjetti on noin 100 miljoonaa euroa. Caterhamilla tosin on apuvaroja huomattavasti käytettävissä niinkuin myös Sauberilla kiitos Carlos Slimin.

Red Bullilla tulee siis olemaan erittäin vaikeaa ostaa sopimusta pois nuorelle kuskille tai kenties Buemille. Trulli on kuitenkin Barrichellon tavalla jo vaaravyöhykkeellä ja urakin on loppusuoralla.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Sen takia budjetti FIAT:in turvin olisi ollut enemmän kuin 200 miljoonaa dollaria ja se oli jo silloin sarjan suurin talli. Williamsin ja McLarenin budjetti oli vain 100 miljoonaa dollaria ja siihen päälle olisi ollut vielä korkeintaan 50 miljoonan dollarin sponsorien avustukset jotka olisivat tulleet McLarenin kohdalla lähinnä Hondalta tai Marlborolta ja Williamsille kaikilta mahdollisilta yhteistyökumppaneilta yhteensä.
Siis mitä nämä sponsorien avustukset oikein ovat? Kun tiimin budjetista valtaosa tulee sponsoreilta, niin mitä nämä lisärahat tuon normaalin sponsoroinnin päälle ovat?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muun muassa Autosportin foorumilta on kerätty näitä tietoja ja toilef1 joka on ranskalainen sivusto niin sieltäkin näitä kyllä löytyy.
No juuri tuon takia ne lähteet tulisi mainita, jotta lukijalla olisi jonkinlainen mahdollisuus erottaa kenties vakavasti otettava tieto jostain fanboin märästä päiväunesta! Ja mahdollisuus itse tarkistaa mitä tarkalleen ottaen on kirjoitettu.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Lähinnä tarkoitin että nouseeko Vale kisakuskiksi JO ensikaudeksi...
Jos Nokia alkaa sponssaamaan Valea 30:llä miljoonalla dollarilla vuodessa, niin mikä jottei :rolleyes: Todennäköisesti kuitenkin vuosi 2013 tai 2014 on Valen debyyttivuosi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Nuo sponsorien apurahat joita usein olen jutuissani maininnut ovat siis tavallaan sponsoroitavan tallin ulkopuolista budjettia eli hätärahastoa josta tulee tarpeen mukaan lisää rahaa mikäli esimerkiksi talli ei kykenisi rahoittamaan testejään haluamiinsa määriin, kehittämään autoa riittävästi tuulitunnelissa tai vaikka sitten ääritapauksessa maksamaan kaikkea mahdollista palkkaan liittyvää osaa kuljettajille.

Ne eivät kuulu varsinaiseen budjettiin ja ovat tavallaan bonusta tai hätävara sponsoroitavalle tallille. Sitten joillakin harvoilla kuljettajilla kuten Bergerillä oli aikanaan suoraan tuloksesta riippuvat bonusrahat kaudessa. Kaudella 1993 oli vain 2 miljoonaa dollaria sponsorirahaa ja kaudella 94 paremman menestyksen takia oli sponsorirahaa jo 7 miljoonaa dollaria.

Lähinnä huippukuskeille ja niille joiden palkkavaatimukset ovat suorastaan ylimaallisia niin nämä ovat yleisiä ja vain harvoin näitä rahoja tarvitaan käyttöön. Talli yleensä perustelee tarpeen sponsoreille ja mainosmanageri neuvottelee rahantarpeen ja sponsorien puhemies tekee yleensä päätöksen lisärahan tulosta tai sitten hylkää ehdotuksen.

Ehdotuksen hylkäys päättää asian yleensä siihen. Vain pienissä talleissa ehdotuksista taistellaan loppuun saakka. Isot tallit yleensä tyytyvät päätökseen vaikkakin McLarenilla kaudella 1995 oli niin monta eri mallia käytössä, että kaudelle 1996 samaa autonkehitystä ei olisi voinut enää tehdä sillä Marlboro oli jo vähentänyt tukeaan tallille kun sen omia rahoja meni Schumille ja Ferrarille enemmän kuin aiemmin.

Kaudella 1992 Williamsilla ja McLarenilla oli testien määrään liittyvä lisärahan tarve ja samoin Sennan ja Mansellin palkanmaksuun liittyvä tarve. Kaudella 1997 Ferrari puolestaan kehitti ennen Jerezin ratkaisevaa kilpailua autoaan uusilla osilla jotka hoidettiin sponsoriavuilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lisäksi sponsoriavut ovat yleensä sponsorien asettama kattosumma tietylle kaudelle. Sen enempää talli ei yleensä saa tai muussa tapauksessa se joutuu sitoutumaan tiettyihin ehtoihin jotka sen pitää täyttää.

Joskus rahasumman sijasta talli sijoittaa evoluutiomallin koneisiin tai johonkin uuteen teknologiaan johon budjetti ei välttämättä riitä. Siinä tapauksessa sponsori maksaa koneet, mutta niitä tarvittaessa lunastetaan vain käteistä vastaan.

Mikäli rahaa ei löydy niin ei ole koneitakaan. Fittipaldilla oli kaudella 1981 myös moottorivaikeuksia jo tavallistenkin koneiden kanssa. Pienissä tiimeissä usein tuolloin otetaan debentuureja ja niistä määrätään maksukorko ja tarvittaessa mittausosa mikä lunastetaan mikäli summaa ei löydy.

Debentuureja oli aikoinaan Jordanilla ja Lotuksella 90-luvun alussa kun talleilla oli pienet budjetit. Lotuksella ne venyivät liian kauan ja kaudella 1994 vanhimmat korot olivat jo vuodelta 1991 vaikka moottoritoimittaja olikin jo vaihtunut.

Sekin toi tarpeettomia velkoja ja lopulta talli sortui niihin. Jordanilla oli sama ongelma Fordien suhteen kaudella 1991-1992 vaikka moottorina olikin Yamaha. Gugelminin rahoista oli jonkin verran apua myös koronlaskun kanssa ja loppuosan Jordan pystyi saamaan kauteen 1994 mennessä pois.
 
Ylös