Kuljettajien siirtohuhut kaudelle 2012

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Petrovin tilanne on vieläkin auki, mutta joidenkin juttujen mukaan tulevalla Lotuksella on muitakin ehdokkaita kun vain Senna ja Petrov. Huhuissa puhutaan useampienkin kuljettajien olevan ehdolla ajajaksi. Lotuksen testaajistakin on mahdollisesti isoa summaa vastaan odotettu tulevan kisakuljettajia.

Maria de Villota olisi kiinnostava ja samoin Tsekinmaan toivo Jan Charouz. Toki on vielä muutama muukin ehdokas. Sitten on Sutilia, Barrichelloa ja Grosjeania. Pierre Van Vlietin mukaan Grosjean on lähes satavarma kuljettaja ensi kaudeksi, mutta Venäjän median mukaan ranskalaiset tykkäävät viljellä omia näkemyksiään turhan suuresti.

Parhaillaan Petrov on tärkeissä neuvotteluissa tallipaikasta. RTL Radio Luxemburgin haastattelussa ei mainittu paljonkaan kuskeista, mutta Lotus on harkinnut myös joidenkin sopimusmiesten ostoa talliinsa ja lisäksi odotti myös päätöstä Toro Rosson puolelta mahdollisesta irtolaiskuskista. Tilanne on varsin mielenkiintoinen tulevalle kaudelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Toro Rossolla on ilmeisesti Tost päättänyt antaa vielä yhden tilaisuuden molemmille kilpakuljettajilleen ja antanut muille tiimeille vinkiksi, että Buemi ja Alguersuari eivät ole saatavilla ainakaan vielä ensi kaudeksi.

Daniel Ricciardolla on ikävä väliinputoaminen sillä Vergne korvaa hänet suurilta osin ensi kaudella harjoituksissa ja HRT:llä ja muissa pikkutalleissa paikat ovat jo selvillä.

HRT:llä selvyys on vain rahantuonnissa ja Ricciardolla ei ole paljon rahaa omasta takaa vaikka Red Bull toki rahoittaa hänen ajojaan niin tällä hetkellä HRT:n rahakeisarit Karthikeyan ja Giedo van der Garde näyttäisivät tuovan huomattavasti enemmän rahaa välittömään hätään kuin Ricciardo.

Testimieheksi näyttää HRT:lle tulevan Dani Clos. Ricciardon ainoa ajopaikka näyttäisi olevan erittäin kalliiseen hintaan Caterhamilla. Siellä hän korvaisi Jarno Trullin. Siirtokorvauksen arvosta liikkuu huhuja vaikka sen arvioidaan olevan vähintään noin 12 miljoonaa euroa. Ensi kausi on Ricciardon ohella erittäin tärkeä myös Mark Webberille.

Ensi kauden mennessä huonosti Ricciardo voisi päästä Toro Rossolle tai pienellä todennäköisyydellä jopa Red Bullille sillä Horner on kehunut paljon Ricciardoa ja muutenkin Australiassa häntä pidetään seuraavana todellisena tähtenä.

Ensi kauden mennessä Webberillä hyvin hän saattaa tarttua vielä yhden kauden verran Red Bullin paikkaan ja siinä tapauksessa Toro Rossolla on viimeistään pakko tehdä suuria päätöksiä ajopaikoista.

Ricciardon kannalta se saattaisi olla myös huono uutinen sillä harjoitusvastuut ja päänäkyvyys on Vergnellä ja muutenkin vaikka Ricciardon sopimusta nuorten kuskien ohjelmassa on jatkettu niin testissä jatkaminen olisi uran kannalta ongelma. Hätätapauksessa Red Bull varmasti yrittää etsiä paikan ensi kauden ja Webberin mahdollisen menestyksenkin myötä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Grosjeanin paikka Lotuksella voi olla turvattu myös Totalin tuen takia. Tukea Lotukselle tulee 15 miljoonaa euroa ja se on suurin sponsorisumma tallissa heti Lotus Cars:in jälkeen.

Ensi kaudella yhtiö on uhannut jättää koko sponsorisumman maksamatta ja Renaultin moottorilaskun kallistamista mikäli Grosjean ei aja tallissa. Ilmeisesti tässä ei ole pykälää jonka nojalla tuen saisi mikäli Grosjeanin sijaan tallissa ajaisi toinen ranskalainen kuljettaja kuten esimerkiksi Jules Bianchi.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
CCMK. Total ei ole uhannut olla maksamatta mitään, vaan vähentävän sponsorisummaa. Nationalismi ei kuulu ykkösiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Testikuskirintamalla Lotuksella näyttäisi ajavan Fairuz Fauzy ensi kaudella. Kisapaikkaan ei Fauzylla taida olla enää mitään mahdollisuutta. Alex Yoongin tavalla 30 miljoonaa euroa voisi tuoda ihmeen ja paikan kisakuskina ainakin alemmissa tiimeissä ja mahdollisesti paremmissakin. Samoilla summilla ajaa Maldonadokin Williamsia.

Pastor on tällä hetkellä matkalla kohti kaikkien aikojen eniten maksaneiden kuskien titteliä. Ykköspaikalla kun on eräs Ukyo-san ja kakkospaikkaa miehittää Kingpin Pedro.:D Pastorin paikka kolmannella sijalla alkaa olla taattu vaikka maksukykyistä sakkia toki Alex Yoongkin edusti omana aikanaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Petrov saattaa säilyttää ensi kaudella paikkansa koska kokemusta tarvitaan ja taidot ovat kuitenkin kehittyneet paljon ajan kuluessa.

Lotuksella on ollut myös vaikeuksia rahoittaa samalla tavalla testimiesten ohjelmaa kuin esimerkiksi Red Bullilla. Tosin tallilla ei ole samanlaista ohjelmaa testaajille tai nuorille kuljettajille.

Näiden seikkojen takia nuoria kuljettajia talli ei kovin houkuttele ja vanhoilla kuskeilla on taas ongelma. Julkisuudessa toki yritetään houkutella muitakin ajajia, mutta pääosin valinta löytyy akselilta Senna-Petrov. Kubica on toki tavallaan mukana, mutta käsivamma estää ja Grosjean saattaa lähteä DTM:n puolelle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lotuksella on ollut myös vaikeuksia rahoittaa samalla tavalla testimiesten ohjelmaa kuin esimerkiksi Red Bullilla. Tosin tallilla ei ole samanlaista ohjelmaa testaajille tai nuorille kuljettajille.
On, Lotuksen omistajalla Geniillä on Gravity Sports Management-yritys, johon sisältyy kuskiakatemia. Renaultin Driver Development Program on nyttemmin kai osin sulautettu siihen, kun Renault itse poistui tallina.

Ja johan noita kuskeja oli pelkästään Lotus Renaultillakin viime kaudella kuusi: kisakuskien lisäksi tallin kuskeiksi nimettiin Grosjean, Fauzy ja Ho-Pin Tung ja Jan Charouz.

Renaultin/Gravityn ohjelma ei ole paikkansa vakiinnuttaneita kuskeja onnistunut tuomaan ykkösiin kuin Kovalaisen ja Kubican, mutta jossain vaiheessa mukana olleita ovat Grosjeanin lisäksi Maldonado, di Grassi, d'Ambrosio ja Monteiro. Kuskeja ohjelmasta on siis F1:een asti noussut.

Red Bullin ohjelmaan verrattuna toiminta on pienimuotoisempaa, mutta tietysti puuttuu myös se brändi, jota eri sarjoissa mainostaa. Renault, saati Gravity/Genii eivät oikein ole energiajuomaan rinnastettavia tuotteita.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Renaultin/Gravityn ohjelma ei ole paikkansa vakiinnuttaneita kuskeja onnistunut tuomaan ykkösiin kuin Kovalaisen ja Kubican, mutta jossain vaiheessa mukana olleita ovat Grosjeanin lisäksi Maldonado, di Grassi, d'Ambrosio ja Monteiro. Kuskeja ohjelmasta on siis F1:een asti noussut.
Montagny unohtui.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei unohtunut. Minäkin luulin, että olisi ollut listalla, mutta Wikipedian mukaan ei ollut.
Montagny oli ihan vastaavankaltaisessa asemassa kuin Kovalainen, mutta tavallaan "yhtä luokkaa ylempänä" Rellun suojatti-/testikuskeissa. Mutta Franckia ei sitten ollut ilmeisesti nimettykään tuohon viralliseen ohjelmaan :confused:

Montagnyllä ja Renaultillahan oli jotain ongelmaa henkilökemioiden suhteen. Tilanne johti siihen, että Renault ei ilmeisesti tämän takia nostanut tätä omaksi kisakuskikseen ja mies otti mielenosoituksellisesti loparit tämän jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Alex Yoong maksoi aikanaan kaudella 2001 5 miljoonaa kolmesta viimeisestä kisasta kaudella ja kaudella 2002 maksoi lähteistä riippuen 20-30 miljoonaa euroa yhdeltä kaudelta.

Yhteensä hän maksoi uransa aikana 25-35 miljoonaa euroa lähteistä riippuen. Hänellä on edelleen voimassa yhden kauden maksuennätys jonka tosin nyt jakaa Maldonadon kanssa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Racexpress.nl sivusto kertoo että venäläismedian mukaan Vitaly Petrov yrittää päästä Marussia-tiimin kuljettajaksi, vaikka tiimi on vahvistanut kummatkin kuljettajat ensi vuodelle. Petrov kuulemma voisi syrjäyttää Timo Glockin.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Uusimpien juttujen mukaan Petrov menisi Marussialle Glockin tilalle, koska Lotus haluaa Grosjeanin toiseen autoon....
Sivuston mukaan sopimus on jo allekirjoitettu, mutta sitä ei ole vielä julkistettu. Nuoren ranskalaisen GP2-mestarin uumoiltiin olevan väkevä ehdokas tallin kakkosautoon jo ennen Kimi Räikkösen sopimuksen vahvistumista.

Ranskalainen oljyjätti Total on yksi Lotus Renault -tallin päätukijoista ja yhtiö on voimakkaasti puskenut Grosjeania tallin kuskiksi jo tovin.

Total on tiettävästi jopa uhannut vetää tukensa pois tallilta, mikäli ranskalaisnuorukaiselle ei löydy paikkaa tallista. Se vaikuttaa varmasti tallin kuskipäätökseen.
Jos STR jatkaa nykyisellä kaksikolla, niin eivät tosiaan taida sekä Ricciardo että Vergne mahtua mukaan. Molempia on soviteltu Caterhamille Trullin paikalle...
STR:n pitäytymistä nykyisissä ihmettelen kyllä. Suurella todennäköisyydellä niillä on sit kaks noviisia kaudelle 2013, kun vihdoin toinen nykyisistä saa monoa ja toinen kenties korvaa Webberin RB:llä... Tai sit joku Ricciardo tai Vergne ohittaa molemmat ja hyppää Caterhamilta RB:lle...

Vahvistetut/varmimmat boldattuna ja mahdolliset vaihtoehdot ilman...

RB: Vettel ja Webber
Mäkki: Button ja Hamilton
Ferrari: Alonso ja Massa Voisiko Massan vielä joku korvata?
Mersu: Nico ja Sumi

FI: Sutil/Di Resta/Hulkki
STR: Algesuhari ja Buemi ?? Ricciardo/Vergne
Sauber: Koba ja Perez
Lotus: Kimi ja Grosjean ?? Petrov/Senna/Kubica

Williams: Maldonado ja Sutil/Rubens (Bottas kolmoskuskina)
Caterham: Heikki ja Trulli? -> Vergne/Ricciardo
Marussia: Glock ja Pic Vaihtuuko Glock Petroviin kuitenkin?
HRT: Peedro ja Liuzzi/joku "rahapussi"
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei voi kovin riemulla markkinoiden kehitystä seurata:

D'Ambrosio ajoi vähintään ihan hyvin ->
Glock on ollut hyvä jo pari kautta -> ?
Heidfeldille ei löydy paikkaa
Sutil ajoi parhaan kautensa -> MOOW

Jos Alguersuari ja Buemi sentään saavat jatkaa, niin jollakin sentään on järkeä päässä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Heidfeldi nyt sai jo ikänsäkin puolesta lähtee. Eipä esityksetkään mitään kummosia ollu...

Ja suurella todennäköisyydellä Sutil saanee jatkoa joko FI:llä tai Williamsilla. Toivon jälkimmäistä, niin saadaan toinen eläkeläinen myös pois paikkoja viemästä (esim. Hulkilta). Tykkään kyllä Rubensista kuskina, mutta eiköhän hänkin ole jo suurimmat lahjansa näyttänyt ja käyttänyt.

Jos Glock saa monoa, niin sitä ihmettelen kyllä itsekin. Toisaalta eipä ole hänkään häikäissyt mitenkään Virginillä, jossa se toki vaikeaa onkin, mutta silti. Raakaa peliä, kun uusia lupauksiakin on taas mukana useampia eikä niillekään kaikille löydy paikkaa....
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Valitettavasti HRT'n ja Marussian autot ovat sen verran kehnoja, eikä realistisesti juuri paljon parempaa ole odotettavissa, että on lähes yksi lysti kuka niitä kuljettaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heidfeldi nyt sai jo ikänsäkin puolesta lähtee. Eipä esityksetkään mitään kummosia ollu...
Nick on alle 35 ja vain reilu 2 vuotta Kimiä vanhempi. Ikänsä puolesta vuosia siis olisi jäljellä kyllä. Viimeisen kauden aika-ajoesitykset toki jättivät paljon toivomisen varaa, mutta eipä tuo ainut kuski ollut, joka ei ollut ihan parhaimmillaan aika-ajossa.
 
Ylös