EI. Tää on näitä viherpiipertäjien tajuttomuuksia taas. Päättelyketju ruuhka -> saasteet -> tehdään autoilusta kannattamatonta.
Siis eikö tän tarkoituksena ole nimenomaan saada ihmiset kulkemaan kallilla ja onnettomilla julkisilla. Tästä lisäverosta saatavat rahat olisi sitten tarkoitus ohjata julkisen liikenteen kehittämiseen. Miksi hitossa rahoja ei voisi alunperinkin käyttää julkisen liikenteen kehittämiseen?
Syitä miksi ihmiset kulkevat omilla autoilla eikä julkisilla:
Halvempi, nopeampi, mukavampi, ovelta-ovelle jne
Syitä miksi ihmiset eivät kulje julkisilla:
Kallis, epämukava, ylimääräistä kävelyä, hitaampi, ahdas, epäluotettava jne.
Jos autoilijat halutaan siirtymään julkisiin niin niistä olisi sitten parempi tehdä oikeasti kilpailukykyisiä. Ongelma julkisesa liikenteessä tulee siinä kun joka paikasta ei ole suoria yhteyksiä joka paikkaan vaan joutuu vaihtamaan kulkuvälinettä yhden tai useamman kerran. Julkiset on ihan käteviä jos asuu ja käy töissä esim. junaradan vieressä/lähettyvillä, mutta jos jompi kumpi on vähänkin sivussa niin sitten homma kusee heti. Esim. pääradan varresta on tosi nopea kulkea junalla (silloin kun toimivat ja on konnareita) Helsingin keskustaan, mutta jos työpaikalle päästäkseen pitää kulkea vielä metrolla niin työmatka-aika kasvaa huomattavasti. Varsinkin kun ottaa huomioon kävelemisen kotoa asemalle, juna-asemalta metroon ja metrolta työpaikalle. Kaikki vaan ei ole kätevästi julkisen liikenteen piirissä, josta syystä sitä vaan ei voi tuputttaa kaikille.
Mun mielestä monin verroin parempi järjestely olisi joku kimppakyytisysteemi työpaikoille. Sen sijaan että jokainen ajaisi omalla autolla töihin olisi joku 7-8 hengen tila-auto, jolla toistensa lähellä asuvat ihmiset haettaisiin kotoa.