Rata SM formulat

  • Viestiketjun aloittaja nese
  • Aloituspäivämäärä

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jämpti on näin! Yhtä juttua pitäisi tosin funtsia hieman. Nimittäin tuon "harrastetouhu"-sanan käyttöä. Siihen tuntuu turhan usein liittyvän jotenkin kielteinen tai vähättelevä sävy. Siellä ne "harrastelijat" pörrää:yuck: kun taas tosireiskoilla on tähtäin tukevasti täysammattilaisuudessa ja mahtisarjoissa maailmalla. Totuushan on kuitenkin se, että ylivoimainen enemmistö on ja tulee pysymään "harrastelijoina". Ei mikään uutinen:eek:

Kilpa-ajajia ne ovat kaikki tyynni. Tuli vain mieleeni. :cool:
Siinä on vissi ero, onko harrastaja vaiko harrastelija. Harrastuksessaankin voi olla ammattimainen olematta ammattilainen, eikä sellaisen kuvan antamisen ulospäin pitäisi olla mahdotonta edes suomalaisessa rata-autoilussa, kun se SM-rallissakin kerran onnistuu. Näin ulkopuolisen silmin rata-autoilu näyttää harrastelulta pitkälti siksi, että siitä on määrätietoisella sekoilulla onnistuttu tappamaan kaikki jatkuvuus.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Siinä on vissi ero, onko harrastaja vaiko harrastelija. Harrastuksessaankin voi olla ammattimainen olematta ammattilainen, eikä sellaisen kuvan antamisen ulospäin pitäisi olla mahdotonta edes suomalaisessa rata-autoilussa, kun se SM-rallissakin kerran onnistuu.
Juu. Jos ei-harrastaja on ammattilainen, niin silloin lienee vähimmäisedellytys on, ettei joudu omasta pussistaan ajelua maksamaan. kansainvälisestikin lienee alle 1 % pääsee tuohon tilanteeseen ja lienee alle 0,2 % kilpa-autoilijoista saa siitä eläntonsakin.

Edes GP2-kuskeista harva ei omasta pussistaan joudu, sponsseista huolimatta, kustannuksiin osallistumaan eli harrastajia ovat.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3460
Sijainti
Lahti
Siinä on vissi ero, onko harrastaja vaiko harrastelija. Harrastuksessaankin voi olla ammattimainen olematta ammattilainen, eikä sellaisen kuvan antamisen ulospäin pitäisi olla mahdotonta edes suomalaisessa rata-autoilussa, kun se SM-rallissakin kerran onnistuu. Näin ulkopuolisen silmin rata-autoilu näyttää harrastelulta pitkälti siksi, että siitä on määrätietoisella sekoilulla onnistuttu tappamaan kaikki jatkuvuus.
Toki näin. Käyttäisin tässä yhteydessä mielelläni sanaa diletantti sen alkuperäisessä merkityksessä. Diletantti on "vakavasti otettava asianharrastaja", ja sellaisia lienee ylivoimainen enemmistö kaikista starttiviivalle asettujista, riippumatta siitä, mikä heidän tavoitteensa kilpailemisen suhteen on.

Jatkuvuuden tappaminen tuskin kilpailijoista itsestään johtuu. Heillähän on kova polte ajaa kilpaa. Sen toiveen mahdollistaminen on erinäisten propellihattujen ja muiden älykköjen pähkäilyn päämäärä l. luoda sellaisia kilpailuluokkia ja laatia sellaisia sääntöjä, että viivalle pääsee vähemmänkin painavan lompakon avittamana. Joissain maissa tämä on onnistunut vallankin mainiosti. Syystä tai toisesta synnyinmaassamme tämä jatkuvuuden luominen vaikuttaa olevan ylivertaisen vaikeata.

Olisiko yksi, vain yksi syy jatkuvuusongelmaan siinä, että yritämme väen vängällä ylläpitää tai luoda kilpasarjoja, joilla on aina vastine löydettävissä ulkomaiden sarjatoiminnasta? Ajatushan on sinällään hyvä ja kannatettava, mutta onko se lopultakaan ihan välttämättä oltava niin? Mario Andrettia lainatakseni: "Jos osaat ajaa nopeasti, osaat ajaa nopeasti". Tällä hän viittasi siihen, että nopea kuski osaa ajaa nopeasti laitteella kuin laitteella. Kovat kisat ja kilpailukokemuksen kartuttaminen on se tärkein juttu, ei niinkään pakkomielle vaikkapa omasta F3-sarjasta Suomessa.
 

Formulisti

Member
Liittynyt
6.6.2012
Viestit
10
Kotimaisen siipiformulan ongelmana on ollut viimevuosina hajaannus. Hajaannus on ollut osin ylhäältä johdettua. Tällä viittaan AKK:n aikanaan tekemäänsä päätökseen Formula Renaultin 2.0 tuomisesta Suomeen. Relluilla tapettiin juuri nousuun saaatu F3-luokka. Lopulta kumpikin luokka kaatui, Rellut omaan mahdottomuuteensa ja kolmoset harrastajien kypsymiseen. Rellu on junioriformula luokka, jossa kilpailijat tähtäävät ulkomaille. Oli alusta saakka selvää ettei luokalla ole tulevaisuutta, sillä kenen 16-vuotiaan sponsori on valmis tukemaan suojattinsa menestystä Suomessa viiden auton sarjassa, jos samalla rahalla voi ajaa osan Euroopan sarjasta ja saavuttaa aivan toisenlaista näkyvyyttä.

Samassa yhteydessä kolmoset sysättiin kansalliseksi luokaksi, jolla ei siis ollut enää SM-arvoa. Tämä aiheutti luokan näivettymisen ja autojen jäämisen talleihin.

Historic Race Finlandin järjestämän ratasarjan kilpailuissa ajettava kansallinen formula 4 - luokka on harrastajien omin voimin pystyyn polkaisema kohtuuhintainen luokka. Kilpailuihin voi osallistua myös historic-passitetuilla F3-autoilla. Sarjaan on tänä vuonna ilmoittaunut kymmenen kuljettajaa, joten tämä Suomen nopein rata-auto luokka on myös Suomen suurin formulaluokka.

On totta, että auton tulee olla valmistettu 1994 tai aiemmin, ja näin ollen kalusto ei ole aivan uusinta uutta. Toisaalta milloinkas tuon Finracen täyteluokasta pääluokaksi muodostuneen extreme BMW:n valmistus loppui..?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Kotimaisen siipiformulan ongelmana on ollut viimevuosina hajaannus. Hajaannus on ollut osin ylhäältä johdettua.
Oli asiasta juttua joku aika sitten ala ihmisten kanssa. Ehkä ensimmäistä kertaa kuulin yhden sanovan, että EHKä vikaa on myös kilpailijoissa, eikä aina AKK:ssa. Sanoisin, että vikaa on, eikä ehkä. Muistan F4:n kulta-aikana. Silloin puuhamiehet olivat aktiivisia ja kilpailijoita kaivettiin koloistaan. Kun F3:ta alettiin tuoda (uudestaan, olihan sillä ajettu Suomessa jo vaikka kuinka kauan, aikaisemmin ;) ) osa kannatti ja osa vastusti. Silloinhan siinä kävi niin, että rahakkkaimmat tiimit voittivat, koska niillä oli varaa hankkia parhaat koneet ja nimenomaan softat niihin.
Tällä viittaan AKK:n aikanaan tekemäänsä päätökseen Formula Renaultin 2.0 tuomisesta Suomeen. Relluilla tapettiin juuri nousuun saaatu F3-luokka. Lopulta kumpikin luokka kaatui, Rellut omaan mahdottomuuteensa ja kolmoset harrastajien kypsymiseen.
Niinpä. Rellut mahdottomuuteensa, mutta kolmoset kuskien takia. Tiedän, että jurnutusta tuli erityisesti siitä, että eräät ns harrastelijakuskit pärjäsivät, koska heillä oli ylivoimaisesti parhaat taustajoukot ja tekniikka. Valitettavasti sillä oli suurempi merkitys kun osattiin arvatakaan.
On totta, että auton tulee olla valmistettu 1994 tai aiemmin, ja näin ollen kalusto ei ole aivan uusinta uutta. Toisaalta milloinkas tuon Finracen täyteluokasta pääluokaksi muodostuneen extreme BMW:n valmistus loppui..?
E36 325i:n valmistus päättyi 8/1994 :thumbup:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3460
Sijainti
Lahti
Silloinhan siinä kävi niin, että rahakkkaimmat tiimit voittivat, koska niillä oli varaa hankkia parhaat koneet ja nimenomaan softat niihin.
Kilpailijat ja heidän taustajoukkonsa toimivat kuni petoeläimet. Juuri siihen tarvitaan niitä järjestäjien ja katto-organisaatioiden viisaita ja rohkeita päitä, jotka eivät vähästä järkähdä vaikka rivistön häijyimmästä (kenties juuri sieltä äveriäämmästä osastosta)päästä nousisikin hirmuista älämölöä heidän kuullessaan säännöt, jotka mahdollistavat mahdollisimman laajan harrastajatason. Toki siinä joku tasapainokin pitää olla, mutta prioriteetit on oltava kohdillaan.

Vaikka kaikkihan tämän jo tietävät että näin sen pitäisi olla! Suljen siis suuni ja pyssäytän tangenttini.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
AKK taitaa kumminkin hakee vähän sitä, että sm sarja ei jäisi paikalleen kehityksessä. Ettei kävis niin, että täällä ajetaan samalla kalustolla kun 15-vuotta sitten. Kun historic sarja on kumminkin erikseen... Muistan kun lada luokka oli vielä sm sarjassa ja eräätkin ruotsalaiset nauro ittensä kipeeks Ahvenistolla, että tämmöisillä ajetaan suomessa vieläkin. Että toisaalta ymmärrän kyllä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin, onhan se toki paljon hienompaa kun luokan molemmilla osallistujilla on uudet autot, ei pääse kukaan ainakaan nauramaan.

Jotenkin ajattelisi, että kattojärjestön kyky vahdata kehityksessä mukana pysymistä on melko rajallinen, koska se on käytännössä riippuvainen osallistujien resursseista. Kuulostaa unelmoinnilta, että ylhäältä sanelemalla voisi saada aikaan mitään muuta kuin näivettymistä.
 
Viimeksi muokattu:

Formulisti

Member
Liittynyt
6.6.2012
Viestit
10
AKK taitaa kumminkin hakee vähän sitä, että sm sarja ei jäisi paikalleen kehityksessä. Ettei kävis niin, että täällä ajetaan samalla kalustolla kun 15-vuotta sitten. Kun historic sarja on kumminkin erikseen... Muistan kun lada luokka oli vielä sm sarjassa ja eräätkin ruotsalaiset nauro ittensä kipeeks Ahvenistolla, että tämmöisillä ajetaan suomessa vieläkin. Että toisaalta ymmärrän kyllä.
Niinpä niin... Juuri edellisessä viikonvaihteessa Kemoran Historic-kilpailussa esiintyi myös "SM-sarjassa" kiertävän BMW extreme-luokan auto. En halua mitenkään vähätellä bemariluokkaa, vaan tuoda esille sen tosiasian että jo nyt samalla autolla ajetaan "pääsarjaa" ja HRF:n kilpailuja. Ja kyllä, tiedostan ettei Extreme Bemarillaole historic-passia, mutta sillä voi silti jo osallistua ikäkaudella rajattuun luokkaan.
 

Formulisti

Member
Liittynyt
6.6.2012
Viestit
10
Kun F3:ta alettiin tuoda (uudestaan, olihan sillä ajettu Suomessa jo vaikka kuinka kauan, aikaisemmin ;) ) osa kannatti ja osa vastusti. Silloinhan siinä kävi niin, että rahakkkaimmat tiimit voittivat, koska niillä oli varaa hankkia parhaat koneet ja nimenomaan softat niihin.

Kun kolmoset tuotiin uudestaan Suomeen ilmoitti AKK syksyllä 1999 vievänsä formula 4:ltä SM-arvon pois, ja haluavansa tuoda maahan salonkikelpoisemman F3-luokan. Siihen aikaan SM-sarja -nimellä oli vielä jotakin painoarvoa yhteistyökumppaneiden silmissä, joten F4 kuljettajien enemmistö äänesti kolmosten puolesta. Vaihtoehtona oli siirtyminen kansalliseen ratasarjaan.

Niinpä. Rellut mahdottomuuteensa, mutta kolmoset kuskien takia. Tiedän, että jurnutusta tuli erityisesti siitä, että eräät ns harrastelijakuskit pärjäsivät, koska heillä oli ylivoimaisesti parhaat taustajoukot ja tekniikka. Valitettavasti sillä oli suurempi merkitys kun osattiin arvatakaan.

En pidä tätä niinkään suurena ongelmana. Isot ammatimaiset tallit toivat näkyvillä kuljettajillaan luokalle paljon kaivattua näkyvyyttä. Mestaruus ei kuitenkaan mennyt kertaakaan jakoon pelkästään ylivoimaisen kaluston tai taustajoukkojen perusteella.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
En pidä tätä niinkään suurena ongelmana. Isot ammatimaiset tallit toivat näkyvillä kuljettajillaan luokalle paljon kaivattua näkyvyyttä. Mestaruus ei kuitenkaan mennyt kertaakaan jakoon pelkästään ylivoimaisen kaluston tai taustajoukkojen perusteella.
Tuo on kyllä totta. Muistaakseni Koivistokin jossakin vaiheessa ajeli käytetyillä renkailla...silti aika moni jäi taakse...ettei vaan kaikki :wink:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Rata SM on ihan harrastetouhua.
Niin on, mutta ei siinä ole mitään pahaa. Kotimaisen rata-autoilun harrasteluluonne pitää tiedostaa ja käyttää hyväksi.
Onko se hyväksi kuskeille, teameille, sponsoreille, paikanpäällä olevalle yleisölle, tv:n/netin kautta seuraavalle yleisölle, näille kaikille, vai jollekin muulle? Näkisin että esim Ruotsissa on kansallinen rata-autoilu hoidettu kaikinpuolin paljon paremmin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko se hyväksi kuskeille, teameille, sponsoreille, paikanpäällä olevalle yleisölle, tv:n/netin kautta seuraavalle yleisölle, näille kaikille, vai jollekin muulle? Näkisin että esim Ruotsissa on kansallinen rata-autoilu hoidettu kaikinpuolin paljon paremmin.
Sanoisin että kaikille, koska tämä maa ei elätä paikallista ammattilaista ratasarjaa (ei ole ketään kuka maksaisi). Jos autoja halutaan viivalle, kustannusten pitää olla harrastajien ulottuvilla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Onko se hyväksi kuskeille, teameille, sponsoreille, paikanpäällä olevalle yleisölle, tv:n/netin kautta seuraavalle yleisölle, näille kaikille, vai jollekin muulle? Näkisin että esim Ruotsissa on kansallinen rata-autoilu hoidettu kaikinpuolin paljon paremmin.
Niin kuin Otto Hokkanen taannoin kertoi Ruotsisa poistettiin yleisöltä sisäänpääsymaksut, järjestettiin kuljetuksia katsomaan kisoja sekä alennettiin osallstumismaksuja, tuo käytäntö jatkui muutaman vuoden. Sillä onnistuttiin saamaan yleisöä ja pikkuhiljaa porukka oli valmis jopa maksamaan kisojen näkemisestä. Ruotsissa ennen tuota oli kuulemma sama tilanne kuin nyt Suomessa. Ei autoja, ei katsojia, ei sponsoreita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistuttakaas vanhaa taannoisesta Sports 2000-sarjasta, jota yritettiin tuoda Suomeen? Eikös siinä ollut tarkoitus olla jollain tavalla erilainen kustannuskuvio?

Kyse on siis siitä enempi Le Mans-protoa muistuttavista katetusta yksityyppiluokasta, joten ei sikäli ihan osu otsikkoon. Mutta käytännössä ne kai olivat katettuja putkirunkoformuloita?

Ei pidä siis sekoittaa Sport 2000 -kauppakassiluokkaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kyse on siis siitä enempi Le Mans-protoa muistuttavista katetusta yksityyppiluokasta, joten ei sikäli ihan osu otsikkoon. Mutta käytännössä ne kai olivat katettuja putkirunkoformuloita?
En tiedä millaisena niitä on Suomeen yritetty, mutta muualla maailmassa Sports 2000 ei ole yksityyppiluokka. Rungot ovat putkea, mutta autot ovat selvästi urheiluautoja, eikä formuloita, sillä ne ovat "2-paikkaisia", eli kuski ei istu keskellä. Kone oli alunperin Ford Pinto, kuten 2-litraisessa Formula Fordissa ja nyttemmin ajetaan myös Mazda MZR:lla / Ford Duratecilla... Suomessa ajetuista luokista lähimpänä on Subaru Sport.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3460
Sijainti
Lahti
Niin kuin Otto Hokkanen taannoin kertoi Ruotsisa poistettiin yleisöltä sisäänpääsymaksut, järjestettiin kuljetuksia katsomaan kisoja sekä alennettiin osallstumismaksuja, tuo käytäntö jatkui muutaman vuoden. Sillä onnistuttiin saamaan yleisöä ja pikkuhiljaa porukka oli valmis jopa maksamaan kisojen näkemisestä. Ruotsissa ennen tuota oli kuulemma sama tilanne kuin nyt Suomessa. Ei autoja, ei katsojia, ei sponsoreita.
Ihan looginen ratkaisu. Jos muutama sata tai tuhat ja risat katsojaa ja heiltä saatavat pääsylipputulot on kilpailutapahtuman toteutumisen kannalta ratkaisevassa asemassa, ei hyvä taida heilua. Kisakatsomisessakin on oma kulttuurinsa, ja jos se on päässyt rapautumaan, on rakennettava uusi tilalle. Se ei tapahdu ihan hetkessä varsinkin kun rakentamisen on aloitettava ihan ruohonjuuritasolta. Siinä ei VIP-katsomot ja VIP-palvelut palvele oikein kenenkään pitkän tähtäimen etua.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Otto Hokkasen kanssa pitkälti samoilla linjoilla. Viimeistään tässä vaiheessa on varmasti kaikille selvää, ettei kotimainen formula tule olemaan ponnahduslauta nuorille jotka tavoittelevat ammattikuljettajapaikkaa formuloissa. Siksi esim. FF markkinointi nuortenluokkana ja SJM arvo tekevät vain hallaa koko luokalle ja formulaluokkiin liittyville käsityksille Suomessa.

Myös kansainvälisesti formulae on arvosarjoissa kovassa taantumassa, mutta harrastekilpailut tuntuu olevan nousussa. Siksi on vaikea käsittää kotimaisen formuloiden täysin kuollutta skeneä samaan aikaan kun koppiautoluokissa kilpailijoita riittää. Briteissä nimenomaan nuo Kent FF harrasteluokat ovat kovin suosittuja ja kustannukset eivät ole käsittääkseni yhtään sen kalliimpia kuin koppipuolella. Voisin kuvitella, että Suomessa on todennäköisesti enemmän ratakuljettajia, jotka ovat kiinnostuneempia formuloista, kuin koppiautoista! Silti tämä ei näy radalla/kisoissa, koska formuloista on tehty niin mystisiä, vaikeasti lähestyttäviä ja vain nuorille markkinoituja. Täydet gridit houkuttelee lisää kuskeja ja tyhjistä häviää loputkin, siksi on vaikea saada formuloita enää toimimaan. Mutta mikäli asialle saataisiin toimiva uusi alku (onko tämä kuultu muutaman kerran aiemminkin ;)). Ehkä se voisi olla Fossiili kartingista sellainen Pro versio, eli, kuskien alaikäraja vaikka 25 v. , FF Kent autoilla ajettaisiin 3 hlö joukkueissa 3 lähtöä / pv la-su Alastarolla, 5 kisavkl kesässä tms. Rajoitukset rengasmääriin, koneet sinettiin, jne. Joka autoon kamerat kiinni ja radio-ohjattava helikopteri taivaalle. Sarjamaksuista kustantaa yhden henkilön leikkaamaan messevän kisadokkarin jakoon vaihtoehtomediassa (tämähän se tänäpvnä on monelle harrastajalle tärkeetä).

Tämä uusinta uutta, nuorten ponnahduslauta, jne juttu ei vaan tuu toimimaan, olisi aika keskittää voimat siihen mitä voi realistisesti olla.

Toinen mikä voisi toimia on tosiaan joku avoin Siipiformula konsepti (mallia UK), kuten Otto sanoi. Potentiaalista kielii jo sekin, että jo tällä hetkellä kotimaisen formulan suurin luokka on HRF F4. Näissähän olisi etuna käsittääkseni saada enemmän sitä vapautta colinchapmanmaisuuteen, sekä tietty mahdollisuus ajaa siipiformulaa pienellä budjetilla.

FR2.0 hyvänä puolena oli ja tulee olemaan se, että kyseinen Tatuus on kirkkaasti kaikkien aikojen myydyin Formulae aihio, siten runko itsessään olisi käsittääkseni moderni ja turvallinen pohja johonkin luokkaan ja varaosa palvelu sekä käytettyjen runkojen hinnat ja saatavuus tulevat varmaan olemaan tulevina vuosina hyviä, mutta vastaavasti FR moottorin kustannukset ovat mahdottomat.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ehkä se voisi olla Fossiili kartingista sellainen Pro versio, eli, kuskien alaikäraja vaikka 25 v. , FF Kent autoilla ajettaisiin 3 hlö joukkueissa 3 lähtöä / pv la-su Alastarolla, 5 kisavkl kesässä tms.
Tahdon ilmaista vastustavani erittäin voimakkaasti 60-luvun moottoritekniikkaa. Zetec taitaa olla ylläpitokuluiltaan selvästi Kentiä edullisempi, eikä tuo Durateckaan varmaan sen ihmeellisempi ole. En oikein ymmärrä brittien intoa pilata uudet autot muinaismoottoreilla, kun uudemmilla koneilla kaikki olisi helpompaa.

En myöskään oikein tajua miksi nuoret kuljettajat pitäisi sulkea omiin kisoihinsa ja järjestää varttuneemmille harrastajille omansa. Kenen etua se palvelee? Amerikan sarjoissa näyttää ajavan samoissa lähdöissä 90- ja 40-luvulla syntyneitä kuljettajia kenenkään siitä hämääntymättä. Jotta homma pysyisi kaikkien kannalta mielekkäänä, jaetaan yleisen sarjan pisteiden lisäksi usein vielä iän ja/tai kisakokemuksen mukaisia pisteitä.

FR2.0 hyvänä puolena oli ja tulee olemaan se, että kyseinen Tatuus on kirkkaasti kaikkien aikojen myydyin Formulae aihio, siten runko itsessään olisi käsittääkseni moderni ja turvallinen pohja johonkin luokkaan ja varaosa palvelu sekä käytettyjen runkojen hinnat ja saatavuus tulevat varmaan olemaan tulevina vuosina hyviä, mutta vastaavasti FR moottorin kustannukset ovat mahdottomat.
Nyt kun FR2000 on jo poistunut kaikista merkittävistä FR2.0-sarjoista, niin mitään tarvetta pitää autoja "kansainvälisinä" ei ole. Niinpä kustannuksia saataisiin kyllä pienemmiksi, jos vain haluttaisiin. Ei kai siinä moottorissakaan mitään ihmeellistä ja kallista ole, jos sitä ei tarvitse lähettää huoltoon ulkomaille, ja jos siipiä ja katteita saisi tehdä alkuperäisen muotoisina (ja vähintään yhtä painavina) itse, niin ulosajojenkin hinnat tulisivat alas. Samoin tukivarsia osataan kyllä tehdä täälläkin ihan yhtä hyvin kuin Italiassa. Tällöin tietysti yksityyppiluokan järjestämisen yleisin motivaatio, varaosamonopoli, jäisi puuttumaan ;)
 
Ylös