Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nyt nolottaa - se fiiun lämppärin toimimattomuusjuba selvis :eek:

Tuli eilen mieleen että ne vedet vois tarkistaa myös silloin kun auto on ihan kylmä. Kurkkasin aamulla syylariin ja nyt siellä ei näkynyt vettä täyttöputkessa. Ja kun taannoin auto oli lämmin, niin vesiraja oli puolessa välissä min/maxia.
Hain Motonetistä litran putelin jäähdytinnestettä, lorottelin 50/50 sekoitusta sinne yhteensä n. puoli litraa ja veden pinta nousi lähelle max rajalle. Albert joi loput (750 ml) nesteet suoraan pullosta ja lähti takas kylille.

Vaimo kävi nyt koeajolla ja avot - lämppäri toimii! Homma oli siis kiinni vain puolesta litrasta jäähdyttimen nestettä.
Enpä olis uskonut, mutta hyvä näin ja ettei tullut tilattua korjaamolle aikaa. Korjauskustannukset nyt maltilliset 3.90 e.
Ettei olisi kansivika hörppinyt vettä? Wondarveltit lohkoon ja myyntiin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ettei olisi kansivika hörppinyt vettä? Wondarveltit lohkoon ja myyntiin.
Bensafiudejen myllyt eivät kyllä ole kuuluisia kestävyydestään, joten komps.

Setämiehen Punto korkkasi kiinni kun ensin vedet hävisivät koneesta ja lämpömittaria ei ollut. Vain kansipahvin vaihtovalo.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bensafiudejen myllyt eivät kyllä ole kuuluisia kestävyydestään, joten komps.

Setämiehen Punto korkkasi kiinni kun ensin vedet hävisivät koneesta ja lämpömittaria ei ollut. Vain kansipahvin vaihtovalo.
ENGINE ERROR!
 

Örfil

Guest
Ettei olisi kansivika hörppinyt vettä? Wondarveltit lohkoon ja myyntiin.
Öljypuoli näytti normaalilta eli öljy on mustaa eikä lämmöt ole käyneet liian korkealla. Vaimo tiiraili koko ajan mittaria ajaessa tänä propleema-ajanjaksona ja soittelikin kerran kotimatkalta että uskaltaako ajaa kun lämpömittari oli kaks pykälää yli normaalin merkin hetken aikaa.

Mutta kiitti vinkistä, vahingosta viisastuneena tutkin asian uudelleen sekä veden pintaa seuraillaan nyt tarkasti...
Toivottavasti se oli vaan normaali vajeneminen, sillä vuotoja ei autossa ole ja toivon mukaan vedet ei ole sekaisin koneen liikkuvien osien puolella.

Auto on huollettu säännöllisesti, jakohihna vaihdettiin talvella ja muutenkin sitä on pidetty poikkeuksellisen hyvin koska se on pakollinen auto perheessä vaimon pitkän työmatkan takia. Uudet talvaritkin siihen ostettiin.
Tähän saakka se on toiminut erittäin hyvin eli kaks vuotta ilman suurempia ongelmia ja sillä ajetaan koko ajan n. 80 km päivässä työmatka-ajoa moottori/kantatie olosuhteissa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pitkään työmatka-ajoon ei tulisi ensimmäiseksi mieleen hankkia Fiatia.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei kyllä minä hankkisin jonkin missä on optimaalinen painojakauma ja akseliväli.
 

Örfil

Guest
Pitkään työmatka-ajoon ei tulisi ensimmäiseksi mieleen hankkia Fiatia.
Yhtälö oli helppo:
- rahaa oli x euroa
- kilometrejä sai olla maks 50 000 km (seurausta tavoitepitoiästä sekä tiedossa oli ajettavat kilsat sinä aikana)
- vuosimalli mieluiten 2005 tai uudempi (seurausta edellisestä)
- ulkoinen kunto mahdollisimman hyvä

Sitten kun nämä parametrit syötti hakukoneisiin, niin listalle karsiutui kärkisijalle fiiu.

Isompi auto olisi vaatinut enemmän rahaa tai sitten ne olisi olleet +150 tkm ajettuja pelejä.

Pitkään mietittiin, vaimo olis halunnut Minin, mutta se karsiutui heti pois ja muina vaihtoehtoina oli Micraa, Clio jne.

Rahalla sais ja hevosella pääsis. Mutta kuten sanottua, projektin ekat kaks vuotta on menneet suunnitellusti ja jopa erittäin vähillä korjauskustannuksilla. Sitten kun auto menee vaihtoon, siinä on kohtuulliset 150/160 tkm mittarissa eli jotain myyntiarvoa vielä jäljellä ja hyvä peli jonkun lyhyen matkan ajopeliksi. Hyvässä lykyssä joku pojista lunastaa silloin auton itselleen hyvillä mielin, koska auton historia on tuttu ja tietävät että pidän autot hyvässä iskussa. En mosseile öljyjen jne. kanssa ;) ja autot pestään pohjia ja konehuonetta myöten aina kun se on tarpeellista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Yhtälö oli helppo:
- rahaa oli x euroa
- kilometrejä sai olla maks 50 000 km (seurausta tavoitepitoiästä sekä tiedossa oli ajettavat kilsat sinä aikana)
- vuosimalli mieluiten 2005 tai uudempi (seurausta edellisestä)
- ulkoinen kunto mahdollisimman hyvä
Tämä on muuten se mihin tosi moni auton hankkija kapsahtaa. Järkevää olisi hakea pelkästään näillä parametreillä:

- rahaa oli x euroa
- kilometrejä sai olla maks 50 000 km
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Öljypuoli näytti normaalilta eli öljy on mustaa eikä lämmöt ole käyneet liian korkealla. Vaimo tiiraili koko ajan mittaria ajaessa tänä propleema-ajanjaksona ja soittelikin kerran kotimatkalta että uskaltaako ajaa kun lämpömittari oli kaks pykälää yli normaalin merkin hetken aikaa.
Se on huono merkki, jos lämpömittari elää jatkuvasti. Jos se heiluu kymmentä astetta edes takas siellä on yhä ilmaa järjestelmässä. Ja sitä tulee luultavasti lisää kannentiivisteen kautta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tämä on muuten se mihin tosi moni auton hankkija kapsahtaa. Järkevää olisi hakea pelkästään näillä parametreillä:

- rahaa oli x euroa
- kilometrejä sai olla maks 50 000 km
Joo ja sitten vois ostaa jobbarilta e190 dieselin vm. 1987 joka on ollu saksassa autotallissa perheen nelosautona ja siks varten takia 32 000 vasta ajettu.
 

Örfil

Guest
Se on huono merkki, jos lämpömittari elää jatkuvasti. Jos se heiluu kymmentä astetta edes takas siellä on yhä ilmaa järjestelmässä. Ja sitä tulee luultavasti lisää kannentiivisteen kautta.
Ei heilu enää.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tämä on muuten se mihin tosi moni auton hankkija kapsahtaa. Järkevää olisi hakea pelkästään näillä parametreillä:

- rahaa oli x euroa
- kilometrejä sai olla maks 50 000 km
Probleemahan tossa yhtälössä on se että raha on muuttuja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Yhtälö oli helppo:
- rahaa oli x euroa
- kilometrejä sai olla maks 50 000 km (seurausta tavoitepitoiästä sekä tiedossa oli ajettavat kilsat sinä aikana)
- vuosimalli mieluiten 2005 tai uudempi (seurausta edellisestä)
- ulkoinen kunto mahdollisimman hyvä

Sitten kun nämä parametrit syötti hakukoneisiin, niin listalle karsiutui kärkisijalle fiiu.

Isompi auto olisi vaatinut enemmän rahaa tai sitten ne olisi olleet +150 tkm ajettuja pelejä.

Pitkään mietittiin, vaimo olis halunnut Minin, mutta se karsiutui heti pois ja muina vaihtoehtoina oli Micraa, Clio jne.

Rahalla sais ja hevosella pääsis. Mutta kuten sanottua, projektin ekat kaks vuotta on menneet suunnitellusti ja jopa erittäin vähillä korjauskustannuksilla. Sitten kun auto menee vaihtoon, siinä on kohtuulliset 150/160 tkm mittarissa eli jotain myyntiarvoa vielä jäljellä ja hyvä peli jonkun lyhyen matkan ajopeliksi. Hyvässä lykyssä joku pojista lunastaa silloin auton itselleen hyvillä mielin, koska auton historia on tuttu ja tietävät että pidän autot hyvässä iskussa. En mosseile öljyjen jne. kanssa ;) ja autot pestään pohjia ja konehuonetta myöten aina kun se on tarpeellista.
Fiudessa saattaa houkutella nopea hinnanpudotus uutena. Mutta sille hinnanpudotukselle on syynsä...

Saattaa toki saada hyvänkin yksilön ja jos on oikeita tee-se-itse-miehiä niin kyllä niillä pärjää.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eipä niillä oikein pärjää kun painojakauma on mitä on ja akseliväli on lyhyt. Eikä kytkimen puremispistekkään ole mikään ideaalinen arkiajoa ajatellen.
 
Ylös