Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei niissä sen erikoisempaa ole kuin muissakaan sähköpäristimissä, mutta syötön täytyy olla riittävän hyvä ainakin virrankestoltaan.

Golfin hintaan lie kuului ilmainen arvio oman aiotun latauspisteen soveltuvuudesta käyttöön.


Joku 1940-luvun mummonmökin orkkis pistorasia saattaa sanoa jotakin ladattaessa.
40-luvun mummon mökin sähköt toki erikseen, mutta pistokkeet joista autoja lämmitetty sähköllä 30-40 vuotta pitäisi soveltua noiden speksien mukaan tuohon hommaan. Kiinnostaisi tietää mitenhän taloyhtiöissä on noihin varauduttu. Varmaan voisi täälläkin hieman pahennusta aiheuttaa kun karauttaisi sen Teslan tuohon kk-hinnalla menevään autopaikkaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
http://www.iltalehti.fi/autot/2015010918970070_au.shtml

Saksalaiset autotehtaat ovat olleet kovimpia pimeiden perien puolestapuhujia, mutta silti virallisen maahantuojan tuomissa Audeissa takavalot kytketään palamaan jo tehtaalla. Samaan konserniin kuuluva Volkswagen ei salli kytkemistä tehtaalla eikä Suomessa.

Škodat tulevat Suomeen takavalottomina, mutta maahantuoja suosittelee valojen kytkemistä niihin malleihin, missä se on mahdollista (kaikki Octavia-, Superb- ja Yeti-mallit).

Seatin Ibiza- ja Altea-malleissa huomiovalot on tehty alentamalla halogeeniajovalojen jännitettä. Näissä malleissa palavat myös takavalot, mutta muihin Seat-malleihin takavaloja ei saada palamaan.

Volvot olivat takavalottomia vuoden verran 2012-13, mutta säädösten muututtua takavalot ovat palaneet Volvoissa yhtä aikaa huomiovalojen kanssa kesästä 2013 alkaen.

Valtaosasta Suomeen tuotavista autoista puuttuu tekniikka, joka mahdollistaisi takavalojen kytkemisen. Škodan lisäksi takavalot saa koodattua palamaan BMW:ssä ja Minissä (työstä veloitetaan).
Itsellähän ei takavalot pala jos on huomiovalot päällä. Talvella olen nyt pitänyt xenonit päällä ympäri vuorokauden, jolloin myös takavalot on päällä. Valot namiskasta oikeaan asentoon ja onneksi Volvoissa on sentään se hyvä ominaisuus että kun virrat ottaa pois niin lamput ja muut systeemit tosiaan sammuu. Ei mitään typeriä piippauksia tai muuta ihmesälää kuten vilkun viiksen jäädessä alas/ylös sen puolen parkki jää päälle vaikka autosta ottaa virrat pois ja laittaa ovet lukkoon.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Itsellä kanssa ajovalot koko ajan päällä. Kun sammuttaa moottorin, valot sammuu.

Avaimet taskussa yleensä ajan. Hyvä ominaisuus myös automaattinen käsijarru. Sen kun lähtee ajamaan. Ei tarvitse ottaa pois päältä.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Hyvä ominaisuus myös automaattinen käsijarru. Sen kun lähtee ajamaan. Ei tarvitse ottaa pois päältä.
Niin kauan kun toimii. Kannattaa sit tavata jo etukäteen manuskasta miten jarru vapautetaan manuaalisesti sieltä käsinojan alta. Onneks on vähän helpompi kuin VAGinan vastaava jossa käsijarrun sähkömoottori on jarrusatulassa. Riemukas laitos talvella kun tuppaa jäätymään. :rolleyes:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin kauan kun toimii. Kannattaa sit tavata jo etukäteen manuskasta miten jarru vapautetaan manuaalisesti sieltä käsinojan alta. Onneks on vähän helpompi kuin VAGinan vastaava jossa käsijarrun sähkömoottori on jarrusatulassa. Riemukas laitos talvella kun tuppaa jäätymään. :rolleyes:
Ikinä ei ole käsijarru jäätynyt talvella missään autossa.
 

Örfil

Guest
Ei mullakaan muissa kuin saksalaisissa.
Mulla jäätyi aina ranskalaisissa.

Kun olin töissä General Electrillä yhden talven, vakio juttu oli ajaa jäätynyt pösö 405 siihen Hki-Vantaan lentokentän tielle jossa ison paukahduksen kanssa takarenkaat aukesi. Siinä oli sulaa asfalttia lenttokenttäliikenteen takia.
Sinne saakka ajoin takanakit lukossa ja auto sladas kun mikäkin vikuri. Homma tosin helpotti kun vaihdatin käsijarrunvaijerin, joka keräs vettä rikkinäisen kuoren takia ja siksi veti takarenkaat jumiin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mulla jäätyi aina ranskalaisissa.

Kun olin töissä General Electrillä yhden talven, vakio juttu oli ajaa jäätynyt pösö 405 siihen Hki-Vantaan lentokentän tielle jossa ison paukahduksen kanssa takarenkaat aukesi. Siinä oli sulaa asfalttia lenttokenttäliikenteen takia.
Sinne saakka ajoin takanakit lukossa ja auto sladas kun mikäkin vikuri. Homma tosin helpotti kun vaihdatin käsijarrunvaijerin, joka keräs vettä rikkinäisen kuoren takia ja siksi veti takarenkaat jumiin.
Koskaan ei käynyt mielessä josko jättäis vaan pykälän silmään eikä käsijarrua päälle lain?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Fiiussa (128) jäätyi käkkäri ja keitti kone.

Eipä ole muissa ollut noita ongelmia. Kerran elämässä jäänyt tien päälle, kun hajos sytytyksestä joku osa, mutta sekin oli vuonna -94. Niinno, Destian persiiseen ajaminen tuhos auton ihan hyvin ja hyppäsin sen Destian kyytiin.:eek:
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Ranskalaisissa on se riski että jäätyy vaihdelaatikko.
Ja saksalaisissa riski että loota putoo tielle. :eek:

Parin jäätymisen jälkeen opin kyllä että pysyy se auto parkissa paikallaan pelkkä vaihde päällä. Eipähän kulunu käsijarrun vaijeri kun ei sitä tullu käytettyä muuta kuin auton sivuluisuun saattamis -tarkoituksessa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
Ikinä ei ole käsijarru jäätynyt talvella missään autossa.
Ei mullakaan muissa kuin saksalaisissa.
Mulla jäätyi aina ranskalaisissa.
Koskaan ei käynyt mielessä josko jättäis vaan pykälän silmään eikä käsijarrua päälle lain?
Ranskalaisissa on se riski että jäätyy vaihdelaatikko.
Mikäs hiton "auton omatoimisen ja ei-toivotun liikkumisen estimenä toimivien mekaanisten osien lisääntyneen lämpötila-aleneman jakautuminen osakokonaisuuksien välillä valmistusmaittain jaoteltuna" -tsydemi tuossa on kyseessä?
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Kyllä se taitaa ne ranskalaiset olla joissa jäätyy käsijarru. Joku pätkä tuolla rallipuolellakin ollut kun oisiko -85 Ruotsin ralli jossa Salonen saa aikasakkoa kun myöhästyy kun 205:sta on käsijarru jäätynyt.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Vahvistan ranskalaisten ongelmat ensi käden tiedolla. Tai no ainakin toisen käden.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Renussa ei kyllä skäbä ollut ongelmana.

Mutta Lada 1200 Combissa kylläkin. Ruostui kesälläkin kiinni tornifirman parkkiksella. Siinä kumi paloi kerrankin asvaltilla kun yritti saada lukitusta vedättämällä auki toisesta takapyörästä.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Täällä jäätynyt käsijarru 1/2 saksalaisessa ja 0/3 ranskalaisessa. Ovien jäätymisessä sakemannit oli huonompia, sitä ongelmaa ei ollu kummassakaan (eli en ole omistanut VAGin tuotosta :tongue:). Ranskiksista yhdessä oli lievää ongelmaa lukoissa jos talvella erehtyi pesussa käymään pakkasilla. Mut eihän tää vielä mikään kovin kattava otanta ole, omakohtaista kokemusta vaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Täällä jäätynyt käsijarru 1/2 saksalaisessa ja 0/3 ranskalaisessa. Ovien jäätymisessä sakemannit oli huonompia, sitä ongelmaa ei ollu kummassakaan (eli en ole omistanut VAGin tuotosta :tongue:). Ranskiksista yhdessä oli lievää ongelmaa lukoissa jos talvella erehtyi pesussa käymään pakkasilla. Mut eihän tää vielä mikään kovin kattava otanta ole, omakohtaista kokemusta vaan.
Taannoin omistamani VW Golf IV on huonoin talviauto johon kuunaan olen törmännyt. Ovet olivat käytännössä joka päivä jäässä, repsikan oven kautta jos sattui pääsemään sisään niin sisältäpäin monottamalla sai kuskin oven auki. Oven karmissa ollut karvapintainen huullostiiviste on lahja suoraan saatanalta.

Ikkunat tietysti jäätyivät yläasentoon aina kun keli oli miinuksella. Ikkunahissi kyllä toimi, mutta lasi jäi ylös jumiin.

Lisäksi maavara oli onneton, jumiin jäänti auraamattomiin risteyksiin oli todellinen riski. Myöskin auton ajokäytös sohjokelillä oli hengenvaarallinen, kaukana etuvetoisen "turvallisuudesta".
 
Ylös