Captain Howdy
Well-known member
- Liittynyt
- 6.6.2001
- Viestit
- 20416
Ja sehän sanoo:
- syytän Kingi-ohjelmaa yleisestä paskuudesta.
- syytän Kingi-ohjelmaa yleisestä paskuudesta.
40-luvun mummon mökin sähköt toki erikseen, mutta pistokkeet joista autoja lämmitetty sähköllä 30-40 vuotta pitäisi soveltua noiden speksien mukaan tuohon hommaan. Kiinnostaisi tietää mitenhän taloyhtiöissä on noihin varauduttu. Varmaan voisi täälläkin hieman pahennusta aiheuttaa kun karauttaisi sen Teslan tuohon kk-hinnalla menevään autopaikkaan.Ei niissä sen erikoisempaa ole kuin muissakaan sähköpäristimissä, mutta syötön täytyy olla riittävän hyvä ainakin virrankestoltaan.
Golfin hintaan lie kuului ilmainen arvio oman aiotun latauspisteen soveltuvuudesta käyttöön.
Joku 1940-luvun mummonmökin orkkis pistorasia saattaa sanoa jotakin ladattaessa.
Itsellähän ei takavalot pala jos on huomiovalot päällä. Talvella olen nyt pitänyt xenonit päällä ympäri vuorokauden, jolloin myös takavalot on päällä. Valot namiskasta oikeaan asentoon ja onneksi Volvoissa on sentään se hyvä ominaisuus että kun virrat ottaa pois niin lamput ja muut systeemit tosiaan sammuu. Ei mitään typeriä piippauksia tai muuta ihmesälää kuten vilkun viiksen jäädessä alas/ylös sen puolen parkki jää päälle vaikka autosta ottaa virrat pois ja laittaa ovet lukkoon.Saksalaiset autotehtaat ovat olleet kovimpia pimeiden perien puolestapuhujia, mutta silti virallisen maahantuojan tuomissa Audeissa takavalot kytketään palamaan jo tehtaalla. Samaan konserniin kuuluva Volkswagen ei salli kytkemistä tehtaalla eikä Suomessa.
Škodat tulevat Suomeen takavalottomina, mutta maahantuoja suosittelee valojen kytkemistä niihin malleihin, missä se on mahdollista (kaikki Octavia-, Superb- ja Yeti-mallit).
Seatin Ibiza- ja Altea-malleissa huomiovalot on tehty alentamalla halogeeniajovalojen jännitettä. Näissä malleissa palavat myös takavalot, mutta muihin Seat-malleihin takavaloja ei saada palamaan.
Volvot olivat takavalottomia vuoden verran 2012-13, mutta säädösten muututtua takavalot ovat palaneet Volvoissa yhtä aikaa huomiovalojen kanssa kesästä 2013 alkaen.
Valtaosasta Suomeen tuotavista autoista puuttuu tekniikka, joka mahdollistaisi takavalojen kytkemisen. Škodan lisäksi takavalot saa koodattua palamaan BMW:ssä ja Minissä (työstä veloitetaan).
Niin kauan kun toimii. Kannattaa sit tavata jo etukäteen manuskasta miten jarru vapautetaan manuaalisesti sieltä käsinojan alta. Onneks on vähän helpompi kuin VAGinan vastaava jossa käsijarrun sähkömoottori on jarrusatulassa. Riemukas laitos talvella kun tuppaa jäätymään.Hyvä ominaisuus myös automaattinen käsijarru. Sen kun lähtee ajamaan. Ei tarvitse ottaa pois päältä.
Ikinä ei ole käsijarru jäätynyt talvella missään autossa.Niin kauan kun toimii. Kannattaa sit tavata jo etukäteen manuskasta miten jarru vapautetaan manuaalisesti sieltä käsinojan alta. Onneks on vähän helpompi kuin VAGinan vastaava jossa käsijarrun sähkömoottori on jarrusatulassa. Riemukas laitos talvella kun tuppaa jäätymään.
Vanhaa työperäistä kokemusta eli vielä hiljattain pahimmat jäätyjät: Skoda Felicia, Opel Kadett E ja ekan mallin Toyota Avensis. Helpoin korjattava oli Kadett, yksi napakka isku kumivasaralla takavanteeseen riitti aukaisemaan.Ikinä ei ole käsijarru jäätynyt talvella missään autossa.
Mulla jäätyi aina ranskalaisissa.Ei mullakaan muissa kuin saksalaisissa.
Koskaan ei käynyt mielessä josko jättäis vaan pykälän silmään eikä käsijarrua päälle lain?Mulla jäätyi aina ranskalaisissa.
Kun olin töissä General Electrillä yhden talven, vakio juttu oli ajaa jäätynyt pösö 405 siihen Hki-Vantaan lentokentän tielle jossa ison paukahduksen kanssa takarenkaat aukesi. Siinä oli sulaa asfalttia lenttokenttäliikenteen takia.
Sinne saakka ajoin takanakit lukossa ja auto sladas kun mikäkin vikuri. Homma tosin helpotti kun vaihdatin käsijarrunvaijerin, joka keräs vettä rikkinäisen kuoren takia ja siksi veti takarenkaat jumiin.
Ranskalaisissa on se riski että jäätyy vaihdelaatikko.Koskaan ei käynyt mielessä josko jättäis vaan pykälän silmään eikä käsijarrua päälle lain?
Ja saksalaisissa riski että loota putoo tielle.Ranskalaisissa on se riski että jäätyy vaihdelaatikko.
Ikinä ei ole käsijarru jäätynyt talvella missään autossa.
Ei mullakaan muissa kuin saksalaisissa.
Mulla jäätyi aina ranskalaisissa.
Koskaan ei käynyt mielessä josko jättäis vaan pykälän silmään eikä käsijarrua päälle lain?
Mikäs hiton "auton omatoimisen ja ei-toivotun liikkumisen estimenä toimivien mekaanisten osien lisääntyneen lämpötila-aleneman jakautuminen osakokonaisuuksien välillä valmistusmaittain jaoteltuna" -tsydemi tuossa on kyseessä?Ranskalaisissa on se riski että jäätyy vaihdelaatikko.
Taannoin omistamani VW Golf IV on huonoin talviauto johon kuunaan olen törmännyt. Ovet olivat käytännössä joka päivä jäässä, repsikan oven kautta jos sattui pääsemään sisään niin sisältäpäin monottamalla sai kuskin oven auki. Oven karmissa ollut karvapintainen huullostiiviste on lahja suoraan saatanalta.Täällä jäätynyt käsijarru 1/2 saksalaisessa ja 0/3 ranskalaisessa. Ovien jäätymisessä sakemannit oli huonompia, sitä ongelmaa ei ollu kummassakaan (eli en ole omistanut VAGin tuotosta :tongue. Ranskiksista yhdessä oli lievää ongelmaa lukoissa jos talvella erehtyi pesussa käymään pakkasilla. Mut eihän tää vielä mikään kovin kattava otanta ole, omakohtaista kokemusta vaan.