WRC Rally Australia

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Vaikka nämä faktat tiimien sisäisestä asettelusta on ollut tiedossa, niin silti tällaiset päivät aina kulminoi MM-sarjan todellisen tilan. Montako kautta joudutaan odottaan, että tulee todellista taistelua voitosta ja etenkin, onko enää tänä päivänä mahdollista, että tiimien / merkkien sisällä todella sallittaisiin kuljettajien taistelu toisiaan vastaan? Epäilen.
Valitettavasti tallipeli ja ykkös-/kakkoskuksi asema ollut jo vuosikymmeniä rallin parissa, tämä pitäisi saada kitkettyä pois jollain keinoin. Sanoisinko koska juuret ovat niin pitkät miltei mahdotonta kitkeä.

Ja vaikka säännöt tallimääräykset kieltäisivät, on niin helppoa sujauttaa autoon huollossa huonompi ohjelma jotta "kakkoskuskin" auto ei kulje samaan tahtiin. Kuten aikanaan Kankun ja muuan Sainzin ajaessa Toyotalla...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Valitettavasti tallipeli ja ykkös-/kakkoskuksi asema ollut jo vuosikymmeniä rallin parissa, tämä pitäisi saada kitkettyä pois jollain keinoin. Sanoisinko koska juuret ovat niin pitkät miltei mahdotonta kitkeä.

Ja vaikka säännöt tallimääräykset kieltäisivät, on niin helppoa sujauttaa autoon huollossa huonompi ohjelma jotta "kakkoskuskin" auto ei kulje samaan tahtiin. Kuten aikanaan Kankun ja muuan Sainzin ajaessa Toyotalla...
Mites tämä legenda, olen kuullut sen moneen kertaan, vain Kankkunen on välillä vaihtunut Grönholmiin.

Oliko jo silloin 89 kun Kankkunen ja Sainz ajoivat niin edistyksellisiä ohjelmia??
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Mites tämä legenda, olen kuullut sen moneen kertaan, vain Kankkunen on välillä vaihtunut Grönholmiin.

Oliko jo silloin 89 kun Kankkunen ja Sainz ajoivat niin edistyksellisiä ohjelmia??
Tästähän oli joskus muistaakseni jossain vauhdin maailmassa tms. juttua Grönholmin haastattelun yhteydessä. Ja kyseessä oli tosiaan Grönholm, ei Kankkunen.

Ja tässähän ei ollut kyse ykkös- kakkoskuski-asetelmasta, vaan tehdaskuski vs. yksityiskuski
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Ennen ei ehkä ollut niin selkeästi ykkös- tai kakkoskuskeja. Monesti oli 2 tasavertaista huippua tai jopa kolme:

Kankkunen-Sainz
Röhrl-Mikkola-Blomqvist
McRae-Sainz
Burns-Grönholm
Alén-Toivonen
Kankkunen-Auriol-Biasion

Eikä noina aikoina juuri taktikoitu lähtöpaikoilla... Korkeintaan piti taktikoida että auto kestää maaliin.

Nykyään tuntuu, että lähtöpaikkakikkailu, hienot motorhomet ja tallipeli on kaikki kaikessa. Kilvanajosta viis :yuck:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Kankkunen on usein sanonut että joutui antamaan monta voittoa pois tallimääräyksillä mutta ne tehtiin niin ettei sitä katsojat huomanneet. Tuo Grönholm/Sainz kuvio taitaa olla se kun Marcuksella oli päivän verran soppari Toyotan kanssa kunnes King Carlos ajoi Repsolin rahojen kanssa ohi ja jätti Grönholmin ilman tallipaikkaa. Ja myös kerran testeissä oli jäänyt Marcuksen autoon tehtaan moottori paikoilleen joka "yllättäen" erosi hieman kisassa käytössä olleesta asiakas-moottorista.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Tuo Grönholm/Sainz kuvio taitaa olla se kun Marcuksella oli päivän verran soppari Toyotan kanssa kunnes King Carlos ajoi Repsolin rahojen kanssa ohi ja jätti Grönholmin ilman tallipaikkaa. Ja myös kerran testeissä oli jäänyt Marcuksen autoon tehtaan moottori paikoilleen joka "yllättäen" erosi hieman kisassa käytössä olleesta asiakas-moottorista.
Milloin tuo sopimuskuvio tapahtui? Repsol ja Sainz tulivat Toyotalle jo 1989. Seuraavan kerran Carlos ajoi tallissa -98 ja sponsorina oli Castrol.. Joten en usko että Sainz pelkän rahan avulla paikan vei Grönholmilta.

Ja Carlos ja Didi ajoivat varmasti yhtä hyvillä autoilla. Bosse oli keikkamies joten eri moottori ei sikäli ollut mikään ihme.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Milloin tuo sopimuskuvio tapahtui? Repsol ja Sainz tulivat Toyotalle jo 1989. Seuraavan kerran Carlos ajoi tallissa -98 ja sponsorina oli Castrol.. Joten en usko että Sainz pelkän rahan avulla paikan vei Grönholmilta.
Olikohan se Carloksen sponsori silloin tokalla kerralla tuo Toyotan kylkeen vuonna 1998 ilmestynyt MoviStar, eikä Repsol? Mikä se MoviStar sitten ikinä olikaan.

EDIT: MoviStar on näköjään epsanjalainen mobiilioperaattori, tuskin ihan sattumaa.
EDIT2: Sama MoviStar oli myös Citikan kyljessä Carloksen ajaessa tehdas-Xsaraa.

 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olikohan se Carloksen sponsori silloin tokalla kerralla tuo Toyotan kylkeen vuonna 1998 ilmestynyt MoviStar, eikä Repsol? Mikä se MoviStar sitten ikinä olikaan.

EDIT: MoviStar on näköjään epsanjalainen mobiilioperaattori, tuskin ihan sattumaa.
EDIT2: Sama MoviStar oli myös Citikan kyljessä Carloksen ajaessa tehdas-Xsaraa.
Movistar siksi, että Repsol ja Castrol eivät toistensa kilpailijoina mahtuneet saman auton kylkeen....
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ennen ei ehkä ollut niin selkeästi ykkös- tai kakkoskuskeja. Monesti oli 2 tasavertaista huippua tai jopa kolme:

Kankkunen-Sainz
Röhrl-Mikkola-Blomqvist
McRae-Sainz
Burns-Grönholm
Alén-Toivonen
Kankkunen-Auriol-Biasion

Eikä noina aikoina juuri taktikoitu lähtöpaikoilla... Korkeintaan piti taktikoida että auto kestää maaliin.

Nykyään tuntuu, että lähtöpaikkakikkailu, hienot motorhomet ja tallipeli on kaikki kaikessa. Kilvanajosta viis :yuck:
Nyt taitaa aika kullittaa muistoja. Kankkunen antoi Fordillakin Sainzille sijoituksia tallimääräyksillä, jopa voiton. Italiaanojen takia on joutunut hidastelemaan ihan avoimesti ainakin Alén, joka sai vastaavasti mestaruustaistoon vähän apuja SanRemossa -86.

Niin, ja minkäs takia ennenaikaan ei taktikoitu lähtöpaikoilla? Onko päässy unohtumaan, että ukot sahas pätkiä läpi ainakin Suomessa kuukauden ennen kisaa? Ei oo saattanu olla paljoo irtosoraa ajolinjalla niiden treenien jälkeen..
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Nyt taitaa aika kullittaa muistoja. Kankkunen antoi Fordillakin Sainzille sijoituksia tallimääräyksillä, jopa voiton. Italiaanojen takia on joutunut hidastelemaan ihan avoimesti ainakin Alén, joka sai vastaavasti mestaruustaistoon vähän apuja SanRemossa -86.
Kankun ja Sainzin ajaessa Toyotalla ei muistu mieleen mitään tallimääräyksiä tai jommankumman suosimista. Fordilla tietenkin Juha auttoi Sainzia koska tuli vasta kauden puolessavälissä mukaan.

Kyllähän tallimääräyksiä on ollut ennenkin, mutta samassa tiimissä pystyi olemaan montakin tasaveroista kuljettajaa. Nythän esimerkiksi Citikalla pelataan vain Loebille, vaikka Ogierillakin olisi mestaruuteen mahdollisuudet.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt taitaa aika kullittaa muistoja. Kankkunen antoi Fordillakin Sainzille sijoituksia tallimääräyksillä, jopa voiton. Italiaanojen takia on joutunut hidastelemaan ihan avoimesti ainakin Alén, joka sai vastaavasti mestaruustaistoon vähän apuja SanRemossa -86.

Niin, ja minkäs takia ennenaikaan ei taktikoitu lähtöpaikoilla? Onko päässy unohtumaan, että ukot sahas pätkiä läpi ainakin Suomessa kuukauden ennen kisaa? Ei oo saattanu olla paljoo irtosoraa ajolinjalla niiden treenien jälkeen..
Aleni ja Cerrato ainakin joutuivat toppaamaan joku vuosi San Remossa kesken pätkän että Biassion pääsee Lancialla ohi (ja varmistelee asemiaan mestaruustaistossa). Mäkinen joutui jossain Ruotsin rallissa antamaan tietä tallikaverilleen (Burns??) josta syystä mm. Veikkaus poisti rallit moneksi vuodeksi vallan pois vedonlyönnistä.

Biassionin ainoa mestaruus ei olisi toteutunut ilman messevää tallimääräyspeliä. Ajamalla sillä himmelillä ei ollut mitään asiaa Maximum Attackin vauhtiin.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Biassionin ainoa mestaruusei olisi toteutunut ilman messevää tallimääräyspeliä. Ajamalla sillä himmelillä ei ollut mitään asiaa Maximum Attackin vauhtiin.
Hetkonen, faktat kuntoon. Biasion ajoi kaksi kertaa mestariksi 1988 ja -89 eikä tarvinnut kummallakaan kerralla Alenin apuja. Voitti kahden vuoden aikana 75% ajamistaan kisoista.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Aleni ja Cerrato ainakin joutuivat toppaamaan joku vuosi San Remossa kesken pätkän että Biassion pääsee Lancialla ohi (ja varmistelee asemiaan mestaruustaistossa). Mäkinen joutui jossain Ruotsin rallissa antamaan tietä tallikaverilleen (Burns??)
Eiköhän se ollut juurikin 1986 Sanremo jossa nimenomaan Biasion ja Cerrato jäivät odottamaan Alenia.

Mäkisen tallikaveri oli tuolloin Ruotsin rallin tapauksessa Kenneth Eriksson
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Hetkonen, faktat kuntoon. Biasion ajoi kaksi kertaa mestariksi 1988 ja -89 eikä tarvinnut kummallakaan kerralla Alenin apuja. Voitti kahden vuoden aikana 75% ajamistaan kisoista.
No ainakin 1988 Miki laskettiin hakemaan todella helppoja pisteitä USAsta ja Argentiinasta, Alenille ei tuollaista suotu. San Remon tuloksia voi uskoa jos haluaa (halutessaan saa uskoa myös joulupukkiin). Portugalissa Alenille annettiin keskenjäänyt auto, heti ekalla pätkällä tuli minuuttikaupalla pattiin. Safari sentään oli Biasionilta (ja huollolta, silloin sitä tarvitsi jokainen) todella hieno kisa.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Aleni ja Cerrato ainakin joutuivat toppaamaan joku vuosi San Remossa kesken pätkän että Biassion pääsee Lancialla ohi (ja varmistelee asemiaan mestaruustaistossa). Mäkinen joutui jossain Ruotsin rallissa antamaan tietä tallikaverilleen (Burns??) josta syystä mm. Veikkaus poisti rallit moneksi vuodeksi vallan pois vedonlyönnistä.

Biassionin ainoa mestaruus ei olisi toteutunut ilman messevää tallimääräyspeliä. Ajamalla sillä himmelillä ei ollut mitään asiaa Maximum Attackin vauhtiin.
olin katsomassa kun mäkinen (mitsubishi)joutui antamaan voiton tallikaveri kenneth eriksonille.tallipäällikkö a cowan oli päättänyt ,että se joka ekan päivän jälkeen johtaa ,saa voittaa .eroa oli kennethin hyväksi 1 sekunti.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Kankkunen joutui hallitsevana mestarina antamaan Montessa 87 voiton Biassionille. Teki silloin tuon pysähtymisepisodin pätkällä. Tähän viitattiin jossakin kirjallisuudessa kun kerrottiin Mäkisen pysähtymisestä Ruotsissa.

95-mestaruustaistelussahan Colin joutui antamaan voiton Carlokselle Kataloniassa (?), vaikka olisi voitolla saanut paremmat asetelmat finaaliin.

Salonen sanoi muistaakseni 86-Jyväskylässä, että ajettiin Kankkusen kanssa terveisiä kun johtajat sanoi, että järjestys ei saa muuttua. Tämäkin vaikka Juha oli MM-taistossa mukana ja Timo ulkona (muistikuvien mukaan).

Nämä määräykset, joissa omat mahdollisuutensa menettänyt auttaa tallikaveria on ok, mutta tuo, että kauden alussa jo joutuu auttajaksi tai jos olet vielä itse haastaja ja joudut auttamaan tallikaveria niin kyllähän tuo vie hommasta jotain hohtoa.
 
Ylös