Totta. Järkyttää paljon enemmän tällöin, kun onnettomuudessa on mukana joukkueellinen nimekkäitä pelaajia, joiden edesottamuksia on seurannut telkkarista ja muista medioista. Näitä Jakoleveja, Tupoleveja ja Iljushineja lentänee valitettavasti tämänkin onnettomuuden jälkeen Venäjällä vielä jonkin aikaa.Yksi lento-onnettomuus muiden joukossa Venäjällä. Eipä paljoa kiinnostaisi lähteä paikallisen firman koneilla matkustelemaan tuolla suunnalla.
Tuntuu, että näitä on ainakin 1 per kuukausi.
Saattaapa tämä onnettomuus nopeuttaa noiden hienojen, joskaan ei kovin varmoiksi osoittautuneiden, koneiden hyllyttämistä. Varmaan aika kovat prosentit mitä noista neukkukoneista on tonttiin tullut...Yksi lento-onnettomuus muiden joukossa Venäjällä. Eipä paljoa kiinnostaisi lähteä paikallisen firman koneilla matkustelemaan tuolla suunnalla.
Samat mietteet...Ei tähän oikein keksi mitään sanottavaa.
Andy sanoi:Totta. Järkyttää paljon enemmän tällöin, kun onnettomuudessa on mukana joukkueellinen nimekkäitä pelaajia, joiden edesottamuksia on seurannut telkkarista ja muista medioista. Näitä Jakoleveja, Tupoleveja ja Iljushineja lentänee valitettavasti tämänkin onnettomuuden jälkeen Venäjällä vielä jonkin aikaa.
Koneiden puuttellinen ylläpito, lentäjien virheet ja ns. human factor ovat suurimmaksi osaksi aiheuttaneet näitä tonttiin tippumisia. Neuvostoaikaiset koneet itsessään eivät ihan niin huonoja ole, mitä tilastot näyttävät.Saattaapa tämä onnettomuus nopeuttaa noiden hienojen, joskaan ei kovin varmoiksi osoittautuneiden, koneiden hyllyttämistä. Varmaan aika kovat prosentit mitä noista neukkukoneista on tonttiin tullut...
No kyllähän noita 80-luvun lopun ja 90-luvun taitteen länsikoneitakin vielä ilmassa on runsain määrin varsinkin takapajuloissa, mutta vähän harvemmin tuntuu onnettomuuksia sattuvan. En nyt ihan usko että se pelkällä huoltopuolen osaamisella selittyy, ja hyvinhän he siellä länsikoneilla tuntuvat pärjäävän. Kyllä se on alusta asti tuntunut olevan niin että nuo neukkukoneet on onnettomuusherkempiä, vaikka muuten olisivatkin upeita vehkeitä.Mutta nykyaikasemmat länsikoneet ovat varmasti turvallisempia jo yksin paremman avioniikan ja helpomman huollettavuuden takia. Ja uudempi kone on muutenkin rakenteellisesti aina parempi (ei väsymistä/kulumista/korroosiota).
Venäjällä liikennekulttuuri on niin takapajuista, että on sama onko maantiellä vai ilmassa niin aina sattuu ja tapahtuu.No kyllähän noita 80-luvun lopun ja 90-luvun taitteen länsikoneitakin vielä ilmassa on runsain määrin varsinkin takapajuloissa, mutta vähän harvemmin tuntuu onnettomuuksia sattuvan. En nyt ihan usko että se pelkällä huoltopuolen osaamisella selittyy, ja hyvinhän he siellä länsikoneilla tuntuvat pärjäävän. Kyllä se on alusta asti tuntunut olevan niin että nuo neukkukoneet on onnettomuusherkempiä, vaikka muuten olisivatkin upeita vehkeitä.
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/09/huono_polttoaine_pudotti_jaakiekkojoukkueen_koneen_2854539.htmlHuono polttoaine pudotti jääkiekkojoukkueen koneen?
julkaistu tänään klo 07:03, päivitetty tänään klo 07:56
Venäjällä Jaroslavlissa on koko yö jatkettu keskiviikkona tapahtuneen lentokoneonnettomuuden tutkintaa. Uutena mahdollisena syynä turmaan pidetään nyt koneen heikkolaatuista polttoainetta. Kone oli kuljettamassa Jaroslavl Lokomotivin jääkiekkojoukkuetta ottelumatkalle Valko-Venäjälle.
Jakovlev Jak-42 -kone putosi Volgan rantatörmälle melkein heti lähdön jälkeen, kun se ei kyennyt saavuttamaan tarvittavaa lentokorkeutta riittävän nopeasti. Syyksi on tarjottu ohjaajan virhettä tai teknistä vikaa, mutta yhtenä syynä voi myös olla huonolaatuinen polttoaine.
Lentokoneasiantuntijan mukaan koneella oli vanhentuneesta konetyypistä huolimatta vielä lentoaikaa jäljellä.
Onnettomuustutkinta on jatkunut Jaroslavlissa koko yön. 35:stä tähän mennessä löydetystä uhrista on tunnistettu vasta seitsemän.
Turmakoneessa oli 45 ihmistä, joista hengissä selvisi vain kaksi, yksi miehistön ja yksi joukkueen jäsen - molemmat ovat erittäin vaikeasti loukkaantuneita.
Venäjä menetti turmassa yhden maan parhaista jääkiekkojoukkueistaan, mutta onnettomuutta surraan nyt ympäri maailmaa, sillä Lokomotivissa pelasi 11 ulkomaalaista. NHL:ssäkin nähtyjä tähtipelaajia oli mm Ruotsista, Saksasta ja Tsekistä. Joukkueen valmentaja oli kanadalainen.
Lokomotivissa on pelannut myös useita suomalaisia. Joukkueen tämän hetken ainoa suomalaisjäsen, maalivahtivalmentaja Jorma Valtonen, ei ollut mukana koneessa.
Onnettomuuden takia Venäjän ammattilaisliigan syyskauden avausottelu peruttiin, mutta kautta on nyt kuitenkin tarkoitus jatkaa ottelukalenterin mukaisesti.
Liigan puheenjohtaja Aleksand Medvedev sanoi illalla, että kaikki mahdollinen tehdään, jotta jääkiekkoilu myös Jaroslavlissa jatkuu.
YLE Uutiset
Eli siis Galimov olisi kuitenkin elossa? Rukoillaan hänen ja Sizovin puolesta.Jaroslavl Lokomotiv KHL-joukkueen lento-onnettomuudesta hengissä selvinneet kaksi henkilöä ovat sairaalassa kriittisessä tilassa, toteaa venäläinen Interfax-uutistoimisto.
Interfaxin torstaiaamuna sairaalasta saamien tietojen mukaan venäläiskiekkoilija Alexander Galimovin ja koneen henkilökuntaan kuuluneen Alexander Sizovin tilaan ei ole tullut dramaattisia muutoksia yön aikana. Molemmat kärsivät onnettomuudessa pahoja palovammoja.
Onnettomuuskoneessa oli 45 ihmistä, joista 43:n raportoidaan kuolleen.
Aika surkuhupaista tuo Galimovin tilan jojottelu.Eli siis Galimov olisi kuitenkin elossa?
Ihan vapaasti, jos siitä tulee sulle parempi mieli.Rukoillaan hänen ja Sizovin puolesta.