Suuri kehityskeskustelu 2011

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olisko meillä tarvetta pienelle palaverille F1-keskustelua koskien? No kyllä olisi.

Täällä on nimittäin ollut jo hetken aikaa IHAN VITUN NIHKEÄ MEININKI. Keskustelut ovat joko inttämistä tai provosointikilpailuja, joiden kunnollista siivoamista on ihan korkeintaan jaksettu ajatella edessä olevan savotan suuruuden vuoksi. Jutut kiertävät kehää ja uusia ja raikkaita ideoita ei joko ole tai ne on verbaalisella väkivallalla ahdistettu kuoliaaksi.

Siksipä ajattelinkin kysyä ehdotuksia Teiltä. Keskustelupalsta on just niin hyvä kuin keskustelijansa, ja kääntäen tänne on turha yrittää tehdä huimia linjavetoja, jolleivät käyttäjät itse ole niiden takana ja näe niitä tarpeellisiksi. Kaipaisin mielipiteitänne erityisesti seuraaviin asioihin:

- Mikä on F1-palstan suurin ongelma? Onko se esim. otsikoissa aiheen vierestä puhuminen, provosointi, joku tai jotkut tietyt käyttäjät, joku tai jotkut tietyt moderaattorit...?

- Mikä täällä on hyvää?

- Miksei F1-palsta vedä laadukkaita keskustelunavauksia ja miten niihin voitaisiin kannustaa?

- Millaisia toiveita teillä olisi moderoinnin suhteen? Missä asioissa tulisi antaa vapauksia ja mihin tulisi puuttua heti?

Muitakin murheita ja harmeja sopii esittää just tässä säikeessä.

(Oman helmasyntini tiedän kyllä itse; käyn kovin nihkeäksi, kun koen kohtaavani näköalattomuutta tai puutteellista ymmärrystä yhdistettynä itsevarmuuteen oman mielipiteen oikeellisuudesta. Esimerkkinä Kimi ei ole ensimmäinen tai edes toinen maailmanmestari, joka saa lähteä Ferrarilta kesken sopimuksen ja Alonso ei ole ensimmäinen Ron Dennisiä vastaan hyökännyt McLaren-kuski. Onko se kypsää tai rakentavaa? No ei, eikä varmaan myöskään kannusta ketään tulemaan esiin.)

P.S. Uudelleenohjaus vapaasta keskustelusta on niitä useita hahmoja ja hahmottaria varten, jotka ovat kertoneet formulapuolen olevan luotaantyöntävä. Nyt on mahdollisuus vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Käsittelen tämän Nicolen viestin tässä, koska tänne se selkeästi kuuluu.

Niin että haukkukaa vain ja oikein kutsun teidän Autosportille perääni, jos ei joku muu raportoi teitä samantien moderaattoreille niin moderaattorit itse toimivat heti. Ei minun tarvitse nöyristellä ja pyytää että edes yhdestä kommentista poistettaisi osa joka loukkaa minua, asiat hoidetaan minun tietämättä ja olen saanut täsmälliset ohjeet pitkässä henkilökohtaisessa meilissä administraattorilta siellä miten minun tulee toimia jos vähänkin tunnen oloni epämukavaksi.
Kuten WebSlave jo totesi, poistin raportoimasi viestin heti, kun ilmoituksesi huomasin. Noin yleisesti ottaen reagoimme niihin varsin nopsasti, mutta meitä ei ole niin montaa, että palstaa jatkuvasti valvottaisiin, eikä meilläkään välttämättä ole modelasit naamalla koko aikaa. Samoin "sivulliset" käyttäjät ovat yleensä raportoineet melko kiitettävästi rajat selkeästi ylittäviä viestejä. Kimi- ja Alonso-keskusteluista raportteja ei tuon sinun viestisi lisäksi ole tullut kuin kaksi, joista toinen koski erään toisen käyttäjän viime aikaisia viestejä. Toiseen, henkilöönmenevää kirjoittelua koskeneeseen ilmoon minä tai näköjään kukaan muukaan meistä ei osannut varsin epäselvän kohdennuksen perusteella reagoida.

Tämä on paikka missä ei saa ilmaista itseään omalla tavallaan, ei siinä sen kummempia. Ja täällä on aivan luvallista käydä jonkun kimppuun ja repiä henkilö riekaleiksi ilman että puhuu siitä mistä on puhe.
Tämä on pointti, johon haluaisin mielellään puuttua. Koetaanko näin ihan yleisesti, ja jos koetaan, niin miksi?

Mutta sain ehdotuksia jo viime vuonna miten ne jotka mielellään lukevat kääntämiä artikkeleita ym. pystyisivät sitä tekemään vaikken kirjoita täällä. Nyt on sen aika, teen ihan oman paikan missä voin ilmaiseksi ja ilman oman edun tavoittelua kääntää artikkeleita joiden sisällöstä sitten voi keskustella ja kiistellä - mutta ei täällä.
Jos sallit mielipiteen, niin uskon käännöstesi toimivan parhaiten juuri omillaan vaikkapa blogina kera kommenttimahdollisuuden. Siksipä toivonkin, että teet kuten uhkaat - suosion luulisi olevan taattu.

Googlettakaa huviksenne mitä maksaa käännättää yksi rivi - ja miettikää sen jälkeen miten itse revitte riekaleiksi sellaisen työn minkä eteen minä olin uurastanut pitkään.
Olisiko tämä nyt hieman kohtuutonta? On ihmisiä, jotka elättävät itsensä F1-aiheisilla tilastofaktoilla, mutta CCMK ei viittaa niihin saadessaan penseää palautetta. Kaltaiseni multitalentti saa tällä kellonlyömällä tehdystä työstä mahdollisesti jopa yli kympin tunti, muttei minä tai muut tehtävään suostuneet voida vedota siihen silloinkaan, kun palstan seuraaminen tuntuu työltä, palaute murskaavalta ja palstan käyttäjät poikkeuksetta ääliöiltä. Usein tuntuisi kivalta nostaa omaa häntää, mutta tätä tai mitään muutakaan intternetin keskustelupalstoilla tapahtuvaa seikkailua ei kannata harrastaa jos päällimmäinen ajatus on kerätä tunnustusta.

Siltä varalta, että "väärin käännetty" -kommenttini aiheutti mielipahaa tahdon vielä lisätä, että tapanani on olla suora, enkä asiaa kommentoidessani osaa tajuta viestin takana olevan ihmisen kenties ottavan siitä nokkiinsa. Olit kääntänyt tekstin kontekstin mukaan ja sikäli oikein, mutta kuulun niihin, joille renkaan täyttäminen typellä tai argonilla on tärkeä yksityiskohta.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Esimerkkinä Kimi ei ole ensimmäinen tai edes toinen maailmanmestari, joka saa lähteä Ferrarilta kesken sopimuksen ja Alonso ei ole ensimmäinen Ron Dennisiä vastaan hyökännyt McLaren-kuski.
Eikös Alain Prost kunnostautunut molemmissa kategorioissa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Näin oli. Prostilla tosin Ferrarin aika kaudella 1991 oli melkoista taistelua tuulimyllyä vastaan. Tallipääliköt vaihtuivat ja hieno kauden alku myös hämäsi Ferrarin todellista suorituskykyä.

Hän oli toki saanut Ron Dennisin vihat niskoihinsa kauden 1989 aikana. Lopullinen pisara oli Monzan ja Ferrarin fanien siirtyminen Prostin puolelle.

Mitä tulee kehityskeskusteluun niin kyllä joistakin aiheista voisi käydä pienimuotoista keskustelua. Aiheet ovat vielä toistaiseksi hämärän peitossa.:dunno: Kun ei ole vielä sattunut vakavampia sanallisia yhteenottoja niinkuin joillakin nimiä mainitsematta olevilla hahmoilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ketjuista ja niiden aloittamisesta.

Yksi tekijä on se, että on jo olemassa varsin kattava ketjuvalikoima. Kuskeille, tiimeille ja sitten näihin suoraan liittymättömät ketjut teknisille asioille, radoille, renkaille, säännöille ja tv-toteutukselle. Ja vielä uutisille, jos ei muuta paikkaa löydy.

Tämä ei ole huono juttu. Aika harva asia enää lokeroituu näiden ulkopuolelle. Jotkin kestoaiheet toki ansaitsisivat omat ketjunsa, varsinkin sellaiset, jotka eivät suoranaisesti kuulu vain yhden ketjun alle. Kynnys aloittaa uusi ketju aiheesta, joka on jo syntynyt jossain ketjussa on kuitenkin korkea. Niinpä se jää yleensä moderaattorien tehtäväksi, kun keskustelu rönsyää liian kauas ketjun otsikosta tai leviää useampaan ketjuun. Tässä ollaan kyllä oltu varsin laiskoja ja suvaitsevaisia.

Miksei synny laadukkaita keskustelunavauksia? Paitsi että pitäisi keksiä jokin uusi aihe se vaatisi vaivannäköä pelkän mukanaolon sijaan. Eikä F1-puolen nykymeno varmaankaan hirvittävästi houkuttele uusia asiakirjoittajia, joilla voisi olla uutta tarjottavaa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Alonso pois formuloista niin rauhottuu väkikin, kun ei ole ketään ketä haukkua, puolustaa tai trollata.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kimi takaisin formuloihin niin alkaa kaivattua eloa ja tervehenkisyyttä tulla.

Nyt kaikki purkavat turhautumistaan F1:n nykytilaan suoltamalla paskaa kestotoikkien täydeltä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mikä on F1-palstan suurin ongelma? Onko se esim. otsikoissa aiheen vierestä puhuminen, provosointi, joku tai jotkut tietyt käyttäjät, joku tai jotkut tietyt moderaattorit...?

- Liiallinen toisto, turha off-topic, samoista asioista jarnaaminen useammassa topicissa kerrallaan, muutamat käyttäjät jotka eivät malta pysyä asiassa provosoimatta, silloin tällöin esiintyvät potaskaa ketjuihin levittävät (ilmeiset) kakkosni(l)kit.

Nämä noin äkkiseltään tulivat mieleen.

Mikä täällä on hyvää?

- Parhaimmillaan hyvää keskustelua asiasta kuin asiasta ja mielenkiintoisia persoonia sekä hyvää asiantuntemusta.

Miksei F1-palsta vedä laadukkaita keskustelunavauksia ja miten niihin voitaisiin kannustaa?

- Rimakauhu ja/tai pelko/oletus keskustelun ajautumisesta sivuraiteelle hyvästä aloituksesta huolimatta ?

Millaisia toiveita teillä olisi moderoinnin suhteen? Missä asioissa tulisi antaa vapauksia ja mihin tulisi puuttua heti?

- Kohta yksi.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mikä on F1-palstan suurin ongelma?

Ei tarvii kuin katsella tätä f1-puolen etusivua, ja huomaa että aktiivista keskustelua käydään aika harvassa toikissa. Ja näissäkin kyse on lähinnä kehän kiertämisestä ja provosoinnista vailla sen kummempaa rakentavaa keskustelua. Erittäin hyvätkin viestit vain hukkuu tuonne paskan sekaan.

Keskustelu on varsin yksipuolista ja aika harvaa foorumistia tuntuu kiinnostavan aiheet näiden suosituimpien (=raiskatuimpien) toikkien ulkopuolella. Ja kun juuri ketään ei kiinnosta ----> ei noissa muissa toikeissa oikein jaksa yksinkään höpistä. Sinänsä mua ei haittaa vaikka eräissä ketjuissa kiisteltäisiin samoista asioista maailman tappiin asti, mutta tällä hetkellä foorumilla ei tunnu syntyvän keskustelua oikein mistään muusta.

Mikä täällä on hyvää?

Asiantuntevat kirjoittajat. Jumalauta kun meillä on täällä käveleviä tietosanakirjoja vaikka muille jakaa. Parhaimmillaan foorumi tuntuu olevan keväällä, kun tallit esittelevät ja testaavat uusia autojaan, ja useista foorumisteista oikein huokuu sellainen aito innostus lajia kohtaan.

Miksei F1-palsta vedä laadukkaita keskustelunavauksia ja miten niihin voitaisiin kannustaa?

WebSlave tuossa jo totesikin, että meillä on täällä jo aika hyvin eri toikkeja eri aiheille, joten siitä syystä uusia syntynee aika vähän. Toisaalta se myös varmasti nostaa kynnystä aloittaa uutta toikkia, kun saman viestin voi useimmiten survaista jo olemassa olevaan ketjuun. Siellä se vaan tahtoo hukkua paskan sekaan.

Ja miten kannustaa keskustelunavauksiin? No voihan sitä aika ajoin mainostaa ettei ole minkäänlainen vääryys avata uusia toikkeja, jos sen takia jotkut epäröi. Suurempi ongelma on kuitenkin se, että aika harvoin niihin uusiin ketjuihin tulee paljon vastauksia. Miksi nähdä vaivaa kirjoitella esim. tunti jotain massiivista avausviestiä, jos ketjuun tulee sen jälkeen sivun verran epämääräistä jarnaa ja sitten se valuu tuonne jonnekin arkistojen unholaan? Jos joku viitsii uuden ketjun avata, niin asiasta vain suinkin kiinnostuneiden pitäisi rohkeasti tuoda omat kantansa esiin ja ruokkia sitä keskustelua. Muuten se kuihtuu kuin jukkapalmu.

Millaisia toiveita teillä olisi moderoinnin suhteen? Missä asioissa tulisi antaa vapauksia ja mihin tulisi puuttua heti?

Mun mielestä moderointi on ollut ihan hyvää. Jopa sheriffit on kuitenkin lopulta ihmisiä. Heillä on rajallinen määrä aikaa ja energiaa minkä lisäksi mokomilla tuppaa vielä olemaan omia mielipiteitäkin. Vahvaan offtopiciin tai henkilökohtaisuuksiin pitää puuttua, mutta omasta mielestäni nykylinja on jees.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yksi tekijä on se, että on jo olemassa varsin kattava ketjuvalikoima. Kuskeille, tiimeille ja sitten näihin suoraan liittymättömät ketjut teknisille asioille, radoille, renkaille, säännöille ja tv-toteutukselle. Ja vielä uutisille, jos ei muuta paikkaa löydy.

Tämä ei ole huono juttu. Aika harva asia enää lokeroituu näiden ulkopuolelle.
Olen vähän eri mieltä käytännön hyvyydestä. Tuloksena on melkoisia megaketjuja, joihin kiinnostava huomio hukkuu. Itse ehkä muuttaisin F1-vapaan "yleiseksi moottoriurheilukeskusteluksi", johon siirtäisin kuljettajien uria koskevat ketjut ja useampaa luokkaa koskevan hutun. F1-puolella kannustaisiin uusiin avauksiin ajankohtaisista aiheista tyyliin "Hamilton ja Massa, pikkupojat hiekkalaatikolla".
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Jos halutaan paskanjauhanta pois, niin jokainen esiintyy omalla nimellään. Pois nimimerkit. Modet vastaa foorumista ja liittyneistä jäsenistä.

T. Nimimerkki / epäolio

Ps. Vitsi, mutta totta toinen puoli.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mikä on F1-palstan suurin ongelma? Onko se esim. otsikoissa aiheen vierestä puhuminen, provosointi, joku tai jotkut tietyt käyttäjät, joku tai jotkut tietyt moderaattorit...?
Turhan iso ja rönsyilevä keskustelu. Minua ei ainakaan kiinnosta osallistua Kimi/Alonso/mikä-vaan-kuski -ketjuun, kun viestejä on parituhatta. En tiedä kannattaisiko isoimmat ketjut splitata per vuosi tai jotain. Vai kenties tehdä per kausi jopa uusi alue, joka sitten siirrettäisiin arkistoon vuoden lopussa.

Mikä täällä on hyvää?
Ainoa suomenkielinen järkevä(hkö) F1-keskustelualue.

Miksei F1-palsta vedä laadukkaita keskustelunavauksia ja miten niihin voitaisiin kannustaa?
Nykyisellä mallilla "kaikelle" on jo oma topikkinsa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olen vähän eri mieltä käytännön hyvyydestä. Tuloksena on melkoisia megaketjuja, joihin kiinnostava huomio hukkuu. Itse ehkä muuttaisin F1-vapaan "yleiseksi moottoriurheilukeskusteluksi", johon siirtäisin kuljettajien uria koskevat ketjut ja useampaa luokkaa koskevan hutun. F1-puolella kannustaisiin uusiin avauksiin ajankohtaisista aiheista tyyliin "Hamilton ja Massa, pikkupojat hiekkalaatikolla".
Autosportilla noita uusia toikkeja tulee aika räjähdysmäisellä tahdilla kun vähänkin tapahtuu. :D

Kyllähän noita toikkeja enemmänkin saisi tietty luoda. Itse en esim. vilkaise Alonso -toikkia juuri koskaan koska siellä ei yleensä ole mitään kiinnostavaa. Mutta joskus voi pian jäädä jotain kiinnostavaa väliin juuri tuon suuren yleisluontoisen viestimassan takia samassa toikissa. Jos esim. jostain kolaroinneista, ym. avattaisiin erikseen toikkeja, olisi keskustelukin yksityiskohtaisempaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllähän noita toikkeja enemmänkin saisi tietty luoda. Itse en esim. vilkaise Alonso -toikkia juuri koskaan koska siellä ei yleensä ole mitään kiinnostavaa. Mutta joskus voi pian jäädä jotain kiinnostavaa väliin juuri tuon suuren yleisluontoisen viestimassan takia samassa toikissa. Jos esim. jostain kolaroinneista, ym. avattaisiin erikseen toikkeja, olisi keskustelukin yksityiskohtaisempaa.
No näin. Uskoisin, että jos siirryttäisiin juttujen arkistoinnista suurten kokonaisuuksien alle siihen suuntaan, että otsikoiden perustamiseen vaikka yksittäisistä tapahtumista kannustettaisiin, se parantaisi käytettävyyttä (ei kahlausta megaotsikossa, vaan pinnalla olevat asiat näkyisivät otsikkosivulla) ja saattaisi poikia vähän tuoreempaa jutustelua.

WebSlavelta varmaan saa perustellun vastakkaisen mielipiteen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No näin. Uskoisin, että jos siirryttäisiin juttujen arkistoinnista suurten kokonaisuuksien alle siihen suuntaan, että otsikoiden perustamiseen vaikka yksittäisistä tapahtumista kannustettaisiin, se parantaisi käytettävyyttä (ei kahlausta megaotsikossa, vaan pinnalla olevat asiat näkyisivät otsikkosivulla) ja saattaisi poikia vähän tuoreempaa jutustelua.
Voisi edes yrittää aktivoitua ensi viikonloppuna ja avata uusia toikkeja jos jotain kiinnostavaa tapahtuu/on tapahtumassa F1:ssä.

Olen näillä näkymin pitkästä aikaa kotona GP-viikonloppuna joten aikaa forumointiinkin lienee ihan hyvin.
 
Ylös