Suuri kehityskeskustelu 2011

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418

Mikä täällä on hyvää?

Asiantuntevat kirjoittajat. Jumalauta kun meillä on täällä käveleviä tietosanakirjoja vaikka muille jakaa. Parhaimmillaan foorumi tuntuu olevan keväällä, kun tallit esittelevät ja testaavat uusia autojaan, ja useista foorumisteista oikein huokuu sellainen aito innostus lajia kohtaan.


Todentotta! Valitettavasti ne hyvät kommentit hukkuvat hyvin usein ja nopeasti kaikenmaailman elbanco, sondarder höpöhöpön alle :thumbdown

ralli.net on aktiivinen otsikkonsa mukaisesti rallin puolella. Ratapuolelle ei Suomessa ole yhtään aktiivista saittia, siis en ole ainakaan kuullut. F1-forum on käsittääkseni ainoa edes jotenkin aktiivinen, missä keskustellaan F1:n lisäksi muistakin ratalajeista. Sinne ei onneksi tuo edellämainittu sonta ole tunkeutunut. Jopa rallin puolelle tuli Kimin aloittaessa kaikenlaista huttua, mutta onneksi se on huomattavasti vähentynyt, kun ei Kimistä heti MM:ää tullutkaan. Jos Kimi siirtyy LMS-sarjaan, saavat Silkcutjaguar ja kumppanit ihan uudenlaisia postauksia ja asiantuntemusta, mistä eivät aikaisemmin olleet kuullutkaan...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuka henkilöönmenevästi panetteli? Varoituksista/bannauksista ei käy ilmi.


Kiitos.
Poistettu viesti oli speedmanin.

Nicolea trollaavat eivät saa varoituksia/bannauksia. Tiedoks.
... ja tällä kertaa näin. Mullon hupsu oletus, että viestin poisto toimii "ensimmäisenä varoituksena", joka saa poiston kohteen tarkastelemaan omia tekemisiään. Puolustuksenani rohkenen väittää, että tuosta eteenpäin keskustelu jatkui jokusen hetken jollain muotoa sivistyneenä, koska poiston yhteydessä sitä asia mielessäin vilkaisin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No näin. Uskoisin, että jos siirryttäisiin juttujen arkistoinnista suurten kokonaisuuksien alle siihen suuntaan, että otsikoiden perustamiseen vaikka yksittäisistä tapahtumista kannustettaisiin, se parantaisi käytettävyyttä (ei kahlausta megaotsikossa, vaan pinnalla olevat asiat näkyisivät otsikkosivulla) ja saattaisi poikia vähän tuoreempaa jutustelua.

WebSlavelta varmaan saa perustellun vastakkaisen mielipiteen.
Tiettyyn kisaan liittyvät tapahtumat näkisin mieluusti kyseisen kisan ketju(i)ssa. Ne on sieltä jälkikäteenkin haettavissa. Ei niin kuin RASF1:ssa, jossa jokin kolari tai team radio poikii ketjun tai pari, ja niitä lisäksi käsitellään myös kisaketjussa ja parissa muussa.

F1-Forumin nykymenon tuntien muutos siihen, että aiheesta puhuttaisiin vain asiaankuuluvassa ketjussa vaatisi aika paljon moderointityötä. Siirtymä uudenlaiseen kulttuuriin kestäisi pitkähkön ajan ja aiheuttaisi varmasti aika paljon hälinää moderoinnista. Onko siihen halua ja viitseliäisyyttä? Kirjoittajienkaan halua?

Bobakin esimerkki Hamiltonin ja Massan välisestä toistuvasta kärhämästä voisi hyvin olla omakin ketjunsa, mutta Lewisin osumaherkkyys sinällään taas kuuluisi Hamilton-ketjuun (ellei sillekin tehdä omaa). Eli sekin keskustelu hajaantuisi, noiden lisäksi ainakin kisaketjuun ja ehkä kulloisenkin uhrin ketjuun vielä lisäksi. Mikä tähän olisi ratkaisu? Minä en äkkiseltään keksi.

Useampi ja tarkennetumpi ketjujako on ihan hyvä idea kunhan se ei tarkoita, että sama jarnaus vain leviää entistä hajaantuneemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Nuo megatoikit on vähän kaksipiippuinen juttu, joka uutiselle ei todellakaan kannata avata toikkia, muuten toikki jää helposti kakkossivulle ja hautautuu sinne. Mutta, toisaalta uutinen saattaa hautautua toikkiinkin. Jos vaikka sattuisi tapahtumaan tallimääräys jossa herra M päästäisi herra A:n ohi (sattumanvaraiset nimikirjaimet ;) ) ja heidän tallillaan olisi autossa jotakin uutta huomionarvoista, keskustelu tallin toikissa olisi lähinna tallimääräysjarnaa. Minusta hyvä käytäntö olisi, että nykyisenkaltaisiin toikkeihin laitettaisiin tavanomaiset asiat ja suuremmista uutisista avattaisiin oma toikki, kuten jo nyt on esim. Kubican onnettomuus ja Lotusgate. Eikös muuten modet pystykin irrottamaan keskustelusta viestejä omaksi toikikseen ja yhdistämään kaksi toikkia. Jos näin on niin modeilla on tässä harkintavaltaa. Mutta tosiaankin, esim. tallitoikeissa keskittyisin lähinnä kuskien voimasuhteisiin, autoon ja tavanomaisiin kaupallisiin asioihin, sen sijaan esim. huhuille/spekulaatioille esim. pitkäaikaisista moottorisopimuksista ja omistajanvaihdoksista avaisin oman toikin, niiden vaikutus ei yleensä koske samaa kautta ja ne eivät varsinaisesti ole tallin jokapäiväistä toimintaa. Autosportin tyyliin voi myös harkita tallikaverien vertailutoikkien ja autoa koskevien toikkien erottamista.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
forum-listan vois iskee suoraan etusivulle tyyliin futisforum2.org ja sit f1-jaon pistaa uusiks tyyliin kuskit, kisaviikonloput, vapaa.

Nain paastais eroon sticky viesteista listan alkupaassa jotka on tylsia. Loput forumit mun puolestani ois vaan ralli ja muut.

Vahemman hajontaa ja tarkasti vormuloihin keskittyvaa.

Tarpeen mukaan sit lisaa ala-forumeita.

Siina bobakki on oikeessa et postaajat saavat aina arvoisensa forumin, eli viestien tasosta on turha itkea :)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Itse ehkä muuttaisin F1-vapaan "yleiseksi moottoriurheilukeskusteluksi", johon siirtäisin kuljettajien uria koskevat ketjut ja useampaa luokkaa koskevan hutun.
Vaikken tiedä tarkoittiko Bobakki tässä joidenkin osastojen yhdistämistä, niin sanon kuitenkin, että F1-puoli ja muita sarjoja koskevat keskustelut on syytä jatkossakin pitää eri osastoissa, koska:

Ratapuolelle ei Suomessa ole yhtään aktiivista saittia, siis en ole ainakaan kuullut. F1-forum on käsittääkseni ainoa edes jotenkin aktiivinen, missä keskustellaan F1:n lisäksi muistakin ratalajeista. Sinne ei onneksi tuo edellämainittu sonta ole tunkeutunut.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
aika samantekevää miten toikit on jaoteltu jos itse sisältöön ei kiinnitetä huomiota. Ja siinäkin eri asia hektinen kilpailuseuranta ja muu hieman syvällisempi pohdinta. Edellisessä voi laittaa lyhyesti ja keventääkin ja jälkimmäisessä kannattaa miettiä, että tuo jotakin uutta ja omaa keskusteluun. Ja että keskustelee asiasta eikä keskustelijoista.

Taitaa vain olla niin, että vaatisi kovin tiukan moderoinnin alkuun. Tai yhtäaikaisen täyskäännöksen aseteisiin.

Vasta näiden jälkeen kannattaa toivoa proosaa keskustelun aloituksiksi tai analyysejä itse keskusteluun joita halutaan lukea. Tai vahtia missä otsikossa puhutaan mistäkin saati sitten ruveta niitä siirtelemään.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mikä on F1-palstan suurin ongelma? Onko se esim. otsikoissa aiheen vierestä puhuminen, provosointi, joku tai jotkut tietyt käyttäjät, joku tai jotkut tietyt moderaattorit...?
Nyt ei ole aikaa vastata kunnolla, niin pikaisesti ajatellen boldasin sen suurimman ongelmakohdan. Nimimerkkejäkin voisi antaa, mutta se ei ole kovin rakentavaa. Täällä vaikuttaa liikaa aktiivisia hahmoja, joilta puuttuu minkäänlainen alustavakaan kyky käydä oikeaa keskustelua. Ainakaan kirjallisessa muodossa.

Provosointi ei ole ongelma, vaan se, että provosointiin kohdistetut vastaukset ovat niin matalaotsaisen typeriä ja mielikuvituksettomia, että niitä ei jaksa lukea.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Nyt ei ole aikaa vastata kunnolla, niin pikaisesti ajatellen boldasin sen suurimman ongelmakohdan. Nimimerkkejäkin voisi antaa, mutta se ei ole kovin rakentavaa. Täällä vaikuttaa liikaa aktiivisia hahmoja, joilta puuttuu minkäänlainen alustavakaan kyky käydä oikeaa keskustelua. Ainakaan kirjallisessa muodossa.

Provosointi ei ole ongelma, vaan se, että provosointiin kohdistetut vastaukset ovat niin matalaotsaisen typeriä ja mielikuvituksettomia, että niitä ei jaksa lukea.
FW08 on asian ytimessä. Lisäksi näissä tietyissä tyypeissä ärsyttää se, että he eivät vastaa vasta-argumentteihin, tai jos vastaavat niin vain epäasiallisesti.

Eräissä käyttäjissä ärsyttää heidän näkemyksinsä väkisin tunkeminen joka paikkaan, saaden tällä tavalla keskustelun usein sivuraitelle.

E: Minun puolesta täällä asiapuolella tapahtuvasta jatkuvasta trollailusta saisi antaa kunnolla jäähyä. Luulisi pari kk:ta rauhoittavan kummasti.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
- Mikä on F1-palstan suurin ongelma?
- Miksei F1-palsta vedä laadukkaita keskustelunavauksia...?
Henkilöpalvonta / sokea fanitus. Ei täällä voi mistään asioista keskustella asioina, koska muutaman viestin jälkeen on perustelut aina tasoa "koska Kimi" tai "koska Alonso".
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Keskustelut liittyvät vain ja ainoastaan kuljettajiin, talleihin ja kisaviikonloppuihin. Toisin sanoen kuljettajien tekemisiin ja sanomisiin, tallin irtisanomisiin/palkkauksiin/tekemisiin ja kisaviikonlopun tapahtumiin. Kun uusia tapahtumia ei ole niin keskustelut kiertää ympyrää ja vanhat jutut kaivetaan esiin. Itseäni kiinnostaisi erityisesti keskustelu autojen tekniikasta, aerodynamiikasta, simulaattoreista, niiden kehittymisestä ja vastaavasta. Siis autojen vertailua vertailua toisiinsa kuvien kera. Ei vain keskustelua tallin omassa toikissa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olen vähän eri mieltä käytännön hyvyydestä. Tuloksena on melkoisia megaketjuja, joihin kiinnostava huomio hukkuu. Itse ehkä muuttaisin F1-vapaan "yleiseksi moottoriurheilukeskusteluksi", johon siirtäisin kuljettajien uria koskevat ketjut ja useampaa luokkaa koskevan hutun. F1-puolella kannustaisiin uusiin avauksiin ajankohtaisista aiheista tyyliin "Hamilton ja Massa, pikkupojat hiekkalaatikolla".
Näin, kunhan ei uusia otsikoita avata tyyliin "sattumanvarainen lainaus" ja sen alla jellinek-mäinen referaatti tai maininta "kommentteja?".
 

savvyjuha

Well-known member
Liittynyt
19.3.2007
Viestit
283
Sanompa minäkin mielipiteeni. Tämä on foorumi missä on erittäin paljon asiantuntemusta. Valittavasti kuitenkin provosointia ja epäasiallista kommentointia on aivan liikaa, joten asiallinen teksti helposti hukkuu kaikkeen paskaan.

Tosin tämä sama ongelma rupeaa olemaan melkein kaikilla foorumeilla. Poikkeuksiakin löytyy. Esimerkiksi pakkotoiston foorumi pysyy asiassa erittäin hyvin suuresta käyttäjämäärästä huolimatta. Siellä ilmeisesti moderointiin satsataan aika paljon.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itseäni kiinnostaisi erityisesti keskustelu autojen tekniikasta, aerodynamiikasta, simulaattoreista, niiden kehittymisestä ja vastaavasta. Siis autojen vertailua vertailua toisiinsa kuvien kera. Ei vain keskustelua tallin omassa toikissa.
Samoin. Alunperin liityin mukaan, koska silloin oli paljonkin juttua autoista ja niiden kehityksestä. Kuvia postailtiin ja haettiin vertailukohtia... Nyt tämä toiminta on lähes kuihtunut. Kauden aikana sitä ei käytännössä enää ole ollenkaan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kai minustakin on tulossa entistä enemmän vain vapaan-hemmo. Joka päivä avaan kyllä Formula 1 -puolen, mutta talli- ja kuljettajakeskusteluihin en koske edes pitkällä tikullakaan. Ainoastaan Moottoriratatoikki kiinnostaa nykyisin. Sama koskee noita kisatoikkeja: pikaisesti tulee skrollattua läpi, jos sitäkään.

Isoin ongelma tällä hetkellä on tämän iänikuisen Kimi&Alonson käyminen, sekä keskustelun jatkuva itsensä toisto.

Esimerkiksi ensin joku sanoo jotain, johon viisi tyyppiä jarnaa pari sivua pääsemättä yhtään mihinkään, jonka jälkeen (Nimeltä mainitsematon henkilö) tulee kertomaan vuoden 1991 rengasseosten kovuuksia. Tämän jälkeen taas tämä jarna käynnistyy alusta.

Ei innosta.

Hyvä olis alottaa noi kaikki kuljettajatoikit nollasta ja heivata toi saatanan Kimi & Allu keskustelu tonne vapaalle. Ja tietenkin alkaa keskustella jostain oikeistakin aiheista, kuten vaikka niistä autojen muodoista sekä moottoriradoista (mutta ilman sitä turva-alue jarnaa)
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ehkä testaamisen loppuminen kauden aikana on vähentänyt tuota tekniikkakeskustelua. Ennen oli luonnostaan enemmän muutakin kuin "kuskijankkausta", koska testattiin enemmän.

Sama ilmiö näkyy muillakin forumeilla, esim. Atlaksella. Kyllä sielläkin suosituimmat ketjut ovat näitä Lewis-Jenson scorecard-jankuti jankuti. Kimi-ketjut sielläkin ovat samaa Kimi-Alonso-Massa-vänkäämistä. Tosin modet puuttuvat hanakammin sisältöön ja putsaavat ketjuja ja varoittelevat enemmän. Resurssejakin on tietysti tähän paljon enemmän.

En keksi muita ehdotuksia kuin moderoinnin lisääminen. Järkevintä olisi tietysti jokaisen osapuolen katsoa peiliin, mutta taitaa olla liikaa vaadittu.

Itse en kauheasti osallistu keskusteluun, mutta luen paljon niitä asiallisiakin tekstejä. Yleensä ne ovat niin hyviä, että tällä kompetenssilla en keksi mitään kommentoitavaa. :p
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Hyvä olis alottaa noi kaikki kuljettajatoikit nollasta ja heivata toi saatanan Kimi & Allu keskustelu tonne vapaalle.
Niin ja kisatopiceista saa myös lukea eräiden kuskien perusteetonta mollausta, mikä pistää vituttamaan. Kisatilanteista tosin varmasti on monella omat näkemyksensä, mutta se perusteeton paskanjauhanta/vittuilu on sellaista mikä saa ainakin allekirjoittaneen provosoitumaan.

Kun/jos kuskitopicit uusittaisiin, saisi niitä mielestäni moderoida rankemmalla kädellä. Itseasissa koko asiapuolta saisi mielestäni moderoida rankemmalla kädellä, olenko ajatukseni kanssa yksin?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mun mielestä kaikki F1-puolen toikit voisi laittaa lukkoon ja tehdä uudet toikit.

Esim. uutistoikki on paisunut ihan älyttömän suureksi. Olisi järkevämpää että joka kaudella olisi omat uutistoikit: "Sekalaiset F1-uutiset 2011".

Jokaiselle tallille oma kausikohtainen toikki: "Williams 2011", "McLaren 2011" jne.

Myös kuljettajille omat kausikohtaiset toikit: "Jenson Button 2011", "Lewis Hamilton 2011", "Fernando Alonso 2011" jne.

Pysyisi aiheet freeseeinä kun otsikko rajaisi keskustelun kauden tapahtumiin, eikä ikivanhoihin juttuihin jarnoihin. Minun mielestäni on aivan turha käydä samoja keskusteluja uudelleen ja uudelleen. Jos on tarvetta käydä ne keskustelut uudelleen niin ne voi käydä F1-vapaan puolella.

Niin ja tietysti toikit myös seuraaville aiheille: "Tekniikka 2011", "Aerodynamiikka 2011" jne
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jokaiselle tallille oma kausikohtainen toikki: "Williams 2011", "McLaren 2011" jne.
Tallien osalta homma toimiikin jo noin. Viimeistään auton julkaisu luontaisesti luo uuden ketjun (joka sitten saatetaan nimetä uudelleen ajan myötä).
Myös kuljettajille omat kausikohtaiset toikit: "Jenson Button 2011", "Lewis Hamilton 2011", "Fernando Alonso 2011" jne.

Pysyisi aiheet freeseeinä kun otsikko rajaisi keskustelun kauden tapahtumiin, eikä ikivanhoihin juttuihin jarnoihin. Minun mielestäni on aivan turha käydä samoja keskusteluja uudelleen ja uudelleen. Jos on tarvetta käydä ne keskustelut uudelleen niin ne voi käydä F1-vapaan puolella.
Eli vaatii tiukempaa moderointia (siirtelyä) ja erillisten jarnaketjujen perustamista. Homma on aika haastava, kun yksikin negatiivinen kuskikommentti helposti riittää sytyttämään jarnan. Eli kuskien haukkuminen kuskiketjuissa on jo itsessään jarnaan provosointia. Ja kuskien haukkumisen totaalikieltäminen provoiluna taas tuskin saanee kannatusta.

Jos F1-Vapaa muuttuu yleisemmäksi moottoriurheilukeskusteluksi, niin sitten puhtaasti F1-aiheiset ketjut kaikki mielestäni F1-puolelle.
 
Ylös