Tasetta ja rahoitusrakennetta katsomalla löytyy varmasti indikaatiota, samoin julkaistujen tulosten perusteella. Jos ei tee aivan tolkuttomia tappioita ja tase suht ok, niin miksei?
Global Ship Leasen vahva kassavirta uppoaa tällä hetkellä kokonaan lainojen lyhennykseen. Vaikka omistajat eivät pääse juuri nyt nauttimaan kassavirrasta, yrityksen arvo silti kasvaa. Velka pankin taseesta siirtyy yrityksen taseeseen omaisuudeksi.
Yrityksen laivat ovat lainojen vakuutena. Lainaehtojen mukaan lainasumma ei saa ylittää 75 prosenttia laivojen käyvästä arvosta. Vuonna 2009 rahtihinnat romahtivat, laivojen arvo laski pohjamutiin ja rahoittajat hermostuivat. Global Ship Lease sopi jäädyttävänsä silloisen 92 sentin osingon ja käyttävänsä vapaan kassavirran lainojen lyhennykseen.
Nyt osinkoa on ollut taas mahdollista alkaa maksaa.
Hyvää on se, että laivojen vuokraussopimukset ovat todella pitkiä ja näillä vanhoilla sopimuksilla on huikea ylituotto yritykselle suhteessa siihen monttuun, johon laivanvuokraushinnat ovat pudonneet.
Jos alan hinnoittelu ei elvy lähemmäs tervettä ennen 2017 puoliväliä, voi alkaa jo pikkuhiljaa huolestumaan.
Yrityksen koko vuokralaivaston keskimääräinen, jäljelläoleva, nykyisten vuokrasopimusten voimassaoloaika on hieman yli 5 vuotta.