Mika Kallio ja hänen 30 kilpakumppaniaan saivat Moto2-luokan testijakson päätökseen hyvissä olosuhteissa Espanjan Jerezin radalla, kun lauantaina asvaltin pinnan lämpötila nousi reiluun 30 asteeseen.
- Tämä oli jakson lämpimin päivä, joten varikolla pärjäsi jo hihattomalla paidallakin. Pääsimme ajamaan enemmän ja kokeilemaan kaikkia suunniteltuja säätömuutoksia, selvitti 83 kierrosta urakoinut valkeakoskelainen.
- Ajoin erilaisilla säätöjen kombinaatioilla, joista saimme erittäin hyvän pohjan. Pyörän ajettavuus kohentui jälleen. Tämä oli paras testipäivä pitkään aikaan.
Marc VDS-tallin suomalaiskuski oli lauantaina seitsemänneksi nopein jääden nopeimmasta ajasta 0,6 sekuntia.
Mikan osalta tärkeämpi tulos saavutettiin 26 kierroksen kisasimulaatiosta, joka kulki ennätystahdissa. Hän onnistui kellottamaan kaikki kierrokset 1.42,8:n ja 1.43,4:n väliin.
- Kisasimulaatio meni kyllä erittäin hyvin. Tallikaveriin verrattuna tuo matka kulki yli 10 sekuntia nopeammin, Mika vertaili.
- Jokunen kilpakumppani onnistui räväyttämään yhden tai kaksi huippunopeaa kierrosaikaa, mutta tuskin siellä kukaan kisapituutta meikäläistä kovempaa ajoi.
- Onnistuneista säädöistä kertoi se, että pyörä ei kuluttanut kovin pahasti renkaita. Niinpä kierrosaikani pysyivät koko ajan noin puolen sekunnin sisällä toisistaan, Mika iloitsi.
Stoner sanoi:“When I did my fast lap it was with 52 degrees of track temperature, the highest of the day, and 19 litres of fuel. So we're pretty happy,”
“We thought we could have gone faster this afternoon, but we'd finished everything we needed to do so there was no need to risk anything.”
“The fact that we've had it this long now and not really improved it means we might have to do race one, and maybe more, with the chattering,”
“We'll try and improve it, but if we can't we're still competitive."
CTR-pyöristä Kawasakit näyttävät todella heikoilta. Aprilian de Puniet ajeli Jerezissä ennen Sepangin testiä ihan lupaavia aikoja. Ainoastaan pari kymmenystä Barberasta.Rossi sanoi:"It has been quite negative," said Rossi, talking in the Sepang paddock as storm clouds gathered overhead. "The only positive is that the distance to first place is a bit less, but unfortunately our position is a lot worse.
"Being just behind the factory Hondas and Yamahas after the first test was positive, but everything we tried here - especially to fix our biggest problems - didn't work.
"We are closer to the top, but now we also have the Monster Yamahas and satellite Hondas in front of us. We are very worried for this reason especially.
"The new electronics worked well, and helped in the straight, but I'm too slow on corner entry and I cannot keep the right corner speed. I also have some movement in acceleration.
"We are not very, very far - but 0.6sec in the pace is quite a lot."
Hienoa, uudistusta selostustiimissä oli tarpeen :thumbup:Ja vastauksena aiempaan kysymykseen.
Nelosen selostajina tällä kaudella M.Kiiveri/J.Töyli.
Kisaviikonloput näkyvät Nelonen Pro1 ja Pro 2 kanavien kautta suorana,
kilpailu tulee myös jälkilähetyksenä maksuttomalta JIM-kanavalta.
Tuossa linkissä on vanha raporttini MotoGP/F1 -kisat paikan päällä. Mutta kuten todettua jo kovasti vanhentunutta tietoa. Öö ruz oli sen jälkeen käynyt katsomassa ensin Ranskan MotoGP:n ja sitten Monacon F1 ja tuntemukset olivat ihan erilaisia, MotoGP ei miellyttänyt, eivätkä ranskalaiset.Oon lähdössä Brnoon MOTOGP-kisamatkalle. Eka MOTOGP-kisa paikanpäällä olisi nyt edessä ja ihan mielenkiinnolla odotan tota kokemusta. Hankittiin liput T6-katsomoon. Voin laittaa tännekin sitten jotain raporttia tosta Tšekin osakilpailusta.
Onko muita täältä foorumilta lähdössä katsomaan MOTOGP-sarjan kisoja paikanpäälle tällä kaudella? Onko jotain hyviä matkavinkkejä Tšekkiin, Prahaan tai Brnoon liittyen? Miten paljon noi MOTOGP-kisat eroaa järjestelyiltään F1-kisoista? Onko ilmapiiri paljonkin avoimempi MOTOGP-kisoissa? Aiemmin olen ollut Hungaroringillä ja Monzassa F1-kisoissa paikanpäällä.
Lennetään kisaviikonlopun perjantaina Tampereelta Helsingin kautta Prahaan. Otetaan vuokra-auto käyttöön Prahan lentokentältä ja sillä olisi tarkoitus matkustaa Prahasta Brnoon ja Brnossa on hotelli varattuna.
Myös Moto2-luokassa on mukavaa suomalaiskutinaa, kun Mika Kallio pääsee testaamaan pyöräänsä. Nyt päästään ensimmäistä kertaa testaamaan uusilla Hondan moottoreilla (siis kaikki tiimit saivat vasta nyt uudet motut).Niklas Ajo viimeistelee
MM-virettä Jerezissä
Niklas Ajo ajaa Moto3-luokan MM-kenraalin alkavalla viikolla Espanjan Jerezissä. Kuljettajien hyvin tuntemaa andalusialaisrataa kierretään maanantaista keskiviikkoon talvikauden viimeisen virallisen testijakson merkeissä.
- Kyseessä on tärkeä viimeistely niin pyörän kuin ajamisenkin osalta. Jerezissä haetaan ne perussäädöt, joista lähdetään sitten viemään työtä eteenpäin reilun kahden viikon kuluttua Losailin radalla Qatarissa ajettavassa MM-avauksessa. Näiden testien painoarvoa lisää tietenkin myös se, että kauden toinen osakilpailu ajetaan huhtikuun lopulla Jerezissä, kertoo Ajo.
KTM:n tehdaspyörällä kilpailevalla Ajolla, 17, on takanaan kahdeksan onnistunutta testipäivää Valenciassa sekä Jerezissä. Uuden luokan voimasuhteet Qatarissa 8. huhtikuuta käynnistyvään MM-kauteen alkavat muotoutua Jerezin toisella testijaksolla.
- Aion ajaa ainakin yhden kisasimulaation Jerezissä. Se ei vielä kuukausi sitten täällä toteutunut. Nyt kaikki vaikuttaa siinäkin mielessä paremmalta, että aamut ovat lämpimämpiä, jolloin luvassa on enemmän kierroksia kuin edellisissä testeissä.
Ajotyyli kaipaa pientä
muutosta Jerezin radalla
Ajo on liikkunut virallisilla testijaksoilla yhtä poikkeusta lukuun ottamatta seitsemän nopeimman kuljettajan joukossa. Moto3-luokassa on mukana yli 30 kuljettajaa.
- Ihan ok tähän mennessä. Positiivisilla fiiliksillä jatketaan.
Ajo lähtee hiomaan ja osittain myös muuttamaan ajotyyliä maanantaista alkaen.
- Kyse ei ole silti mistään radikaalista muutoksesta, vaan lähinnä pikkujutuista erityisesti mutkassa ajettaessa.
- Löysin uudella pyörällä Valenciassa välittömästi hyvän tuntuman ja vauhdin, mutta ajoin seuraavissa testeissä Jerezissä liikaa 125-kuutioisten tyylillä. Ongelmia ilmeni takajousituksen osalta, eikä etupääkään toiminut samalla tavalla kuin Valenciassa. Nyt tilannetta lähdetään korjaamaan ja ajamisestahan se lähtee, toteaa Ajo.
Moto3- ja Moto2-luokkien virallisten IRTA-testien aikataulu 19.-21. maaliskuuta Jerezissä.
Maanantai 19.3.
Klo 11.00-16.50 Moto2 ja Moto3
Klo 17.00-17.50 Moto2
Klo 18.00-19.00 Moto3
Tiistai 20.3.
Klo 11.00-16.50 Moto2 ja Moto3
Klo 17.00-17.50 Moto3
Klo 18.00-19.00 Moto2
Keskiviikko 21.3.
Klo 11.00-14.50 Moto2 ja Moto3
Klo 15.00-15.50 Moto2
Klo 16.10-17.00 Moto3
Lisätietoja:
www.niklasajo.com
www.motogp.com
Joo varmasti on kalliita noi kopit. Voisin kyllä Neloselle tehdä tuolta jotain materiaalia, jos saan varikkolipun ja videokameran käyttöön.Valitettavasti Nelosella ei ole budjettia,lähetykset tehdään Helsingistä. Ihan pikku sivuhuomiona että meidän palkat ja matkat ei ole ongelma vaan selostuskopin hinta, ne on oikeesti niin kalliita että tässä kohdassa jopa ymmärrän kanavaakin. Raholasta on lyhyt matka tulla Pirkkalan kentälle heiluttaan kun lähdette....:0)..
Julkisia, siis kulkuvälineitä, ei olla kokeilut siellä kummallakaan kerralla kun ollaan oltu, aina menyt omalla autolla joten niistä en osaa sanoa mitään.
Jännä havaita, että kisan lähetessä vanhat pierutkin saavat lisää vauhtia. Tähän mennessä testeissä Elias, de Angelis, Iannone, Takahashi ovat ajelleet kaukana kärjestä, nyt himpun lähempänä. Tuoreempi suhna eli Marc Marquez on säilyttänyt vauhtinsa pitkän ajotauon jälkeenkin, mutta miten silmä kestää kisamatkan?Tyytyväinen Jerezin toiseen testipäivään
Moto2-luokan viimeinen testijakso ennen MM-sarjan alkamista jatkui Espanjan Jerezin radalla. Mika Kallio ajoi tiistaina testien toisena päivänä reilut 50 kierrosta ja kohensi sekä ajotuntumaansa että myös kierrosaikojaan.
Lähes koko päivän ajan viiden nopeimman joukossa liikkunut Mika olikin tyytyväinen testipäivän antiin.
Marc VDS -tallin suomalaiskuski oli lopulta seitsemäs kaikkiaan 33 kilpailijan joukossa. Ero Thomas Luthin ajamaan kärkiaikaan oli 0,733 sekuntia.
- En ajanut päivän viimeistä tuntia ollenkaan, koska parhaiden eturenkaiden määrä on varsin rajallinen ja myös moottorin kilometrimäärä oli täynnä, Mika summasi.
- Pito oli eiliseen tapaan parhaimmillaan päivän päätteeksi, kun keli ja rata hieman viileni. Niinpä pari kuskia nousi lopussa edelleni tuloksissa ja eroni kärkiaikaan kasvoi kolmella kymmenyksellä.
- Omat kierrosaikani olivat tasaisen kovia ja ne tyydyttävät. Vielä tärkeämpi juttu on se, että ajaminen löydetyillä säädöillä tuntui oikein hyvältä.
- Keskiviikko on viimeinen testipäivä ennen Qatarin MM-avausta. Olen säästänyt uusia eturenkaita huomiselle, jolloin kokeillaan vielä muuttaa myös vaihteistonvälityksiä. Kyse on aivan hienosäädöistä, koska pakettimme tuntuu olevan jo melko kilpailukykyinen, Mika päätti.