MotoGP/Moto2/Moto3 -kausi 2012

Hörhö

New member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
3
Jaaha, näyttää taas tulevan pro2-kanavalta kisat, ja omaan pakettiin se ei kuulu:mad_old:

Onneksi maanantaina näyttäisi tulevan uusinta pro ykköseltä, jos vain pystyy pitämään itsensä uutispimennossa siihen asti...ei muuta kuin peukut pystyyn Kallion puolesta.
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
Näinhän se Pro:lla tuntuu olevan, että suurin osa katsomisen arvoisesta siirtyy ja valuu tuonne kakkosen puolelle..
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ajo Motorsportin tiedote:

Suomalaistalli Ajo Motorsport
nopealla nelikolla MM-sarjaan

Qatarissa sunnuntaina iltakisalla käynnistyvä MotoGP-sarjan Moto3-luokka merkitsee KTM:n tehdaspyörillä kilpailevalle suomalaistalli Ajo Motorsportille suurta haastetta ja isoa mahdollisuutta. Tallipäällikkö Aki Ajon johtama kahden tiimin ja neljän kuljettajan kokonaisuus lähtee taistelemaan uuden, mutta monessakin mielessä vielä arvaamattoman luokan historian ensimmäisestä maailmanmestaruudesta.
- Sitä tietysti aina haetaan, mutta ei pakkomielellä. Pitää olla myös realisti, sillä tämä on uusi luokka ja uusi projekti. Töitä on paiskittu paljon ja onnistuneesti, mutta sitä sarkaa on paljon vielä edessäkin. On hieno havaita, kuinka kova työmoraali ja menestysnälkä tällä isolla porukalla on kauttaaltaan. Me kaikki pyrimme osaltamme täydellisyyteen, sanoo Ajo.
MotoGP-sarjassa jo 11. kauden pohjustanut tallipäällikkö on painanut pitkää päivää käytännössä viime syksystä lähtien. Monisäikeistä työnkuvaa on edes turha yrittää pukea muutamaan sanaan.
- Yleisfiilis on hyvä ja nyt päällimmäinen tunne on, että huh, huh! Uuden kauden suunnittelu, sopimusten solminen ja se, että homman saa rullaamaan, merkitsee isompaa urakkaa kuin varsinaisen MM-kauden läpivieminen. Nyt päästään kiinni enemmän normaaliin kisarutiiniin, jolloin pahin kiire ja vaihe taustoilla hellittää myös henkisesti, muotoilee Ajo.

Hyvää tulosta
testikaudella

Vahvat taustat omaava suomalaistalli käynnistää MM-kauden 11 testipäivää plakkarissaan. Valencian ja Jerezin radoilla Espanjassa kerätty tieto ja kokemukset KTM:n nelitahtisesta ja 250-kuutioisesta prototyyppipyörästä ovat varsin rohkaiseva. Kaikesta kuvastuu, kuinka mittavasti ja määrätietoisesti KTM on panostanut paluuseen MotoGP-sarjan parrasvaloihin.
- Testit ovat sujuneet hyvin ja ilman suuria teknisiä ongelmia. Olemme hyvällä tasolla, mutta uudessa luokassa oikeastaan kukaan ei voi vielä tässä vaiheessa tietää, mitkä ovat todelliset voimasuhteet. Qatarin MM-avaus antaa toki jo osviittaa, mutta uskoisin, että luokan voimasuhteet ovat paremmin selvillä vähän ennen 17 osakilpailun mittaisen kauden puoliväliä. Pyörien kehitystyö jatkuu läpi kauden. Uusia juttuja ja jatkuvaa analysointia, kuvailee Ajo.
Ajo Motorsportin kuljettajien harteille on soviteltu viimeistään testikauden jälkeen suosikin viittaa suunnasta ja toisestakin. Tallipäällikön ei ole silti tarvinnut suuremmin toppuutella joukkojaan. Kaikki tietävät tarkalleen, mikä on pelin henki näin varhaisessa vaiheessa. Uho on vieras käsite.
- Lähdemme tekemään Qatariin hyvää aloitusta ja hakemaan mahdollisimman paljon pisteitä toivon mukaan ilman teknisiä murheita, linjaa Ajo.

Cortese ja Kent kovia
kirittäjiä keskenään

Ajo Motorsportin edustamassa KTM:n virallisessa tehdastiimissä Red Bull KTM Ajo Factory Racingissa kilpailevat saksalainen Sandro Cortese, britti Danny Kent ja ensimmäiseen MM-kauteensa starttaava australialainen Arthur Sissis.
Yhden kuljettajan AirAsia-SIC-Ajo -tiimin muodostaa puolestaan malesialainen Zulfahmi Khairuddin.
- Cortese palasi meille takaisin ja lukeutuu monien ennakkokaavailussa suurimpiin mestarisuosikkeihin. Jo kahdeksannen MM-kautensa aloittava Cortese on kuitenkin jo siksi kokenut kuljettaja, että hän kyllä osaa suhtautua tähän ammattimaisella asenteella ottamatta turhia paineita, näkee Ajo.
- Olen tyytyväinen. Töitä on toki vielä paljonkin jäljellä, mutta suoriuduimme testikaudesta erittäin hyvin. Olen valmis Qatariin ja taistelemaan siellä podiumsijoituksista, vahvistaa Cortese.
Cortese, 22, vei nimiinsä ensimmäisen, Valenciassa ajetun virallisen testijakson. Kent, 18, puolestaan hallitsi seuraavaa kolmen päivän jaksoa Jerezissä.
- Corteselle löytyy kova kirittäjä omasti tiimistä. Kent on saattanut yllättää monet, mutta ei minua. Olen pitänyt häntä aina suurena lahjakkuutena. En epäile hetkeäkään Kentin mahdollisuuksia, kunhan hän saa vielä lisää tasaisuutta otteisiinsa, toteaa Ajo.
- Fiilis on ok. Kokeilimme talvikaudella paljon eri asioita, mikä on tietenkin testien tarkoituskin. Lähden Qatariin hyvällä itseluottamuksella, mutta jalat visusti maassa, tähdentää Kent.
Viime vuonna Red Bull Rookies Cupissa toiseksi yltäneellä Sissisillä, 16, on edessään opetteluvuosi MotoGP-ympyröissä.
- Sissis on rookie ja hänellä on paljon opeteltavaa. Eipä silti, hän yllätti testikaudella vähän meikäläistäkin sopeutumalla nopeasti uuteen pyörään ja uusin työskentelytapoihin.

Khairuddin on ottanut
jälleen isoja askeleita

Nöyrällä asenteella töitä tekevä, oppia ammentava ja neuvoja noudattava Khairuddin, 21, lukeutuu niihin kuljettajiin, jotka eivät pidä suurta ääntä itsestään. Hän antaa tekojen puhua puolestaan.
Hyväksi havaittu linja on osoittautunut toimivaksi myös tähän kauteen valmistauduttaessa.
- Fahmi on tehnyt sen taas jälleen kerran. Vain harva olisi uskonut siihen, että hän ajaa testeissä yli 30 kuljettajan joukossa viiden nopeimman sakkiin, kehuu Ajo.
- Löysimme kaksi viikkoa sitten Jerezissä ajetuissa viimeistelytesteissä hyvät säädöt moottoriin ja runkoon. Kovat kierrosajat syntyivät loppujen lopuksi tavallaan helpolla. Pitää kuitenkin muistaa, että tämä uusi projekti on kuitenkin vielä nuori. Eipä silti, tiimi on tehnyt jo tähän mennessä erittäin hienoa työtä. Odotan todellakin innolla ensimmäistä kisaa Qatarissa, kertoo Khairuddin.
Ajo tuntee Khairuddinin tavan toimia. Kuvio pelaa jouhevasti myös toiseen suuntaan, jolloin yhteistyö rullaa saumattomasti.
- Fahmi on enemmän kisa- kuin aika-ajokuljettaja. Hänellä on taito ja kyky nostaa tasoaan läpi GP-viikonvaihteen.

Qatarin GP jakautuu
neljälle päivälle

Voimakkaissa keinovaloissa ajettava Qatarin GP poikkeaa muista MM-sarjan osakilpailuista myös siinä, että Losailin 5,4 kilometrin mittaisella radalla tapahtumat jaetaan neljälle päivällä kolmen sijaan.
Moto3-luokan kuljettajat ajavat torstaina kaksi 40 minuutin mittaista vapaata harjoitusta. Perjantaina on vuorossa yksi harjoitus ennen lauantain aika-ajoa ja samaan iltaan edelleen ajoittuvaa warm up-sessiota.
Kilpailu historian ensimmäisistä Moto3-luokan MM-pisteistä käynnistyy sunnuntaina klo 19, jolloin Losailin tummassa illassa on taatusti sähköinen tunnelma.
- Odotellaan rauhassa ja tehdään kotiläksyt kunnolla, kiteytti maanantaina Qatariin matkustanut Ajo MM-sarjan alustunnelmat.

* Ajo Motorsportin tiimit ja kuljettajat MotoGP-sarjan Moto3-luokan MM-sarjassa kaudella 2012:

Red Bull KTM Ajo Factory Racing:

Sandro Cortese # 11
Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Ochsenhausen, Saksa
Syntymäaika: 6.1.1990
Paino: 61 kg
Pituus: 169 cm

Ensimmäinen GP: 2005 - Espanja
Ensimmäinen paalupaikka: 2009 - Hollanti
Ensimmäinen kilpailun nopein kierros: 2008 - Malesia
Ensimmäinen podiumsijoitus: 2009 - Qatar
Ensimmäinen GP-voitto: 2011 - Tshekki
GP-voitot: 2
2. sijat: 5
3. sijat: 4
Podiumsijoitukset: 11
Paalupaikat: 3

* Alessandro "Sandro" Cortese ajoi MotoGP-sarjan debyyttinsä 125-kuutioisten luokassa vuonna 2005. Vuonna 2009 hän juhli ensimmäistä podiumsijoitustaan Ajo Motorsportin riveissä kilpaillessaan. Cortese ajoi kaudella 2011 ensimmäisen MM-osakilpailuvoittonsa Tshekin GP:ssä Brnon radalla. Hän sijoittui viimeiseksi jääneen 125-kuutioisten luokan MM-kauden loppupisteissä neljänneksi.

Sandro Cortese, videoprofiili:
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/sandro_cortese_Red_Bull_Video_Profile-021243187121801

Danny Kent # 52
Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Chippenham, Iso-Britannia
Syntymäaika: 25.11.1993
Paino: 60 kg
Pituus: 174 cm

Ensimmäinen GP: 2010 - Iso-Britannia

* Danny Kent aloitti rr-uransa jo vuonna 2001 ollessaan kahdeksan vuoden ikäinen. Läpimurron ensimmäinen vaihe toteutui vuonna 2010, jolloin hän ajoi Red Bull Rookies Cupin yhteispisteissä toiseksi. Hän ehti debytoida samana vuonna myös MotoGP-sarjassa. Kent ajoi vuonna 2011 ensimmäisen täysipainoisen MM-kautensa Ajo Motorsportin riveissä ja 125-kuutioisten luokassa. Hän sijoittui parhaimmillaan neljänneksi Jerezissä ajetussa Espanjan GP:ssä.

Danny Kent, videoprofiili:
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/Danny_Kent_Red_Bull_Video_Profile-021243187047683

Arthur Sissis # 61
Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Adelaide, Australia
Syntymäaika: 15.6.1995
Paino: 53 kg
Pituus: 167 cm

Ensimmäinen GP: 2011 - Malesia

* Arthur Sissis sijoittui viime vuonna toiseksi Red Bull Rookies Cupin yhteispisteissä. Tiukka taistelu mestaruudesta kääntyi vasta viimeisessä osakilpailussa Lorenzo Baldassarin eduksi. Sissis debytoi MotoGP-sarjassa viime kaudella ajamalla Malesian GP:n 125-kuutioisten kilpailun villin kortin kuljettajana.

AirAsia-SIC-Ajo:

Zulfahmi Khairuddin # 63
Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Selangor, Malesia
Syntymäaika: 20.10.1991
Paino: 56 kg
Pituus: 168 cm

Ensimmäinen GP: 2009 - Malesia

* Muhammad Zulfahmi Khairuddin teki MotoGP-sarjan debyyttinsä kaudella 2009 kotiyleisön edessä Sepangin radalla. Hän ajoi viime vuonna samalla radalla uransa toistaiseksi parhaan MM-osakilpailusijoituksen yltämällä seitsemänneksi 125-kuutioisissa. Khairuddinille vuosi 2012 merkitsee kolmatta täysipainoista kautta MM-sarjassa.

MotoGP-sarjan kauden 2012 kilpailukalenteri:
08.04. Losail, Qatar*
29.04. Jerez, Espanja
06.05. Estoril, Portugali
20.05. Le Mans, Ranska
03.06. Barcelona, Espanja
17.06. Silverstone, Iso-Britannia
30.06. Assen, Hollanti**
08.07. Sachsenring, Saksa
15.07. Mugello, Italia
29.07. Laguna Seca, USA***
19.08. Indianapolis, USA
26.08. Brno, Tshekki
16.09. Misano, San Marino
30.09. Aragon, Espanja
14.10. Motegi, Japani
21.10. Sepang, Malesia
28.10. Phillip Island, Australia
11.11. Valencia, Espanja

* Iltakilpailu
** Kilpailu lauantaina
*** Vain MotoGP-luokka

Lisätietoja:
www.ajo.fi
www.motogp.com
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
http://www.mtv3.fi/urheilu/muutlajit/uutiset.shtml/2012/04/1523864/lorenzo-haastaa-honda-miehet-motogpn-mestaruustaistossa?motogp
Lorenzo haastaa Honda-miehet MotoGP:n mestaruustaistossa

04.04.2012 13:33

Mika Kallio ei usko, että ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan eli MotoGP-luokan voimasuhteet muuttuvat järisyttävästi alkavalla kaudella.

MotoGP-luokkaan on tullut sääntömuutoksia, mutta Kallion mielestä ne tuskin horjuttavat Hondan asemaa kärjessä. Hondan tehdastallin kuljettajat Casey Stoner ja Daniel Pedrosa kuuluvat yhä ennakkosuosikkeihin, vaikka pyörissä hyrräävät 1000-kuutioiset moottorit 800-kuutioisten sijaan.

- Testit ovat testejä, mutta niiden perusteella Hondalla on yhä etu puolellaan. Hondalla on isot resurssit ja he ovat kehittäneet 1000-kuutioista pyöräänsä jo pitkään, Kallio sanoo.

Stoner on puolustava mestari ja on tehnyt hyvää jälkeä myös talviteisteissä. Pedrosa puolestaan on voittanut tukun gp-kisoja, mutta mestaruus puuttuu.

- Molemmilla on mahdollisuus mestaruuteen. Alkukausi tietenkin näyttää suuntaa, Kallio arvioi.

Hyvin sujunutta valmistautumistaan ylistänyt Yamaha-kuljettaja Jorge Lorenzo on myös yksi mestariehdokkaista. Lorenzo voitti mestaruuden 2010, ja on nyt kertonut olevansa huippuiskussa. Lorenzo uskoo pyöränsä kilpailukykyyn, vaikka myöntääkin, että Hondalla on vielä etu puolellaan.

- En usko, että Honda pääsee täysin dominoimaan tällä kaudella. Yamaha ei ole kovin kaukana Hondasta, joten Lorenzollakin on sanansa sanottavana, Kallio pohtii.

Yllättääkö Ben Spies?

MotoGP:n kirkkain tähti Valentino Rossi aloittaa kauden haastajan asemasta, sillä Ducatin pyörä ei ole vakuuttanut talvitesteissä. Rossi on jo ehtinyt harmittelemaan sitä, että pyörän kehitystyötä vietiin väärään suuntaan talven aikana. Rossi kuitenkin sanoo luottavansa siihen, että Ducatia saadaan kehitettyä kauden kuluessa.

- Ducati on ollut testeissä järjestäen ainakin sekunnin hitaampi kierrosajoissa kuin kärki. Sellaista eroa on todella vaikea kuroa umpeen kauden edetessä, koska muutkaan valmistajat eivät lepää kehitystyön suhteen laakereillaan kauden aikana, Kallio sanoo.

Lorenzon Yamaha-tallitoveri Ben Spies voisi olla MM-sarjan musta hevonen. Hän on kertonut MotoGP-sarjan uusien 1000-kuutioisten pyörien sopivan ajotyylilleen.

- Arvostan Spiesin taitoja, mutta mielestäni hän on ennakkoon heikoin neljästä Honda- ja Yamaha-kuljettajasta. Saa nähdä, pystyykö hän ajamaan tasaisesti kärjessä koko kauden, Kallio ruotii.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Todella mielenkiintoinen kauden startti edessä kaikissa kolmessa luokassa. Niklas Ajon tiedote:

Niklas Ajo on valmiina Qatarin
historialliseen MM-avaukseen

Ratamoottoripyöräilijä Niklas Ajo aloittaa toisen täysipainoisen MM-kautensa historiallisissa merkeissä sunnuntai-iltana Qatarissa. Losailin voimakkaasti valaistulla aavikkoradalla ajetaan silloin MotoGP-sarjan uuden Moto3-luokan avausosakilpailu.
KTM:n tehdaspyörällä kilpaileva Ajo valmistautuu jo torstaina ensimmäisillä vapailla harjoituksilla käynnistyvään GP-viikonvaihteeseen luottavaisin ja levollisin mielin. Työt on tehty testikaudella huolella ja määrätietoisella asenteella.
- Odotan kauden käynnistymistä tietenkin innolla, mutta ihan perusrennolla fiiliksellä. Ei paineita, eikä niitä suotta otetakaan.
Vasta 17-vuotiaalle Ajolle on kertynyt iästään huolimatta jo mukavasti kokemusta kansainvälisestä kilvanajosta. Valkeakoskelaisnuorukaisen taustalle rakennettu projekti on edennyt aikataulussa ja jopa sen edellä.
- Tämän piti olla alun perin vasta ensimmäinen MM-kauteni. Oli kuitenkin erittäin hyvä asia, että ajoin MM-sarjan jo viime vuonna silloisissa 125-kuutioisissa. Tähän kauteen ja uuteen luokkaan on nyt helpompi lähteä, kun tunnen sarjan radat entuudestaan.

”Keskityn täysillä
omaan tekemiseen”

Ajo päätti viime kauden Valenciassa kahdeksanteen sijaan, joka on tähän mennessä hänen MM-uransa kovin yksittäinen saavutus.
Talvitestit ovat vahvistaneet TT Motion Events Racingin saksalaisen tiimipäällikkö Terrell Thienin arvion siitä, että Ajolla on kaikki edellytykset yltää uudessa ja arvaamattomassa luokassa kymmenen nopeimman joukkoon ja kenties korkeammallekin.
- En kuitenkaan lähde etukäteen vaivaamaan ajatuksiani sijoitustavoitteilla. Keskityn täysillä omaan tekemiseen, ajamiseen ja ehjään suoritukseen. Paras mahdollinen tulos haetaan sitä kautta, painottaa Ajo.
Testit ovat aina testejä ja kisatapahtumat oma maailmansa, mutta talvikausi tarjosi silti ainakin osviittaa Qatariin. Ajo liikkui virallisissa testeissä nopeimmillaan seitsemän parhaan nipussa.
- Uusi pyörä istui varsinkin Valenciassa oikeastaan heti käteeni. Jerezissä oli vähän vaikeampaa, mutta kyllä sielläkin saatiin ihan hyvää tulosta aikaan.
Ajo päätti jättää Jerezin viimeistelytestien päätöspäivän ajamatta vihoitelleen olkapään vuoksi. Ratkaisu oli ehdottomasti oikea.
- Olkapää on tutkittu, lääkitty ja sen on kunnossa.

Pyörää kehitetään
läpi pitkän kauden

Ajolle ei ole tullut missään vaiheessa ikävä kaksitahtista ja 125-kuutioista kilvanajokalustoa. KTM:n nelitahtinen ja 250-kuutioinen prototyyppipyörä on parempi ja helpompi ajettava varsinkin mutkissa.
- Olen pyörään jo tässä vaiheessa ihan tyytyväinen. Pitää kuitenkin muistaa, että se on sittenkin vasta alkutaipaleellaan. Koko ajan kokeillaan jotain uutta. Tämä koko 17 osakilpailun mittainen kausi on tältä osin tavallaan testiä alusta loppuun.
Euroopan toiseksi suurimman moottoripyörävalmistajan KTM:n mittava panostus paluuseen MotoGP-sarjaan takaa sen, että Ajolla ja merkin neljällä muulla tehdaspyörällä ajavalla kuljettajalla on käytössään läpi kauden viimeisintä teknologiaa edustava kilpailukalusto.
- Uuden luokan pakka on kuitenkin vielä ja nähtävästi pitempäänkin melko avoin. Uskoisin, että voimasuhteet alkavat muotoutua vasta joskus kauden puolivälin paikkeilla, arvioi Ajo.
- Jos nyt kauden alla ja testien perusteella katsotaan ketkä ovat suosikkeja, niin silloin nousevat esiin lähinnä Cortesen (Sandro), Kentin (Danny) ja Vinalesin (Maverick) nimet, luettelee Ajo.

Losail sopii Ajon
tyylille ja KTM:lle

Erityisesti alkukausi saattaa kuitenkin olla mojovienkin yllätysten aikaa.
Yksikään MM-sarjan kuljettaja ei ole kiertänyt Moto3-luokan pyörällä ennen torstain ensimmäistä, 40 minuutin mittaista vapaata harjoitusta helteistä ja aavikolta nousevalle hiekkapölylle altista Losailin rataa.
- Aiemmalla datalla on aika vähän käyttöä. Kyllä se on tärkeämpää, mitä täältä on painunut tuonne mielen sopukoihin.
Heinäkuussa 18 vuotta täyttävä Ajo pääsi heti ensimmäisellä Qatarin käynnillään nopeasti sinuiksi Losailin kanssa. Valojen ja varjojen leikki radan tummassa pinnassa ei sekään suuremmin nuorukaista hämännyt.
- Losail on nopea rata. Sieltä löytyy pitkä suora ja oikeastaan vain yksi hitaampi kurvi. Radan pitäisi soveltua tälle pyörälle ja ajotyylilleni, vinkkaa Ajo.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Hyvin näytti suomalaisilla kulkevan omissa luokissaan ja harjoituksissaan. Toivottavasti sama jatkuu tänään!

MotoGP-luokassa on odotettavissa pitkä ja näännyttävä taisto ennen kaikkea Stonerin ja Lorenzon välillä, luulen ma. Pedrosakin on varmaan välillä mukana, mutta ettei vaan katkoisi jossain välissä niitä linnunluitaan, kuten pahana tapanansa on? Spiesista on paha sanoa mitään. Vaikuttaisi olevan ainakin tässä vaihessa jonkun kympän tallikaverinsa takana. Kilpailijanahan Spies on kova kuin kivi.

Ducateista en sano mitään. Toivoa sopii, että se viisasten kivi löytyy ja vähän äkkiä, muuten käy kylmät. :dunno:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hienosti alkoi, Niklas Ajo oli 5. ihkaensimmäisissä Moto3-aika-ajoissa :thumbup:
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Ajo Motorsportille paalu ja Nikke viides aika-ajoissa. :thumbup:
 

Hörhö

New member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
3
Hienoa Niklas:thumbup:

Mihinköhän Kallion vauhti taas karannut....:confused:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Oho, vetipä Niklas tujusti! Toivottavasti pysyy pää kylmänä kisassa ja säilyy sihti kohdillaan läpi matkan. Hieno aloitus.

Ei kait se Mikan vauhti nyt suoranaisesti "kadonnut". Sekä hän että Redding eivät vain onnistuneet nostamaan tasoaan ihan yhtä railakkaasti kuin osa muista. Siinä ne on kumpikin alle sekunnin päässä Luthista, joten ei se luokaton esitys ollut. Katsotaan kisa ensin?

Rossi-parka. Kovaa säätöä ja muuttelua etu- ja takapäihin, yläpäähän ja alapäähän, välillä viilataan keskiosaa ja sorvataan satulaa, mutta ei vaan lähde menemään. Hitain Ducateista! :eek!: Voi olla nuppi kovilla?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Periaatteessa MotoGP:ssä on vain 12 pyörää, kun noi CRT viritykset ei oikein kulje. 13 lähtöpaikka ja yli 3 sek perässä paalua.:nope:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Periaatteessa MotoGP:ssä on vain 12 pyörää, kun noi CRT viritykset ei oikein kulje. 13 lähtöpaikka ja yli 3 sek perässä paalua.:nope:
Paljon kovempaa menivät kuin mitä talvella arveltiin. Epäiltiin, ettei montaa CRT-pyörää pääse edes kisaan.

Rossia käy sääliksi. Taitaa olla yksi niistä kuskeista, joille Ducati ei vaan sovi.

Kallion mietteitä omilta sivuiltaan:

Puoli sekuntia tavoitteesta Qatarin aika-ajossa

Mika Kallio ja belgialainen Marc VDS -talli lähtivät tavoittelemaan Qatarin aika-ajosta paikkaa kuuden nopeimman joukosta, mutta tuo tavoite jäi lauantaina tasaisessa Moto2-luokassa vajaan puolen sekunnin päähän.

Kallio jäi uudella Kalex-pyörällä lähtöruutuun 14. Kauden avauskilpailuun paalupaikalta starttaa sveitsiläinen Thomas Luthi, josta Mika jäi 0,924 sekuntia.

- Tuloksellisesti ei mennyt suunnitelmien mukaan. Vähän meidän tiimissä ollaan ymmällään, kun kumpikaan kuski ei yltänyt kärkiryhmän aikoihin, Mika myönsi.

- Vähän omassa kilpailukyvyssä näkyi se, että kahdella harjoitusjaksolla menetin runsaasti ajoaikaa teknisten ongelmien vuoksi.

Valkeakoskelainen oli aika-ajossa radan viimeisellä sektorilla porukan nopein, mutta ei ollut täysin tyytyväinen pyöränsä säätöihin.

- Pyörään tehtiin aika-ajon jälkeen vielä pikkumuutoksia, joita pääsin kokeilemaan myöhään lauantai-iltana ajetussa warm upissa. Siinä ajaminen tuntui paremmalta, ja säätöjen osalta mentiin oikeaan suuntaan.

- Kisaa varten meidän vauhti pitäisi olla kilpailukykyisempää, mutta onhan se arvoitus, kuinka kovaa muut kärkitiimit menevät.

- Startin onnistuminen on tärkeä juttu ja ensimmäiset kierrokset täytyisi päästä ajamaan ilman ruuhkaa. Sen jälkeen olen kyllä luottavainen kisavauhdin suhteen, Mika ennakoi.
Niklaksen tiedote:
Niklas Ajo komeasti viidenteen
lähtöruutuun MM-avauksessa

Niklas Ajo käynnistää Moto3-luokan historiallisen MM-kauden komeasti Losailin radan viidennestä lähtöruudusta sunnuntai-iltana Qatarissa. Aika-ajosijoitus on 17-vuotiaan Ajon uran toistaiseksi paras.
- Joo, ihan ok, pudotteli Ajo tutun rauhalliseen tyyliinsä.
- Olihan tämä hyvä sijoitus, mutta muistetaan se, että kilpailu on vielä ajamatta. Pidetään pää kylmänä, otetaan erityisesti kisan alku rauhallisesti ja vältetään virheitä. Aika-ajosijoitus tietysti auttaa pyrkimyksiä ajaa kärkiryhmän mukana, mutta en edelleenkään suostu ottamaan mitään sijoituspaineita.

Oivallus kytkimen
osalta nosti vauhtia

KTM:n tehdaspyörällä kilpailevan Ajon nopein kierros kulki lauantain aika-ajossa lukemin 2.08,734.
Ajoitus osui nappiin, sillä se oli valkeakoskelaisnuorukaiselta tähän mennessä selkeästi parasta kyytiä Qatarin neljälle päivällä jaetussa GP-viikonvaihteessa.
- Saimme jo perjantaina illalla ja edelleen lauantaina aamulla ratkaistua sellaisia kytkimeen liittyviä ongelmia, jotka ovat vaivanneet koko testikauden ja edelleen ensimmäiset päivät täällä Qatarissakin. KTM:n tehdaspyörillä ajavat kilpailijat ovat yrittäneet vaihtaa hieman väärällä tavalla alaspäin. Kukaan ei oikein tainnut tietää luistokytkimen osalta sitä ideaa, miten homma parhaiten toimii.
- Nyt kun se selvisi, niin ainakin minun osaltani tuntuma ajamiseen parani ja vauhti nousi mukavasti. Pystyn jarruttamaan myöhemmin ja ajamaan mutkaan paremmin sisään, luonnehti Ajo.
Moto3-luokan 32 kuljettajaa ajoivat aika-ajon päälle myöhään lauantaina poikkeuksellisesti myös warm up-session, jonka Ajo hoiti myös tyylillä: kahdeksas ajalla 2.09,644.
- Saimme muutettua ja tehtyä edelleen parannusta moottorijarrutukseen. Ihan hyvä ja paikallaan ollut sessio siinäkin mielessä. Ok. kaaduin kertaalleen, mutta harmittomasti kuluneilla renkailla. Etupää vain lähti alta.
Ajo Motorsporin tiedote:
Ajo Motorsportille historiallinen
paalupaikka Moto3-luokassa

Aki Ajon johtama Ajo Motorsport teki lauantaina ratamoottoripyöräilyn MM-historiaa Qatarissa. Suomalaistallin saksalaiskuljettaja Sandro Cortese ajoi KTM:n tehdaspyörällä MotoGP-sarjan uuden Moto3-luokan ensimmäisen paalupaikan Losailin radan voimakkaiden valonheittimien loisteessa lukemin 2.08,188.
- Paalupaikka on hieno alku MM-kaudelle ja siihen pitää tietenkin olla tyytyväinen. Olemme tehneet onnistuneesti töitä ja meillä on tässä vaiheessa käsissämme hyvä peruspyörä, totesi Ajo.
Tallipäällikkönä kahta maailmanmestaruutta juhlinut Ajo ei sorru paalupaikasta huolimatta missään nimessä ennenaikaisiin tuuletuksiin. Jalat pidetään visusti massa.
- Pyrimme täydellisyyteen ja töitä on vielä paljon tehtävänä. Pitää myös muistaa, että tällä pyörällä ei ole ajettu vielä yhtään kilpailua ennen sunnuntaita.

Cortese liikkeellä
hyvällä rytmillä

Ajo Motorsportin edustaman KTM:n virallisen tehdastiimin Red Bull KTM Ajo Factory Racingin riveissä kilpaileva Cortese takoi uransa neljännen paalupaikan tyylikkäästi ja kylmähermoisesti.
- Sain hyvän rytmin päälle ja ajoin parhaan kierrosaikani yksin ja ilman imuapua. Myös tämä tuo minulle mukavasti lisää itseluottamusta sunnuntain kilpailuun, iloitsi aika-ajon viimeisellä kierroksellaan kärkeen karauttanut Cortese.
Aavikolta nousevalle hiekkapölylle alttiin Losailin radan pito ei ollut lauantaina paras mahdollinen. Moto3-luokan aika-ajo ajettiin illan ensimmäisenä sessiona.
- Lähdin aika-ajoon kovemmalla eturenkaalla, mutta se ei tuntunut hyvältä. Vaihdoimme pehmeämpään renkaaseen ja se osoittautui onnistuneeksi vedoksi.
Cortesen tiimikavereista australialainen Arthur Sissis oli yhdeksäs ja britti Danny Kent 12:s. Ensimmäisen täysipainoisen MM-kautensa käynnistävä Sissis jäi kärjestä 0,813 ja Kent 0,938 sekuntia.
- Kolmannen rivin lähtöpaikka on Sissisiltä hyvä suoritus siinäkin mielessä, että hän ajaa Losailin radalla vasta ensimmäistä kertaa. Sissis on parantanut otteitaan ja vauhtiaan päivä päivältä, Ajo kehui rookie-kuljettajaa.
Kent lukeutuu onnistuessaan ensimmäisen MM-osakilpailun kovimpiin kuljettajiin neljännen rivin lähtöpaikastaan huolimatta.
- Aika-ajo meni Kentin osalta vähän odotteluksi, mutta potentiaalia hänellä kyllä riittää, vahvisti Ajo.

Khairuddin
hyvässä iskussa

AirAsia-SIC-Ajo -tiimin malesialaisuljettaja Zulfami Khairuddin vastasi suomalaistallin toiseksi kovimmasta suorituksesta aika-ajossa.
Punavalkoisella KTM-pyörällään harjoituksista lähtien terävässä iskussa ollut Khairuddin asettuu Losailin 5,4 kilometrin mittaisen aavikkoradan seitsemänteen lähtöruutuun.
Khairuddin viimeisteli parhaan aikansa 0,659 sekuntia paalupaikkamiehen takana, mutta ero kakkosrivin starttipaikkaan jäi harmittavasti vain 48 tuhannesosan päähän.
- Se jäi vähän harmittamaan, että en löytynyt missään vaiheessa sopivaa imuapua, tuumi Khairuddin.
Khairuddin on asettanut alkavan kauden ensisijaiseksi tavoitteekseen säännöllisen sijoittumisen vähintään kymmenen nopeimman nippuun. Hän on liikkunut tältä osin aikataulussa Qatarissa.
- En löytänyt pyörän keulaan näissä olosuhteissa parasta mahdollista tuntumaa. Tuntui oikeastaan koko ajan, että pyörä oli rauhaton mutkiin tultaessa. Fiilis on kuitenkin korkealla ja lähden luottavaisin mielin kauden avaukseen.
Ajo tietää, että Khairuddin omaa mahdollisuudet korkealle.
- Fahmi on nimenomaan kisakuljettaja, muistutti Ajo.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Likaista peliä Marquezilta... Työnsi Luthin kanttarin päälle ekaan mutkaan tullessa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kauden Qatarin avauskisan tulokset:
1. Jorge Lorenzo --.--- 1:56.067 5 1:56.392 22 Yamaha Classified
2. Dani Pedrosa 0.852 1:56.001 16 1:56.275 22 Honda Classified
3. Casey Stoner 2.908 1:55.541 4 1:57.659 22 Honda Classified
4. Cal Crutchlow 17.114 1:55.984 3 1:56.766 22 Yamaha Classified
5. Andrea Dovizioso 17.420 1:56.208 2 1:56.946 22 Yamaha Classified
6. Nicky Hayden 28.413 1:56.881 14 1:57.192 22 Ducati Classified
7. Alvaro Bautista 28.446 1:56.796 3 1:57.111 22 Honda Classified
8. Stefan Bradl 29.464 1:56.466 3 1:57.791 22 Honda Classified
9. Hector Barbera 31.384 1:56.639 4 2:00.066 22 Ducati Classified
10. Valentino Rossi 33.665 1:57.144 9 1:57.153 22 Ducati Classified
11. Ben Spies 56.907 1:56.958 3 2:00.222 22 Yamaha Classified
12. Colin Edwards 58.088 1:58.153 17 1:59.451 22 Suter Classified
13. Randy De Puniet 1:10.650 1:58.363 7 2:00.221 22 ART Classified
14. Yonny Hernandez 1:15.943 1:58.996 5 2:00.868 22 BQR-FTR Classified
15. Aleix Espargaro 1:26.733 1:59.191 2 2:00.434 22 ART Classified
16. Ivan Silva 1:43.327 1:59.956 8 2:03.698 22 BQR-FTR Classified
17. Mattia Pasini 1:47.419 1:59.983 3 2:04.106 22 ART Classified
18. James Ellison 1:51.882 2:00.246 4 2:02.248 22 ART Classified
- Michele Pirro 7 Laps 1:59.543 11 2:01.188 15 FTR Not Classified
- Danilo Petrucci 7 Laps 2:00.142 2 2:02.365 15
- Karel Abraham 15 Laps 1:57.051 4 1:58.918 7
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Likaista peliä Marquezilta... Työnsi Luthin kanttarin päälle ekaan mutkaan tullessa.
Se oli kyllä sellainen luonteeltaan epäilyttävän oloinen ohitus ja paikan puolustus, mutta oliko se tahallista, en osaa sanoa. Kisa oli kuitenkin mahtava. Moto2 on hieno luokka.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Eiköhän Rossi jätä tiimin kauden päätteeksi, jos ei vauhtia ala löytymään...
Vaikea pyörä vei Rossin toivon

Turun Sanomat 18:33/10.04.2012

MotoGP:n moninkertaisesti kruunattu kuningas Valentino Rossi on ajanut nyt 18 MM-osakilpailua Ducatin pyörällä.

Viime kaudella Rossi jäi ensimmäisen kerran MotoGP -tasolla ilman ainuttakaan voittoa ja seisoi palkintokorokkeellakin vain kerran kolmantena Le Mansissa.

Uusi ajanjakso 1000-kuutioisilla pyörillä käynnistyi sunnuntaina Qatarissa vieläkin ankeammissa merkeissä, kun italialaistähti joutui taistelemaan täysillä ollakseen edes kymmenes. Tallikaveri Nicky Hayden vei Ducatia paljon kovempaa.

– En pysty ajamaan tätä pyörää. En saa sillä parastani irti, enkä pysy Haydenin kyydissä eli siinä kyydissä, millä yleensä haastoin kilpailijani, Rossi parahti italialaisen Mediaset -tv- ja radiokanavalla.

– Vielä Jerezin testeissä pyörä tuntui paremmalta, kun olimme kuudensia nopeammilla renkailla. Se on meidän vauhtimme. Ei ole houkuttelevaa, kun joutuu taistelemaan kuutospaikasta. Olen tottunut parempiin tavoitteisiin.

– Luultavasti tästä tulee huonompi kuin viime vuosi, koska silloin olimme sentään seitsemäntenä MM-pisteissä. Mitä voisin sanoa? Rehellisesti sanottuna, en pysty ajamaan tätä pyörää hyvin – edes vertailussa muihin Ducatin kuljettajiin.

– Olen antanut vihjeitä, mitä pitäisi muuttaa, mutta pulmat eivät ole ratkenneet. Valitettavasti en ole mikään insinööri, enkä voi tehdä mitään näille asioille. Ainakaan en ole törmäillyt tällä pyörällä. Se on sentään jotakin, Rossi summaili katkeraa pettymystään.

– Menetin toivoni viime vuonna. Enemmän kuin toivoa tarvitsisimme nyt paremman pyörän.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/muut/332650/Vaikea+pyora+vei+Rossin+toivon
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Eiköhän Rossi jätä tiimin kauden päätteeksi, jos ei vauhtia ala löytymään...

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/muut/332650/Vaikea+pyora+vei+Rossin+toivon
Rossihan meinasi jo keskeyttää, kun Barbera pakotti hänet ulos radalta, mutta päätti jatkaa ja kerätä dataa insinööreille. Voi olla, että Ducati luopuu Rossista ennemmin kuin Rossi jättää tiimin.

Rossi oli siis 10., 33 s voittajalle hävinneenä. Kallio oli Moto2:ssa myös 10., mutta eroa kärkeen oli vain 11 s.

Hämmästyin, ettei CRT-pyöriä varvattu. Ratakierros toki kestää Qatarissa, mutta pahimmat pelot monta kertaa kierroksella jääneistä CRT-pyöristä ovat turhia.

Toinen hämmästyttävä seikka oli keskeyttäneiden vähyys kaikissa luokissa. Kaatumisia oli todella niukasti, hyvä niin.

Marquez ja Lüthi saivat molemmat varoituksen, em. rajamailla olleesta ohituksestaan ja jm. läpsäisystään Marqueziin käteen jäähdyttelukiekalla. Tuupparista löytyy videopätkää molemmista tilanteista, asianmukaisella selostuksella http://www.youtube.com/watch?v=fizxScH2VVI
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Valentino Rossi sanoi Crash.net sivuilla että ei harkitse Ducatin jättämistä, vaikka hän kärsii siitä ettei pyörä ole tarpeeksi nopea.
 
Ylös