Laitetaan sitten kauden viimeinen kisa-arvostelu:
Aseenkantajan voitto ja legendan paluu
Nelson Piquet pisti tuulemaan ennen kisan alkua Brabhamillaan jolla hän 30 vuotta sitten voitti maailmanmestaruuden. Ilmassa oli historian siipien havinaa. Kaudella 1981 tuolloin Riossa Interlagosin korjaustöiden vuoksi uransa lopullisesti hyvästeli ja myös nolottavasti lopetti Emerson Fittipaldi oman tallinsa autolla joka jäi radan varteen kesken kunniakierroksen. Muutenkin aina jotenkin Brasiliaan eksyy vanhoja kuljettajia toisinaan ajamaan näytösajoa.
Aikoinaan kaudella 1995 Ferrari toi edelliskauden autonsakin näytille ja olisi halunnut Alesin ajavan näytösajon, mutta Alesi ei tuolloin rattiin ehtinyt ja Nicola Larini oli muualla joten ajot jäivät ajamatta. Tämän päivän kisassa oli myös oma havinansa kun Vettelistä tuli kauden päättyessä nuorin tuplamestari ja edellisenä iltana oransseilla viikseillä varustaunut Vettel juhli paaluennätystä. Enemmän viikset muistuttivat Keken vastaavia kuin Nigelin, mutta jääköön makuasiaksi se puoli ja sitten kilpailun pariin.
Mark Webber otti kauden ainoan voittonsa ikäänkuin lahjana tyyliin Gerhard Berger 91 Suzuka ja Riccardo Patrese Suzuka 92. Vettelin ongelmana oli vaihdelaatikkovika.
Tallimääräys oli kyllä huonoa makua osoittava. Voitto on kuitenkin voitto. Toiseksi jääneellä Vettelillä oli oma shownsa ja nousunsa kaikkien aikojen paaluennätyksen haltijaksi. Ensi kaudella vahvat otteet varmasti jatkuvat. Tallimääräykset niin ärsyttäviä kuin ne ovat niin ovat nyt sallittuja. Siihen ei auttanut Oskari Saaren itkut Maikkarilla yhtään mitään.
Jenson Button onnistui saamaan lopussa jälleen kiinni ja harvinaisesti kovat renkaat toimivat Buttonilla paremmin kuin pehmeät. Ottaen huomioon Buttonin erinomaiset renkaidensäästötaidot ja muutenkin sopeutumiskyvyn erilaisiin oloihin Button olisi voinut pilata Red Bullin voittojärjestelyt mikäli olisi aloittanut kovilla renkailla ja jatkanut niiden käyttöä. Tosin takeita alussa ei olisi ollut ja se olisi ollut riski. Riski oli myös kisaan lähteminen kevyimmällä tankilla kärkijoukosta sillä autosta loppui kisan jälkeen välittömästi polttoaine. Tai oikeammin vaadittiin taas näytettä tuomaristolle.
Hieno ohitus Alonsosta päätti hienon kauden palkinnoille. Fernando Alonsolta jäi saamatta palkintosija viimeisessä kisassa Buttonin aloittaman nousun myötä. Ensi kaudella Maranello voi nousta jälleen loistoonsa tai sitten jatkaa samaa taaperrusta jonka se aloitti jo kaudella 2009. Felipe Massa oli viides ja olisi pian myös jäänyt kierroksella ilman ruutulipun apua. Massasta tuli Capellin jälkeen ilman palkintoa jäänyt kuski kaudella.
Mikäli otetaan täysipäiväiset kuljettajat huomioon niin Didier Pironi oli edellinen kuljettaja ilman palkintoa kaudella 1981. Massa sai viimeisen armopalansa ja nyt pitää ansaita paikkansa todella ensi kaudella. Tosin Massa pisti kotiyleisön seisomaan ja tuulettamaan donitseja. Sijoitus oli toki loppujen lopuksi hyvä 10 vuotta ympyröissä pyörineelle miehelle. Näihin aikoihin Felipe Massa kaudella 2001 aloitti Sauberin testit kun Kimi meni perimään Mikan paikan.
Kisan muut pistemiehet
Adrian Sutil ajoi mahdollisesti viimeisen Force Indian kisansa ja sai hienosti kuudennen sijan. Paul di Resta ajoi hienosti kahdeksanneksi jäätyään Rosbergin taakse. Rosberg ajoi kisaa Paulia vastaan ja lopulta pääsi ohi sijoittuen 7:neksi. Sauberille pisteet toi Kamui Kobayashi sijalla 9 ja Vitali Petrov toi kymppipaikan erittäin hyvän pistepaikan menettäneen Sennan sijaan. Toro Rosson kilpailu ei mennyt tällä kertaa aivan niin hyvin.
Molemmat kuljettajat jäivät pisteittä ja järjestys oli Jaime Alguersuari ja Sebastien Buemi sijoilla 11 ja 12. 13:sta sija meni Sergio Perezille jolla oli vaikea kisa myöskin lähdössä täysin epäonnistuneen ja kenties uransa viimeistä kisaansa ajelevan Rubens Barrichellon lisäksi. Rubens oli 14:sta mikä vain kuvastaa vaatimattomuutta. Ensi kaudella toivottavasti Rubens saisi ajaa juhlakautensa, mutta tätä kirjoittaessa pahalta näyttää. Toki aina voi palata kuin aikamatkaan kaudelle 1993 ja maksaa paikasta huonossa tallissa ja nyt kyse ei ole pienen budjetin keskikastin tallista vaan koko joukon pohjimmaisesta eli HRT:stä mikäli muut paikat täyttyvät.
Kisan kolaroijat
Michael Schumacher oli kisassa 15:sta ja pilasi oman kisansa lisäksi kotiyleisönsä edessä hienoa kisaa ajaneen Bruno Sennan kisan. Toki kuvakulma osoitti Sennan jarruttaneen myöhään ja se sentään suurilta osin vie Schumin syyllisyyttä pois. Kolarin jälkeen Schumin kisa oli pielessä. Kuudestoista oli Heikki Kovalainen Lotuksella joka oli jälleen kisan alussa täydellä tankilla nopeampi kuin lähimmät uhkaajat eli Williamsit. Kisan edetessä vauhti tippui ja ilman Sennan etusiipirikkoa ja kolarista vaurioitunutta vaihdelaatikkoa ei Heikki olisi saanut häntä kiinni ja mennyt ohi.
Bruno Sennan kisa olisi tuonut elintärkeitä pisteitä ja ainakin edes paremman harkinnan ensi kauden ajajapaikoista Lotuksella. Nyt näyttää siltä, että ajot loppuivat siihen ja kenties koko uran ajalta tähän kilpailuun. Sennan kisa oli pielessä jo Schumin kolarin takia ja sitten vielä entinen huippujuniori Itävallasta lätkäisee läpiajon vaikka tilanne ei oikeastaan varsinaisesti ollut kummankaan vika vaan vahingossa tapahtunut kilpailutilanne. Se pilasi Sennan kisan.
Lopullisesti sen pilasi talli joka ei vaihdattanut etusiipeä kolarin jälkeen ja kun vielä vaihdelaatikko meni vaurioille niin kisa ja ura on kuin huuhdottu pöntöstä alas. Siltä se ainakin näillä hetkillä näyttää sillä paikat Lotuksella ovat täyttymässä ja hintakisakaan ei auta mikäli viime hetken huhut pitävät paikkansa ja Petrov jatkaa tallissa. Sama juttu voi olla edessä vaikka huhut eivät toteutuisi ja Petrov jatkaisi tallissa. Tosin joissakin tapauksessa Grosjean on saamassa paikan ainakin toistaiseksi. Sennalla on sen jälkeen vain testejä edessä ja uutta mahdollisuutta ei ole helppo saada oikein mistään muualtakaan.
Toki meriitiksi jäi ainakin toistaiseksi se, että Sennan nimellä on saavutettu pisteitä ja sinällään palautettu kunniapaikalleen pisteissä. Aika näyttää Brunon lopullisen kohtalon vaikka nyt näyttää olevan vain paluu arkeen ja kaikki muu ylimääräinen ja kisapaikan säilyttäminen kaiken tämän jälkeen olisi vain ihmeiden ihme. Vaihteet vaurioilla jopa Jarno Trulli Lotuksella oli päästä ohi, mutta kierrokset loppuivat kesken ja eroa oli sentään edes jonkin verran. Sennan sijoitus oli 17:sta. Trullin sijoitus oli 18:sta vaikean kilpailun jälkeen. Hänen paikka on varsin varma ainakin vielä ensi kauden mutta ostokuskit pyörivät maisemassa.
Jerome d'Ambrosio ajoi sijalle 19:sta näillä näkymin toistaiseksi viimeisessä kisassa. Toki testaajan töitä voi olla vielä tarjolla ja kaikkea muutakin on tarjolla vaikka F1:ssä sitä ei olisikaan. Kisan viimeiseksi ajoi kenties Trullin tulevalla Caterhamilla syrjäyttävä Daniel Ricciardo jonka auton laturi oli hajoamispisteessä kisan jälkeen ja auto oli oikutellut suurimman osan kisaa. Sijoitus oli 20:s.
Timo Glock keskeytti pyörän irtoamiseen kierroksella 21 heti varikolta tulon jälkeen. Kierroksella 26 Pastor Maldonado jonka jatko riippuu Venezuelan Kongressin päätöksestä ja kenties Senaatista sillä Senaatti voi vielä käyttää veto-oikeutta liian suurten ja kielteisten talouspäätösten johdosta niin keskeytti ulosajoon. Lewis Hamiltonin vaikea kausi sai lopun kierroksella 46 oikean vaihdelaatikkovian vuoksi. Siinä ei tarvittu teatteria. Vitantonio Liuzzi keskeytti kierroksella 61 akun hajoamiseen joka oli myös vaivannut koko kilpailun ajan.
Maikkarin puolella eloa kauteen ja kisoihin toi viihdettä ja naurua Mika Salo kommenteillaan aina Mad Crocin purkasta Kylpyamme-Tyrreliin saakka ja toivottavasti hänellä olisi enemmän kisoja ensi kaudella. Eki voisi jäädä vielä ensi kaudeksi, mutta sitten voisi siirtyä sivuun tai sitten vain pelkkiin harjoituksiin. Oskari Saarella oli selostajallisesti paras kausi tähän mennessä vaikka välillä Saarella oli myös uskomattoman paljon virheitä ja yli-innokkuutta hieman liikaa pelissä. Myöskin jatkuva nokittelu tallimääräyksistä oli ärsyttävää etenkin nyt kun ne ovat sallittuja.
Muutenkin tuntuu välillä, että kaverilla on joku tietty kuva joka toistuu kisasta kisaan melko samanlaisena. Toki aivan alkuaikojen virheet on sentään unohdettu ja tällä hetkellä niin kauan kuin muitakaan selostajia ei ole tulossa niin Saari on toistaiseksi paras valinta. Kaveri on kuitenkin saanut omaan ikäänsä nähden ja selostuskausiinsa nähden selostaa montakin unohtumatonta kilpailua ja on omalla tavallaan mielenkiintoinen sekoitus Juha Jokista ja Matti Kyllöstä. Toivottavasti ensi kaudella kisoista tulisi yhtä jännittäviä kuin ne ovat olleet tällä kaudella ja parempiakin.