Päällimmäisenä mielessä on väsymys. 19 (tai 20) kilpailun kausi on yksinkertaisesti hemmetin pitkä. Yleensä nämä ovat loppuneet lokakuussa, mutta tällä kertaa joulu kolkuttelee jo ovella. Laskeskelin, että tällä kaudella on tullut telkkarista katsottua ja tallennettua yli 200 tuntia F1-aiheista ohjelmaa. Huh. Taidan viettää pari viikkoa sapattia F1-uutisista kohta puolin.
Kilpailuthan olivat pääosin hyviä. Oikeasti lähinnä vain Valencia ja Abu Dhabi olivat selkeästi tylsiä, ja ehkä myös Intia on tähän laskettava. Huippukohtina taitaa mieleen tulla nyt ainakin Kiina ja Kanada. Mielenkiintoisesti 2010 kisat olivat usein unettavan tylsiä mestaruustaiston ollessa kaikkien kyttäämä asia, ja nyt kävi sitten toisinpäin.
Ja onko lähimuisti mennyt, vai eikö kaudella sattunut yhtään "kunnon" kolaria, tyyliin Webber Valenciassa 2010, Kubica Montrealissa yms? Todellisia kaaoskilpailujakaan ei näkynyt; 5 normipallistia ja 2 Renault-kuskia taitaa sivuta "tylsintä" kautta F1-historiassa. Kolmen, neljän kärjen rikkominen oli melkoisen vaikeaa.
Kuskit:
- Vettel. Brasilian aika-ajokierros summasi mielestäni hänen kautensa hyvin: kutakuinkin täydellistä työtä.
- Massa vs Hamilton. Oli piristävää nähdä vanhan ajan tappelua sekä radalla että sen ulkopuolella, ja tietysti
onnellinen päätös sille.
- Button ja Alonso tekivät ylivoimaisen Vettel/RBR-yhdistelmän edessä usein sen, mitä pystyivät. Molemmilta hienoja kisasuorituksia.
- Kovalainen. Loistavaa ajoa koko kauden.
Tallit:
- Mercedes. Eipä tapahtunut juuri kehitystä viime kaudesta. Nico oli lähes näkymätön koko kauden, Schumacher sen sijaan järjesti usein ohjelmaa.
- Force Indian nousu, Renault'n romahdus. Renault oli kerännyt Kanadan jälkeen yhteensä 60 pistettä, FI:llä oli Silverstonen jälkeen vain 12 pistettä. Ja kauden lopussa Intian Voima jäi lopulta vain neljän pisteen päähän LRGP:stä.
- "Uudet" tallit jatkoivat samoja otteita viime kaudesta. Lotus väläytti pari kertaa, mutta mitään mainittavia suorituskyvyn parantumisia ei silti tapahtunut.
DRS:stä on puhuttu koko kauden ajan. Esimerkiksi Brasiliassa tai Spassa sitä ei tarvita, joillain Tilkeareenoilla se pitäisi sallia joka suoralla.
Pirellin renkaat sotkivat alkukautta mukavasti, mutta sekä tallien ymmärrys niistä että turhan konservatiiviset seosvalinnat tekivät Pirelli-faktorin melko olemattomaksi kauden puolivälin jälkeen.