Mietteet kaudesta 2011 - mitä jäi käteen?

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
-Vettelin ylivoima.
-Buttonin hieno kausi..
-Hyviä kisoja. Kanada parhaana.
-Hamilton vs. Massa taistelut. :D
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
- Hamilton hävisi ensi kertaa tallikaverilleen ja näköjään peräti 43 pisteellä
- Button loistava
- Vettel oli lähes "jumalasta seuraava"
- Webber :nope:
- Massan alamäki jyrkkeni, vaikka odotin hänen petraavan tälle kaudelle
- Alonso loistava
- Heikki :thumbup:

Kisat mielenkiintoisia.
 
Viimeksi muokattu:

Poistettu jäsen 5082

Guest
Tää on pakko munkin nostaa. Toinen sija mm-taulukossa on kova juttu tuollaisessa seurassa. Button mielestäni todisti lopullisesti, ettei ole mikään tusinakuski ja tuurimestari.
Täysin samaa mieltä, ennen Brawn GP:tä pidin miestä täysin turhana kuskina ja ihmettelin miks tää mies vielä pyörii varikolla. Lopettais nyt jo helvetti, eikö tajua, että sillä ei oo enää mitään tulevaisuutta F1:ssä. :(

Mutta kuinka väärässä sitä voikaan olla, okei ekalla kauden puoliskolla Brawnilla olin vielä sitä mieltä, että kaveri sattu vaan saamaan ylivoimaisen auton alleen, mutta kauden lopussa oli jo sellanen kuva, että kyllä ruoria on oppinu kääntämään.

Tää kausi sitten taas oli jotain ihan uskomatonta. Oletin, että siirto McLarenille ois tuhonnu nousun ja Hamilton ois syöny Jensonin elävältä, mutta ei. En tiiä mihin Jedikouluun se on päässy, mutta hermot ja ajotekniikka on ihan eri levelillä :cool:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Ja eihän tällä kaudella ollut paljkintopallilla kuin 5 eri kuljettajaa joten se siitä pienempien tallien paremmasta kilpailuasetelmasta kun rajoitetaan testaaminen.
Alonso, Vettel, Webber, Hamilton, Button, Petrov, Heidfeld= 5?

Kyllä siellä 7 eri kuljettajaa oli.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Alonso, Vettel, Webber, Hamilton, Button, Petrov, Heidfeld= 5?

Kyllä siellä 7 eri kuljettajaa oli.
Jännä kun nuo Renaultin paalupaikat ei tunnu tulleen tältä kaudelta ollenkaan. Ne oli ihan hukassa koko loppupuoliskon.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Erot kärjen ja peräpään tallien välillä olivat pienempiä kuin koskaan, mutta silti kärkitallit veivät palkintokorokesijat häkellyttävällä tehokkuudella. Edes Mersulla ei ollut podiumulle ollenkaan asiaa kuin parissa kilpailussa, eikä Ferrari-kuskeistakaan sinne yltänyt kuin toinen. Luotettavuuden paranemisen syytä taitaa olla lähinnä, mutta tuntuu, että siinä missä autojen suhteellinen suorituskyky on lähentynyt toisiaan, poikkeamat siinä kisasta toiseen ovat hävinneet tyystin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jännä kun nuo Renaultin paalupaikat ei tunnu tulleen tältä kaudelta ollenkaan. Ne oli ihan hukassa koko loppupuoliskon.
Kyllähän ne melkoisilta poikkeuksilta tuntuu muun kauden suorituksiin nähden. En enää muista olosuhteita, mutta olisiko Pirellit vielä tuossa vaiheessa olleet aika ratkaisevassa roolissa?

Käytännössä koko muu kausi kuitenkin mentiin podiumin osalta kolmen kärkitallin merkeissä (miinus Massa). Eli kahden avauskisan jälkeen ei mitään kummoisia yllätyksiä sen suhteen nähty. Sikäli aika yllätyksetön kausi, Vettelin dominoinnin lisäksi.

Mitä Buttonin hyviin suorituksiin tulee, niin eiväthän ne enää tällä kaudella mikään yllätys olleet. Mies oli jo viime vuonna osoittanut, ettei ole mikään Hamiltonin kakkoskuski, vaikka niin etukäteen ajateltiin. Tällä kaudella vaaka vain kääntyi toisinpäin Lewisin omien mokien (ja ihmissuhdeongelmien) takia. Ne osaltaan lisäkorostivat Buttonin kypsää ajosuoritusta.

Parhaat arvosanat koko kauden ajosuorituksista voi siis hyvin laskea Vettelille, Buttonille, Alonsolle ja Kovalaiselle. Mikä selittää myös juuri näiden kuskien selvän eron tallikavereihin (vaikka Jarno Heikin edelle FIA:n taulukossa sijoittuukin).
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Parhaat arvosanat koko kauden ajosuorituksista voi siis hyvin laskea Vettelille, Buttonille, Alonsolle ja Kovalaiselle. Mikä selittää myös juuri näiden kuskien selvän eron tallikavereihin (vaikka Jarno Heikin edelle FIA:n taulukossa sijoittuukin).
Voisinpa vaikka kompata tätä. Alonso, Vetteliä ja Kovalaista yhdistää se, että tallitoveri sai auton näyttämään huonolta. Mietinkin, että esim. Trullin tapaisilla suorituksilla Lotus ei näyttänyt etenevän yhtään viime kaudesta. Kovalaisen, jopa erittäin hyvät otteet, saivat näyttämään paljon positiivisemmalta.

Nico Rosberg oli itselle pettymys kilpailuvauhdissa. Monesti pesi Schumin aika-ajoissa, mutta Schumacheri oli monesti paljon vahvempi kisamatkalla. Tosin Schumi töppäili muutaman kerran kauden aikana juuri kilpailuissa.

Virgin tallin tuotti itselleni suuren pettymyksen. Ei voi paljon huonommin enemmän mennä. "Leikkitalli" HRT jopa tuntui ottavan kiinni tosissaan mukana olevan Virginin loppukaudesta, joten pitäisi Virginin olla todella huolissaan.

APaksu sanoi:
-Massan, Hamiltonin ja Webberin surkea epäonnistuminen ja tallikavereille häviäminen
-Heidfeldin naurettavat potkut
-McLarenin nolot aika-ajopuvut
Listaan voisi lisätä myös Trullin, joka sai Kovalaiselta turpaan 16-2 aika-ajoissa sekä selvästi heikompi kisoissa, vaikka FIA:n taulukossa onkin korkeamalla yhdellä tuurisijoituksella.

Heidfeldin potkut olivat kaksijakoiset. Hyytyikö auton kehittyminen Nickin lähettyä, mutta ainakin auton kulku hidastui loppukaudesta. Tosin olisiko Nickillä ollut yhtään sen enempää annettavaa, mitä Sennalla?

McLarenilla oli myös muutamia hienoja pukuviritelmiä, mutta pääasiassa kauheita...
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Vaikka Vettel saavutti paalupaikkaennätyksen, minusta ennätysmies on edelleen Mansell. Kilpailuja Mansellin kaudella oli 16 (0,875 paalua/per kisa) ja Vettelillä 19 (0,79 paalua/kisa).

Eli ei minusta kovinkaan vertailukelpoista.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
- Vettelin ja Red Bullin ylivoima
- Schumacherin parantuneet otteet. Etenkin Spassa. Etenkin koko Mersun tason nousu
- Buttonin loistavat ajolahjat
- Hamilton perseilyt pitkin kautta. Käsittämätöntä vuoden 2008 mestarilta.
- Williamsin surkeus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heidfeldin potkut olivat kaksijakoiset. Hyytyikö auton kehittyminen Nickin lähettyä, mutta ainakaan auton kulku hidastui loppukaudesta. Tosin olisiko Nickillä ollut yhtään sen enempää annettavaa, mitä Sennalla?
Heidfeldin seuraajana tähän on pakko ottaa kantaa.

En lähde aprikoimaan oliko Nickin potkuilla kovin suurta vaikutusta tallin suorituskykyyn, mutta tuskin kahden kokemattoman kuskin ajattamisesta sen suhteen ainakaan etua oli.

Nick alisuoritti rankasti aika-ajoissa, mutta oli silti kisoissa se tallin parempi pisteidentuoja. Petrov sai 8 kisaa enemmän, ja voitti Heidfeldin vain hikisellä kolmella pisteellä. Senna ajoi pisteille vain Monzassa (kuten ennustinkin), ja oli enimmäkseen itse syypää huonoihin kisasuorituksiinsa.

Loppukauden ratojen olisi pitänyt Singaporea ja Abu Dhabia (ja ehkä jossain määrin Koreaa) lukuunottamatta sopia Renaultille, mutta tulokset eivät oikein tue tätä. Uskon, että Nick olisi kyllä suoriutunut Sennaa paremmin, mutta olisiko pisteitä tullut laariin enemmän? Varmaan jonkin verran, mutta kokonaissijoitukseen tallipisteissä se ei olisi vaikuttanut.

Ja Sennankin ajattaminen ilmeisesti menee lähinnä hukkaan, koska mies korvattanee ensi kaudeksi Grosjeanilla.

[size=-2](Lisäksi hieman hämmästyttää se, ettei Heidfeldia ole mainittu missään huhuissa ensi kauden suhteen, mutta se on toisten ketjujen juttu).[/size]
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Mieleen jäi

- Vettelin virheettömyys koko kauden ajan
- Massan ja Hamiltonin kolaroinnit
- Montrealin kisan rankkasade
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vaikka Vettel saavutti paalupaikkaennätyksen, minusta ennätysmies on edelleen Mansell. Kilpailuja Mansellin kaudella oli 16 (0,875 paalua/per kisa) ja Vettelillä 19 (0,79 paalua/kisa).

Eli ei minusta kovinkaan vertailukelpoista.
Niinpä, kyllä mansel on edelleen yhden kauden paalupaikkakuningas, ellei sitten joku ole vielä aikaisemmin lyhyemmällä kaudella vetänyt parempaa prosenttia.

Ei nää lehtimiehet ja muut mitään tajuu, kunhan hypettävät silmät soikeana.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Päällimmäisenä mielessä on väsymys. 19 (tai 20) kilpailun kausi on yksinkertaisesti hemmetin pitkä. Yleensä nämä ovat loppuneet lokakuussa, mutta tällä kertaa joulu kolkuttelee jo ovella. Laskeskelin, että tällä kaudella on tullut telkkarista katsottua ja tallennettua yli 200 tuntia F1-aiheista ohjelmaa. Huh. Taidan viettää pari viikkoa sapattia F1-uutisista kohta puolin.

Kilpailuthan olivat pääosin hyviä. Oikeasti lähinnä vain Valencia ja Abu Dhabi olivat selkeästi tylsiä, ja ehkä myös Intia on tähän laskettava. Huippukohtina taitaa mieleen tulla nyt ainakin Kiina ja Kanada. Mielenkiintoisesti 2010 kisat olivat usein unettavan tylsiä mestaruustaiston ollessa kaikkien kyttäämä asia, ja nyt kävi sitten toisinpäin.

Ja onko lähimuisti mennyt, vai eikö kaudella sattunut yhtään "kunnon" kolaria, tyyliin Webber Valenciassa 2010, Kubica Montrealissa yms? Todellisia kaaoskilpailujakaan ei näkynyt; 5 normipallistia ja 2 Renault-kuskia taitaa sivuta "tylsintä" kautta F1-historiassa. Kolmen, neljän kärjen rikkominen oli melkoisen vaikeaa.


Kuskit:
- Vettel. Brasilian aika-ajokierros summasi mielestäni hänen kautensa hyvin: kutakuinkin täydellistä työtä.
- Massa vs Hamilton. Oli piristävää nähdä vanhan ajan tappelua sekä radalla että sen ulkopuolella, ja tietysti onnellinen päätös sille.
- Button ja Alonso tekivät ylivoimaisen Vettel/RBR-yhdistelmän edessä usein sen, mitä pystyivät. Molemmilta hienoja kisasuorituksia.
- Kovalainen. Loistavaa ajoa koko kauden.

Tallit:
- Mercedes. Eipä tapahtunut juuri kehitystä viime kaudesta. Nico oli lähes näkymätön koko kauden, Schumacher sen sijaan järjesti usein ohjelmaa.
- Force Indian nousu, Renault'n romahdus. Renault oli kerännyt Kanadan jälkeen yhteensä 60 pistettä, FI:llä oli Silverstonen jälkeen vain 12 pistettä. Ja kauden lopussa Intian Voima jäi lopulta vain neljän pisteen päähän LRGP:stä.
- "Uudet" tallit jatkoivat samoja otteita viime kaudesta. Lotus väläytti pari kertaa, mutta mitään mainittavia suorituskyvyn parantumisia ei silti tapahtunut.

DRS:stä on puhuttu koko kauden ajan. Esimerkiksi Brasiliassa tai Spassa sitä ei tarvita, joillain Tilkeareenoilla se pitäisi sallia joka suoralla.

Pirellin renkaat sotkivat alkukautta mukavasti, mutta sekä tallien ymmärrys niistä että turhan konservatiiviset seosvalinnat tekivät Pirelli-faktorin melko olemattomaksi kauden puolivälin jälkeen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
-DRS on paska. Pitäisi olla rajoitettu tiettyyn määrään / kilpailu eikä toisen perässä roikkumiseen. Samoin KERS pitäisi olla rajoitettu vaikka viiteen kertaan / kisa.

-Webber ja Massa. Mitä hittoa oikeesti? Ja vielä sopparit ensi kaudeksi?

-Räikkösen sopimushuhut antoivat jälleen suuren annoksen turhaa toivoa.

-Button oli ja on kova. Arvostan.

-Alonso ei voittanut. Se on tärkeintä.
 

JJ-SS

Well-known member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
57
Vettelin ja Red Bullin ylivoima
Buttonin tasaisuus ja varmuus
Hamiltonin otteen menettäminen
Webberin varmojen sijojen kerääminen
Alonson 10 podiumia vs. Massan 0
Schumin parantaminen Nicoon nähden jos vertaa 2010
Renault'n suoritustason lässähtäminen ja Heidfeldin potkut
Kärkitallien luotettavuus, samat kuljettajat yleensä TOP6
Keskikastin tallien värittömyys ja tulokkaiden nollakauden toistuminen
Williamsin surkein kausi koskaan sen historiassa
Heikin selkeä Trullin päihittäminen (ei näy loppusijoissa)
Pirellin renkaiden onnistuminen alkukaudesta
Keskeytyksiä aivan liian vähän, kun autot niin luotettavia
DRS tuntui keinotekoiselta
Ei yllätysnimiä podiumeilla kisoissa 3-19
Luvatut sadekisat, joissa ei kuitenkaan satanut
Kimin paluuhuhut
Barrichellon puheet, ettei halua vielä lopettaa
Maldonado-Hamilton, Monaco/ Spa 2011
 
Ylös