Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4573
Sijainti
Kokkola
Nonniin, pitkästä aikaa kaksi suomalaista. Onhan se Kimin paluu mahtava juttu :thumbup: Lotus ei vauhdiltaan ole aivan Red Bullin tasoa, eikä Kimi varmastikaan pysty ensi vuonna vielä mestaruudesta taistelemaan mutta kaikkihan on auki 2013 viimeistään, jolloin toivon mukaan saa jo mestaruustaistoon kykenevän auton alle. Muutama podium-paikka olisi kiva, pystyihän Kubicakin ajamaan Rellulla podiumille vaikka auto nyt ei mikään kummoinen ollutkaan. Kuskin taidoista se ei Kimin kohdalla ainakaan jää kiinni.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello

Kuvassa Kimi palaa Ferrarilla. Toivottavasti palaa yhtä hyvin myös Lotuksella, vaikka Jää(telö)mieshän ei sula tulessakaan.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Lotustallin omistaja ainakin uskoo räikköseen:

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=207926

"Lopezin mielestä Räikkösen palkkaaminen tuo todisteita Lotuksen kilpailukyvystä jatkossa.

- Paras tapa selvittää auton suorituskyky on huippukuljettajan ajattaminen, Lopez arvelee ja antaa samalla epäsuoran epäluottamuslauseen Lotus Renaultin viime kauden kuskeille Bruno Sennalle, Vitali Petroville ja Nick Heidfeldille. "
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kimi lootukselle mutta miksi? Hyvä motivaatio, teamleader, cool, autonkehitys vai puhelahjat? Tai fanimäärä, markkinointi vaiko kokemus?

Lotus F1 Teamin pääomistaja Gerard Lopez kertoo Kimi Räikkösen palkkaamisen tallin kuljettajaksi olleen lopulta kiinni vain yhdestä asiasta.

Suomalaiskuski palaa takaisin formularadoille kahden vuoden tauon jälkeen. Lopezin mukaan raha ei näytellyt Räikkösen valinnassa pääroolia.

- Voin tiivistää syyn Kimin valintaan yhteen sanaan. Hän on nopea. Uskon hänen pääsevän hyvin sisään työskentelytapohimme. Tämä on hänelle hyvä paikka. Kun keskiryhmän tallina palkkamme Kimin, niin sillä tarkoituksemme on nousta huipulle, vakuutti Lopez. ( MTV3 )
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Kimi lootukselle mutta miksi? Hyvä motivaatio, teamleader, cool, autonkehitys vai puhelahjat? Tai fanimäärä, markkinointi vaiko kokemus?
Kimillä on periaatteessa oiva sauma näyttää taitonsa epäilijöille, jos on mukana nostamassa Lotusta huipulle. Tosin itse olen skeptinen sen suhteen. En Kimin suhteen, vaan tallin.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kimillä on periaatteessa oiva sauma näyttää taitonsa epäilijöille, jos on mukana nostamassa Lotusta huipulle. Tosin itse olen skeptinen sen suhteen. En Kimin suhteen, vaan tallin.
Eikö ideana ollu tehdä pelkkä paluu Lotuksella ja heti kytätä paikkoja huipputalleihin 2013? Lotuksen huipulle noususta ei Kimin kannalta kannata huolia.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tuolla lisää kuvia Enstonen visiitistä ja Kimin ja Lopezin mietteitä.

http://www.lotusrenaultgp.com/8074-Kimi-Raikkonen-arrives-at-Enstone.html#!prettyPhoto[gallery2]/5/
Kimi on ollut kaikissa haastateluissa ja kuvauksissa todella rennon ja iloisen oloinen. Se on mahtavaa nähdä. Epäilenpä että aika moni hänen kanssaan ensikertaa tekemisissä ollut on joutunut yllättymään suhteessa ennakko luuloihinsa. Tauko on tainnut tehdä todella hyvää ja onhan ikääkin tullut pari vuotta lisää, mikä sekin todennäköisesti vaikuttaa asiaan. Rentous lupaa hyvää sillä se on avain kaikkiin huippusuorituksiin lajissa kuin lajissa. Rattia puristamalla ei tule mitään hyvää. :thumbup:

Mulla on tosi hyvä kutina tästä! :ahem:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Eikö ideana ollu tehdä pelkkä paluu Lotuksella ja heti kytätä paikkoja huipputalleihin 2013? Lotuksen huipulle noususta ei Kimin kannalta kannata huolia.
Kyllä Kimin on otettava tuo projekti ihan tosissaan eli panostettava Lotuksen kehitykseen täysillä sen mitä kuljettaja pystyy. Löysäily kostautuu myöhemmin. Myöskään sopimuksista ehtoineen ei ole tarkempaa tietoa. Kyllä ne saa aina purettua mutta seurauksista ja hinnasta ei ole tietoa. Voi aivan hyvin olla että Kimi ajaa 2 vuotta Lotusta. Kyllä senkin jälkeen ehtii. Minusta on pääasia että Kimi saa tallissa aseman, jossa häneen keskitytään ja kuunnellaan riittävästi, jotta hän pystyy otamaan kalustostaan kaiken irti ja ehkä häikäisemään pari kertaa. Ne ihmiset, joiden mielipiteellä on oikeasti väliä näkevät kyllä huonompienkin sijoitusten yli jos kalustosta on otettu kaikki irti ja suoritukset ovat muutenkin hyviä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Eikö ideana ollu tehdä pelkkä paluu Lotuksella ja heti kytätä paikkoja huipputalleihin 2013? Lotuksen huipulle noususta ei Kimin kannalta kannata huolia.
Tämä tuntuu olevan median, asiantuntijoiden ja suuren osan fanien rummuttamaa asiaa. Tosi asia ei välttämättä ole sama ainakin Kimin omien lausuntojen mukaan hän haluaa olla auttamassa tallia ylöpäin sanoi, muuten jo sillon Williams neuvotteluiden aikaan.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Mulla on sellanen tutina, että Kimi yrittää oikeasti rakentaa "Loottus-Renaulttista" sen "oman tallinsa" ja nostaa Lotuksen kärkikahinoihin. Enkä yhtään ihmettelis vaikka noin kävisikin. Tallissa on jälleen kuski joka osaa ottaa johtajan liivin itselleen ja näin ollen työntekijöiden motivaatio on nousussa. GL on juttujen perusteella hieman raottanu lompakkoonsa ja varmasti Geniikin saattaa muutamalla miljoonalla laittaa lisäpanostusta talliinsa. Nyt vaan pitäis saada huippuosaajia talliin ja ÄKKIÄ!
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tämä tuntuu olevan median, asiantuntijoiden ja suuren osan fanien rummuttamaa asiaa. Tosi asia ei välttämättä ole sama ainakin Kimin omien lausuntojen mukaan hän haluaa olla auttamassa tallia ylöpäin sanoi, muuten jo sillon Williams neuvotteluiden aikaan.
No joo... Kuullostaa jotenkin vaan pr-lässytykseltä (mitä Kimi ei tosin mielellään harrrasta:confused:). Luulis että 32-vuotiaana nopea ratkasu houkuttelis aika paljon varsinkin jos eka kausi sattuu menemään huonosti.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kimi lootukselle mutta miksi? Hyvä motivaatio, teamleader, cool, autonkehitys vai puhelahjat? Tai fanimäärä, markkinointi vaiko kokemus?
Motivaatio. Silloin kun Kimi lähti formuloista, kommenteissa oli jopa pientä uhoa aistittavissa: halu palata näyttämään vielä. Rivien välistä pystyi lukemaan, että F1-ura jäi kesken. Myöhemmin kommentit on olleet aika paljon vähempi paljastavia, mutta minne se tunne olisi hävinnyt? Ainut kysymysmerkki on tietysti se, miten motivaatio kantaa jos auto ei ole Q3-kamaa. Jos Lotuksella Q3:een yltää säännöllisesti, eiköhän Kimillä ole motivaatio ihan kohdallaan kiusata Massaa & Alonsoa.

Eiköhän tästäkin saataisi ei kiinnosta -kommentti kysyttäessä. Asian voi tietty ilmaista jotenkin kimimäisemminkin, kun Kimiähän ei virallisesti muille "näyttäminen" kiinnosta :)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ainut kysymysmerkki on tietysti se, miten motivaatio kantaa jos auto ei ole Q3-kamaa. Jos Lotuksella Q3:een yltää säännöllisesti, eiköhän Kimillä ole motivaatio ihan kohdallaan kiusata Massaa & Alonsoa.

Eiköhän tästäkin saataisi ei kiinnosta -kommentti kysyttäessä. Asian voi tietty ilmaista jotenkin kimimäisemminkin, kun Kimiähän ei virallisesti muille "näyttäminen" kiinnosta :)

Niin, mikä on se motivaation lähde?

Kyllähän Heikkikin pääsi ajamaan huippu autoa, mutta onko hän menettänyt motivaationsa Lotuksella? Onko hän epätoivoinen? Vittuuntunut? Onko asenteessa vikaa?

Kimi kuitenkin pääsee lähtökohtaisesti aloittamaan kilpailukykyisemmässä tallissa, jonka resurssit ovat kuitenkin kohtalaiset, ja johon omistajillakin on valmius satsata enemmän?

En odota että Kimi vielä ensimmäisellä kaudella saisi kaikkea autosta irti kun ei ole päässyt kehittämään tulevaa autoa ja ottaa se opettelukin aikansa, kenties usemmankin kisaviikonlopun.
Siksikin olisi viisasta ajaa Lotuksella vielä kausi 2013, koska silloin auto on hiottu Kimin mieltymysten mukaiseksi.

:confused:
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Niin, mikä on se motivaation lähde?

Kyllähän Heikkikin pääsi ajamaan huippu autoa, mutta onko hän menettänyt motivaationsa Lotuksella? Onko hän epätoivoinen? Vittuuntunut? Onko asenteessa vikaa?

Kimi kuitenkin pääsee lähtökohtaisesti aloittamaan kilpailukykyisemmässä tallissa, jonka resurssit ovat kuitenkin kohtalaiset, ja johon omistajillakin on valmius satsata enemmän?

En odota että Kimi vielä ensimmäisellä kaudella saisi kaikkea autosta irti kun ei ole päässyt kehittämään tulevaa autoa ja ottaa se opettelukin aikansa, kenties usemmankin kisaviikonlopun.
Siksikin olisi viisasta ajaa Lotuksella vielä kausi 2013, koska silloin auto on hiottu Kimin mieltymysten mukaiseksi.

:confused:
En minäkään epäile Kimin motivaatiota. Eriasia on taistella sijoista 10-15. kun tietää ennen sopimusta, ettei korkeammalle ole mahdollisuuksia. Jos taistelet huipputallissa voittojen jälkeen sijoista 7-8., se käynee motivaation päälle.

En rupeaisi epäilemään Team Caterhamin resursseja Lotusta vastaan, koska tallien trendi on juuri vastakkainen, Fernandes satsaa ja Genii Capital tuntuu ajavan säästöliekeillä ja useamman kerran kauden aikana on huhuttu rahapulasta. Kimi oli pitkästä aikaa hyvä hankinta Lotukselle, muuten suunta on ollut vastakkainen. Oma veikkaus on, että ensikaudella ajellaan SM-sarjaa peräkkäin. Lotuksen resurssit ovat epäilyttävät tulevaisuudessa. Varsinkin kun auton päivitykset eivät tuottaneet mitään tulosta viime kaudella, Petrovin mukaan 10 kisaa meni samalla paketilla kun muut kehittyivät, jopa HRT.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Fernandes satsaa ja Genii Capital tuntuu ajavan säästöliekeillä ja useamman kerran kauden aikana on huhuttu rahapulasta. Kimi oli pitkästä aikaa hyvä hankinta Lotukselle, muuten suunta on ollut vastakkainen.
Kyllähän kun katsoo minkälaisia autoja Genii ja Tony on saaneet aikaan, niin ne ovat aivan eri planeetalta. Tonyn autot on sellaisia omituisia möhkäleitä, joita joku harjoittelija piirtää, Geniin autot ovat huippuautoja ulkoasultaan. Päättyneellä kaudella vaan kehitystyö jäi puolitiehen, kun ei ollut huippukuskia joka olisi vienyt auton sen ansaitsemalle tasolle, ja nimikiistakaan ei kannustanut panostamaan. Toivottavasti panokset ovat sitten senkin edestä ensi kauden autossa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
En rupeaisi epäilemään Team Caterhamin resursseja Lotusta vastaan, koska tallien trendi on juuri vastakkainen, Fernandes satsaa ja Genii Capital tuntuu ajavan säästöliekeillä ja useamman kerran kauden aikana on huhuttu rahapulasta. Kimi oli pitkästä aikaa hyvä hankinta Lotukselle, muuten suunta on ollut vastakkainen. Oma veikkaus on, että ensikaudella ajellaan SM-sarjaa peräkkäin. Lotuksen resurssit ovat epäilyttävät tulevaisuudessa. Varsinkin kun auton päivitykset eivät tuottaneet mitään tulosta viime kaudella, Petrovin mukaan 10 kisaa meni samalla paketilla kun muut kehittyivät, jopa HRT.
Kauden 2012 Lotuksen ja Caterhamin välillä on edelleen iso ero niin autojen perustason kuin tallien käytössä olevien resurssienkin suhteen. Enstonen talli voitti jokunen vuosi sitten maailmanmestaruuksia ja kyllä sieltä edelleen löytyy huipputason osaamista. Caterham puolestaan on Lotukseen verrattuna pieni ja vasta rakennusvaiheessa oleva talli. Kaudella 2010 Renaultilla oli viidenneksi paras auto ja ero keskikastiin oli selkeä (vähän vajaat 100 pistettä). Ehkä tämä ero on kaventunut jonkin verran Renaultin kompuroitua kaudella 2011 diffuusorinsa kanssa, mutta kun pakokaasuahdetut diffuusorit poistetaan ensi kaudeksi, niin Lotuksen pitäisi kaiken järjen mukaan olla selkeästi keskikastin parhaimmistoa.

Caterham taas yrittää ensi kaudeksi tavoittaa keskikastin häntäpään, joka vielä tänä vuonna oli sekunnin tai puolentoista verran edellä per kierros. Minä olen toiveikas tämän tavoitteen onnistumisesta, mutta silloinkin ero Lotuksen ja Caterhamin välillä tulisi olemaan melkoinen. Jos Lotus kuitenkin jatkaa liukumista taaksepäin ja Caterham ottaa kahtena vuotena peräkkäin isoja kehitysaskeleita, niin ne saattavat olla kilpailukyvyltään lähekkäin jo kaudella 2013. :)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Kyllähän kun katsoo minkälaisia autoja Genii ja Tony on saaneet aikaan, niin ne ovat aivan eri planeetalta. Tonyn autot on sellaisia omituisia möhkäleitä, joita joku harjoittelija piirtää, Geniin autot ovat huippuautoja ulkoasultaan. Päättyneellä kaudella vaan kehitystyö jäi puolitiehen, kun ei ollut huippukuskia joka olisi vienyt auton sen ansaitsemalle tasolle, ja nimikiistakaan ei kannustanut panostamaan. Toivottavasti panokset ovat sitten senkin edestä ensi kauden autossa.
Oletko ottanut huomioon sen, että kauden 2010 auto oli 3 kk kasattu kivireki suoraan Kölnistä. Kauden 2011 auto oli sensijaan pienellä insinööriporukalla kyhätty ensimmäinen tuotos ja vasta ensi kaudella on suht hyvällä kokoonpanolla rakennettu auto. Periaatteessa Caterham kasvaa kokoajan ja itse odottelen vasta 2013 kaudelle säännöllistä pisteautomaattiautoa, koska kilpailu on kovaa ja neljä suurta tallia jyllää.

Geniin käyrä on ollut alaspäin koko ajan. Olihan siellä kehittämässä Nick Heidfeld jota itse pidän suht hyvänä autonkehittäjänä. Toki auton kehitys laskikin loppukaudesta, mutta ei kaikki ole Nickin potkujen syytä. Jos autonkehitys on ongelmana, se heijastuu myös vähintään ensikaudenkin autoon, koska ei Kimi kerkiä kääntää kurssia, korkeintaan loppukaudesta auton kehityksen suhteen. Ensikauden auton kehitys kun pitäisi olla jo todella pitkällä. Enkä pitäisi tämänkauden autoja ulkoisesti kovin erinlaisina modernisuuden suhteen. Renaultilla oli pakoputkista hieno, mutta oliko se loppuenlopuksi niin hieno?

Hyvin kuvastaa tämän kauden alkukauden Caterhamin kehityksen rajallisuutta takasiipi. Saatiin vasta viimeiseen kilpailuun uusi, parempi takasiipi, joka muilla jo kauan. Mutta tästä on hyvä ponnistaa ylöspäin ja kovanluokan väkeä onkin rekrytoitu Force Indialta ja Renaultilta. Taisihan sinne tulla mm. 2007 mestari-Ferraria suunnittelut aerodynaamikko.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hahaaa... Onpas mukava kuulla välillä kehuja Kimin teknisistä taidoista. Button kertoo reaktioitaan Kimin paluusta. :tongue:

"It was a shock to me that he's going to be racing for the team he is," said Button. "I was really surprised when they announced Kimi. I thought he had a chance at Williams.

"I think it's really good for the sport. As a driver, he's very, very competitive. If he really wants to race, he's going to be quick.

"From what I've heard from the engineers at McLaren, he knows what he's doing in terms of engineering and setting up the car.

"It's good to have him back and the races will be more fun and obviously the evenings after the races will be more fun..."
Jutusta löytyy myös Couldhardin ylistykset.



http://www.autosport.com/news/report.php/id/96635
 
Ylös