Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

AP56

Well-known member
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
67
Schumin autonkehitystaitojen - kun pr-työn unohtaa - on sanottu olevan hyvin epävarmaa. Todt ja Brawn pitivät miehen itsetuntoa pystyssä. Ja kun autonkehityksessä palaute oli epävarmaa niin Schumi vaati paljon testiajoa pystyäkseen muodostamaan mielipiteensä.

.
Olen myös lukenut mm Ferrarin insinöörien lausuntoja Kimin teknisistä taidoista. Kimi on erittäin nopea esim.omaksumaan uudet tekniikat, kun taas Schumacherilla meni enemmän aikaa oppimiseen.
Tosiaalta kyse on siitä että TIETÄÄ millainen auton pitää olla. Sattui silmiin Autosprintin 2007 tekemä haastattelu, jossa verrattiin näiden kahden jampan ominaisuuksia. Mikäli siis talli rakentaa Kimille sellaisen auton kun hän halua - hän on äärimäisen nopea.

- Kimi is absolutely and extremely fast in corners that are known as medium-fast corners. He can even win more time in those corners that Michael could. Kimi is able to maintain a fast speed when he comes into the corner after braking, he can keep it up through the corner and doesn't lose it when he comes out of the corner, Stella praised.

- Michael has the same skill to deal with corners like this but his driving style was different. Michael controlled the car more with the brakes whereas Kimi wants a faster and more aggressive braking after which he lets the car go more freely.

According to Stella the difference between the drivers is clear when it comes to the setup of the car.

- Kimi wants a precise car that reacts very fast. This caused certain problems in the beginning of the season when he wasn't familiar with the tyres, Stella explained.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tästä ylläolevasta myös johtuu, että Massan ja Kimin vaatimukset auton säätöjen suhteen olivat hyvin erilaiset. Massa oli pakotettu aikanaan omaksumaan Schumin ajotyylin pärjätäkseen ( kuinkas muutenkaan ). Ja oppikin sen niin hyvin, että loppupeleissä jo hieman haastoi saksalaista.

Kimin tullessa talliin oli onneksi auton säätöikkuna riittävän suuri ja talli kuunteli juuri tehtyä investointiaan.

Seuraavana vuonna auton ja renkaiden muutokset kavensivat jo ikkunaa ja jotta Massa ylipäätään olisi ollut kilpailukykyinen käytettiin siinä Kimin sopeutuvaisuutta. Kimi oli pakotettu tinkimään aika-ajonopeudesta ollakseen kisassa kilpailukykyinen. Schumikin vielä lobbasi Massan puolesta. Tähän aikaan Monte teki myös aiesopimuksen Alonson kanssa ( lue Santander ). Kimin talven aikana haettu iskukyky joka sekin heitteli rengaslämpöjen suhteen pilattiin uudella eturipustuksella ( Shumin ja Massan hanke ) ja vasta loppukaudeksi saatuaan vanhan takaisin sai Kimin renkaat lämpimiksi jälleen. Ferrari oli muuttanut prioriteettiaan ja halusi talliin kaksi maailmanmestaria sillä silloin Massakin voitaisiin perustellusti jättää talliin Alonson kaveriksi ( Alonso ei halunnut Kimin tallikaveriksi ).

Kolmas vuosi olikin sitten jo usean summan katastrofi tallin koko ajan matkiessa kilpailijoita ja hakiessa sateenkaaren päätä. Vasta kun kehitys lopetettiin pystyi Kimi viilaamaan säätöjään siten, ettei meno ollut aivan naurettavaa.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ajaako se Kimi nyt Ferrarilla vai Lotuksella, ei kai enää käsitellä niitä aikoja täällä? Minä ainakin päätin lopettaa niiden penkomisen nykytopiikeissa. Monesti kuultua asiaa. Oli miten oli.
 

Nappula

Well-known member
Liittynyt
17.3.2007
Viestit
272
Sijainti
Helsinki
Tästä ylläolevasta myös johtuu, että Massan ja Kimin vaatimukset auton säätöjen suhteen olivat hyvin erilaiset. Massa oli pakotettu aikanaan omaksumaan Schumin ajotyylin pärjätäkseen ( kuinkas muutenkaan ). Ja oppikin sen niin hyvin, että loppupeleissä jo hieman haastoi saksalaista.

Kimin tullessa talliin oli onneksi auton säätöikkuna riittävän suuri ja talli kuunteli juuri tehtyä investointiaan.

Seuraavana vuonna auton ja renkaiden muutokset kavensivat jo ikkunaa ja jotta Massa ylipäätään olisi ollut kilpailukykyinen käytettiin siinä Kimin sopeutuvaisuutta. Kimi oli pakotettu tinkimään aika-ajonopeudesta ollakseen kisassa kilpailukykyinen. Schumikin vielä lobbasi Massan puolesta. Tähän aikaan Monte teki myös aiesopimuksen Alonson kanssa ( lue Santander ). Kimin talven aikana haettu iskukyky joka sekin heitteli rengaslämpöjen suhteen pilattiin uudella eturipustuksella ( Shumin ja Massan hanke ) ja vasta loppukaudeksi saatuaan vanhan takaisin sai Kimin renkaat lämpimiksi jälleen. Ferrari oli muuttanut prioriteettiaan ja halusi talliin kaksi maailmanmestaria sillä silloin Massakin voitaisiin perustellusti jättää talliin Alonson kaveriksi ( Alonso ei halunnut Kimin tallikaveriksi ).

Kolmas vuosi olikin sitten jo usean summan katastrofi tallin koko ajan matkiessa kilpailijoita ja hakiessa sateenkaaren päätä. Vasta kun kehitys lopetettiin pystyi Kimi viilaamaan säätöjään siten, ettei meno ollut aivan naurettavaa.
Onko tossa faktan hippustakaan, vai ihan omaa päätelmää? Kysyn sillä, että teksti on ihan järkeenkäypää mutta jos on vain omaa päätelmää, niin ei sillä paljon painoarvoa ole.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No osa on faktaa ja osa luettu rivienvälistä. Ja osa luettu muiden spekulaatioista. Eihän tuo skenario mikään sen ensi-ilta ollut mutta painoarvot voit ihan huoletta määritellä itse. En anna sille paljoa painoarvoa - määritelmällesi. Sehän tulee olemaan vain oma päätelmäsi. Vaihtoehtona on Ferrarin viralliset tiedotteet tai saatujen tietojen ja lausuntojen yhdistely ja niiden perusteella päättely.

Kun ferrari moitti Kimin teamtyötä tai motivaatiota - mitäs faktaa sait asiasta.

Monte myönsi Alonson aiesopimuksen/ajankohdan. Kimille kävi kuka tallikaveri vain. Kimi sanoi kyseessä olleen raha, että miksi Alonso tuli hänen tilalleen. Tekninen väki ei moittinut Kimin palautetta - päinvastoin. Ferrari maksoi Kimille siitä, ettei hän ajaisi formuloita. Ripustusmuutos oli Schumin ja Massan lobbaama. Kimi ei olisi sitä halunnut. Ferrari myönsi, että Massan säätöikkuna on paljon pienempi ja että Kimi sopeutuisi paremmin myönnytyksiinsä. Kilpailukyvyn nousu- ja laskusuhdanteet pitivät paikkansa. Taloushuolet ja Santanderin huomattavan osuuden saa selville. Jne faktoja.
 
Viimeksi muokattu:

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Jännä nähdä miten käy Kimi ralliharrastuksen. Antaako LRGP edes lupaa harrastaa kun ottaa huomioon Kubican onnettomuuden. Toisaalta Kimillä on nuotit ja kaikki valmiina jos haluaisi käydä jyväskylässä ja ehkä jossain asfalttirallissa koettamassa? Mielestäni olisi hieno veto jo ihan rallin kannalta käydä jyväskylä vetämässä.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Jännä nähdä miten käy Kimi ralliharrastuksen. Antaako LRGP edes lupaa harrastaa kun ottaa huomioon Kubican onnettomuuden. Toisaalta Kimillä on nuotit ja kaikki valmiina jos haluaisi käydä jyväskylässä ja ehkä jossain asfalttirallissa koettamassa? Mielestäni olisi hieno veto jo ihan rallin kannalta käydä jyväskylä vetämässä.
Jos Kimiä kiinnostaa :)D) niin on varmaan neuvoteltu sopimukseen mukaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Turun sanomissa oli, että renault-lotus se vasta tarkka onkin kaikkien vaarallisten sivuharrastusten suhteen. Että ei sallisi. Ja johtuu Kubican onnettomuudesta jonka jälkeen mikään vaarallinen muu kilpailu ei ole sallittu.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Turun sanomissa oli, että renault-lotus se vasta tarkka onkin kaikkien vaarallisten sivuharrastusten suhteen. Että ei sallisi. Ja johtuu Kubican onnettomuudesta jonka jälkeen mikään vaarallinen muu kilpailu ei ole sallittu.
Ei kai ne tajua, jos James Hunt käy vähän ajamassa rallia.
 

satalankku

Well-known member
Liittynyt
4.11.2011
Viestit
57
Hyvältä näyttää

Saattaa olla vain alitajuista hypetystä itselle, mutta vahvasti tuntuu että Lotuksen toiminta on Kimille juuri oikeanlaista. Hyvänä merkkinä pidän Marian palkkaamista tiimiin, varmaankin tarkoituksena teettää Kimin karsastamat pr-työt media seksikkäällä kissalla ja antaa Kimin viettää vapaa-aikansa parhaaksi katsomallaan tavalla, kunhan jälki radalla on vakuuttavaa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Turun sanomissa oli, että renault-lotus se vasta tarkka onkin kaikkien vaarallisten sivuharrastusten suhteen. Että ei sallisi. Ja johtuu Kubican onnettomuudesta jonka jälkeen mikään vaarallinen muu kilpailu ei ole sallittu.
Toivon tosiaan että eivät anna potkujen uhalla. Todella aivotonta touhua koko ralli. Tuskin Kubicakaan mitään muuta elämässään katuu. Ihme että Kimi on vielä hengissä sen rallitouhun jälkeen. Lähtee sitä formuloissakin henki, mutta ei sentään ole kovin yksinkertaista pudota 200 metriä syvään rotkoon. Monacossakin taitaa olla vedessä pelastajat valmiina.

Mutta joo, naiskuski saisi tosiaan hoitaa puhumisen. Hoitakoot Kimi ajamisen.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Aivotonta touhua ralli? Joopajoo, noh se on sun mielipitees... Formuloissa on historian aikana kuollu ja loukkaantunu porukkaa kuten rallissakin, molemmissa tehty paljon työtä ennaltaehkäisemiseen. Loppujen lopuksi molemmissa lajeissa kuskin elämä on yhtä paljon kiinni kuskin taidoista ja omista rajoista.

Kuitenkin aika harvinaista nykyään, että mitään vakavaa sattuu. Ymmärrän toki, että F1-tallit haluaa rajoittaa muiden vaarallisten lajien kokeilua, koska F1-kuskit ei niissä ole yhtä harjaantuneita kuin formuloissa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Loppujen lopuksi molemmissa lajeissa kuskin elämä on yhtä paljon kiinni kuskin taidoista ja omista rajoista.
Ja tuurista. Melkein voisi poikkeuksetta sanoa, että harvemmin enää pahoja onnettomuuksia sattuu kummassakaan lajissa, tai vaikka motogp:ssä, siitä syystä että kuski olisi huono tai taidot ei riittäisi. Virheitä sattuu ihmiselle aina, ja sitten kun on paha karma paikalla, niin käy pahasti. Tässä on tältäkin syksyltä pari tapahtumaa esimerkkinä.
/OT
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Boullier puhui aika jyrkästi (tapansa mukaan) Kubican onnettomuuden aiheuttamasta häslingistä tallille, joten en usko, että Kimi pääsee ralleihin. Boullier sanoi, että talli rakennettiin kokonaan Kubican ympärille, joten tämän loukkaantuminen oli shokki.

Jos kiinnostaa lukea, niin F1zone on kerännyt yhteen Räikkösen teknisistä kyvyistä kertovia lausahduksia.

http://www.f1zone.net/news/rating-kimi-raikkonens-technical-ability/10802/
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Boullier puhui aika jyrkästi (tapansa mukaan) Kubican onnettomuuden aiheuttamasta häslingistä tallille, joten en usko, että Kimi pääsee ralleihin. Boullier sanoi, että talli rakennettiin kokonaan Kubican ympärille, joten tämän loukkaantuminen oli shokki.

Jos kiinnostaa lukea, niin F1zone on kerännyt yhteen Räikkösen teknisistä kyvyistä kertovia lausahduksia.

http://www.f1zone.net/news/rating-kimi-raikkonens-technical-ability/10802/
Kiitos linkistä. Olipa aika tyhjentävästi kerättynä ja myös saatettu Ferrarin lokakampanja arvoiseensa valoon.

Olisi vain Ferrarin typerysten kannattanut sanoa suoraan, että teimme rahakkaan sopimuksen jossa on mukana Santander ja se siitä.

Ja toisaalta hienoa näin jälkikäteen, että Kimi otti mestaruutensa eikä hänen enää tarvi näiden Ferrarin pellejen kanssa suheerata.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kiitos linkistä. Olipa aika tyhjentävästi kerättynä ja myös saatettu Ferrarin lokakampanja arvoiseensa valoon.
Jospa kyse olikin Ferrarin joihdon muutoksista. Jos on pyrkimys autoritaariseen johtajuuteen, niin silloin kuskin ei pidä esittää ehdotuksiaan vain insseille, vaan ne pitää myös "myydä" johdolle. Siihen taas Räikkönen pelkistetyin ja niukkasanaisin kommentein ei ollut halukas.

Tuossa tapauksessa sekä Ferrarin johto, että Räikkösen teknisiä taitoja arvostavat ovat oikeassa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Totta. Onhan niitä tänne postattu paljonkin mm. Stellan, Dyerin ja Whitmarshin mielipiteitä Kimistä, mutta ne on kuitattu pelkkänä PR-kohtaliaisuutena.
Vain kaikkitietävien journalistien sanaan voi luottaa. Siinä ei paljon insiöörien sana paina. Nih!
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Noh. Periaatteessa jos Kimillä on tuollaisia ominaisuuksia, että pystyy nopeasti sanomaan mikä autossa on vialla niin siitä pitäisi hänelle olla selvä etu nykyisillä testirajoituksilla.

(olisiko tässä eroa esimerkiksi verrattuna Schumiin?)

Kaikki tuo jää nähtäväksi ensi ja seuraavalla kaudella mikäli Kimi jatkaa LRGP:ssä. Itse kyllä näkisin, että LRGP:llä on potentiaalia.

Se on mielestäni kuitenkin yksi niistä neljästä tallista, jolla voisi edes kuvitella taistelevan mestaruudesta seuraavan 5 vuoden sisään. Mersusta en osaa sanoa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Noh. Periaatteessa jos Kimillä on tuollaisia ominaisuuksia, että pystyy nopeasti sanomaan mikä autossa on vialla niin siitä pitäisi hänelle olla selvä etu nykyisillä testirajoituksilla.

(olisiko tässä eroa esimerkiksi verrattuna Schumiin?)

Kaikki tuo jää nähtäväksi ensi ja seuraavalla kaudella mikäli Kimi jatkaa LRGP:ssä. Itse kyllä näkisin, että LRGP:llä on potentiaalia.

Se on mielestäni kuitenkin yksi niistä neljästä tallista, jolla voisi edes kuvitella taistelevan mestaruudesta seuraavan 5 vuoden sisään. Mersusta en osaa sanoa.
Tässä on pari esimerkkiä, mitä Stella ja Dyer sanovat Kimin ja Schumin eroista. Kimi tuntuu luottavan enemmän omiin tuntemuksiinsa ja Schumi haluaa tietoa päätöksiensä tueksi.

Kumpikin toimii tavallaan ja kumpikin toimintamalli on tuonut menestystä. Ei siis ole tarkoitukseni dissata Schumia tai nostaa Kimiä jalustalle. Eikä Stella ja Dyerkaan ole sitä halunneet lausunnoillaan.

Andrea Stella: "Kimi could do so many things with the steering wheel that even our engineers couldn't have advised him. In that sense Kimi is better than Michael Schumacher. When I was Michael's data engineer I always had to tell him exactly how he could drive faster in different corners according to the computer. With Kimi you don't need advice like this. He finds the solutions himself."

Chris Dyer: "Kimi is more relaxed than Michael, and less concerned about technical details. If we turn up with a new part, Kimi will say, "Let’s throw it on and see what happens"; Michael would have wanted to know what the simulation tests said. What you see is what you get with Kimi: he never plays games. But on the track, he is very strong mentally. He is not affected by pressure."
 
Ylös