Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Räikkönen aloittaa testit Kubican autolla
Turun Sanomat 21.12.2011 23:28:49

Kimi Räikkönen uhkuu intoa tutustuttuaan lähemmin uuteen Lotus-Renault -tiimiinsä Enstonen tehtaalla. Itse ajohommiin F1-paluumuuttaja pääsee tammikuun jälkipuoliskolla, kun kokeilee Robert Kubican kaksi vuotta vanhaa R30-autoa GP2-renkailla ilmeisesti Espanjassa.

– Uuden auton testit alkavat vasta helmikuussa. Tässä on vielä pitkä odotus. Näillä näkymin pääsen kuitenkin kokeilemaan kaksi vuotta vanhaa autoa tammikuussa. Lisäksi vedän normaalit harjoitukset, opin tuntemaan tiimiä yhä paremmin ja pidän huolen, että ymmärrän kaikki tässä välissä tapahtuneet muutokset, Räikkönen sanoo Lotuksen verkkosivulla.

– Testeissä on sitten tärkeintä nähdä, kuinka nopean auton olemme rakentaneet ja tietysti oppia työskentelemään tiimin kanssa parhain tavoin. Pirellin renkaisiin tutustuminen on kaikkein haastavin tehtävä, koska ne vaativat aivan erilaisen lähestymistavan verrattuna siihen, mihin olen tottunut.

Räikkönen on hämmästynyt siitä kansainvälisestä huomiosta, minkä hänen paluunsa on herättänyt.

– Onhan näin iso reaktio yllättävää. Tuntuu siltä, että porukka on kaivannut minua.

Räikkönen julkistettiin Lotuksen kuljettajaksi 29. marraskuuta. 10. joulukuuta hän loukkasi vasemman ranteensa kaaduttuaan moottorikelkkakisassa Itävallassa.

– Ihan ihme juttu, miten paljon julkisuutta se kaatuminen on herättänyt. Sitä näytetään YouTubessa, vaikka luultavasti se on vähäisin ja ainakin hitain haaveri, mikä minulle on koskaan sattunut. Ihan hävettää! Voitin moottorikelkkakisan juuri ennen kautta 2007 ja palellultin käteni, mutta eipä se kausi huonosti mennyt, Räikkönen muistutti.

Vauhti löytyy aivan varmasti
Mikä sitten on ollut parasta toistaiseksi Räikkösen mielestä paluupäätöksen jälkeen?

– Varmaan se, kun Sebastian Vettel matki minun puhetyyliäni Autosportin palkintogaalassa... Vakavasti puhuen kaksi visiittiäni Enstonen tehtaalle ovat tuntuneet hienoilta. Olen kokenut, millaisen tuen saan ja nähnyt, mitä uusia investointeja siellä on tehty. Ymmärtää hyvin, ettei tämä tiimi ole menestynyt vahingossa, Räikkönen totesi.

Kuinka kauan Räikköseltä kestää päästä parhaaseen vauhtiin?

– Toivottavasti ei kauan. Olen motivoituneempi kuin koskaan ennen, enkä todellakaan tunne menettäneeni mitään nopeudestani. Kunhan renkaat tulevat tutuksi, vauhtikin löytyy. En ole siitä yhtään huolissani.

– Vaikka tekniset säännöt eivät hirveästi muutukaan, tiettyjä alueita ja elementtejä täytyy suunnitella uudestaan. Tästä syystä autot ovat kyllä ihan erilaisia ensi kaudella ja siinä on aina mahdollisuus, että voimasuhteet muuttuvat. Se tekee tästä niin mielenkiintoista, Räikkönen arvioi.

Joulunajan teemaan kuuluu harjoittelu ja rauhoittuminen.

– Tärkeintä on saada niska taas tarpeeksi vahvaksi ja tietysti viettää joulua perheen parissa, Räikkönen kuittaa.
Kimistähän on sukeutunut varsinainen papupata... Kaveri selvästi puhkuu ajohaluja. Uskon myös vauhdin olevan tallella. Renkaat kun tulevat tutuksi niin homma hoituu. Heikki Kovalainenkin sanoi äskettäin haastattelussa ettei se rengas-juttukaan mitään raketti-tiedettä ole joten eiköhän tästä hyvä tule. :thumbup:

Tammikuun testien paikkaa ei ainakaan tässä artikkelissa kerrottu. Ehkä se on vielä auki...

Kylläpä on tulossa mielenkiintoinen talvi ja kevät... :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
http://www.iltalehti.fi/formulat/2011122314996139_fo.shtml

"Oikukas, ilkeä ja motivoitunut" - näin McLaren.comissa kuvaillaan Kimiä kuljettajana

Perinteikäs ja menestynyt autourheilutalli McLaren listaa verkkosivuillaan viisikymmentä tallin kaikkien aikojen parasta kuljettajaa. Listaus tapahtuu vaiheittain, mutta nyt jo tiedetään, että suomalaisista Kimi Räikkönen löytyy sijalta 15 ja JJ Lehto sijalta 34.

Kuten Lehdonkin sijoittuminen kertoo, listalla ei ole pelkästään F1-kuljettajia, vaan kuljettajia kaikista sarjoista, joissa McLarenilla ajetaan tai on ajettu. Lehto ajoi McLarenilla Le Mans -sarjassa. Lehtoa kehutaan listalla muun muassa suosituksi hahmoksi.

McLarenin F1-autolla kausina 2002-2006 kaahaillutta Räikköstä kuvaillaan listalla kuljettajana muun muassa "oikukkaaksi, ilkeäksi ja motivoituneeksi".

- Kimi Räikkönen oli jälleen yksi varteenotettava Flying Finn. Hän seurasi kaksinkertaisen mestarin Mika Häkkisen renkaanjäljissä McLarenilla, vaikkakaan ei onnistunut jäljittelemään Häkkisen saavutuksia ennen kuin vasta siirryttyään Ferrarille, autourheilutoimittajan Alan Henryn tekemällä listalla todetaan.

- Räikkönen oli hirmuinen kilpailija, vaikka hänen täytyi odottaa kohtuullisen pitkään saavuttaakseen ensimmäisen osakilpailuvoittonsa (Malesiassa 2003).
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
"Räikkönen oli hirmuinen kilpailija, vaikka hänen täytyi odottaa kohtuullisen pitkään saavuttaakseen ensimmäisen osakilpailuvoittonsa"

Oli silloin toiseksi nuorin muualla kuin Indianapolisissa ensivoittonsa ottanut. Ei joutunut kyllä mielestäni kovin kauan odottamaan.
Noin 2.1 kautta :thumbfh:

Jooh, mitäs se esim. Buttonilla kestikään? Tai Weberillä? Alonsollakin tais puol kautta enemmän viedä?

Budee saattaa olla yllättävän nopea vastus, mutta luotan kyllä siihen että sählää huomattavasti Kimiä enemmän kun ajetaan keskikastissa. Niin se Kimi Massankin löi tasaisuudellaan ja suoritusvarmuudellaan, vaikka Massa kaikissa harjoituksissa ja koeajoissa oli nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eikä kukaan ole ennen kuvaillut Räikköstä oikukkaaksi. Taitaa olla keittiön puolelta nuo analyysit.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikä kukaan ole ennen kuvaillut Räikköstä oikukkaaksi. Taitaa olla keittiön puolelta nuo analyysit.
Alkuperäiskielellä kyse on alkusointuisesta listasta "moody, mean and motivated". Ehkä kirjoittaja on vähän vedellyt mutkia suoriksi runollisuuden nimissä. Tai sitten viitataan vaikkapa siihen, ettei Kimi välttämättä ollut ihan nöyrin McLarenin tiukkaan pr-kuriin sopeutuja.

Eikä "mean" myöskään tuossa tarkoita ilkeää vaan viitannee "lean and mean"-sanontaan, eli lähinnä kova tai määrätietoinen olisi lähempänä tarkoitettua merkitystä.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Eikä "mean" myöskään tuossa tarkoita ilkeää vaan viitannee "lean and mean"-sanontaan, eli lähinnä kova tai määrätietoinen olisi lähempänä tarkoitettua merkitystä.
Kyllä, näin juuri. Olisi pitänyt lisätä tuo huomautus tuohon itsekin kun luin läpi, mutta pääsi unohtumaan.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Alkuperäiskielellä kyse on alkusointuisesta listasta "moody, mean and motivated". Ehkä kirjoittaja on vähän vedellyt mutkia suoriksi runollisuuden nimissä. Tai sitten viitataan vaikkapa siihen, ettei Kimi välttämättä ollut ihan nöyrin McLarenin tiukkaan pr-kuriin sopeutuja.

Eikä "mean" myöskään tuossa tarkoita ilkeää vaan viitannee "lean and mean"-sanontaan, eli lähinnä kova tai määrätietoinen olisi lähempänä tarkoitettua merkitystä.
"nice guys don`t get laid"
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimin superlisenssi ei ole kahden vuoden tauon takia enää voimassa. Periaatteessa hän siis joutuisi ajamaan 300 kilometrin "näyttötestin", mutta käytännössä FIA käyttänee poikkeuspykälää, jolla se voi myöntää lisenssin, vaikkei sille asetettuja vaatimuksia olisikaan täytetty.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kimin superlisenssi ei ole kahden vuoden tauon takia enää voimassa. Periaatteessa hän siis joutuisi ajamaan 300 kilometrin "näyttötestin", mutta käytännössä FIA käyttänee poikkeuspykälää, jolla se voi myöntää lisenssin, vaikkei sille asetettuja vaatimuksia olisikaan täytetty.
Tuskin muodostuu ongelmaksi kun ei muodostonut edes edellisellä kertaa, eli 2001.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kimin superlisenssi ei ole kahden vuoden tauon takia enää voimassa. Periaatteessa hän siis joutuisi ajamaan 300 kilometrin "näyttötestin", mutta käytännössä FIA käyttänee poikkeuspykälää, jolla se voi myöntää lisenssin, vaikkei sille asetettuja vaatimuksia olisikaan täytetty.
Kimin kannattaisi vaatia näyttötestiä, kun muutenkin pääsee niin vähän radalle. Toivottavasti näin.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kimin superlisenssi ei ole kahden vuoden tauon takia enää voimassa. Periaatteessa hän siis joutuisi ajamaan 300 kilometrin "näyttötestin", mutta käytännössä FIA käyttänee poikkeuspykälää, jolla se voi myöntää lisenssin, vaikkei sille asetettuja vaatimuksia olisikaan täytetty.
Joo, käyttihän Schuminkin tapauksessa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuskin muodostuu ongelmaksi kun ei muodostonut edes edellisellä kertaa, eli 2001.
Silloin testi tarvittiin. Tällä kertaa selvinnee kuitenkin ilman neljän kisan koeaikaa.
Kimin kannattaisi vaatia näyttötestiä, kun muutenkin pääsee niin vähän radalle. Toivottavasti näin.
Se 300 km sisältyisi ymmärtääkseni testirajoituksiin. Ylimääräisiä kilometreja Kimi pääsee ajamaan vain kaksi vuotta vanhalla autolla.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Kimin superlisenssi ei ole kahden vuoden tauon takia enää voimassa. Periaatteessa hän siis joutuisi ajamaan 300 kilometrin "näyttötestin", mutta käytännössä FIA käyttänee poikkeuspykälää, jolla se voi myöntää lisenssin, vaikkei sille asetettuja vaatimuksia olisikaan täytetty.
Eikös tuo näyttötesti sisälly testeihin ajaa varmaan muutama kisasimulaatiota, joka tapauksessa ja kilsoja aika paljon.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kimin superlisenssi ei ole kahden vuoden tauon takia enää voimassa. Periaatteessa hän siis joutuisi ajamaan 300 kilometrin "näyttötestin", mutta käytännössä FIA käyttänee poikkeuspykälää, jolla se voi myöntää lisenssin, vaikkei sille asetettuja vaatimuksia olisikaan täytetty.
Onko mitään tietoa koska tämän asian suhteen tehdään jotain päätöksiä?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ylös