Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Eli kesken kisan selkeästi otettiin suuri riski.
Alan Permanen kommentti alleviivaa, miten paljon Shanghain sumu vaikutti Lotukseen. Aika utuinen kuvitelma oli, että Kimi olisi enää siinä Massan takana ajanut podium-sijoista. Ei voida puhua riskinotosta, vaikka tiimi ehkä niin kuvitteli, vaan radikaalista laskuvirheestä. Jos kerta kyseessä oli vieläpä käytetyt renkaat, menee entistä oudommaksi. Shanghain sataman nostureihin vain roikkumaan syylliset... Ei niitä sieltä kukaan huomaa.

Siinä olisi ollut pelastusoperaation aika toisen stopin jälkeen, mutta kun pelastusrenkaat oli jo(?) panikoitu kahdella aiemmalla stopilla, niin tiimi sitten päätti palata alkuperäiseen suunnitelmaan, vaikka sen toimintaedellytykset olikin jo tuhottu :nope:
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Kimi ajoi ihan tyylikkäästi, mitä nyt päästi muutaman kaverin ohi viimeisellä kierroksella :)D ). Mutta hei, sitä ennen piti aika montaa kuskia takanaan täysin loppuunkulutetulla kalustolla ja pysyi kärjen tuntumassa aina kun siihen annettiin mahdollisuus.

Taktiikka vaan oli ihan käsittämättömän paska. Miten se Alonsokin sieltä livahti toisen pysähdyksen jälkeen, vaikka R oli vetänyt mukavan eron (Saaren mukaan 4s) tyhjällä radalla. Siis mitä helvettiä. Enkä edes jatka muusta.

Veikkaan, että meillä kotisohvastrategiallakin olisi tulos ollut parempi.

Hirmufanina eteeni asettuvat vain seuraavat kirjaimet:

M I K S I
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Miten helvetissä 2 stopin takttiikka voisi toimia, jos stintit ovat noin lyhyitä? Niin ja Boullierin mukaan Kimin pitäisi opetella ajamaan pirelleillä. Missä oli kritiikki suojattia kohtaan kahdessa edellisessä kisassa?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Taktiikka vaan oli ihan käsittämättömän paska. Miten se Alonsokin sieltä livahti toisen pysähdyksen jälkeen, vaikka R oli vetänyt mukavan eron (Saaren mukaan 4s) tyhjällä radalla. Siis mitä helvettiä. Enkä edes jatka muusta.
Saari nyt höpisi omiaan. Alonso oli Kimiä nopeampi, ja tuli siitä takaa varikolle. Se neljä sekkaa tulee kun ajelee sinne varikkosuoralle. Kimillä ei ollut tänään vauhtia, jostain syystä pysähtyivät aina sen jälkeen kun lähimmät kilpailijat olivat jo pysähtyneet (= menettivät sijoituksia aikasemmin pysähtyneille), ensimmäinen stoppi meni reisille ja kaiken lisäksi epätoivoinen yritys ajaa melkein 30 kierrosta samoilla gummeilla. Bahrainissa uudestaan, pojat!
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Kimin viimeinen kierrosaika ennen toista stoppia oli 1:43,079, mikä oli samanlaista vauhtia kuin koko stintillä. Renkaat eivät siis vielä olleet loppu.

Neljä kierrosta pidemmälle ekalla stintillä ja toiset neljä tokalla stintillä, niin tulos olisi ollut hyvinkin erilainen... :rolleyes:
Ei olisi tarvittu kuin 3 kierrosta keskistinttiin lisää niin dropoff olisi ollut about samaan aikaan Vettelin kanssa. Mihin Kimi väliin olisi tällöin tippunut kisan aikana ja kuinka tämä olisi vaikuttanut tuloksiin on aivan eri juttu. Pienestä on kiinni, menestyminen ja allikkoon joutuminen.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Eka stintti oli hyvä pehmeillä. Miksi niin aikainen varikkokäynti, jos kahden stopin taktiikkaa suunniteltiin?

Eikös Kimi säästellyt pehmeitä renkaita kisaan aika-ajoissa? Miksi ei niitä käytetty?
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Vähän kyllä haiskahtaa toi väite, että alunperin oli suunnitelmissa kaksi stoppia. Tai jos näin oli niin sitten varikkomuurilla ollaan kyllä jo ihan uskomattoman pihalla. Mitä järkeä tolla suunnitelmalla olisi mitoittaa stinttien pituuksiksi 11-17-28 kierrosta?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Eka stintti oli hyvä pehmeillä. Miksi niin aikainen varikkokäynti, jos kahden stopin taktiikkaa suunniteltiin?

Eikös Kimi säästellyt pehmeitä renkaita kisaan aika-ajoissa? Miksi ei niitä käytetty?
Kolmella stopilla lähdettiin liikkelle joka vaihdettiin Massa-junan takia 2 stoppiin, valitettavasti käteen jäi mustapekka.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Irtokumi ajolinjan ulkopuolella oli jotain uskomatonta. En muista nähneeni tuollaista määrää ikinä ja mun mielestä pilaa kisailun. Kimi ja Alonso tänään uhreina. Katellaan Bahrainissa uudestaan?
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Niin ja Boullierin mukaan Kimin pitäisi opetella ajamaan pirelleillä.
Joko tuo kommentti löytyy netistä?

Jos joku vippaa rahat lentolippuun ja pistooliin, voin käydä helpottamassa Lotuksen tilannetta yhden miehen verran :idea:

Vakavasti ottaen, ei Kimikään ihan terävintä kärkeä ole taktiikkapäätöksissä. Nyt se korostuu, kun varikkomuurilla on täydellisiä tumpeloita. Vaikea kuvitella Buttonilta vastaavaa (eiköhän joku muista jonkun esimerkin :D). Eipä sillä, viimeksi F1:ssä ajellessa renkaiden loppuminen ei ollut läheskään yhtä radikaali hetki. Toivottavasti tämä on viimeinen kerta tätä laatua, eikä Kimi enää suostu tuollaiseen hölmöilyyn. Piti vaikeimman kautta opetella :-/
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mä ymmärtäisin Grosjeanin 2 stopin taktiikan, koska starttasi taaempaa, mutta miksi Kimille myös? Kaiken kukkuraksi joka stopin jälkeen Kimi joutui ruuhkaan.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Vähän kyllä haiskahtaa toi väite, että alunperin oli suunnitelmissa kaksi stoppia. Tai jos näin oli niin sitten varikkomuurilla ollaan kyllä jo ihan uskomattoman pihalla. Mitä järkeä tolla suunnitelmalla olisi mitoittaa stinttien pituuksiksi 11-17-28 kierrosta?
Just näin. Siis täysin käsittämätöntä!! Vielä kun pitkät testivedot olivat jääneet ajamatta niin mihin ihmeeseen tämä laskelma mahtoi perustui. Varmaan siihen kuuluisaan mutuun...

Mitkä mahto olla ranskiksen stinttien pituudet vastaavasti...?
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Eikös Kimi säästellyt pehmeitä renkaita kisaan aika-ajoissa? Miksi ei niitä käytetty?
Samaa ihmettelin. Ja ihmettelen.

Button ja Schumi pystyvät kyllä arvioimaan ja sanomaan autosta vastaan jos tarjotaan huonoa taktiikkaa. Samaa pitäisi voida osottaa Kimiltäkin.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Just näin. Siis täysin käsittämätöntä!! Vielä kun pitkät testivedot olivat jääneet ajamatta niin mihin ihmeeseen tämä laskelma mahtoi perustui. Varmaan siihen kuuluisaan mutuun...

Mitkä mahto olla ranskiksen stinttien pituudet vastaavasti...?
Grosjean: 11-21-24
Vettel: 9-22-25
Räikkönen: 11-17-28

Ensimmäisen stopin jälkeen oli vielä valittavissa 3 stopin taktiikkakin, mutta tällöin olisi pitänyt ottaa Kimi sisälle nopeasti sen jälkeen, kun juuttui Massan taakse. Ja kahden pysähdyksen taktiikan kannalta radalla olisi pitänyt pysyä pitempään. Nyt taktikot eivät ilmeisesti osanneet päättää, kummin päin, ja päätyivät keskelle. Ja hyvin kävi.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Eka stintti oli hyvä pehmeillä. Miksi niin aikainen varikkokäynti, jos kahden stopin taktiikkaa suunniteltiin?

Eikös Kimi säästellyt pehmeitä renkaita kisaan aika-ajoissa? Miksi ei niitä käytetty?
Pehmeät ei toiminu kisassa, joten siksi harvat käytti yhtä satsia enempää kisassa.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Mä ymmärtäisin Grosjeanin 2 stopin taktiikan, koska starttasi taaempaa, mutta miksi Kimille myös? Kaiken kukkuraksi joka stopin jälkeen Kimi joutui ruuhkaan.
Niinpä, tämä vesittää täysin sen teorian, että Kimi otettiin sellasella hetkellä sisään, että ois päässy tyhjälle radalle ajamaan. Mutta kun ei päästy, joka kerta tultiin suoraan jonkun paksiin. Ois ollu siis helvetisti hyödyllisempää ajaa vielä 5 kierrosta ja tulla sitten jonkun taakse kykkimään, tämä ei ois kostautunu sitten kisan lopussa. Okei, voidaan aina sanoa, että Lotuksella ei ollu kokemusta renkaista, mutta onko ne kattonu näitä kisoja silmät kiinni ja ei oo seurannu yhtään miten muilla talleilla on ilmenny samanlaista ilmiötä.

Ja kyllä ei Kimi oli mikään Schumacher tai Button joka huikkaa radiolla koska on oikea hetki, siinä Kimi ei ole paras. Muistuu mieleen vastaava surkuhupaisa keissi Ferrarin ajalta, oliko se nyt Malesia vai mikä kun odotettiin sadetta ja Ferrari riskillä ennakoi laittaa jo kuivalla radalla saderenkaat alle, Kimi sitten karjui radioon, että perkele näähän sulaa jo alle. Tossa tapaukessa ois kuskinkin pitäny jo ennakoida, että ei nyt helvetti talli, kuski kuitenki tietää ainoana miltä se rata tuntuu ajaa.

Boullier voi mun puolesta kyllä syödä hatullisen paskaa ja kattoa noita stinttien pituutta ja vertailla muihin kuskeihin :(
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Grosjean: 11-21-24
Vettel: 9-22-25
Räikkönen: 11-17-28
I rest my case!! Täydellistä tunarointia Kimin kohdalla. Jos se Boullier vielä kerrankin ihmettelee julkisesti miksi taktiikka toimi Grosjeanilla mutta ei Kimillä niin mä lennän Bahrainiin ja vedän sitä turpaan! :wall:
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Ja kyllä ei Kimi oli mikään Schumacher tai Button joka huikkaa radiolla koska on oikea hetki, siinä Kimi ei ole paras. Muistuu mieleen vastaava surkuhupaisa keissi Ferrarin ajalta, oliko se nyt Malesia vai mikä kun odotettiin sadetta ja Ferrari riskillä ennakoi laittaa jo kuivalla radalla saderenkaat alle, Kimi sitten karjui radioon, että perkele näähän sulaa jo alle. Tossa tapaukessa ois kuskinkin pitäny jo ennakoida, että ei nyt helvetti talli, kuski kuitenki tietää ainoana miltä se rata tuntuu ajaa.
Tossa Malesian tapauksessa 2009 taisi olla kuitenkin Ferrarin sääennustuksen ja epätoivoisen riskitaktiikan vika ettei taktiikka onnistunut. Kimi uskoi tallia kun sieltä vakuutettiin että vettä tulee kohta, no meni noin 5 kierrosta ja sitten sitä tuli, mutta ei niistä renkaista silloin enää mitään apua ollut. Siihen aikaan oli vielä välitankkaukset käytössä ja Kimiltä oli bensa loppumassa ja Ferrari ei halunnut tehdä kahta stoppia muutaman kierroksen sisällä, joten ottivat riskin. Sitä minä en vaan ymmärtänyt silloin enkä tänäänkään, että jos kaveri ajaa neljäntenä tai viidentenä, niin otetaan tälläisiä riskejä. Ihan kuin taisteltaisiin mestaruudesta viimeisessä kisassa.

Mutta se on totta että Buttonin ja Schumin tapaista taktikointia Kimiltä harvoin näkee, vaikka aika paljonhan niiden onnistuminenkin on ollut tuurista kiinni. Kimillä taas ei oikein koskaan mene kaikki putkeen.

Jos nyt jotain hyvää haluaa tästäkin ottaa niin ainakin tietävät sen maksimi määrän jonka mediumeilla voi ajaa ja seuraava kisa ilmeisesti on kuumassa Bahrainissa, joten renkaiden pitäisi lämmetä hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös