Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Menemällä varikolle vähintään kierrosta ennen Massaa olis ollu erittäin helppoa ohittaa. Ohitus tuskin olis onnistunut helposti radalla, jos Massakin olis saanu kans uudet renkaat ja olis ollu vielä edellä.
No kierrosta ennen Massaa varikolle nyt ei olisi ollut enää mitään järkeä, olisi tippunut joukon puoliväliin...

E: Juurikin näin, kuten Timmyh sanoi.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
En vain ymmärrä sitä, minkä takia se viimeinen setti kovia haettiin kisan puolessa välissä, jos kerran siinä vaiheessa jo tiedettiin, että kolmen stopin taktiikka ei enää kannata. kehitysvammainen apinakin olisi osannut ennustaa, ettei niillä ajeta maaliin saakka. Tai no ajettiin, mutta kaikki tiedätte, miten siinä kävi.

Mutta joo, hommahan kustiin täysin jo ekalla stopilla. Kimi hyötyi uusista kumeista niin vähän, että olisi pitänyt ajaa suosiolla kahden stopin taktiikalla. Nico todisti, että se toimi hyvin, vaikka Mersu ei taida olla lähellekään yhtä hellä renkaille, kuin Lotus.

Paskimpia taktisia suorituksia kokonaisuutena, mitä muistan vähään aikaan nähneeni. Yleensä virheratkaisuihin pystytään sentään reagoimaan ja minimoimaan vahingot, mutta nyt muurilla jäädyttiin täysin.

Ehkä he ajattelivat, että jos istuu hiljaa eikä näytä panikoivan, niin kukaan ei huomaa, että paskat ovat lurahtaneet lahkeeseen, vaikka homma haisi kotisohville asti.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tämä jäi itteäkin kummastuttamaan, koska kuvittelin että Massa olisi ollut hyvässä vauhdissa olleelle Räikköselle aika helppo suupala. Jälkiviisaana voi tietysti sanoa, että jos sitä ohitusta ei ole tulossa, niin parempi sitten mennä varikolle hakemaan tuoretta kumia.
Kimihän oli hidas jo aika-ajossa viimeisellä sektorilla. Sama toistui kisassa. Ja auton ohituskyvyttömyyden olisi kyllä pitänyt näkyä taktiikassa viimeistään siellä loppuosalla. Selkeästi muita uudemmilla renkailla ohitus olisi voinut olla mahdollinen DRS-suoran ulkopuolella ja siten saumoja jämäpisteille takaisin.

Loppukierrosten rengasruletti on kyllä todella jännä tällä kaudella. Harmi, että Kimi ja Lotus olivat tällä kertaa häviäjiä. Tai oikeastaan, ei Kimi ollut ruletissa edes mukana. Vettelhän siellä oikeasti oli pelissä mukana ja hävisi.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Massa jäi Buttonille 20 sekkaa, Kimi 30. Eli olisi kannattanut.
Olisi kannattanut, jos pari pistettä kisassa riittää. Itse olen sitä mieltä että oli tuossa kohtaa oikea ratkaisu yrittää jättipottia.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Olisi kannattanut, jos pari pistettä kisassa riittää. Itse olen sitä mieltä että oli tuossa kohtaa oikea ratkaisu yrittää jättipottia.
Minä taas olisin lähteny Lotuksena Massa junasta heti kun havaitaan että ohittaminen radalla on epätodennäköistä, ohittanut Massan "varikon kautta" ja ajanut muita uudemmilla renkailla helvetillisellä raivolla KAIKKI kisan loput kierrokset (mihin varikolla käymättömät evät olis voineet ruveta). Vaikeaa arvioida mihin se olisi riittänyt, arvaukseni on että ainakin Vettelin olis voinu vielä ehtiä ohittaa radalla? Ja tää nyt vaan oli tällänen ylioptimistinen skenario, ilman että tarkistan mitään todellista kisan datasta. Mutta kuitenkin pisteitä olis ollu varmasti tulossa, palkintopalli paikasta luopumista vapaaehtoisesti toki olis tarkoittanu.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Menemällä varikolle vähintään kierrosta ennen Massaa olis ollu erittäin helppoa ohittaa. Ohitus tuskin olis onnistunut helposti radalla, jos Massakin olis saanu kans uudet renkaat ja olis ollu vielä edellä.
Näinhän sen piti olla Buttonin kanssa... Massan viimeinen varikkostoppi oli kuitenkin 1,4 sekuntia Kimin viimeistä nopeampi, joten aika kovaa olisi sen yhen kierroksen saanut laskea jotta ohi olisi päässyt.

Lotuksella tavoitteena ei kuitenkaan ollut Massan lyöminen vaan palkintopallisija, mikä on musta ihan oikein.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eikös Kimi ajanut kaiken kukkuraksi tyhjällä radalla, kun tuli toisen kerran sisään?

Ei vaan mitenkään ymmärrä ajatusta tuon taktiikan takana. Tallikaveri stoppasi neljä kierrosta myöhemmin ja kurvaili kuudentena maaliin.

Kimi olisi ollut todennäköisesti kolmas tänään, jos taktiikka olisi osunut edes sinne päin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3778
Eikös Kimi ajanut kaiken kukkuraksi tyhjällä radalla, kun tuli toisen kerran sisään?

Ei vaan mitenkään ymmärrä ajatusta tuon taktiikan takana. Tallikaveri stoppasi neljä kierrosta myöhemmin ja kurvaili kuudentena maaliin.

Kimi olisi ollut todennäköisesti kolmas tänään, jos taktiikka olisi osunut edes sinne päin.
Juurikin näin.

Käsittämätön moka ja PALJON tärkeitä pisteitä meni taas tiimiltä ja Kimiltä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kimin viimeinen kierrosaika ennen toista stoppia oli 1:43,079, mikä oli samanlaista vauhtia kuin koko stintillä. Renkaat eivät siis vielä olleet loppu.

Neljä kierrosta pidemmälle ekalla stintillä ja toiset neljä tokalla stintillä, niin tulos olisi ollut hyvinkin erilainen... :rolleyes:
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Miten helvetissä ne onnistui ajattamaan Kimin Massan taakse vaikka ennen stoppeja oli Alonson edellä? Täyttä paskaa tuo Lotuksen toiminta ja Boullier on mulkku. Sen tosin näkee heti jo naamasta vaikka ei sanoisi mitään.

Triplakin meni aivan vituiksi tuon Lotuksen sekoilun takia.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Olisi kannattanut, jos pari pistettä kisassa riittää. Itse olen sitä mieltä että oli tuossa kohtaa oikea ratkaisu yrittää jättipottia.
Minkälaisen todennäköisyyden annat sille, että tiimin arvioima rengaskesto on 50 % pielessä? Kimin viimeinen sintti oli 1/3, 10 kierrosta, pidempi kuin renkaat kestivät. Minusta tuossa oli todennäköisyydet todellakin jackpotin luokkaa. Ei mitään saumoja pysyä vauhdissa maaliin asti. Vaikka se drop-off olisi tullut viisi kierrosta myöhemmin, silti olisi oltu korkeitaan jämäpisteillä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
AS:n forumilta:

Kimi:

We had good pace in the race, we tried a different strategy and it didn't pay off today; it's as simple as that."


Alan Permane:

Without the gamble we took with Kimi we wouldn't have been running in second position so that was the risk we took.
Eli kesken kisan selkeästi otettiin suuri riski.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei pitäisi quotata vaan osaa tekstistä :rolleyes:

formula1.com sanoi:
Kimi Raikkonen (14th)
“We tried to run two stops as it looked to be the fastest strategy and up until the last ten laps it was looking good, but we ran out of tyre performance at the end. I was stuck behind Felipe (Massa) for quite a while and couldn’t get past as I wasn’t fast enough in the right parts of the track to make a move. Even if I’d got past I don’t think it would have made the greatest amount of difference to the final result. We had good pace in the race, we tried a different strategy and it didn’t pay off today; it’s as simple as that.”

Alan Permane, Lotus trackside operations director
“Ten laps before the end of the race, Kimi’s tyres were nearing the end of their life and unfortunately he got on the marbles when Sebastian (Vettel) passed. That was the end of his race effectively as he lost ten places over the course of a lap. We’ll dissect the data and see if a three stop would have been better for us, but everything before the race suggested a two-stop was the way to go, and this approach benefitted Romain. Without the gamble we took with Kimi we wouldn’t have been running in second position so that was the risk we took. I’m happy for Romain to finish his first race of the season. To go from tenth to sixth - racing with the cars of the calibre he was - showed a measured performance so it looks good for the future. We’ve learn a lot this weekend and hopefully we head to Bahrain with an improved car and better understanding of this year’s tyres.”

Eric Boullier, Lotus team principal
"It is getting more frustrating for us as we are clearly very close to achieving a very good result. Twelve laps before the end of today’s race we had one car in P2 and one car in P5 with no more pit stops to go. Unfortunately, we were a little bit too aggressive with our strategy. As soon as we understood some cars were doing three stops it was clear there was potential for us to finish on the podium, but we were not expecting the tyre wear to be as high as it was. For Romain the strategy worked; for Kimi it did not. The positives from this weekend are that we continue to show good qualifying and race pace with the E20, and we were capable of fighting for a podium finish with Kimi. Also, it was a very good first full race for Romain. One slow stop and one mistake when fighting with Mark (Webber) for position meaning he ran on the marbles cost him two positions. He recovered very well from this and his pace was very consistent."
Eli 2 stoppia oli ilmeisesti alunperinkin kiikarissa. Viimeinen setti kesti vain ihan liian kauan.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Jos kahden stopin taktiikka oli tarkoituksena heti lähdössä, miksi ensimmäiset stintit olivat niin lyhyitä, parempi tulos olisi varmasti saatu, jos molempia olisi kasvatettu ainakin muutamalla kierroksella, vaikka vastustajat varikkostopin tehneenä nopeampia olivatkin takaa tullessaan? Painettiin paniikkinappia ja otettiin Räikkönen varikolle, kun vastustajat uusilla renkailla painoivat puoltatoista sekuntia nopeampaa per kierros...

E: Boullier näköjään sanoo, että Grosjeanillakin oli yksi hidas stoppi... yllätys. :wall::wall:
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tosiaan, Romain sai tuon kahden stopin taktiikan toimimaan. Kimin toisen stopin ajankohta vaikutti siltä, kuin ei oltaisi tiedetty vedetäänkö kahdella vai kolmella. Kolmella stopilla Kimi olisi kylläkin tullut maaliin jossain kaukana Alonson takana, koska oli siellä jo toisen stopin jälkeen eikä päässyt Massasta ohi. Mä olen kyllä vähän pettynyt vauhtiin. Tyhjällä radallakaan ei tuntunut kulkevan, ja hyvän aika-ajon jälkeen kisa oli semmoista näkymätöntä ajelua.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Kyllähän tuo Kimi hyvin ajoi ensimmäiseen stoppiin asti samaa tahtia kuin McLarenit. Sitten alkoi varikon puolella se kuseminen..
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Voi @£$#¤%!! mitä taktiikka-sähellystä Lotukselta. Eilen Kimi sanoi jossain haastattelussa että kisa-vauhti on arvoitus kun pitempiä vetoja ei olla päästy tekemään. Jos lähtökohta on tuo niin ei tarvitse olla suurikaan taktikko kun tajuaa että kaksi pysähdystä on huomattavasti suurempi riski kuin kolme. Jos tänään oli tarkoitus ajaa kahdella pysähdyksellä niin stinttien pituudet oli aivan päin peetä. Ei kyllä toisenkaan pysähdyksen jälkeen näyttänyt kahden pysähdyksen taktiikalta - enemmänkin siltä että viimeinen stintti on lyhyt ja pehmeillä. Lopullisesti homma kusi kun Kimi ei päässyt Massasta ohi ja perään syntyi jono jolloin yksikin virhe tulee hyvin kalliiksi.

No, olihan Lotuksen vauhti rohkaisevaa ja Kimi veti hyvin aika-ajossa, joten ei kun Bahrainiin ja uutta matoa koukkuun. Siellä kelikin on lämpimämpi. Kimi itsekkin tuntuu ottavan tilanteen aika miehekkäästi.

Lotuksen parammasta renkaiden kestävyydestä muihin nähden on muuten sitten pohja pois. Lisäksi Mersu on nyt ihan tosissaan mukana kisassa.
 
Ylös