Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4167
Ilta-Sanomat sanoi:
Tiedämme, ettei Kimi pidä pr-toiminnasta eikä mediasta, joten miksi meidän pitäisi vaivata häntä niillä, Boullier taustoittaa.
Tuntuu että Lotus & Boullier todella kunnioittaa Räikköstä. No, syytäkin on, nyt on sellainen tilanne formuloissa että tekijämiehistä kannattaa pitää kiinni.

koko juttu luettavissa täältä
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Aika hyvin kuljettajalta, joka kuitenkin hävisi Alonsolle aivan totaalisesti pari vuotta aikaisemmin. Ilmeisesti Räikkönen ei ole kuitenkaan niinn taitava kuin mitä väitetään.
Mikähän oli maaliintulojärjestys kisassa? Otetaampa huomioon koko kisan pituus, eikä vain yhtä renkaanvaihtostinttiä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4167
Aika hyvin kuljettajalta, joka kuitenkin hävisi Alonsolle aivan totaalisesti pari vuotta aikaisemmin.
Niin kyse oli 0,5s keskimäärin per kierros. Ei sekunti niinkuin aikaisemmin sanoin. Parhaimmillaan otti 1,5s per kierros, ja pari kierrosta sekunnin luokkaa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Niin kyse oli 0,5s keskimäärin per kierros. Ei sekunti niinkuin aikaisemmin sanoin. Parhaimmillaan otti 1,5s per kierros, ja pari kierrosta sekunnin luokkaa.
Toki näitä 1.5-2 sekunnin eroja tulee helpostikin eri kuskien välillä, koska kierroksella ohitettavat ym. seikat hidastavat kierrosaikoja. Niin kuin edellä tuli mainittua, maaliintulojärjestys on se se ratkaisevin tekijä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Älkää nyt taas alottako tuota vänkäämistä. Kellään ei ole enää pariin vuoteen ollut mitään uutta annettavaa Alonso-Massa-Kimi -kolmiodraamaan. Jos tekee mieli riidellä, niin suosittelen grillijonoa aamuneljältä.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
juu

Jos nyt katsotaan pistettaulukkoa niin ekana on Vettel ja Alonso jaetulla sijalla. Toisena on Hamiltton ja kolmantena on 12 pisteen päässä kärjestä Räikkönen. Hyvältä näyttää. Kun mietitään tallien välisiä suhteita monacossa niin luulen ainakin Ferrarin olevan hukassa. Ferrarilla on ollut vaikeuksia nimen omaan hitaissa mutkissa. Mercedes ei ole vahvimmillaan radalla jossa takasiipi mahdollisuudet on minimoitu. Laren sen siaan on ollut tasasen vahva eikä suuria heikkouksia eikä vahvuuksia löydy. Lotuksen suoranopeus on ollut koko joukon parasta. Se kertoo hyvästä mekaanisesta pidosta kun ei tarvita niin paljon siipeä. Luulen että lootus saadaan aika hyvään iskuun monacoon. Monacossa tarvitaan kuskille sopiva auto joka ei käyttäydy arvaamattomasti sekä kokenut rattimies. Lotukselta löytyy nämä ominaisuudet.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Mikähän oli maaliintulojärjestys kisassa? Otetaampa huomioon koko kisan pituus, eikä vain yhtä renkaanvaihtostinttiä.
Maaliintulojärjestys oli vielä nipinnapin Räikkösen hyväksi. Grosjean on pystynyt haastamaan Räikköstä hyvin helposti. Ykköskuski Räikkönen joutui jopa vaatimaan tallimääräystä, jotta pääsisi ohi Grosjeanista.

Sen sijaan Alonsolla ei ollut vastaavia ongelmia Grosjeanin kanssa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Maaliintulojärjestys oli vielä nipinnapin Räikkösen hyväksi. Grosjean on pystynyt haastamaan Räikköstä hyvin helposti. Ykköskuski Räikkönen joutui jopa vaatimaan tallimääräystä, jotta pääsisi ohi Grosjeanista.

Sen sijaan Alonsolla ei ollut vastaavia ongelmia Grosjeanin kanssa.
Niin, eihän Alonsolla ole ollut ongelmia kuin yhden kuskin kanssa, eli sen kanssa jonka parina joutui ajamaan tasa-arvoisena: Hamiltonin.
 

Nappula

Well-known member
Liittynyt
17.3.2007
Viestit
272
Sijainti
Helsinki
Sen sijaan Alonsolla ei ollut vastaavia ongelmia Grosjeanin kanssa.
No ei vissiin niin, kun ei tarvinnut edes ykköskuskin asemaa vaatia. Samalla kaudellahan edellinen kakkoskuski ajoi kernaasti seinään, että saatiin ykköskuski ruutulipulle ekana...
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
No ei vissiin niin, kun ei tarvinnut edes ykköskuskin asemaa vaatia. Samalla kaudellahan edellinen kakkoskuski ajoi kernaasti seinään, että saatiin ykköskuski ruutulipulle ekana...
Renault tuskin oletti, että Piquet jr. onnettomuudella saataisiin voitto. Korkeintaan yritettiin auttaa Alonsoa saavuttamaan hänelle oikeutetun sijan lähellä podiumia. Surkea Renaulthan laukesi jo aika-ajoissa vaikka Alonson vauhti olisi riittänyt sijoille 3-5 harjoituksien perusteella.
Voitto oli täysin oikeutettu.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Niin, eihän Alonsolla ole ollut ongelmia kuin yhden kuskin kanssa, eli sen kanssa jonka parina joutui ajamaan tasa-arvoisena: Hamiltonin.
Hamilton käytännössä kopioi kaikki säädöt Alonsolta. Ilman Alonsoa Hamilton tuskin olisi päässyt edes podiumille sillä kaudella.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hamilton käytännössä kopioi kaikki säädöt Alonsolta. Ilman Alonsoa Hamilton tuskin olisi päässyt edes podiumille sillä kaudella.
Vaikka noin olisikin, ei se muuta sitä tilannetta miksikään, että Hamilton oli MM-2 ja Alonso MM-3.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Hamilton käytännössä kopioi kaikki säädöt Alonsolta. Ilman Alonsoa Hamilton tuskin olisi päässyt edes podiumille sillä kaudella.
Jos on sisäpiirin tietoa ja on nähnyt toimintaa sisältä käsin, niin kannattaako niitä vuotaa julkisuuteen? Oli se pelkkä tallien sisäinenkin tietovuotojupakka vahingollinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ei se muuta sitä tilannetta miksikään, että Hamilton oli MM-2 ja Alonso MM-3.
Eikä mikään muuta sitä tilannetta miksikään, että Alonson vertailu tallikavereihinsa kuuluu jonnekin muualle kuin Kimin paluuseen Lotuksella. Täällä puhutaan Kimin kaudesta 2012.

Don't feed the trolls!
 
Viimeksi muokattu:

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Jos on sisäpiirin tietoa ja on nähnyt toimintaa sisältä käsin, niin kannattaako niitä vuotaa julkisuuteen? Oli se pelkkä tallien sisäinenkin tietovuotojupakka vahingollinen.
Niin kunniakas autourheilulehti kuin Vauhdin Maailma tiesi tämän kertoa. ;)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Salo odottaa Räikköseltä voittoa Monacossa.

Itse olen hiukkasen epäileväinen asian suhteen. Vaikka Räikkönen onkin ollut aina todella vahva ruhtinaskunnan kaduilla, Lotuksen ajettavuus on viime kisoissa näyttänyt olevan enempi puskevan puolella. Ei hyvä ominaisuus siinä kapeassa rännissä.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kuka näitä tietää... Kimi viihtyy monacon kaduilla (tai ei varmaan oikeasti viihdy, mutta ajaa yleensä hyvin) mutta jos tähän asti on puhuttu Lotuksen hyvyydestä nopeissa mutkissa ja hyvästä a-dynamiikasta niin monaco ei sillä perusteella olisi Lotuksen parhaita ratoja.
Toisaalta lähes aina (jos ei aina?) Monacossa on ollut vahvoja ne iahn samat tallit jotka ovat kärjessä muuallakin. Eli tylsästi sanottuna monaco ei ole sen kummallisempi paikka vaikka muuta aina sanotaan.

Itse uskon kyllä Kimin vauhtiin ihan puhtaasti sillä luotolla joka mieheen on aikaisempien Monacoiden perusteella. Jos Kimi sai 2009 Ferrarin eturiviin, ei se pitäisi olla mahdotonta 2012 Lotuksellakaan.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
En tiedä joko tästä joku mainitsi kun en jaksa koko toikkia kännissä kahlata läpi, mutta väittäisin että Lotuksen taktiikka viimoisella stintillä ei ollut kehno. Räikköstä pidettiin ulkona niin kauan että sekä Pastor että Lonso joutuivat ohittamaan hänet radalla. Todennäköisesti räikkönen hidasti kummankin menoa muutamilla sekunneilla. Heti kun kumpikin oli mennyt ohi, otettiin Räksä sisään. Silloin Kimillä oli monta kierrosta tuoreemmat gummit bemmissä. Sitten toivottiin että kisakumppaneilla kypsyvät renkaat alle liian aikaisin. Juuri niinhän siinä osittain kävikin. Kierroskin lisää niin Alonso olisi jäänyt kolmanneksi. Paremmalla tuurilla olisivat ajaneet niin tiukkaa kisaa keskenään, että kummatkin olisivat lipsutelleet maaliin pace-car -nopeudella ja Kimi olisi korjannut potin. Näkisin että konservatiivisella taktiikalla peli oli pelattu, riskillä jopa voitto olisi ollut haarukassa. :alppu:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
En tiedä joko tästä joku mainitsi kun en jaksa koko toikkia kännissä kahlata läpi, mutta väittäisin että Lotuksen taktiikka viimoisella stintillä ei ollut kehno. Räikköstä pidettiin ulkona niin kauan että sekä Pastor että Lonso joutuivat ohittamaan hänet radalla. Todennäköisesti räikkönen hidasti kummankin menoa muutamilla sekunneilla. Heti kun kumpikin oli mennyt ohi, otettiin Räksä sisään. Silloin Kimillä oli monta kierrosta tuoreemmat gummit bemmissä. Sitten toivottiin että kisakumppaneilla kypsyvät renkaat alle liian aikaisin. Juuri niinhän siinä osittain kävikin. Kierroskin lisää niin Alonso olisi jäänyt kolmanneksi. Paremmalla tuurilla olisivat ajaneet niin tiukkaa kisaa keskenään, että kummatkin olisivat lipsutelleet maaliin pace-car -nopeudella ja Kimi olisi korjannut potin. Näkisin että konservatiivisella taktiikalla peli oli pelattu, riskillä jopa voitto olisi ollut haarukassa. :alppu:
Jep. Itse asiassa Alan Permane sanoo juuri noin James Allenin blogin keskustelussa.

Kolmannella stintillä oli tarkoitus hidastaa Alonsoa ja Maldonadoa mahdollisimman pitkään huonoilla renkailla ja samalla lyhentää viimeisen stintin pituutta, jotta renkaat pysyvät siellä mahdollisimman pitkään hyvinä. Melkein onnistui.

http://www.jamesallenonf1.com/2012/05/how-maldonado-won-while-lotus-and-mclaren-lost-the-spanish-grand-prix/

Allenin blogia seuraa näköjään ammattilaisetkin! :eek:
 
Ylös