Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Onko nyt niin ettei Valenciakaan oikein sopisi "etukäteen Kimille"?
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Vähän vaikuttaa, että Kimi ei oikein uskalla käyttää rengasta. Liekkö painaa takaraivossa Kiinan katastrofi ja säästelee nyt liikaa. Kisan alussa ainakin, kun oli Koban/Perezin autosta kuvaa Kimin takaa, niin Kimi kierteli kanttikivet ja ajoi todella siistiä linjaa. Sauber-kuski leikkaili varmaan metrin enempi.
Mielestäni Kimin meno on ollu samanlaista vähän koko tämän kauden;ero on aika massiivinen kun vertaa vaikka Kimin uran alkuvuosiin Sauberilla ja Mclarenilla, silloinhan Kimin nähtiin usein käyttävän joka milli radasta ja todella usein Kimi jarrutti mutkiin kierros kierroksen perään kisassa ihan nurmikkoa hipoen jopa valkoisten kalkkiviivojen päältä ja ulostuloissa käyttäen koko kanttarin pienen pienestä luisusta huolimatta. Vähän kuin Hamilton ja Perez nykyään, Heidän ajamista on todella hieno katsoa. Katsokaapa Kimin aika-ajo Spa 2002 niin siihen verrattuna Kimin ajo oli tänään todella aneemisen näköistä. Liekö sitten ne renkaat syynä niinkuin sanoit. Kokoajan jättää 30- 50 cm mutkissa rataa käyttämättä kun pelkää että renkaat loppuu alta. Oli miten oli mutta ei se ainakaan hienolta näytä...
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Lotus on selvästi hellä renkaille, ja niin on Kimikin. Onko siis niin ettei tämä yhdistelmä toimi. Kimi varoo kun ei ole lämpöjä eikä siksi myöskään luottoa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Lotus on selvästi hellä renkaille, ja niin on Kimikin. Onko siis niin ettei tämä yhdistelmä toimi. Kimi varoo kun ei ole lämpöjä eikä siksi myöskään luottoa.
Ja jos ei alussakaan ole lämpöjä niin kumit vaan "luistelee" ja silloinkin kuluu enemmän.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4360
Joo näin näkyy tilanne olevan tällä hetkellä. Jos ei ollut Kimillä autossa mitään ongelmaa, niin oli kyllä häpeällisen huono suoritus. Perezin edellä oli vielä ennen stoppia, joten ajamalla olis kolmossija ollut mahdollinen.
Ongelma Kanadassa yleisesti kaikilla oli se että ensimmäinen kierros kovemmilla renkailla oli hitaampi pehmeillä samaan aikaan ajaneilla, ero tuli tässä ja Perez pääsi ohi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ongelma Kanadassa yleisesti kaikilla oli se että ensimmäinen kierros kovemmilla renkailla oli hitaampi pehmeillä samaan aikaan ajaneilla, ero tuli tässä ja Perez pääsi ohi.
Kimi putosi Perezin taakse sen takia kuin joutui taistelemaan sijoituksesta Rosbergin kanssa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Lotus on selvästi hellä renkaille, ja niin on Kimikin. Onko siis niin ettei tämä yhdistelmä toimi. Kimi varoo kun ei ole lämpöjä eikä siksi myöskään luottoa.
Kimi vois kyllä jo vaihtaa taktiikkaa. Itse asiassa Grosan taitaa hyötyä Kimin auton hinkkaamisesta kisasäätöön kaikkein eniten. Muistelen, että Sumin aikaan juuri kakkoskuskit veti pitkiä vetoja mestarin itsensä keskittyessä vauhtiin ja aika-ajohin. Taitaa olla sen verran pässi, että tahkoaa sitten tuollaisella taktiikalla koko kauden lopuun....
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4360
Kimi vois kyllä jo vaihtaa taktiikkaa.
Koska aika-ajot on olleet Kimin akilleen kantapää (renkaitten saaminen toimintalämpötilaan kierroksen aikana) niin mitä hyötyä on ajaa perjantai harjoituksissa 30 kierroksen kisa-vetoja aika-ajoa varten? Annettaisiin Kimin keskittyä aika-ajoon kuntoon saamiseen ja Grosjean saa etsiä renkaitten drop-offia kullakin radalla pitkillä vedoilla.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Koska aika-ajot on olleet Kimin akilleen kantapää (renkaitten saaminen toimintalämpötilaan kierroksen aikana) niin mitä hyötyä on ajaa perjantai harjoituksissa 30 kierroksen kisa-vetoja aika-ajoa varten? Annettaisiin Kimin keskittyä aika-ajoon kuntoon saamiseen ja Grosjean saa etsiä renkaitten drop-offia kullakin radalla pitkillä vedoilla.
Ihan aiheellinen kritiikki, mutta ei Kimin aika-ajovauhti mielestäni ole mitään erityisen surkeaa ollut. Jos jätetään pois Australia, Bahrain ja Kanada, kun aika-ajon pilasivat tallin virheet/tekninen vika, jäljelle jää neljä aika-ajoa. Näistä Monacossa Kimi jäi kahdeksanneksi, mutta itse ainakin olen sillä kannalla että siihen vaikuttivat paljon superpehmeät renkaat (tarkoitan, että niiden takia Monacoa ei voi suoraan ottaa mukaan aika-ajovauhtianalyysiin isossa kuvassa, mutta totta kai superpehmeät renkaat ovat oma ongelmansa, joka pitää ratkaista). Kolmessa jäljelle jääneessä aika-ajossa Kimi on ollut jokaisessa viides ja näistäkin GJ ollut vain kerran edellä puolella kymmenyksellä.

Toki vain tulokset ratkaisevat ja niiden perusteella Kimin aika-ajorekordi on huono. Hieman pitää silti katsoa tulostenkin taa. Mutta siitä olen samaa mieltä, että aika-ajovetoja voisi enemmän reenata.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Itseäni eniten ärsyttää kun tuntuu jokaisen aika-ajon jälkeen tulevan Kimin suusta kommentit:"-tuli pieni virhe ratkaisevalla kierroksella, taisi pari kymppää mennä".
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4360
Joo ei ole Kimillä vielä mennyt ainuttakaan viikonloppua putkeen, tallin kämmäilyjä, taktiikkamokia, teknisiä ongelmia, rangaistuksia, ärsyttää... :wall:
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4211
Joo ei ole Kimillä vielä mennyt ainuttakaan viikonloppua putkeen, tallin kämmäilyjä, taktiikkamokia, teknisiä ongelmia, rangaistuksia, ärsyttää... :wall:
Unohdit että myös selkeä vauhdin puute on myös vaivannut muutamissa ratkaisevissa paikoissa.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Ongelma Kanadassa yleisesti kaikilla oli se että ensimmäinen kierros kovemmilla renkailla oli hitaampi pehmeillä samaan aikaan ajaneilla, ero tuli tässä ja Perez pääsi ohi.
Tota Perezillä ja Kimillä oli sama taktiikka ensin kovat ja sitten pehmeät eli Kimi oli jo pehmeillä, kun Perez ajoi vielä yhden kovemmilla.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kimillä on nyt hieman hankalaa aika-ajo vauhdin kanssa. Samantapaisia ongelmia Kimillä oli vuonna 2008 Ferkulla etenkin uuden eturipustuksen kanssa kauden keskivaiheilla ja hieman sitä ennen. Pehmeä ajotyyli ei riitä lämmittämään renkaita.

Kimin oman arvion mukaan kisavauhti oli riittävä parempiin sijoituksiin mutta alhainen lähtöruutu ja normilähtö tarkoittivat sitä että hitaampien takaa ei lopussa pystynyt nousemaan Grossin ja Perezin tavoin.

Kausi on vielä pitkä. Ei tämä tähän jää! :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tota Perezillä ja Kimillä oli sama taktiikka ensin kovat ja sitten pehmeät eli Kimi oli jo pehmeillä, kun Perez ajoi vielä yhden kovemmilla.
Harmi kun rosber osui kohdalle. Sillon sattuu noita että kolmas kaveri takaa pääsee kaikkien oh.i
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Jotenkin en ole vielä huolissani. Tässä on kuitenkin tulossa kohta Silverstonea, Hockenheimiä ja Hungaroringiä ja niiden jälkeen ehkä Kimin paluukauden kohokohta, Spa-Francorchamps. Ilman tasauspyörästöongelmaa Kimi olisi hyvinkin voinut sijoittua aika-ajoissa Grosjeanin vanaveteen. Aika-ajoissa yksi tai kaksi sijaa Grosjeanin taakse ja sitten kisassa ohi. Niinhän se on tässä aiemminkin mennyt.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4211
Onhan se kiva että Kimin tulevaa voittoa Spa:ssa hehkutetaan jo, mutta oletteko pistänyt merkille miten Lotus toimii kylmemmissä olosuhteissa? Spassa ei kumminkaan "ihan" aina kovin kuumia kelejä ole.

Tietenkin, eihän sitä kirkossa ole kuulutettu eikö tätä Lotuksen ominaisuutta saataisi paranneltua kauden edetessä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Onhan se kiva että Kimin tulevaa voittoa Spa:ssa hehkutetaan jo, mutta oletteko pistänyt merkille miten Lotus toimii kylmemmissä olosuhteissa? Spassa ei kumminkaan "ihan" aina kovin kuumia kelejä ole.

Tietenkin, eihän sitä kirkossa ole kuulutettu eikö tätä Lotuksen ominaisuutta saataisi paranneltua kauden edetessä.
Kieli poskessahan tuota hehkutusta tehdään lähinnä. Siinähän sitä ollaan sitten kun Span kuningas ajaa Grosjeanin perään heti La Sourcessa.
 
Ylös