Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
. Lähinnä otin sen esimerkiksi siitä, että kauanko on soveliasta odottaa tuntuman palautumista ennen kuin kirveen voi heittää kaivoon?
Mä en tiedä..kaunko sitä käytettiin erään seitsenkertaisen maailmanmestarin kohdalla? Ihan vain sen verran liittyy että oletetaan kuskien sopeutuvan heti koska "sehän on maailmanmestari".. eikai se nyt mikään syy ole että pitäis sopeutua. Ei se Hamikaan tai Los Loboskaan sopeutuis heittämällä vaikka Sauberin rattiin.. mut juu sori OT. Mä luulen että englannissa ei tuo kimin homma luista, mutta mä odotankin SPAta :alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ihan hyvin se paluu on mennyt. Parempaa menestystä on vielä luvassa kun NE radat tulevat. :ahem:

Viime vuonna piti keskittyä siihen pääseekö Heikki aika-ajon kakkososioon vai ei. On ajat kuitenkin hieman muuttuneet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä en tiedä..kaunko sitä käytettiin erään seitsenkertaisen maailmanmestarin kohdalla? Ihan vain sen verran liittyy että oletetaan kuskien sopeutuvan heti koska "sehän on maailmanmestari".. eikai se nyt mikään syy ole että pitäis sopeutua.
No Kimiä kyllä nimenomaan pidettiin nopeasti sopeutuvana kuskina, mikä kuva Ferrarilla kyllä sitten karisi. Kauanko sitä käytettiin Schumin kohdalla? En tiedä, jotkut varmaan vieläkin, jotkut taas ovat pitäneet Michaelia koko paluun ajan vain liian vanhana. Omasta mielestäni viimeistään puolen vuoden jälkeen kyse on jostain muusta kuin rattiruosteesta - riippumatta siitä onko kyseessä maailmanmestari tai ei (maailmanmestarien paluuta vain seurataan tarkemmin).
Ei se Hamikaan tai Los Loboskaan sopeutuis heittämällä vaikka Sauberin rattiin..
Uuteen tallin sopeutuminen on toki toinen juttu ja koskettaa jokaista tallinvaihtajaa, ilmankin kahden vuoden taukoa. Mutta ei siihen sopeutumiseen tuon tason kuskilta (ja tarkoitan siis kaikkia F1-tason kuskeja) saa mennä puolta kautta, sen on tapahduttava mielummin jo testikaudella, viimeistään ensimmäisissä kisoissa.

Sitten on isompia sopeutumisongelmia/ajotyylikysymyksiä, kuten Massa ja kovemmat rengasseokset tai Kimi ja renkaiden lämpiäminen aika-ajoissa. Ajotyylin merkittävä muuttaminen tai auton muuttaminen ajotyylille sopivaksi vie pidemmän ajan eikä välttämättä onnistu edes kokonaisen kauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Todella pienestä on kyse. Kuten sanottu Kimin voitto jäi ekan stopin pienestä kikutuksesta kiinni. Lisäksi ylivoimainen voitto jäi startissa Maldon pussitukseen.

Jos ei muuta jossitella.

Käsittämätöntä, että Kimin suoritusta pidetään hampaattomana ja Grosjeanin huikeena. Tolkutonta amatöörihöpöä.
Juu okei hei. Emmä kyllä käsitä, miten Räikkösen suoritusta voidaan pitää Grosjiinin suoritusta parempana. Eihän grosiin tehnyt yhtään virhettä kisan aikana.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Viime vuonna piti keskittyä siihen pääseekö Heikki aika-ajon kakkososioon vai ei. On ajat kuitenkin hieman muuttuneet.
No pääsihän se nyt tälläkin kaudella. Valistuneen katsojan näkökulmasta Räikkösen paluu ei ole ei ole vähentänyt Kovalaisen suoritusten arvoa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No pääsihän se nyt tälläkin kaudella. Valistuneen katsojan näkökulmasta Räikkösen paluu ei ole ei ole vähentänyt Kovalaisen suoritusten arvoa.
Ei tietenkään ole vähentänyt. Mutta valistuneenkin katsojan mielenkiinto seurata kilpailuja kasvaa, kun vanha suosikki on mukana ja kärjen tuntumassa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kaveri ajanut kilpaa noin 25 vuotta, joista suurimman osan ammatikseen ja sitten jotkut ihan tosissaan selittävät, kuinka sillä on kahden vuoden formulatauon (ei siis ajotauon) takia vielä kahdeksan kisan jälkeen vähän ruostetta... Näin paljon armoa ei anneta edes tulokaskuskeille ja nyt sitten pitäisi yhdelle sarjan kokeneimmista kuskeista antaa puoli kautta aikaa sopeutua takaisin. Ei hyvää päivää sentään. Jos se todella olisi noin vaikeaa niin miten olisimme ikinä voineet nähdä sellaisia suorituksia tulokkailta kuin mitä esim. Hamilton aikoinaan esitti. Tai Kimi itse Sauberilla.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Justiinsa

Ruosteet on housuissanne ennemmin ku kimin ratissa P*****E Kimi on ajanu tän kauden todella hyvin! Voitosta saa nykyään niin korostetusti pisteitä että kolme todella hyvää palkintopalli paikkaa ei enää paina vaa-assa saman verran ku yks tuuri voitto. Yks voitto KR:lle nii kimi nostaa HETI asemiaan sarjassa. Kukaan ei aja aina täydellisesti esim Button, Massa, Schumaher, Hamiltton...
Kimin muutamat epäonnistumiset aika-ajoissa ja ongelmat rengaslämpöjen kanssa on saanu tolkuttomat mittasuhteet! Miettikää nyt hyvät ihmiset niitä ennen kauden alkua olleita tavotteita ! ! ! Ärsyttää tää omiensa päälle ku**va kansa!
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2470
Miettikää nyt hyvät ihmiset niitä ennen kauden alkua olleita tavotteita ! ! ! Ärsyttää tää omiensa päälle ku**va kansa!
Sanotaan nyt vielä kerran että tämä jarna on lähtenyt siitä että Grosjean on samalla autolla esiintynyt paremmin edukseen kuin Kimi tähän asti, ja tallikaveri on se johon verrataan.

Joo, Kimillä on enemmän pisteitä kuin Grosjeanilla. Jos muistellaan kautta 2001 niin ainakin tällä foorumilla käskettiin tuijottamaan muuallekin kuin pisteisiin tapauksessa Räikkönen - Heidfeld. Laajennetaan siis sitä näkymää myös tässä tapauksessa.

Kukaan ei varmaan edelleenkään väitä että Kimi olisi huonosti ajanut, mutta parempaankin olisi auton puolesta selvästi mahdollisuuksia, sen on tallikaveri osoittanut.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
^ Millaisia sijoituksia Grosjean on ajanut paremmin kuin Kimi? Kimillä kaksi 2. sijaa ja yksi 3. sija.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2470
^ Millaisia sijoituksia Grosjean on ajanut paremmin kuin Kimi? Kimillä kaksi 2. sijaa ja yksi 3. sija.
Katsotaan vaikka kolmea edelliskisaa vähän laajemmin kuin pelkän lopputuloksen perusteella. Monacosta on toki paha sanoa mitään kun Grosjean jäi ensimmäiseen mutkaan, mutta viikonlopun vauhti oli kokonaisuutena pykälän Kimin edellä, joten kisassakin olisi hyvin todennäköisesti näin käynyt.

Kanada - Kimillä ongelmia aika-ajoissa mutta tahmeaa näytti olevan kisassakin. Grosjean podiumilla.

Valencian vielä muistanee kaikki mitä siellä tapahtui Grosjeanille. Tämäkin tapahtui Kimin edeltä.

Jossittelemallahan Kimin saa vaikka joka kisaan Grosjeanin edelle, mutta sama toiminee varmaan myös toisinpäin.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Katsotaan vaikka kolmea edelliskisaa vähän laajemmin kuin pelkän lopputuloksen perusteella.
Entäs jos katsotaankin viittä edelliskisaa? :)

Jossittelemallahan Kimin saa vaikka joka kisaan Grosjeanin edelle, mutta sama toiminee varmaan myös toisinpäin
Juurikin näin.

Loppujen lopuksi tässä vaiheessa ei voi todeta muuta kuin, että molemmilla olisi voinut mennä paremmin, mutta kokonaisuudessa molemmat ovat ajaneet hyvin. Kärkitalleista tasaisemmin pisteitä tuova kaksikko tällä kaudella. Red Bullilla Webber tosin on päässyt nyt viimein päässyt hyvään vireeseen, mutta jos kausi pysyy autojen puolesta näin tasaisena ja kuskit suoriutuvat loppukaudesta yhtä hyvin kuin tähän asti, niin Lotus taistelee valmistajien sarjassa toisesta sijasta. Se on kuitenkin se mikä merkitsee tällä kaudella eniten. Loppujen lopuksi on ihan sama onko Kimi kuljettajien sarjassa neljäs vai seitsemäs jos on kuitenkin ajanut hyvän kauden. Uskon, että tämän vuoden kuljettajien mestaruus on Alonson ja Vettelin välinen taisto, ainakin Lotuksella on todella vaikea nousta haastamaan heitä. Mutta talli on varmasti tyytyväinen jos heillä on kaksi kuskia jotka tuovat tasaisesti pisteitä ja podium sijoituksia ja pystyvät taistelemaan valmistajien sarjassa vanhojen huipputallien kanssa.

Itselleni ainakin riittää, että näen oman suosikki kuljettajan taistelemassa samoista sijoituksista maailman parhaimpien kuskien kanssa ja ajamassa välillä palkintopallille ja kenties vielä voittoonkin.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Mä en tiedä..kaunko sitä käytettiin erään seitsenkertaisen maailmanmestarin kohdalla?
En tiedä muista, mutta itse annoin aikaa sen ensimmäisen kauden ja saman annan myös Kimille. Ja kyllähän Schumi paransi toiseen kauteen hyvin. Ja tällä kaudella onkin jo paalupaikka ja 3 sija plakkarissa, mutta harmillisesti vain 3 kisaa päässyt maaliin 8:sta monilta osin auton takia. Hyvin paljon riippuu autosta miten se kuljettajan hyppysiin, joten jos Kimi jatkaa Lotuksella ensi kaudella niin varmasti saa omia ideoita tuotua siihen autoon sitten. Tämän kauden auto kun kuitenkin ei ole suunniteltu Kimi mielessä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
No Kimiä kyllä nimenomaan pidettiin nopeasti sopeutuvana kuskina, mikä kuva Ferrarilla kyllä sitten karisi.
Oma käsitykseni on se, että Ferrarilla Kimi pärjäsi vain oman sopeutumisensa takia. Autoa ei missään vaiheessa tehty Kimin toiveiden mukaan. 2007 Kimi hyppäsi muille suunniteltuun autoon ja 2008 oli enemmän tai vähemmän saman auton evoluutioversio. 2009 autosta on vaikea sanoa... Kyllähän Ferrarin sisältäkin sanottiin, että autoa voidaan pitää tietyyn pisteeseen asti yli-/ aliohjaavana koska "muuten toinen kuljettajistamme olisi kuollut" (hipsuissa suhteellisen suora lainaus). Ko. toinen kuljettaja ei ollut Kimi...

Kaudella 2008 ennen puoli väliä tapahtunut eturipustuksen muutos oli jotain joka oli liikaa jopa Kimin sopeutumiskyvylle ja suurelta tämän takia toinen mestaruus karkasi ulottumattomiin vaikka muutaman kisan jälkeen palattiinkin alkukauden ratkaisuihin ja samalla Kimin suorituskykykin palautui.

Jos joku on sopeutuva ei välttämättä tarkoita että pystyy sopeutumaan ihan mihin vain.

Minusta Massa nykyiset jo pitkään jatkuneet ongelmat kertovat enemmänkin siitä että hän jos kuka ei ole kovin sopeutuva kuljettaja. Kimin aikana auto vain osui hänelle aivan nappiin...

Mutta joo, kyllä Kimillä on varaa edelleen parantaa alkukaudesta ja toivon aika-ajo tilaston tasaantuvan. Jos kuitenkin kauden lopussa Kimillä on pisteitä selvästi enemmän voidaan tämä aika-ajo tilasto jättää omaan arvoonsa.

Tämä kausi on kuitenkin ollut tähän mennessä paljon enemmän kuin uskalsin hurjimissa unelmissanikaan toivoa: kolme podiumia joista 2 toisena.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tätä Kimin suorituskyvyn arviointia hämärtää se, että Romain on ollut niin paljon "parempi kuin odotettiin".

Tilanne korostuu sen vuoksi, että tuossa on tuoreeltaan ajettu Kimi+E20+Pirellit -kombolle ei niin hyvin sopineet Monaco ja Montreal.

Jos katsotaan, missä Kimin tyylisesti ajava JB on tällä hetkellä vain siksi, että renkaat hän ei saa renkaita toimimaan kunnolla, näyttäytyvät Kimin viime kisatkin aivan eri valossa.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Sanotaan nyt vielä kerran että tämä jarna on lähtenyt siitä että Grosjean on samalla autolla esiintynyt paremmin edukseen kuin Kimi tähän asti, ja tallikaveri on se johon verrataan.
Puhutko nyt muutamasta edellisestä kisasta vai koko alkukaudesta? Vaikea ymmärtää, mistä näkökulmasta Grosjean on ajanut paremmin kuin Kimi, jos koko kaudesta puhutaan. Muutamasta edellisestä kisasta saadaankin jo tiukka vääntö aikaan.

Kyllähän tämän keskustelun juuret ovat siinä, että Kimi vs. Grosjean -tilanne ennen kautta oli monilla todella subjektiivisen näkemyksen varassa. Grosjeania pidettiin surkeana Alonsolle hävinneenä kuskina, eikä todella nopeana GP2-mestarina. Rehellisesti voin sanoa, että en itse ainakaan odottanut Kimin olevan selkeästi Grosjeania parempi. Itse asiassa molemmat ovat pärjänneet paremmin mitä ajattelin.

Sitten kun Grosjean pärjääkin hyvin, osa näkee tilaisuuden ärsyttää Kimi-faneja ja osa Kimi-faneista sokaistuu täysin parin viime kisan tuloksista, eikä nähdä pintaa syvemmälle. Kun Kimiä dissataan, pitää hakea syytä asiaan, mihin ei tarvitse edes hakea syytä. Eli mietitään miksi Kimi ajaa huonosti, selityksenä välivuodet, vaikka syyn miettiminen on turhaa, kun Kimi on ajanut hyvin.

Vähän pitää vielä ottaa kantaa Valencian kisaan, kun Grosjeanin suoritusta ylistetään (ansaitusti), mutta Kimin suoritusta vähätellään. Ja sanon vielä selkesti, että Grosjean on ajanut todella hyvin ja ansainnut kaiken suitsutuksen mitä saa.

Silti. Jos palataan tähän kuuluisaan Maldonadon blokkaukseen, niin omilla ansioillaan kuskit olisivat tulleet ensimmäisestä mutkasta järjestyksessä: 1. Vettel, 2. Hamilton, 3. Räikkönen, 4./5. Maldonado, 4./5. Grosjean.

(Kun puhutaan aika-ajon merkityksestä, niin siihen totta kai pitää lisätä startti, eli järjestys ykkösmutkan jälkeen on suurin yksittäinen tekijä kisassa. Valenciassakin Kimi oli kuitenkin selkesti Grosjeania parempi aika-ajo+startissa. Ja vaikka tämäkin on selittelyä, Kimi olisi rehellisesti ansainnut paikan Maldonadon edestä, sillä oli jo täysin rinnalla, mutta siitähän ei meidän kuumakalle välittänyt.)

Tällä järjestyksellä ykkösmutkasta Kimi olisi voittanut Valencian kisan, ilman kahta sanaa. Jos Grosjean ei olisi keskeyttänyt, olisi Lotusten välille tullut varmasti hyvä vääntö.

Toki Grosjeanin keskeytys oli sääli, ja hän menetti paljon pisteitä itsestään riippumattomasta syystä, mutta ei kai kukaan silti voi väittää että Grosjean on tänä vuonna menettänyt Kimiä enemmän pisteitä itsestään riippumattomasta syystä?

Jos halutaan etsiä kisoja, joissa Lotuskuskien kisavauhtia voidaan selkesti verrata, omasta muististani löytyy vain kaksi: Bahrain ja Espanja. Vaikkakin noistakin Bahrainissa talli päätti pistää Kimin starttiruudun hieman hankalammaksi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1381
Mitä on rattiruoste?
Itse en ajattele sitä ihan kijaimellisesti (ei osaa ajaa tarpeeksi hyvin), vaan kokonaisuutena. Siihen kuuluu itse ajamisen lisäksi säätäminen, kilpaviikonlopun rutiinit, itse kisat jne. Ja niin, että suorituskyky ja keskittyminen pysyy korkealla tasolla koko ajan.
Tässähän kimin paluu on täysin eri kuin esim Schumin. kimi ajoi koko ajan kilpaa, jolloin nuo kaikki rutiinit (pl F1-auton säätö) pysyivät hyvällä tasolla. Toki ralli on ajamisena hyvin erilaista, mutta painotan edelleen sanaa rutiinit.

Uuteen tallin sopeutuminen on toki toinen juttu ja koskettaa jokaista tallinvaihtajaa, ilmankin kahden vuoden taukoa. Mutta ei siihen sopeutumiseen tuon tason kuskilta (ja tarkoitan siis kaikkia F1-tason kuskeja) saa mennä puolta kautta, sen on tapahduttava mielummin jo testikaudella, viimeistään ensimmäisissä kisoissa.
Siksi Kimi olisi pitänyt ja itse asiassa sopeutuikin hyvin nopeasti sirkukseen, ja suoritukset ovat ihan hyviä.
Ainoa ongelma on edelleen se, että joidenkin mielestä kimi on edelleen "aikakautensa nopein", vaikka tosiasiallisesti Kimi on nopea, mutta ei mikään supernopea.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4166
Tällä järjestyksellä ykkösmutkasta Kimi olisi voittanut Valencian kisan, ilman kahta sanaa. Jos Grosjean ei olisi keskeyttänyt, olisi Lotusten välille tullut varmasti hyvä vääntö.
No jaa, en ole aivan varma voidaanko noin sanoa.

Nimittäin eikös Alonso olisi ollut tässä tapauksessa Kimin perässä SC:n aikana? Nimittäin Kimihän teki ajovirheen SC:n jälkeen ja takana ollut Hamilton kuittasi. Eri asia olisiko ajovirhettä siinä paikalla tullut/olisiko Alonso siitä kuitannut, mutta jossitteluahan koko juttu on...
 
Ylös