FW08
Registered User of Talent
Kuitenkin hyvä muistaa, että Kimin uran 16 paalupaikasta puolet on juuri kausilta 2005 ja 2006.
Kuitenkin hyvä muistaa, että Kimin uran 16 paalupaikasta puolet on juuri kausilta 2005 ja 2006.
En kuulunut heihin, mutta McLarenillahan Kimi ajoi Neweyn lasikenkädesigneja.Missäs muuten ne uikuttajat nyt on jotka itki mclaren aikoina että kimi ajaa liian rajusti auto ei kestä
Tämähän on tietysti spekuloinnin kulta-aikaa kun kukaan ei ole oikeassa.Tämä yksi esimerkki, miksi näiden renkaiden aikoina ei voi vetää johtopäätöksiä vauhdista liian kevyesti.
Mitä vittua nyt hei, kimi tapellut tosissaan 2x voitosta kisassa ekana vetteliä vastaan ja toisen kerran pari kierrosta enemmän ja maldonado ja alonson ohi oltaisiin pyyhkäisty. Nyt kimi on ajanut 3x palkintopallille ja neljäs kertakin oli lähellä ellei nakit olisi pettäneet. Mitä te oikeen ootte odottaneet paluun jälkeen? voittoja joka kisasta? Omasta mielestä hyvä alku 2vuoden tauon jälkeen ja tästä on vain suunta ylöspäin.
Valenciassa Grosjean oli onnistunut kasvattamaan toistakymmentä sekuntia eroa Kimiin koska 1. starttasi paremmasta ruudusta, 2. ei jäänyt hitaampien taakse. Tommonen ero on vaikea ottaa kiinni kisassa.Täällä taas moni "asiantuntija" unohtaa, että kiitos sääntömuutosten aika-ajoilla on paljon pienempi merkitys kuin vaikkapa kaudella 2008. Grosjean saa pers, hups, dominoida Kimiä aika-ajoissa noilla tuhannesosilla ihan vapaasti, kisanopeus koko kisamatkalla ratkaisee.
Kimihän ohitti Grosjeanin lähdössä. Ongelmana oli Maldonado joka blokkasi Kimiä peräti kahdesti. Oli Grosjeanin onni että Maldo oli Kimin kimpussa eikä hänen koska niillä hasardi muuveilla mitä se taas veti olisi käynyt huonosti Maldon kanssa.Valenciassa Grosjean oli onnistunut kasvattamaan toistakymmentä sekuntia eroa Kimiin koska 1. starttasi paremmasta ruudusta, 2. ei jäänyt hitaampien taakse. Tommonen ero on vaikea ottaa kiinni kisassa.
Pointtini on se että hyvään tulokseen vaaditaan hyvän kisavauhdin lisäksi myös hyvä aika-ajo, ei Grosjeania oteta kisoissa kiinni (ainakaan yleensä) jos startataan muutama sija taaenpana.Kimihän ohitti Grosjeanin lähdössä. Ongelmana oli Maldonado joka blokkasi Kimiä peräti kahdesti. Oli Grosjeanin onni että Maldo oli Kimin kimpussa eikä hänen koska niillä hasardi muuveilla mitä se taas veti olisi käynyt huonosti Maldon kanssa.
Paitsi että Grosjean on Kimiin verrattuna ottanut aika heikkoja lähtöjä. Tarkoitan nyt niinkuin ruudusta ampaisua. Nyt Valenciassa oli runsaasti tuuria että olikin 1. mutkassa kolmantena.Pointtini on se että hyvään tulokseen vaaditaan hyvän kisavauhdin lisäksi myös hyvä aika-ajo, ei Grosjeania oteta kisoissa kiinni (ainakaan yleensä) jos startataan muutama sija taaenpana.
Kimiin verrattuna ehkä, mutta Ferrarit ja Lotukset ovat olleet yleensä parhaita lähtijöitä. Siis myös Grosjean.Paitsi että Grosjean on Kimiin verrattuna ottanut aika heikkoja lähtöjä.
Samassa Hamiltonin vetämässä letkassa ajoivat sekä Kimi että Grosjean kisan alussa, Grosjean vain ajoi ohi ja veti eroa, ei se automaattisesti tullut. On myös hyvä muistaa että Alonso oli reilusti Kimin takana ennen stoppeja. Voitto oli kyllä täysin otettavissa, mutta mielestäni se kaatui ohittamisen vaikeuteen. Kimi taisteli todella kauan vanhoilla renkailla nysvänneiden takana verrattuna Alonsoon. Samaten lopussa Lotuksen vauhti olisi varmasti riittänyt Alonson kiusaamiseen jos Hamiltonista olisi päässyt ohi. Tämä on kyllä ollut nähdäkseni aina Kimin ongelma, ei vaan pääse edellä ajavien imuun vaan joutuu jättämään niin pitkän välin ettei suorillakaan pääse. Liekö ajotyylistä kyse sitten, että on herkempi downforcen muutokselle.Valenciassa Grosjean oli onnistunut kasvattamaan toistakymmentä sekuntia eroa Kimiin koska 1. starttasi paremmasta ruudusta, 2. ei jäänyt hitaampien taakse. Tommonen ero on vaikea ottaa kiinni kisassa.
Muuten olen tekstistäsi samaa mieltä, mutta perustuuko tämä nyt kauteen 2008 vai mihin? Eipä sinä vuonna paljon ohiteltu muutenkaan. Kyllähän Kimi McLaren vuosina teki isoja nousuja voittoon, 2004 Spa ja 2005 Suzuka esimerkiksi. Myös se tilasto, että Kimin 18 voitosta vain kuusi on otettu paalulta, kertoo jotain muuta.Tämä on kyllä ollut nähdäkseni aina Kimin ongelma, ei vaan pääse edellä ajavien imuun vaan joutuu jättämään niin pitkän välin ettei suorillakaan pääse.
Tuon tilastonhan voi lukea kummin päin vain. Jos kerran auto on ollut voittoon kykenevä, niin miksi paalulta on voitettu noin vähän? Eli miksei Kimi ole voittaja-autollaan lähtenyt paalulta niihin 12 kisaan? (Tämä siis pointtina siihen aika-ajovauhtispekulointiin.)Myös se tilasto, että Kimin 18 voitosta vain kuusi on otettu paalulta, kertoo jotain muuta.
Mersun moottorit :wall:Tuon tilastonhan voi lukea kummin päin vain. Jos kerran auto on ollut voittoon kykenevä, niin miksi paalulta on voitettu noin vähän? Eli miksei Kimi ole voittaja-autollaan lähtenyt paalulta niihin 12 kisaan? (Tämä siis pointtina siihen aika-ajovauhtispekulointiin.)
Wikipediasta löytyi lista Räikkösen paalupaikoista. Katsotaanpa Kimin menestystä niissä kilpailuissa. (lisäykseni suluissa, virheet mahdollisia)Tuon tilastonhan voi lukea kummin päin vain. Jos kerran auto on ollut voittoon kykenevä, niin miksi paalulta on voitettu noin vähän? Eli miksei Kimi ole voittaja-autollaan lähtenyt paalulta niihin 12 kisaan? (Tämä siis pointtina siihen aika-ajovauhtispekulointiin.)
No kestiväthän ne aika-ajossa. Minun pointtinihan oli, että miksei voittokisoissa oltu kovin usein paalulla.Mersun moottorit :wall:
Se toki on kaikkien tiedossa, että tekninen vika vei Kimiltä turhan monta voittoa. Mutta minun kommenttini pointti oli päinvastainen, eli miksei voittokisoissa sitten oltu paalulla, jos kerran auto oli voittaja-auto.Wikipediasta löytyi lista Räikkösen paalupaikoista. Katsotaanpa Kimin menestystä niissä kilpailuissa. (lisäykseni suluissa, virheet mahdollisia)
[--]
Eli epäonni on kyllä vienyt Räikköseltä melkoisesti paalupaikalta otettavissa olleita voittoja. Tämä saa hänen ei-paalulta otettujen voittojensa lukumäärän näyttämään suhteettoman suurelta paalulta otettuihin nähden.
Tästä olisi mielenkiintoista saada jostain sisäpiiristä informaatiota. Sattumaan en usko, eikä "kuski on vaan hidas aika-ajossa" -selityskään aivan tunnu uskottavalta.En ole väittämässä, että Kimi on huono aika-ajaja (vaikka ehkä ajotyylissä on joitakin asioita, jotka hankaloittivat renkaiden lämpimäksi saamista). Mutta onhan Kimillä aika erikoinen tilasto verrattuna joihinkin toisiin, jotka ottavat ensisijaisesti voittoja paalulta. Kimillä toimivuus aika-ajossa ja kisassa eivät tunnu kulkevan samalla lailla käsi kädessä.
Toistaiseksi pistesarake näyttää siltä kuin pitääkin. Molemmilla on ollut teknisiä ongelmia, Kimi on välillä ehkä pelannut aika varmanpäälle, Grosjean puolestaan kolaroinut.Eihän kukaan täällä näytä väittävän etteikö Kimin paluu olisi sujunut odotuksiin nähden hyvin, ykkösissä nyt vaan arvostuksen kannalta tärkeintä on voittaa se kaveri joka ajaa samanlaisella autolla varsinkin tässä tilanteessa kun kyseessä on maailmanmestari vs. suuri kysymysmerkki.
Niin on, mutta se ei tarkoita että Kimi oli hitaampi. Joka tapauksessa turva-auto söi eron, ja sen avulla Kimi olisi voinut lyödä Grosjeanin, siinä missä Alonsokin teki nousua, joka lopulta johti voittoon. Eikä se Grossukaan olisi voitosta ajanut ilman safetycarin apua.Valenciassa Grosjean oli onnistunut kasvattamaan toistakymmentä sekuntia eroa Kimiin koska 1. starttasi paremmasta ruudusta, 2. ei jäänyt hitaampien taakse. Tommonen ero on vaikea ottaa kiinni kisassa.