Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14271
Näin on. Toivottavasti siihen tilastoon on lisäystä odotettavissa pian.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Mitä vittua nyt hei, kimi tapellut tosissaan 2x voitosta kisassa ekana vetteliä vastaan ja toisen kerran pari kierrosta enemmän ja maldonado ja alonson ohi oltaisiin pyyhkäisty. Nyt kimi on ajanut 3x palkintopallille ja neljäs kertakin oli lähellä ellei nakit olisi pettäneet. Mitä te oikeen ootte odottaneet paluun jälkeen? voittoja joka kisasta? Omasta mielestä hyvä alku 2vuoden tauon jälkeen ja tästä on vain suunta ylöspäin.

Eihän kukaan täällä näytä väittävän etteikö Kimin paluu olisi sujunut odotuksiin nähden hyvin, ykkösissä nyt vaan arvostuksen kannalta tärkeintä on voittaa se kaveri joka ajaa samanlaisella autolla varsinkin tässä tilanteessa kun kyseessä on maailmanmestari vs. suuri kysymysmerkki.

Omasta mielestäni Kimi on ollut hyvä mutta ei parhaimmillaan, jos verrataan kauteen 2005 tai vaikka 2009 loppupuoliskoon.


Täällä taas moni "asiantuntija" unohtaa, että kiitos sääntömuutosten aika-ajoilla on paljon pienempi merkitys kuin vaikkapa kaudella 2008. Grosjean saa pers, hups, dominoida Kimiä aika-ajoissa noilla tuhannesosilla ihan vapaasti, kisanopeus koko kisamatkalla ratkaisee.
Valenciassa Grosjean oli onnistunut kasvattamaan toistakymmentä sekuntia eroa Kimiin koska 1. starttasi paremmasta ruudusta, 2. ei jäänyt hitaampien taakse. Tommonen ero on vaikea ottaa kiinni kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Valenciassa Grosjean oli onnistunut kasvattamaan toistakymmentä sekuntia eroa Kimiin koska 1. starttasi paremmasta ruudusta, 2. ei jäänyt hitaampien taakse. Tommonen ero on vaikea ottaa kiinni kisassa.
Kimihän ohitti Grosjeanin lähdössä. Ongelmana oli Maldonado joka blokkasi Kimiä peräti kahdesti. Oli Grosjeanin onni että Maldo oli Kimin kimpussa eikä hänen koska niillä hasardi muuveilla mitä se taas veti olisi käynyt huonosti Maldon kanssa.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Kimihän ohitti Grosjeanin lähdössä. Ongelmana oli Maldonado joka blokkasi Kimiä peräti kahdesti. Oli Grosjeanin onni että Maldo oli Kimin kimpussa eikä hänen koska niillä hasardi muuveilla mitä se taas veti olisi käynyt huonosti Maldon kanssa.
Pointtini on se että hyvään tulokseen vaaditaan hyvän kisavauhdin lisäksi myös hyvä aika-ajo, ei Grosjeania oteta kisoissa kiinni (ainakaan yleensä) jos startataan muutama sija taaenpana.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4166
Pointtini on se että hyvään tulokseen vaaditaan hyvän kisavauhdin lisäksi myös hyvä aika-ajo, ei Grosjeania oteta kisoissa kiinni (ainakaan yleensä) jos startataan muutama sija taaenpana.
Paitsi että Grosjean on Kimiin verrattuna ottanut aika heikkoja lähtöjä. Tarkoitan nyt niinkuin ruudusta ampaisua. Nyt Valenciassa oli runsaasti tuuria että olikin 1. mutkassa kolmantena.

Vähän off-topicia, mutta Ferrarit (varsinkin Alonso) lähtivät Valenciassa ruudusta kuin tykin suusta.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6754
Sijainti
Täällähä mä
Ajattelin , että tämä voisi kiinnostaa immeisiä:

Jennie Gow ‏@JennieGow
Astonishing sounds - Kimi has a laugh with me & Alonso is almost in tears! Make sure you download/listen to this: #F1

Ja podcast löytyy : http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/cff1

Edit : no jaa , eipä tuo niin erityinen ollukkaa. Tai sitten tuo ei ole vielä ladattavissa, uusimman mahdollisen kuuntelin .
 
Viimeksi muokattu:

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Valenciassa Grosjean oli onnistunut kasvattamaan toistakymmentä sekuntia eroa Kimiin koska 1. starttasi paremmasta ruudusta, 2. ei jäänyt hitaampien taakse. Tommonen ero on vaikea ottaa kiinni kisassa.
Samassa Hamiltonin vetämässä letkassa ajoivat sekä Kimi että Grosjean kisan alussa, Grosjean vain ajoi ohi ja veti eroa, ei se automaattisesti tullut. On myös hyvä muistaa että Alonso oli reilusti Kimin takana ennen stoppeja. Voitto oli kyllä täysin otettavissa, mutta mielestäni se kaatui ohittamisen vaikeuteen. Kimi taisteli todella kauan vanhoilla renkailla nysvänneiden takana verrattuna Alonsoon. Samaten lopussa Lotuksen vauhti olisi varmasti riittänyt Alonson kiusaamiseen jos Hamiltonista olisi päässyt ohi. Tämä on kyllä ollut nähdäkseni aina Kimin ongelma, ei vaan pääse edellä ajavien imuun vaan joutuu jättämään niin pitkän välin ettei suorillakaan pääse. Liekö ajotyylistä kyse sitten, että on herkempi downforcen muutokselle.

Joka tapauksessa voittomahdollisuudet kariutuivat siihen ettei hitaammista päässyt millään ohi ennenkuin niillä olivat renkaat aivan loppu, jolloin se oli jo vähän myöhäistä. Vauhtia olisi varmasti tyhjällä radalla ollut, mutta tänään sitä ei ilmaiseksi ollut tarjolla vaan se olisi pitänyt ohittamalla saavuttaa.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Tämä on kyllä ollut nähdäkseni aina Kimin ongelma, ei vaan pääse edellä ajavien imuun vaan joutuu jättämään niin pitkän välin ettei suorillakaan pääse.
Muuten olen tekstistäsi samaa mieltä, mutta perustuuko tämä nyt kauteen 2008 vai mihin? Eipä sinä vuonna paljon ohiteltu muutenkaan. Kyllähän Kimi McLaren vuosina teki isoja nousuja voittoon, 2004 Spa ja 2005 Suzuka esimerkiksi. Myös se tilasto, että Kimin 18 voitosta vain kuusi on otettu paalulta, kertoo jotain muuta.

Ja eihän tuo Valencian DRS paikkaa edeltänyt mutka ole mikään downforce mutka, Lotuksella on muutenkin ollut hitaissa mutkissa enemmän ongelmia kuin nopeissa. Kimi teki kolme ohitusta mutkaan 17 joka ei ole DRS alueella, sitä suoraa edeltää nopeahko shikaani, jossa Kimi seurasi Maldonadoa, Hamiltonia, Webberiä ja Ricciardoa ja ohitti seuraavaan mutkaan. DRS aluella Kimi ei tehnyt yhtään ohitusta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Myös se tilasto, että Kimin 18 voitosta vain kuusi on otettu paalulta, kertoo jotain muuta.
Tuon tilastonhan voi lukea kummin päin vain. Jos kerran auto on ollut voittoon kykenevä, niin miksi paalulta on voitettu noin vähän? Eli miksei Kimi ole voittaja-autollaan lähtenyt paalulta niihin 12 kisaan? (Tämä siis pointtina siihen aika-ajovauhtispekulointiin.)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tuon tilastonhan voi lukea kummin päin vain. Jos kerran auto on ollut voittoon kykenevä, niin miksi paalulta on voitettu noin vähän? Eli miksei Kimi ole voittaja-autollaan lähtenyt paalulta niihin 12 kisaan? (Tämä siis pointtina siihen aika-ajovauhtispekulointiin.)
Mersun moottorit :wall:
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Tuon tilastonhan voi lukea kummin päin vain. Jos kerran auto on ollut voittoon kykenevä, niin miksi paalulta on voitettu noin vähän? Eli miksei Kimi ole voittaja-autollaan lähtenyt paalulta niihin 12 kisaan? (Tämä siis pointtina siihen aika-ajovauhtispekulointiin.)
Wikipediasta löytyi lista Räikkösen paalupaikoista. Katsotaanpa Kimin menestystä niissä kilpailuissa. (lisäykseni suluissa, virheet mahdollisia)

Paalupaikat
Nro Kilpailu
1 Euroopan Grand Prix 2003 (keskeytti kärjestä, tekninen vika)
2 Yhdysvaltain Grand Prix 2003 (sijoittui toiseksi)
3 Britannian Grand Prix 2004 (keskeytti toiselta sijalta, tekninen vika)
4 San Marinon Grand Prix 2005 (keskeytti kärjestä, tekninen vika)
5 Espanjan Grand Prix 2005 (voitti)
6 Monacon Grand Prix 2005 (voitti)
7 Saksan Grand Prix 2005 (keskeytti kärjestä, tekninen vika)
8 Turkin Grand Prix 2005 (voitti)
9 Saksan Grand Prix 2006 (talli tankkasi autoon liian vähän bensaa, nopeuden puolesta ei olisi kuulunut paalupaikalle)
10 Unkarin Grand Prix 2006 (kolaroi)
11 Italian Grand Prix 2006 (sijoittui toiseksi, mutta ajoi aika-ajon kevyemmällä autolla kuin voittaja Schumi)
12 Australian Grand Prix 2007 (voitti)
13 Euroopan Grand Prix 2007 (keskeytti, tekninen vika)
14 Belgian Grand Prix 2007 (voitti)
15 Espanjan Grand Prix 2008 (voitti)
16 Ranskan Grand Prix 2008 (tekninen vika kärkipaikalla ajaessa, silti sijoittui toiseksi)

Eli epäonni on kyllä vienyt Räikköseltä melkoisesti paalupaikalta otettavissa olleita voittoja. Tämä saa hänen ei-paalulta otettujen voittojensa lukumäärän näyttämään suhteettoman suurelta paalulta otettuihin nähden.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eli Räikkösen

16 paalupaikasta
6 on päättynyt kilpailun voittoon
3 kakkossijaan
1 kolmossijaan
1 kolariin
5 teknisestä syystä johtuneeseen keskeytykseen
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mersun moottorit :wall:
No kestiväthän ne aika-ajossa. Minun pointtinihan oli, että miksei voittokisoissa oltu kovin usein paalulla.
Wikipediasta löytyi lista Räikkösen paalupaikoista. Katsotaanpa Kimin menestystä niissä kilpailuissa. (lisäykseni suluissa, virheet mahdollisia)
[--]
Eli epäonni on kyllä vienyt Räikköseltä melkoisesti paalupaikalta otettavissa olleita voittoja. Tämä saa hänen ei-paalulta otettujen voittojensa lukumäärän näyttämään suhteettoman suurelta paalulta otettuihin nähden.
Se toki on kaikkien tiedossa, että tekninen vika vei Kimiltä turhan monta voittoa. Mutta minun kommenttini pointti oli päinvastainen, eli miksei voittokisoissa sitten oltu paalulla, jos kerran auto oli voittaja-auto.

McLaren oli nopea, mutta epäluotettava (eli ei juurikaan vaikuta aika-ajoon). Ferrarilla taas aika-ajot eivät olleet Kimin vahvuusalue, koska renkaita ei saatu toimimaan. Lotuksella - no seurataan tilanteen jatkumista.

En ole väittämässä, että Kimi on huono aika-ajaja (vaikka ehkä ajotyylissä on joitakin asioita, jotka hankaloittivat renkaiden lämpimäksi saamista). Mutta onhan Kimillä aika erikoinen tilasto verrattuna joihinkin toisiin, jotka ottavat ensisijaisesti voittoja paalulta. Kimillä toimivuus aika-ajossa ja kisassa eivät tunnu kulkevan samalla lailla käsi kädessä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En ole väittämässä, että Kimi on huono aika-ajaja (vaikka ehkä ajotyylissä on joitakin asioita, jotka hankaloittivat renkaiden lämpimäksi saamista). Mutta onhan Kimillä aika erikoinen tilasto verrattuna joihinkin toisiin, jotka ottavat ensisijaisesti voittoja paalulta. Kimillä toimivuus aika-ajossa ja kisassa eivät tunnu kulkevan samalla lailla käsi kädessä.
Tästä olisi mielenkiintoista saada jostain sisäpiiristä informaatiota. Sattumaan en usko, eikä "kuski on vaan hidas aika-ajossa" -selityskään aivan tunnu uskottavalta.

Onkohan kyseessä Kimin kohdalta harkitumpi painotus, että autoa testataan pe/la lähinnä kisan ehdoilla?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eihän kukaan täällä näytä väittävän etteikö Kimin paluu olisi sujunut odotuksiin nähden hyvin, ykkösissä nyt vaan arvostuksen kannalta tärkeintä on voittaa se kaveri joka ajaa samanlaisella autolla varsinkin tässä tilanteessa kun kyseessä on maailmanmestari vs. suuri kysymysmerkki.
Toistaiseksi pistesarake näyttää siltä kuin pitääkin. Molemmilla on ollut teknisiä ongelmia, Kimi on välillä ehkä pelannut aika varmanpäälle, Grosjean puolestaan kolaroinut.

Valenciassa Grosjean oli onnistunut kasvattamaan toistakymmentä sekuntia eroa Kimiin koska 1. starttasi paremmasta ruudusta, 2. ei jäänyt hitaampien taakse. Tommonen ero on vaikea ottaa kiinni kisassa.
Niin on, mutta se ei tarkoita että Kimi oli hitaampi. Joka tapauksessa turva-auto söi eron, ja sen avulla Kimi olisi voinut lyödä Grosjeanin, siinä missä Alonsokin teki nousua, joka lopulta johti voittoon. Eikä se Grossukaan olisi voitosta ajanut ilman safetycarin apua.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
On varmasti jossain määrin perusteltua sanoa, että Kimi on paljon parempi kilpa-ajaja kuin aika-ajaja. Tämän seikan vaikutus miehen uran tuloksiin saattaa olla varsin merkittävä.
 
Ylös