Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Puhutko nyt muutamasta edellisestä kisasta vai koko alkukaudesta? Vaikea ymmärtää, mistä näkökulmasta Grosjean on ajanut paremmin kuin Kimi, jos koko kaudesta puhutaan. Muutamasta edellisestä kisasta saadaankin jo tiukka vääntö aikaan.

Kyllähän tämän keskustelun juuret ovat siinä, että Kimi vs. Grosjean -tilanne ennen kautta oli monilla todella subjektiivisen näkemyksen varassa. Grosjeania pidettiin surkeana Alonsolle hävinneenä kuskina, eikä todella nopeana GP2-mestarina. Rehellisesti voin sanoa, että en itse ainakaan odottanut Kimin olevan selkeästi Grosjeania parempi. Itse asiassa molemmat ovat pärjänneet paremmin mitä ajattelin.

Sitten kun Grosjean pärjääkin hyvin, osa näkee tilaisuuden ärsyttää Kimi-faneja ja osa Kimi-faneista sokaistuu täysin parin viime kisan tuloksista, eikä nähdä pintaa syvemmälle. Kun Kimiä dissataan, pitää hakea syytä asiaan, mihin ei tarvitse edes hakea syytä. Eli mietitään miksi Kimi ajaa huonosti, selityksenä välivuodet, vaikka syyn miettiminen on turhaa, kun Kimi on ajanut hyvin.

Vähän pitää vielä ottaa kantaa Valencian kisaan, kun Grosjeanin suoritusta ylistetään (ansaitusti), mutta Kimin suoritusta vähätellään. Ja sanon vielä selkesti, että Grosjean on ajanut todella hyvin ja ansainnut kaiken suitsutuksen mitä saa.

Silti. Jos palataan tähän kuuluisaan Maldonadon blokkaukseen, niin omilla ansioillaan kuskit olisivat tulleet ensimmäisestä mutkasta järjestyksessä: 1. Vettel, 2. Hamilton, 3. Räikkönen, 4./5. Maldonado, 4./5. Grosjean.

(Kun puhutaan aika-ajon merkityksestä, niin siihen totta kai pitää lisätä startti, eli järjestys ykkösmutkan jälkeen on suurin yksittäinen tekijä kisassa. Valenciassakin Kimi oli kuitenkin selkesti Grosjeania parempi aika-ajo+startissa. Ja vaikka tämäkin on selittelyä, Kimi olisi rehellisesti ansainnut paikan Maldonadon edestä, sillä oli jo täysin rinnalla, mutta siitähän ei meidän kuumakalle välittänyt.)

Tällä järjestyksellä ykkösmutkasta Kimi olisi voittanut Valencian kisan, ilman kahta sanaa. Jos Grosjean ei olisi keskeyttänyt, olisi Lotusten välille tullut varmasti hyvä vääntö.

Toki Grosjeanin keskeytys oli sääli, ja hän menetti paljon pisteitä itsestään riippumattomasta syystä, mutta ei kai kukaan silti voi väittää että Grosjean on tänä vuonna menettänyt Kimiä enemmän pisteitä itsestään riippumattomasta syystä?

Jos halutaan etsiä kisoja, joissa Lotuskuskien kisavauhtia voidaan selkesti verrata, omasta muististani löytyy vain kaksi: Bahrain ja Espanja. Vaikkakin noistakin Bahrainissa talli päätti pistää Kimin starttiruudun hieman hankalammaksi.

Varsin ansiokas postaus.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jos palataan tähän kuuluisaan Maldonadon blokkaukseen, niin omilla ansioillaan kuskit olisivat tulleet ensimmäisestä mutkasta järjestyksessä: 1. Vettel, 2. Hamilton, 3. Räikkönen, 4./5. Maldonado, 4./5. Grosjean.

(Kun puhutaan aika-ajon merkityksestä, niin siihen totta kai pitää lisätä startti, eli järjestys ykkösmutkan jälkeen on suurin yksittäinen tekijä kisassa. Valenciassakin Kimi oli kuitenkin selkesti Grosjeania parempi aika-ajo+startissa. Ja vaikka tämäkin on selittelyä, Kimi olisi rehellisesti ansainnut paikan Maldonadon edestä, sillä oli jo täysin rinnalla, mutta siitähän ei meidän kuumakalle välittänyt.)
Tämä on kyllä niin totaalisen käsittämätöntä ajattelua. Miten joku voi alkaa puhumaan jostain "ansioista" ja käsin poimia tietyn tapahtuman kilpailusta pois? Eikö se nimenomaan ollut Kimi, joka sen auton siihen väliin ajoi, josta joutui sitten himmaamaan? Koko autokilpailun ideahan on se, että siellä ollaan kanssakäymisessä muiden kuljettajien ja olosuhteiden kanssa. Ei sieltä voi jälkikäteen alkaa poimimaan jotain yksittäisiä elementtejä tai tapahtumia pois ja alkaa luomaan jotain rinnakkaistodellisuutta sille, mitä ihan oikeasti tapahtui. Kimi lähti viivalta hyvin mutta sijoitti itsensä tai joutui sijoitetuksi sen jälkeen sellaiseen väliin, josta joutui himmaamaan välttääksen kolarin. Piste. Ei Kimi missään omassa todellisuudessaan aja, johon ulkopuolisten tekijöiden ei kuuluisi vaikuttaa.

Ihan oikeasti nyt, tämä alkaa mennä jo täysin mystiseksi...
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Say what? Nyt saat kyllä selittää...
Kehen muuhunkaan Kimiä voisi verrata? Molemmat ajavat renkaita säästäen, kun taas esimerkiksi Hamilton ja Massa kuluttavat renkaita enemmän. Sillä ei nyt ole tässä tilanteessa merkitystä tykkääkö joku yliohjaavasta tai aliohjaavasta autosta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Say what? Nyt saat kyllä selittää...
Kehen muuhunkaan Kimiä voisi verrata? Molemmat ajavat renkaita säästäen, kun taas esimerkiksi Hamilton ja Massa kuluttavat renkaita enemmän. Sillä ei nyt ole tässä tilanteessa merkitystä tykkääkö joku yliohjaavasta tai aliohjaavasta autosta.
No oikeampi sanamuoto olisi ollut "Kimin kaltaisesti rengasta käyttävä JB". Jenson ei ilmeisesti käytä ohjauksen välitöntä tuntumaa ajamiseen samassa määrin aktiivisesti kuin Kimi, mutta kummankin ajotyyli on renkaalle hyvin pehmeä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Palatakseni vielä starttiin. Syy miksi Kimi lähti ohittamaan Maldonadoa sisäkautta oli pitkälti Grosjean. Kimi väisti tallikaveriaan oikealle. Maldonado on sen verran arvaamaton, että ehkä kannattaakin hieman varoa, mutta ilmeisesti Kimin ei olisi ollut mikään pakko nostaa. Oikeanpuoleiset renkaat kyllä olivat varikkotietä erottavan maalauksen päällä, mutta tuskin Kimi olisi rangaistusta saanut vaikka olisikin Maldonadon sillä tavalla ohittanut.

http://www.youtube.com/watch?v=lIcu3gO1dRc
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Grosjean on hyvä esimerkki nöyrästä, miellyttävästä ja lahjakkaasta kilpa-ajajasta. Ei lannistunut ensimmäisestä F1-visiitistä, vaan kehitti itseään kilpailkemalla ja menestyi GP2:ssa. Siinä sarjassa ei lahjattomat voita koko kautta.

Räikkönen on ajanut paluunsa uskomattoman vahvasti ja varsinkin varmasti. Eräs esimerkki tilanteiden hahmottamisesta oli Monacossa Perezin yllättävä varikolle tulo, jossa todennäköisesti moni muu olisi kolaroinut .

Mielestäni Grosjeanin nopeuteen Räikköseen(kin) verrattaessa vaikuttaa vieläkin hänen suorittama Pirellien testaus, vaikken tiedä, kuinka paljon kilometrejä tulikaan.
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Mielestäni Grosjeanin nopeuteen Räikköseen(kin) verrattaessa vaikuttaa vieläkin hänen suorittama Pirellien testaus, vaikken tiedä, kuinka paljon kilometrejä tulikaan.
Eikös alkukaudesta ihan Lotuksen puolelta kommentoitu nimenomaan Grosjeanin olevan enemmän hukassa renkaiden kanssa ja Kimin ymmärtävän niitä paremmin. Nyttemmin tosin taitaa Romainillakin jo mennä kumejen kanssa ihan hyvin, mutta tuossa valossa aika hankala nähdä, että olisi mitään etua noista rengastesteistä saanut.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Joo, muistan. Saattoi olla Suomalaisten toimittajien "kuulemia" juttuja.

Niin monessa yhteydessä on pidetty renkaiden kanssa toimimisen olevan ratkaisevinta, joten siihen perustuen katson Grosjeanin edelleen hyötyvän viimevuoden persistään. Muistaakseni alkukaudesta 2011 Heidfeld oli suhteellisen hyvä myös ja hän taisi testata Pirellille 2010.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Herra se ei näköjään osaa käyttää "Edit" toimintoa, vaan pitää spämmätä 3 viestiä peräkkäin.
Se on ainoa mystinen asia tässä topicissa.
Edes Edit-toimintoa ei tarvita, kun useammalle vastaaminen onnistuu multiquote-toiminnolla. Toki jos vastaukset eivät mitenkään sisällöllisesti liity toisiinsa useampi postaus on ihan perusteltua.
 

Fassion

Well-known member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
50
Räikkösen kausi on ollut kyllä vakuuttava. 73 pistettä ja 3 palkintosijaa. Kuka olisi uskonut paluunjulkistamisen jälkeen, että näin hyvin lähtisi paluu rullaamaan? Voidaan vertailuksi ottaa Schumacherin paluun 8 ensimmäistä kisaa; 34 pistettä ja 0 palkintosijaa. Vaikkakin vertailu on suoraan sanoen järjetöntä, on siinä kuitenkin vissi ero. Mersu oli kuitenkin alkukaudesta palkintokorokekamaa Nicon käsissä.

Räikkösellä on ollut haasteita renkaiden ja ohjauksen kanssa, mutta näistä ongelmista riippumatta hän on pystynyt hyviin suorituksiin ja näin ollen on vain 18 pistettä perässä sarjan kakkospaikasta. Kaikki hyvin vielä tässä kohtaa. Mestaruustoiveita en lähtisi elättelemään kummankaan Lotus-kuljettajan toimesta, koska näyttää siltä että muiden päivitykset purevat ja kovaa. Etenkin Red Bullin. Jotakin maagista täytyy kyllä Enstonen tehtaalla tapahtua, jotta hiljalleen syntyvä ero kurotaan kiinni. Voitto on kuitenkin todella lähellä ja uskon, että Kimi nähdään vielä useasti palkintokorokkeella. Jos säät sallivat..

Grosjean antaa kyllä mielettömän vastuksen ja Kimin on kyllä astuttava seuraavalle "levelille", jos meinaa ranskalaisen pitää pistetaulukossa takanaan kauden loppuun saakka. Hyvä juttu kuitenkin, että vierellä on nopea kuljettaja ja Lotuksen kannalta katsottuna se on erinomainen asia, että molemmat kuskit ovat nopeita ja pystyvät tuomaan tiimille tasaisesti pisteitä. Verrattaessa esim. One Man Army Ferrariin. Toivotaan kuitenkin, että Grosjean ei ala läiskyttelemään Räikköstä pahemmin turpaan, jottei mene Jäämiehen pakki sekaisin. Se on se viimeinen juttu, mitä tässä tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kehen muuhunkaan Kimiä voisi verrata? Molemmat ajavat renkaita säästäen, kun taas esimerkiksi Hamilton ja Massa kuluttavat renkaita enemmän. Sillä ei nyt ole tässä tilanteessa merkitystä tykkääkö joku yliohjaavasta tai aliohjaavasta autosta.
No oikeampi sanamuoto olisi ollut "Kimin kaltaisesti rengasta käyttävä JB". Jenson ei ilmeisesti käytä ohjauksen välitöntä tuntumaa ajamiseen samassa määrin aktiivisesti kuin Kimi, mutta kummankin ajotyyli on renkaalle hyvin pehmeä.
No niin, kokeillaan nyt sitten tätä multiquotea kun sitä niin kovasti "suositeltiin" :D Mutta asiaan: miksi Kimille välttämättä pitäisi löytää joku verrokki ajotyylin osalta? Se, että Kimi ja Button ovat molemmat suht helliä renkaille on vain lopputulema. Se, miten nämä kaksi herraa siihen päätyvät aiheutuu keskenään varsin eri asioista ja siten heidän tuloksiaan on suht hedelmätöntä verrata keskenään, etenkin kun ajavat eri autoilla...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Grosjean antaa kyllä mielettömän vastuksen ja Kimin on kyllä astuttava seuraavalle "levelille", jos meinaa ranskalaisen pitää pistetaulukossa takanaan kauden loppuun saakka. Hyvä juttu kuitenkin, että vierellä on nopea kuljettaja
Tästä olen erittäin paljon samaa mieltä. Kimi on mielestäni vähän laiskahko perusmentaliteetiltaan ja mikäli tallikaveri olisi ollut ihan lapanen, olisi sillä saattanut olla Kimiin nähden vähän huono vaikutus. Nyt mies joutuu ihan oikeasti tuomaan esille ns. A-pelinsä, kuten amerikkalainen sanoisi. Muuten Ranskan poika katoaa horisonttiin.
 

Fassion

Well-known member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
50
Tästä olen erittäin paljon samaa mieltä. Kimi on mielestäni vähän laiskahko perusmentaliteetiltaan ja mikäli tallikaveri olisi ollut ihan lapanen, olisi sillä saattanut olla Kimiin nähden vähän huono vaikutus. Nyt mies joutuu ihan oikeasti tuomaan esille ns. A-pelinsä, kuten amerikkalainen sanoisi. Muuten Ranskan poika katoaa horisonttiin.
Samoilla linjoilla. Itsellenikin on sellainen fiilis jäänyt, että hän ratsastaa tuolla mielettömällä talentillaan ja jättää niitä pikkujuttuja jopa hieman puolitiehen. Kun loppujen lopuksi ne muutamat ja tärkeät sadasosat löytyvät vain kovalla työllä ja paneutumisella jopa niihin pienimpiin juttuihin. Se on kyllä sanottava, että tuota laiskuutta/ahkeruutta on todella paha mennä arvioimaan näin ulkopuolisena. Mututuntumallahan näitä vain heitellään. Boullierin mukaan hän on kuitenkin työlleen omistautunut ja kovasti mukana tiimin toiminnassa. Sinänsä tulee päinvastaista kommenttia niiltä, jotka näistä asioista jotakin tietävät. Hyvä niin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästä olen erittäin paljon samaa mieltä. Kimi on mielestäni vähän laiskahko perusmentaliteetiltaan ja mikäli tallikaveri olisi ollut ihan lapanen, olisi sillä saattanut olla Kimiin nähden vähän huono vaikutus. Nyt mies joutuu ihan oikeasti tuomaan esille ns. A-pelinsä, kuten amerikkalainen sanoisi. Muuten Ranskan poika katoaa horisonttiin.
En usko että Grosjeanin tekemiset vaikuttaa Kimiin millään tavalla. Paitsi jos tulee radalla kohdalle. Kimi tekee omaa hommaansa eikä häntä kiinnosta mitä pilttuun toisella puolella touhutaan. Tai ainakin niin hän on moneen kertaan väittänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Tämä on kyllä niin totaalisen käsittämätöntä ajattelua. Miten joku voi alkaa puhumaan jostain "ansioista" ja käsin poimia tietyn tapahtuman kilpailusta pois? Eikö se nimenomaan ollut Kimi, joka sen auton siihen väliin ajoi, josta joutui sitten himmaamaan? Koko autokilpailun ideahan on se, että siellä ollaan kanssakäymisessä muiden kuljettajien ja olosuhteiden kanssa. Ei sieltä voi jälkikäteen alkaa poimimaan jotain yksittäisiä elementtejä tai tapahtumia pois ja alkaa luomaan jotain rinnakkaistodellisuutta sille, mitä ihan oikeasti tapahtui. Kimi lähti viivalta hyvin mutta sijoitti itsensä tai joutui sijoitetuksi sen jälkeen sellaiseen väliin, josta joutui himmaamaan välttääksen kolarin. Piste. Ei Kimi missään omassa todellisuudessaan aja, johon ulkopuolisten tekijöiden ei kuuluisi vaikuttaa.

Ihan oikeasti nyt, tämä alkaa mennä jo täysin mystiseksi...
Tällaiset tilanteet kuuluvat täysin kilpa-autoiluun, enkä sitä muuten muistelisi, mutta tämän tilanteen takia on mielestäni huonosti perusteltua lähteä vertailemaan Kimin ja Grosjeanin kisavauhteja Valenciassa, kun toinen joutuu muiden välinpitämättömyyden takia täysin erilaiseen asemaan.

Vai voiko Grosjeanin osalta sanoa, että ei hän aja omassa todellisuudessa, jossa laitteet kestävät, tai että tuota teknista vikaa ei voi irrottaa kokonaisuudesta? Hän keskeytti ja sillä selvä, eikä olisi omilla ansioillaan ollut podiumilla.

Mielestäni tekniset viat ja toisten haahuilut radalla ovat olennainen osa lajia ja sinänsä turha niiden perään on jäädä ruikuttamaan, mutta kyllä ne voi irroittaa kokonaisuudesta ja nähdä asioiden taakse. Miten siis kuski olisi puhtaasti omilla suorituksillaan pärjännyt.
 
Ylös