Caterham F1 Team kaudelle 2012

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Ihan oikeassa uutinen. Kovalainen ohitti Vettelin ennen turva-autoviivaa mennessään varikolle.
Joo. Sääli homma näin suomalaisittain, mutta sääntö on sääntö ja niistä pidetään kiinni. Vaikka kyseessä täysin turha ja mitätön rike, niin joku uskottavuus pitää tuomaristonkin yrittää säilyttää.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo. Sääli homma näin suomalaisittain, mutta sääntö on sääntö ja niistä pidetään kiinni. Vaikka kyseessä täysin turha ja mitätön rike, niin joku uskottavuus pitää tuomaristonkin yrittää säilyttää.
Jep, ok rangaistus mun mielestä. Linjassa muiden kanssa.

Ja itse huomasin tuon Kovalaisen tempauksen ja tuumin vain, että onkohan tuossa jokin veteen piirretty viiva rajana, mutta ei näköjään ole. Kovis mokas..

Keskeytys sitten siirsi rangaistuksen Malesiaan, mutta idea on siinä, ettei Heikki tee tätä samaa toista kertaa. Eikä varmasti teekään..
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterhamin kisavauhti paljastuu itse asiassa yllättävän hyväksi, kun katsoo kierrosaikoja silloin kun edessä ei luuhaa hitaampia autoja. Petrov ajeli samanlaisia kierrosaikoja medium-renkailla kuin Sennakin, eikä jäänyt kovin paljon Di Restan, Kobayashin tai Toro Rossojenkaan kyydistä. Heikki pyristeli ilman KERSiä ja sivuun viiraavalla ohjauksella ihan mukavasti Petrovin tuntumassa.

Tässä näkyy koko kentän ajat kahdelta kierrokselta, kun Caterhamilla oli hyvä vauhti päällä medium-renkailla. Kärkipään mediumeilla ajaville kuskeillekaan ei tässä vaiheessa jäädä kuin vajaat kaksi sekuntia kierrosta kohden.

Koodi:
 [B]LAP 26[/B]

   Name          Gap    Time     Ps Tyre
1  J. BUTTON            1:32.152 1  Medium new (16)
2  L. HAMILTON   9.649  1:31.593 1  Medium new (17)
3  S. VETTEL     11.729 1:32.056 1  Soft used (16)
4  F. ALONSO     17.863 1:32.895 1  Medium new (13)
5  N. ROSBERG    20.173 1:32.850 1  Soft used (12)
6  M. WEBBER     20.827 1:32.935 1  Medium new (14)
7  P. MALDONADO  24.350 1:32.140 1  Soft used (16)
8  F. MASSA      37.152 1:33.980 1  Soft new (11)
9  K. RAIKKONEN  37.312 1:33.780 1  Soft new (19)
10 K. KOBAYASHI  37.852 1:33.546 1  Soft new (13)
11 P. DI RESTA   39.278 1:33.536 1  Soft new (13)
12 J. VERGNE     39.977 1:32.007 1  Soft new (19)
13 S. PEREZ      52.487 1:32.176 1  Soft new (24)
14 B. SENNA      63.268 1:34.193 1  Medium new (1)
15 V. PETROV     67.730 1:33.400 1  Medium new (18)
16 H. KOVALAINEN 69.667 1:33.693 1  Medium new (14)
17 D. RICCIARDO  1 Lap  1:32.958 2  Soft new (22)
18 T. GLOCK      1 Lap  1:35.446 1  Soft used (20)
19 C. PIC        1 Lap  1:36.664 1  Soft used (21)


 [B]LAP 27[/B]

   Name          Gap    Time     Ps Tyre
1  J. BUTTON            1:31.943 1  Medium new (16)
2  L. HAMILTON   9.520  1:31.814 1  Medium new (17)
3  S. VETTEL     11.948 1:32.162 1  Soft used (16)
4  F. ALONSO     19.072 1:33.152 1  Medium new (13)
5  N. ROSBERG    21.692 1:33.462 1  Soft used (12)
6  M. WEBBER     22.103 1:33.219 1  Medium new (14)
7  P. MALDONADO  24.717 1:32.310 1  Soft used (16)
8  K. RAIKKONEN  37.569 1:32.200 1  Soft new (19)
9  K. KOBAYASHI  39.867 1:33.958 1  Soft new (13)
10 F. MASSA      41.111 1:35.902 1  Soft new (11)
11 P. DI RESTA   41.413 1:34.078 1  Soft new (13)
12 J. VERGNE     42.002 1:33.968 1  Soft new (19)
13 S. PEREZ      52.373 1:31.829 1  Soft new (24)
14 B. SENNA      65.613 1:34.288 1  Medium new (1)
15 V. PETROV     69.001 1:33.214 1  Medium new (18)
16 H. KOVALAINEN 71.566 1:33.842 1  Medium new (14)
17 D. RICCIARDO  1 Lap  1:32.776 2  Soft new (22)
18 T. GLOCK      1 Lap  1:39.366 1  Soft used (20)
19 C. PIC        1 Lap  1:36.874 1  Soft used (21)
Nyt pitää vaan korjata luotettavuusongelmat ja saada renkaat toimimaan paremmin, niin Caterham saattaa ottaa sen mainostetun edistysaskeleensa jo ensi viikolla. :)
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Veikkaan että liippasi Heikin surkeinta kilpailua koskaan. Ei ajonautintoa, ei keskeytystä hyvältä sijoitukselta, niin ja heh keskeytys ja kirsikkana kakun päälle naurettavan kova rangaistus.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Veikkaan että liippasi Heikin surkeinta kilpailua koskaan. Ei ajonautintoa, ei keskeytystä hyvältä sijoitukselta, niin ja heh keskeytys ja kirsikkana kakun päälle naurettavan kova rangaistus.
2009 kauden avauskisa katkesi Heikin osalta kolariin ensimmäisessä mutkassa ja toisessa kisassakin ajoi ulos muutaman mutkan jälkeen ensimmäisellä kierroksella. 2010 Kovalainen taisi jäädä kerran lähtöruudukkoon. Että onhan se muutaman kerran vielä huonomminkin mennyt. ;)

Mutta Caterhamin kisavauhti oli sentään Melbournessa aika-ajovauhtia parempaa, mikä antaa toivoa että keskikasti voi sentään olla saavutettavissa kauden edetessä, jos osaavat valmistaa autoon hyviä päivitysosia. Petrov ei ole vielä sopeutunut täysin uuteen autoonsa, joten ensimmäisen kisaviikonlopun perusteella ei vielä kannata päätellä minkä tasoinen kirittäjä siellä on nyt tallikaverina.

Tallin tiedotteessa Heikki ei tunnu olevan huolissaan lähtöruuturangaistuksestaan, vaan arvelee että niistä HRT-autoista ja Marussioista mennään heittämällä ohi Caterhamin paremman nopeuden, KERSin ja DRS:n voimin. Malesiaan on kuitenkin ennusteltu ukkoskuuroja koko viikonlopuksi, mikä saattaa tehdä ohittelusta arvaamattoman hankalaa. Toisaalta sadekelin aika-ajossa saattaisi ehkä olla mahdollisuus kivuta lähtöruudukossa tavallista korkeammalle, jos sattuu radalle oikeaan aikaan ja oikeilla renkailla.

Talvitesteissä autosta paljastui muutamia luotettavuusongelmia, mutta oli niitä kuitenkin paljon vähemmän kuin vuotta aiemmin. Viime vuonna luotettavuusongelmat riivasivat Team Lotusta läpi kauden ensimmäisen puoliskon, mutta kesätauon jälkeen auto saatiin toimimaan ongelmitta. Jospa nämä paremmin menneet talvitestit ennakoisivat, että tällä kaudella luotettavuusongelmat saadaan kitkettyä viime vuotta nopeammin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tekninen johtaja Mark Smith kertoo Caterhamin Kiinan osakilpailun ennakkotiedotteessa, että tiimi on miettinyt Malesian jälkeen uusia kikkoja miten saada renkaista irti lisää vauhtia, ja näitä keinoja on tarkoitus kokeilla Shanghaissa heti ensimmäisestä perjantaiharjoituksesta alkaen. Caterham tuo Smithin mukaan Kiinassa autoonsa päivitysosia:
Externally, we will be running the cars in high downforce configurations and we have bodywork updates targeted at increased load and more efficient cooling, given the lower ambient temperatures we will to see in Shanghai. China is not especially tough on brakes but we also have a couple of updates in this area.
Tony Fernandes hehkuttaa samassa tiedotteessa päivitysosien olevan näkyvä merkki siitä, että talli on edistynyt viime vuodesta, jolloin tallin rahat ja resurssit eivät riittäneet tehokkaaseen auton kehittämiseen kauden aikana. Fernandes uskoo kauden kuluessa tapahtuvan kehitystyön mahdollistavan Caterhamille yhden MM-pisteen saavuttamisen tällä kaudella.

Caterhamin tiedotteessa ei mainita aikooko talli ajattaa Kiinan ensimmäisessä perjantaiharjoituksessa varakuskiaan Giedo van der Gardea.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Salolla tuli sitten tiukkaa asiaa Caterhamin tilanteesta. Ei kyllä hyvältä näytä tallin tilanne ei.
 

Olaus

Well-known member
Liittynyt
6.7.2000
Viestit
225
Sijainti
Monaco
Salolla tuli sitten tiukkaa asiaa Caterhamin tilanteesta. Ei kyllä hyvältä näytä tallin tilanne ei.
Totta. Tuohon tasoon sitten näköjään jämähdettiin. Jos olisi haluttu kehittymisen tapahtuvan lineaarisesti, niin tänä vuonna olisi pitänyt tapahtua selkeä hyppäys eteenpäin, mutta tämä ei ole tapahtunut. Jos Heikki haluaa joskus kilpailla pisteistä, niin tuossa tallissa se on hyvin vaikeaa.:nope:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Salolla tuli sitten tiukkaa asiaa Caterhamin tilanteesta. Ei kyllä hyvältä näytä tallin tilanne ei.
Saattaa tosiaan Heikillä olla piakkoin uuden työpaikan etsintä edessä, jos ottaa kauden edistyessä tallikaverilta kuonoonsa yhtä selvästi kuin Malesiassa. Petrov taisi Sepangissa ohittaa Kovalaisen kahteen otteeseen ja ajoi muutenkin nopeammin ja virheettömämmin.

Toivotaan nyt kuitenkin, että Heikin otteet paranevat jatkossa sen verran, että pesti Caterhamilla jatkuu vielä ensi vuonnakin. Heikin sopimushan taitaa olla katkolla tämän kauden päättyessä, joten Fernandes saattaa Petrovin hyvien esitysten innostamana valita talliinsa toisenkin sponsoreita mukanaan tuovan kuskin.

Caterham on kyllä sellainen työpaikka, josta kannattaa pitää kiinni kynsin ja hampain. (Ja Mika Salo on idiootti.) Fernandes pumppaa talliin koko ajan lisää rahaa ja ennemmin tai myöhemmin sen on pakko alkaa näkyä parantuneena vauhtinakin. Mahdollisesti jo tällä kaudella, kun autoihin aletaan lisätä isompia päivitysosia.

Caterham on aloittanut tämän kauden odotettua huonommin, mutta minä uskon niin Kovalaisen kuin Caterhaminkin pystyvän parantamaan tasoaan reippaasti kauden puoliväliin mennessä. :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tällä hetkellä tiimi on kyllä vedenjakoviivalla ja erityisesti juurikin tuo hehkutus suuresta noususta on ollut varsin naurunalaiseksi joutuvaa tarinaa. Jo viime vuonnakin tallin piti nousta jo vahvaan keskikastiin. Nyt taas puhutaan menestyksestä. Tuolla menolla nyt ainakin ei näytä kovin hyvältä nyt.

Myönteisenä puolina talli ainakin edes kehittyy eteenpäin isojen rahojen turvin, mutta aina ei suurellakaan rahalla voi menestystä saada. Sitten on vielä muidenkin tallien meneminen eteenpäin. Toki jos Williams olisi säilynyt viime vuoden tasolla ja Force India yhdessä Toro Rosson kanssa niin tilanne olisi edes hieman parempi Caterhamin kannalta.

Williams on kuitenkin kehittynyt eteenpäin ja Force India ja Toro Rossokin ovat kaukana edellä. Caterham uhkaa jäädä yksin omalle paikalleen. Se on jo lyönyt aikaa sitten muut uudet tallit, mutta eteenpäin on vain hirveän pitkä matka.

Kautta toki on jäljellä vielä paljon, mutta kyllä jo Euroopan testien jälkeen tulokset pitäisi nähdä ja mikäli meno jatkuu sen jälkeen edes satunnaisesti tätä tahtia niin kyllä Heikin pitäisi vaihtaa tallia oli siinä sitten Salon neuvoa tai ei.

Salolla toki huonona puolena on aina välillä tuo pikainen asenne noissa lausunnoissa. Kimillä oli aikanaan vain huono sauma ja se vain sitten herätti nuo lausunnot. Kimi tosin piti päänsä ja meni silloin toiseen talliin kuin mieli teki.

Tallinvaihdolla edes oletettavasti voi kuitenkin saada otteita muiden tallien tilanteesta ja mielipiteistä ja pistää hieman hikeä pintaan Tonyn puolelta.

Toki jos talli haluaa toisen maksumiehen niin aina sellaisen voi pestata vaikka sinällään Petrovinkin mukaanotto maksumieheksi oli aika erikoista kun tallilla ei pitänyt olla maksukuskeja. Tosin summa oli varmasti sellainen mistä ei voinut kieltäytyä.

Lisäksi Venäjän markkinat ovat muutenkin houkuttelevia Kiinan ja Vietnamin ohella näin pienenä huomautuksena tuohon viime mainittuun maahan vedoten.
 

satalankku

Well-known member
Liittynyt
4.11.2011
Viestit
57
Kylläpä kuullostaa helpolta. Ihme ettei Heikki ole itse älynnyt vaihtaa työpaikkaa vaikkapa Redbullille. Miksi Mka ei itse omana aktiivi-aikanaan mennyt huipputiimeihin, vaan körötteli jollain Tyrrelllä. Pahoittelen purkausta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mistäs tuon Salon vuodatuksen löytää?
Salon viesti Kovalaiselle löytyy Maikkarin Katsomosta.

Kyllä Heikin pitää pystyä ainakin tallikaverinsa päihittämään, ennen kuin alkaa kysellä ajopestiä muualta. Mika Salo olisi varmasti samaa mieltä tästä, mutta Salo nyt vaan ei nähtävästi ole ennättänyt muilta kiireiltään huomaamaan miten surkeasti Heikki ajoi Malesiassa. Salon olisi pitänyt ainakin vilkaista miten Kovalainen arvioi omaa suoritustaan Malesian kisan jälkeen Maikkarille:
Kovalainen ajoi maaliin 18. sijalla häviten mm. tallikaverilleen Vitali Petroville.

- Saattoi olla aika lähellä, että oli uran huonoin kisa. Ei onnistunut oikein mikään tänään. Sateella en päässyt kerta kaikkiaan mihinkään. Ei ollut yhtään pitoa. En tiedä, mistä se johtui, Kovalainen kertoi MTV3:lle.

- Jo ennen turva-autoa tuntui vähän vaikealta ja sitten kun lähdettiin turva-auton perästä uudestaan liikkeelle, niin oli koko ajan sellaista lipsumista.

- Meni pitkin nurmikoita ja tuli virheitä, Kovalainen manasi.
Kovalainen oli Malesiassa selvästi Petrovia hitaampi, ja Petrovkin on vielä mukana F1-sarjassa pelkästään mittavan sponsoritukensa ansiosta. Heikin pitää saada ensin oma ajamisensa kohdalleen, ja sitten voi ehkä alkaa haaveilemaan Caterhamia paremmista talleista. Mika Salo on neuvoineen ihan pihalla Heikin tämänhetkisestä tilanteesta.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Salon viesti Kovalaiselle löytyy Maikkarin Katsomosta.

Kyllä Heikin pitää pystyä ainakin tallikaverinsa päihittämään, ennen kuin alkaa kysellä ajopestiä muualta. Mika Salo olisi varmasti samaa mieltä tästä, mutta Salo nyt vaan ei nähtävästi ole ennättänyt muilta kiireiltään huomaamaan miten surkeasti Heikki ajoi Malesiassa. Salon olisi pitänyt ainakin vilkaista miten Kovalainen arvioi omaa suoritustaan Malesian kisan jälkeen Maikkarille:

Kovalainen oli Malesiassa selvästi Petrovia hitaampi, ja Petrovkin on vielä mukana F1-sarjassa pelkästään mittavan sponsoritukensa ansiosta. Heikin pitää saada ensin oma ajamisensa kohdalleen, ja sitten voi ehkä alkaa haaveilemaan Caterhamia paremmista talleista. Mika Salo on neuvoineen ihan pihalla Heikin tämänhetkisestä tilanteesta.
Ja Rosberg on hävinnyt kaksi kertaa peräkkäin Schumille aika-ajossa eikä kukaan epäile, että Rosberg ei saisi pitää tallipaikkaansa. Kannattaisi varmaan odotella vähän pidempään eikä tuomita Heikkiä yhden epäonnistuneen Malesian kisan jälkeen. Tokihan Heikin täytyy Petrov voittaa, mutta kausi kestää melkein joulukuulle asti.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Ja Rosberg on hävinnyt kaksi kertaa peräkkäin Schumille aika-ajossa eikä kukaan epäile, että Rosberg ei saisi pitää tallipaikkaansa. Kannattaisi varmaan odotella vähän pidempään eikä tuomita Heikkiä yhden epäonnistuneen Malesian kisan jälkeen. Tokihan Heikin täytyy Petrov voittaa, mutta kausi kestää melkein joulukuulle asti.
Olen jo tällä foorumilla aiemmin esittänyt epäilyni, että Malesian huono esitys johtui Kovalaisen kohdalla auton huonoista säädöistä pikemmin kuin ajotaidon puutteesta. Tallin analyysin mukaan Heikki ei saanut renkaitaan toimimaan Malesiassa.

Kovalainen on tähän asti suoriutunut Petrovia paremmin aika-ajoissa ja kisastarteissa, joten lähtökohdat ovat kunnossa. Nyt pitäisi vielä saada kisavauhtia paremmaksi ja karsia turhat ajovirheet pois, niin Heikki ottaa Caterhamilla samanlaisen johtavan kuskin aseman kuin viime vuonnakin. Ilmaiseksi se ei kuitenkaan tule, sillä Petrov on ajanut Caterhamilla ihan kelvollisesti (joskaan ei erinomaisesti -- Petrovin startit ovat olleet huonoja ja kierrosajat epätasaisia). Muihin talleihin pyrkiminen on kuitenkin haihattelua niin kauan kuin Petrov ajaa yhtä hyvin tai paremmin kuin Kovalainen.

Heikki on joskus aiemmin todennut, että aikoo tarkkailla Caterhamin suorituskykyä kauden puoliväliin asti ja tekee sitten omat johtopäätöksensä kannattaako talliin jäädä. Siinä ajassa ennättää hyvin katsoa saako Caterham ratkaistua valittelemansa ongelmat renkaiden kanssa. Kauden puoliväliin mennessä selviää myös miten tehokkaiksi tai tehottomiksi Caterhamin aerodynamiikkapäivitykset ja muu kaudenaikainen auton kehitystyö osoittautuvat. Heikki on myös todennut jatkavansa uraansa kaikkein mieluiten Caterhamilla, edellyttäen että talli pystyy jatkuvasti parantamaan kilpailukykyään muihin talleihin verrattuna.

Mika Salollekin pitäisi Heikin näkemysten olla selvillä, jos ovat keskenään tarinoineet. Salo suositteli Kovalaiselle tallin vaihtoa jo Malesian aika-ajojen jälkeen, ja sama rikkinäinen levy pyörinee Salon soittimessa niin kauan kuin Caterham pysyy keskikastin takana. Mutta jos Caterham saa selvitettyä rengasongelmansa Kiinassa tai jos Caterham tuo toimivat päivitykset Barcelonaan kuukauden päästä, niin ääni kellossa saattaa muuttua nopeasti.

Oskari Saari muuten toteaa tuossa Maikkarin Salo-haastattelussa ettei McLaren, joka on Salon ennakkosuosikki Kiinan osakilpailun voittajaksi, ole vielä tällä kaudella onnistunut voittamaan kisoja. Asiantuntemuksen taso ei Maikkarin F1-tiimissä horjahtele, vaan pysyy vakaana lähetyksestä toiseen. :tongue:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Malesian ja Australian perusteella on turha vetää mitään johtopäätöksiä muun kuin aika-ajojen osalta. Australiassa molemilla oli autot rikki ja Malesiassa oli poikkeukselliset olosuhteet. Toivottavasti Kiinassa nähtäisiin normaali kilpailu.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Oskari Saari muuten toteaa tuossa Maikkarin Salo-haastattelussa ettei McLaren, joka on Salon ennakkosuosikki Kiinan osakilpailun voittajaksi, ole vielä tällä kaudella onnistunut voittamaan kisoja. :
Onhan tällä kaudella ollut jo niin paljon kisoja, että on ihan inhimmillästä unohtaa yksi voitto.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterhamin uusimmassa julkaisussa Mark Smith kertoo tämänvuotisen Caterham CT01-auton kehitystyöstä. Smith arvelee, että Caterhamin lähimmistä kilpailijoista erityisesti Sauber on tehnyt talven aikana hyvää työtä pakokaasujen ohjailusta saatavan vauhtilisän hyödyntämisessä. Caterham ei ole toistaiseksi panostanut kovin paljon vastaavaan pakokaasujen ohjailuun, mutta se on alue johon Caterham tulee kiinnittämään huomiota kaudenaikaisessa kehitystyössään.

Mercedes-tyyppistä "siipiputkea" Caterhamin autoon ei kuitenkaan tulla tällä kaudella kehittämään. KERS on toiminut odotetusti ja Smithin mukaan Caterham saa siitä 0,3 sekuntia vauhdinparannusta per kierros.

Kiinan GP-viikonloppua varten Caterham tuo autoonsa uuden lattian päivitysosana, josta pitäisi irrota lisää vauhtia. Espanjan osakilpailua edeltävään Mugellon testiin Caterham tuo uuden takasiiven. Jos siipeen ollaan testissä tyytyväisiä, niin sillä kilpaillaan ensimmäistä kertaa Espanjan osakilpailussa.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Caterhamista hävinny Kiinan harjoituksissa keskipakari.

 
Ylös