Caterham F1 Team kaudelle 2012

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pitäiskö ketjun otsikkoon kuitenkin laittaa jo lähestyvää ensi vuotta varten vuosileima "2012". Kunkin tallin omaan kausikeskusteluun sellainen on kuitenkin tapana ollut lyödä... Vai vaihtuuko ketju taas, kun uusi auto saadaan julkistettua?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Kovia nimiä liittyy remmiin! Nyt menestyminen on kiinni vain orkesterinjohtajan osaamisesta/näkemyksistä. Pari-kolme vuotta menee vielä joka tapauksessa nousuun.
Juu, jokunen vuosi varmaankin tarvitaan kilpailukyvyn tuntuvaan parantamiseen. Resurssitkaan eivät vielä Caterhamilla ole isompien tallien luokkaa. Silmiini osui Autosportilla julkaistussa Eric Boullierin tuoreessa haastattelussa yksityiskohta, että hän mainitsi Capii Genitalin F1-Lotuksen tehtaalla työskentelevän 500 ihmistä. Etsin sitten vastaavia tietoja F1-Caterhamin osalta ja tämän vuoden alussa Fernandes sanoi tallin palkkalistoilla olevan 250 ihmistä. Viimeisimmässä Team Lotus Notes -julkaisussa Mark Smith kertoo tallin teknisessä tiimissä olevan nykyisin 140 ihmistä.

Ensi vuoden Lotuksella on myös hiljattain uudistettu tuulitunneli ja huipputason CFD-yksikkö. Caterhamilla vastaavat resurssit ovat vasta rakenteilla ja talli käyttää vuokrattuja tuulitunneleita ensi kauden auton suunnitteluun. Joten ei pidä vielä kaudella 2012 odottaa kuuta taivaalta. Jatkuvaa kilpailukyvyn parannusta tietysti odotetaan kauden alkuun mennessä sekä lisää kauden kuluessa, mutta untuvikkotallin on kuitenkin edettävä yksi askel kerrallaan -- ja "isoilla pojilla" on useamman askeleen etumatka.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13720
Joitakin pisteitä voisi jo odottaa, ja säännöllisemmin Q2een yltämistä. KERSsikin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toyota, jolla oli aivan eri luokan resurssit kuin Caterhamilla polki paikallaan ensimmäiset kolme kautta (ja siihen yksi testauskausi vielä eteen). Vasta neljännellä napsahti - kun oli ensin tuotu Mike Gascoyne talliin. ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13720
Toyota, jolla oli aivan eri luokan resurssit kuin Caterhamilla polki paikallaan ensimmäiset kolme kautta (ja siihen yksi testauskausi vielä eteen). Vasta neljännellä napsahti - kun oli ensin tuotu Mike Gascoyne talliin. ;)
2003 oli ainakin aerodynaamisesti ja vauhdillisesti (muistikuva-mutu) selvästi parempi, kuin 2002. Vaihtuikos sitten rengasmerkki 2004ksi Toyotan johdon vaatimuksesta, vaikka auto oli suunniteltu Misukoita varten. Eihän se sitten kovin hyvä olutkaan Brisukoilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
2003 oli ainakin aerodynaamisesti ja vauhdillisesti (muistikuva-mutu) selvästi parempi, kuin 2002. Vaihtuikos sitten rengasmerkki 2004ksi Toyotan johdon vaatimuksesta, vaikka auto oli suunniteltu Misukoita varten. Eihän se sitten kovin hyvä olutkaan Brisukoilla.
Bridgestoneen vaihdettiin vasta 2006.

Mutta Caterhamiin liittyen vaihto Pirelleihin (ja Renaultiin) ja muut melko isot sääntömuutokset kaudeksi 2011 varmasti satuttivat pientä tallia enemmän kuin keskikastin talleja hidastaen siten niiden kiinniottoa.

Ensi kaudeksi menee taas pakoputkisto uusiksi ja diffuun panostettu työ siten toistamiseen hukkaan. Nokkaa madalletaan myös, ja Caterham ottaa KERSin käyttöön. Eli muutoksia on edelleen, mutta ehkä hieman vähäisempiä.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13720
Bridgestoneen vaihdettiin vasta 2006.
Niinpäs olikin, 2005 Br:llä ei tehnyt mitään (ei olisi tehnyt Toyotakaan, vaikka Schumi niillä 3nneksi ylsikin, se oli enemmänkin Montyn ja Fisin huonoutta)...

Caterham vissiin pitää Lotus 2010-11 kaltaisen värityksensä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Caterham on kyll todella typerä nimi F1-tiimille. Vapaasti suomennettuna olis niinku lihatarjoilu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Caterham on kyll todella typerä nimi F1-tiimille. Vapaasti suomennettuna olis niinku lihatarjoilu.
Niinhän sitä kansanetymologi saattaisi luulla. Luultavasti alkuosa on keltin sanasta 'cat' tai 'cath' eli taistelu ja loppuosa vanhan englannin 'ham', asumus.

Automerkin nimi siis tulee Caterhamin pikkukaupungista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Niinhän sitä kansanetymologi saattaisi luulla. Luultavasti alkuosa on keltin sanasta 'cat' tai 'cath' eli taistelu ja loppuosa vanhan englannin 'ham', asumus.

Automerkin nimi siis tulee Caterhamin pikkukaupungista.
Komp. Englannin hamit (Futiksesta tutut West, Totten etc.) saavat nimensä siitä, että ovat olleet kyliä, eivät kinkkua.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Sekä Mike Gascoyne että Mark Smith ovat sanoneet haastatteluissa, että syyskuussa 2011 käyttöön saatu Williamsilta vuokrattu tuulitunneli on kaksinkertaistanut tallin tuulitunnelissa viettämän ajan. Tästä voi päätellä, että Team Lotuksen T128-autoa kehitettäessä käytettiin vain puolet sääntöjen sallimasta tuulitunneliajasta, kun taas vakiintuneet tallit ovat epäilemättä hyödyntäneet kaikki sallitut tuulitunneliresurssit.

Tämä selittänee osaltaan miksi Team Lotus ei vielä kaudella 2011 tavoittanut keskikastin vauhtia ja miksi Barcelonaan valmistuneesta pakokaasuahdetusta diffuusorista saatiin radalla irti vain puolet siitä vauhtilisäyksestä, mitä tuulitunnelitestien perusteella odotettiin. Mark Smith on väittänyt (uusimmassa Team Lotus Notes -julkaisussa), että Singaporen päivityksestä on saatu radalla irti kaikki mitä siitä tuulitunnelin perusteella odotettiinkin. Samoin Brasiliaan tullut päivitys avattavaan takasiipeen näkyi heti parantuneena vauhtina speedtrap-mittauksissa.

Talvitesteissä ja kauden 2011 alkupuoliskolla Lotuksen tekninen luotettavuus oli ala-arvoisen huonoa. Tallissa työskenneltiin kovasti luotettavuusongelmien korjaamiseksi ja kauden toisella puoliskolla teknisiä ongelmia onkin ollut minimaalisesti. Tämä tietysti lupaa hyvää ensi kautta ajatellen. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Caterham on kyllä panostanut todella paljon suunnitteöijaportaaseen sekä myös kokeneisiin kuskeihin. Pakkohan tuon on tuoda tulosta, mutta milloin tulokset näkyvät kunnolla myös kisoissa on vain arvattavissa.
Ja Renault/Lotukselta on pikemminkin virta käynyt pois.. Mut eiköhän Lotus helposti rakenna silti Caterhamia paremman auton, eikä suomalaisten jäsentenvälisestä pitäisi olla epäselvyyttä. Caterhamin tallia vasta rakennetaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Ja Renault/Lotukselta on pikemminkin virta käynyt pois.. Mut eiköhän Lotus helposti rakenna silti Caterhamia paremman auton, eikä suomalaisten jäsentenvälisestä pitäisi olla epäselvyyttä. Caterhamin tallia vasta rakennetaan.
Olen samaa mieltä. Caterham parantaa varmasti kilpailukykyään tämänvuotisesta, mutta eroa keskikastin häntäpäähän oli vielä kauden 2011 päättyessä jonkin verran jäljellä ja muutkin tallit suunnittelevat ensi kaudeksi tämänvuotista nopeampia autoja.

Yhden pykälän parannus valmistajien kisassa olisi Caterhamin kaudelle 2012 jo varsin mukava harppaus eteenpäin. Siitä olisi taas hyvä parantaa tahtia kaudelle 2013 Ileyn sekä mahdollisesti myös oman tuulitunnelin vauhdittamana (jos se valmistuu jo ensi vuonna). Keskikastissa on viime vuosina ollut kohtalaisen tiukkaa vääntöä usean tallin kesken, joten pienemmälläkin parannuksella saatetaan nousta useita sijoja, kunhan vaan ensin päästään oikeasti mukaan keskikastin vauhtiin.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Caterham on kyllä panostanut todella paljon suunnitteöijaportaaseen sekä myös kokeneisiin kuskeihin. Pakkohan tuon on tuoda tulosta, mutta milloin tulokset näkyvät kunnolla myös kisoissa on vain arvattavissa.
Tuloksethan ovat nakyneet kisoissa ekasta paivasta lahtien. Virgin/Marussia ja HRT ovat syoneet Heikin pakokaasuja jo kaksi vuotta.

Jos ei tata nae, vaan lahtee vertaamaan nollasta kaynnistettya yritysta 2010-luvun Red Bulliin, niin sitten on konseptit sekaisin!
 
Ylös