Caterham F1 Team kaudelle 2012

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tuloksethan ovat nakyneet kisoissa ekasta paivasta lahtien. Virgin/Marussia ja HRT ovat syoneet Heikin pakokaasuja jo kaksi vuotta.

Jos ei tata nae, vaan lahtee vertaamaan nollasta kaynnistettya yritysta 2010-luvun Red Bulliin, niin sitten on konseptit sekaisin!
Toki näin, mutta lähinnä on kyse siitä kuinka nopeasti tähän suunnittelijaportaaseen tehdyt panostukset näkyvät kunnolla. On selvää, että kehitystä tapahtuu jatkuvasti, mutta kestääkö uuden aerodynamiikkagurun töiden jäljen näkyminen kunnolla kauden vai kaksi. Eli missä vaiheessa voi realistisesti odottaa suurempaa harppausta kilpailukyvyssä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Toki näin, mutta lähinnä on kyse siitä kuinka nopeasti tähän suunnittelijaportaaseen tehdyt panostukset näkyvät kunnolla. On selvää, että kehitystä tapahtuu jatkuvasti, mutta kestääkö uuden aerodynamiikkagurun töiden jäljen näkyminen kunnolla kauden vai kaksi. Eli missä vaiheessa voi realistisesti odottaa suurempaa harppausta kilpailukyvyssä.
Tallin kahden ekan vuoden perusteella eka isompi hyppäys on odotettavissa nyt tänä talvena. Menneen kauden auto oli kuitenkin tallin eka oma tekele, johon oli panostettu. Lisäksi ekalla kaudella auton perän tekniikka oli ihan jotain muuta, kun taas ens kaudella se on samaa kuin menneellä kaudella.
Siis lyhyesti talli pääsee nyt ekaa kertaa kehittämään vanhalta pohjalta uutta ja samalla moottori ja voimansiirto pysyy samankaltaisena.

Keskiryhmässä erot tosiaan on ollu pieniä, joten jo siihen mukaan pääseminen tarkoittaa pistesijoista kamppailua. Joten :thumbup: Caterhamille ja Heikille!

Niin ja mitä tulee Iley'n tai muiden uusimpien rekrytointien vaikutukseen, niin se näkynee isommin vuoden tai kahden päästä. Iley'hän esim. aloittaa tallissa vissiin vasta ens kauden kuluessa, joskus kesällä muistaakseni. Jos ryhmä on hyvä, niin seuraava hyppäys Caterhamilla voi tulla jo vuoden päästä kaudeksi 2013...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lisäksi ekalla kaudella auton perän tekniikka oli ihan jotain muuta, kun taas ens kaudella se on samaa kuin menneellä kaudella.
Lukuunottamatta pakoputkistoa, diffuusoria ja sitä, että sinne tungetaan KERS. Eiköhän Caterhamkin jollain tavalla yritä "puhaltaa" takasiipeä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mitenkäs Force India silloin pari vuotta sitten teki sen tuloshyppäyksen?
Tallihan oli ihan häntäpään pitäjiä ja sitten yhtäkkiä ajoi sijoista 5-10.

Tai näin ainakin olen antanut itselleni kertoa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Mitenkäs Force India silloin pari vuotta sitten teki sen tuloshyppäyksen?
Tallihan oli ihan häntäpään pitäjiä ja sitten yhtäkkiä ajoi sijoista 5-10.

Tai näin ainakin olen antanut itselleni kertoa.
Tuolloin tallien väliset erot olivat huomattavasti pienemmät vrt. siihen kuinka kaukana nämä kolme uutta tallia ovat nyt.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mitenkäs Force India silloin pari vuotta sitten teki sen tuloshyppäyksen?
Tallihan oli ihan häntäpään pitäjiä ja sitten yhtäkkiä ajoi sijoista 5-10.

Tai näin ainakin olen antanut itselleni kertoa.
Kaudeksi 2009 Force India sai Mersun moottorin sekä kaupan päälle vaihdelaatikon ja hydrauliikan McLarenilta. Eli kun nämä komponentit olivat huipputasoa, niin siitä eteenpäin FI:n menestys on riippunut aerodynamiikka-suunnittelun onnistumisesta.

Myös Caterhamilla on Renault ja Red Bull -kytkösten kautta perusasiat reilassa, ja menestystä halutessaan Fernandesin kannattaa nyt sijoittaa rahaa tallin aerodynamiikkayksikön vahvistamiseen. Eiköhän se Gascoyne olekin jo tämänsuuntaista vinkkiä Fernandesille viestittänyt.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tekniikan lisäksi Force India osti McLarenilta myös "konsulttipalveluita". Tiimiin oli sijoitettuna McLarenin työtekij(öit)ä jonkin sortin neuvonantajaksi. Marussia on solminut McLarenin kanssa vastaavan sopimuksen, vaikka moottorit tulevatkin Cosworthilta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lukuunottamatta pakoputkistoa, diffuusoria ja sitä, että sinne tungetaan KERS. Eiköhän Caterhamkin jollain tavalla yritä "puhaltaa" takasiipeä.
KERSsiä lukuunottamatta samat asiat on uusia myös kaikille muille. Ja RB:n, Renaultin tai KERS toimittajan kanssa myös KERSsin asentamiseen saataneen jotain apuja. Ainakin muistaisin lukeneeni niin. Eli sikäli näkisin tallin olevan nyt paljon enemmän samalla viivalla muiden kanssa. Toisin kuin vuosi sitten jolloin kaikille uusien asioiden takia tallin piti kehittää eka oma täysin uusi auto (kori) sekä omaksua uuden moottorin ja voimansiirron hienoudet...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Team Lotus on tästä päivästä alkaen Caterham F1 Team. Talli on siis nyt vaihtanut nimensä virallisesti, eikä se enää tule esiintymään julkisuudessa nimellä Team Lotus.

Team Lotuksen verkkosivutkaan eivät näytä toimivan, ja Caterham F1-tallin rakenteilla olevat verkkosivut sijaitsevat uudessa osoitteessa: http://caterhamf1.com/ Sieltä löytyy myös Team Lotus Notes -julkaisun viimeinen numero, jossa tallin ensi vuoden F1-kilpa-auton mallinimeksi paljastetaan Caterham CT01.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Feispuukissakin taisi olla joku viimeinen Team Lotuksen tiedote sillä porukalla.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Team Lotus on tästä päivästä alkaen Caterham F1 Team. Talli on siis nyt vaihtanut nimensä virallisesti, eikä se enää tule esiintymään julkisuudessa nimellä Team Lotus.
Ei tässä voi muuta todeta, kuin että vihdoinkin Lotus-pelleily on Tonyn osalta ohi. Nyt tiimillä on oma brändi, jonka rakentaminen on 100 % Fernadesin käsissä. Sillä on mahdollisuudet nousta harvalukuiseen joukkoon: Ferrari, McLaren, Williams ja ehkäpä Sauber uusvanhana. Nuo tallit ovat olemassa kilpaillakseen F1-sarjassa. Kaikki muut ovat enempi tai vähempi epämääräisten nimisponsorien ja omistajien käsissä, kvartaalikapitalismin kourissa.

Eli tiivistettynä, tämä muutos tekee ko. tiimin kehityksen seuraamisesta kerta luokkaa mielenkiintoisempaa. Samaan olisi toki päästy, jos Tonyn kai suunnittelema Group Lotuksen valtaus olisi edennyt.

Lotus-pelleily ei toki F1-sarjan osalta ole ohi, ja suomalainenkin on edelleen osallisena... Lotus-saaga jatkuu! :)
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Trulli says Petrov and Senna 'not good enough'

Jarno Trulli has blasted the current pay-driver trend in Formula 1, choosing Renault as a prime example as to why teams should choose talent over money.

The Italian, who has a contract with Caterham for 2012 but is under threat of loosing his seat, possibly to Vitaly Petrov, doesn't believe the Russian, nor his teammate Bruno Senna, did enough to warrant their seat on talent alone, instead earning it through financial backing.

"[Robert] Kubica is a great driver who can get the very best from the car," Trulli wrote in his column for La Repubblica. "Because of that they were a dark horse. When Robert was out, that was the end.

"Petrov was not in a position to lead the team, and Senna showed that he was not good enough."

Nick Heidfeld was replaced by Senna after just 11 races. Trulli is of the opinion that the points difference between Heidfeld and Petrov proves that experience is better than employing a pay driver.

"With his experience, Nick [Heidfeld] scored almost as many points (34 to 37) as Petrov even though he [Heidfeld] did only half the season.

"There is no rule, but it is true that those who pay are less accustomed to suffering. They are less committed," he added.

"Hiring them is a business decision but in my opinion it's not worth it."

Renault, soon to become Lotus-Renault, recently announced an all new driver line-up for 2012 featuring Kimi Raikkonen and Romain Grosjean.

The F1 Times
Onkohan Trulli nyt kuitenkaan oikea kuski tuomitsemaan muita :rolleyes:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Jep, ja varmaan hoitaisivat sen paikan Trullia paremmin.
Sopii epäillä. Puoliksi eläköitynyt Trulli on kuitenkin reilusti Petrovin ja Sennan kaltaista suharia parempi.

Jahas, WebSlave ehti väliin, kun hioin vielä sananmuotoja.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Varsin kyseenalaista.
No Trulli ei koskaan ole mikään kova kisakuski ollut, että varmaan ulos jääneistä kuskeista joku löytyy joka paremminkin pärjäisi. Mutta ne eivät välttämättä ole noita joilla on isoimmat sponsorit.

Vaihtaisivat vaikka Alquersuariin tms..
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ehkä. Kuitenkin Trullin otteet ollut sen verra vaisuja, että vaikea tuosta on huonommin vetää. Petrov voisi olla hyvinkin Trullia tasokkaampi.
Eli toisin sanoen vaikkapa Heidfeld olisi täydellinen kuljettaja Caterhamille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eli toisin sanoen vaikkapa Heidfeld olisi täydellinen kuljettaja Caterhamille.
Petrov keräsi kauden ekalla puoliskolla lähes yhtä paljon pisteitä, oli aika-ajoissa parempi, ja toisi rahaa.
 
Ylös