Ja Rosberg on hävinnyt kaksi kertaa peräkkäin Schumille aika-ajossa eikä kukaan epäile, että Rosberg ei saisi pitää tallipaikkaansa. Kannattaisi varmaan odotella vähän pidempään eikä tuomita Heikkiä yhden epäonnistuneen Malesian kisan jälkeen. Tokihan Heikin täytyy Petrov voittaa, mutta kausi kestää melkein joulukuulle asti.
Olen jo tällä foorumilla aiemmin esittänyt epäilyni, että Malesian huono esitys johtui Kovalaisen kohdalla auton huonoista säädöistä pikemmin kuin ajotaidon puutteesta. Tallin analyysin mukaan Heikki ei saanut renkaitaan toimimaan Malesiassa.
Kovalainen on tähän asti suoriutunut Petrovia paremmin aika-ajoissa ja kisastarteissa, joten lähtökohdat ovat kunnossa. Nyt pitäisi vielä saada kisavauhtia paremmaksi ja karsia turhat ajovirheet pois, niin Heikki ottaa Caterhamilla samanlaisen johtavan kuskin aseman kuin viime vuonnakin. Ilmaiseksi se ei kuitenkaan tule, sillä Petrov on ajanut Caterhamilla ihan kelvollisesti (joskaan ei erinomaisesti -- Petrovin startit ovat olleet huonoja ja kierrosajat epätasaisia). Muihin talleihin pyrkiminen on kuitenkin haihattelua niin kauan kuin Petrov ajaa yhtä hyvin tai paremmin kuin Kovalainen.
Heikki on joskus aiemmin todennut, että aikoo tarkkailla Caterhamin suorituskykyä kauden puoliväliin asti ja tekee sitten omat johtopäätöksensä kannattaako talliin jäädä. Siinä ajassa ennättää hyvin katsoa saako Caterham ratkaistua valittelemansa ongelmat renkaiden kanssa. Kauden puoliväliin mennessä selviää myös miten tehokkaiksi tai tehottomiksi Caterhamin aerodynamiikkapäivitykset ja muu kaudenaikainen auton kehitystyö osoittautuvat. Heikki on myös todennut jatkavansa uraansa kaikkein mieluiten Caterhamilla, edellyttäen että talli pystyy jatkuvasti parantamaan kilpailukykyään muihin talleihin verrattuna.
Mika Salollekin pitäisi Heikin näkemysten olla selvillä, jos ovat keskenään tarinoineet. Salo
suositteli Kovalaiselle tallin vaihtoa jo Malesian aika-ajojen jälkeen, ja sama rikkinäinen levy pyörinee Salon soittimessa niin kauan kuin Caterham pysyy keskikastin takana. Mutta jos Caterham saa selvitettyä rengasongelmansa Kiinassa tai jos Caterham tuo toimivat päivitykset Barcelonaan kuukauden päästä, niin ääni kellossa saattaa muuttua nopeasti.
Oskari Saari muuten toteaa tuossa Maikkarin Salo-haastattelussa ettei McLaren, joka on Salon ennakkosuosikki Kiinan osakilpailun voittajaksi, ole vielä tällä kaudella onnistunut voittamaan kisoja. Asiantuntemuksen taso ei Maikkarin F1-tiimissä horjahtele, vaan pysyy vakaana lähetyksestä toiseen. :tongue: