Caterham F1 Team kaudelle 2012

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Harjaantunut silmä saa seurakseen harjaantuneen korvan: "auto kuulostaa hyvältä". :ahem:
Ei pelkästään hyvältä vaan nopeelta. =)

Livenä kuulee harjaantumattomampikin korva eroja. Varsinkin viimevuonna tuossa difu ahtamisessa tais olla eroja.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Ei pelkästään hyvältä vaan nopeelta. =)

Livenä kuulee harjaantumattomampikin korva eroja. Varsinkin viimevuonna tuossa difu ahtamisessa tais olla eroja.
Joo, se oli viime kaudella mielenkiintoista kun ne rutinat kuulu ihan kotikatsomoon asti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
SKYlla Petrov totesi kysyttäessä, että uudistukset ja niiden lisäys downforceen todella tuntuu. Huolimatta siitä, että sää oli mitä oli.

En kuunnellut riittävän tarkasti, mutta taisi höpistä jopa jotain, että olisi ollut tarvetta etusiivestä downforcea säätää pienemmäksi. Sateella toki kaikki downforce tarvitaan, mutta varmaan balannssin takia moista muutosta olisi tarvittu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En kuunnellut riittävän tarkasti, mutta taisi höpistä jopa jotain, että olisi ollut tarvetta etusiivestä downforcea säätää pienemmäksi. Sateella toki kaikki downforce tarvitaan, mutta varmaan balannssin takia moista muutosta olisi tarvittu.
Auto säädetään sateella melko lailla aina aliohjaavaksi. Yleensä niin, että taakse kaikki pito mitä saa, ja etusiiven säädöillä kosla haluttuun tasapainoon.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Auto säädetään sateella melko lailla aina aliohjaavaksi. Yleensä niin, että taakse kaikki pito mitä saa, ja etusiiven säädöillä kosla haluttuun tasapainoon.
Pääsääntöisesti noin, mutta suurin osa kuskeuista haluaa auton mieluummin pikkaisen yliohjaavaksi. Perää heittävä auto on mieleekkäämin hallittava kuin puskeva.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Kovalainen feepeekolmosten 19. ja Petrovi 20. eli kehitystä on tapahtunut, eiku...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Perää heittävä auto on mieleekkäämin hallittava kuin puskeva.
Perää heittävä auto on yleensä aika-ajoissa parempi, mutta kisamatkalla ehkäpä heikompi. Varsinkin pirelleillä kun ne eivät siedä sutimista/liukumista juuri lainkaan. Yliohjaava auto syö takarenkaat ja sitten ei mennä mihinkään. Tästä oli juuri sky:lla juttua feat. Allan McNish.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Pääsääntöisesti noin, mutta suurin osa kuskeuista haluaa auton mieluummin pikkaisen yliohjaavaksi. Perää heittävä auto on mieleekkäämin hallittava kuin puskeva.
Sateellahan kaikki auton ajettavuuden ominaispiirteet voimistuvat, eli kuivalla radalla lievästi yliohjaava auto on sitten sitä ja vähän enemmän kun rata on märkä. Kuvittelisin ettei kukaan halua ajaa sateella sellaista autoa, jolla on yliohjaustaipumus nopeissa mutkissa.

Toki jokaisella kuljettajalla on oma käsityksensä neutraalista ja sen myötä myös yli- ja aliohjaavasta ajokäytöksestä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Sateellahan kaikki auton ajettavuuden ominaispiirteet voimistuvat, eli kuivalla radalla lievästi yliohjaava auto on sitten sitä ja vähän enemmän kun rata on märkä.
Mielenkiintoista, että vain Formula 1:llä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Tähän asti autoissa kääntyvät renkaat on yleensä olleet edessä. Ne määräävät keulan kulkusuunnan ja ottavat ensin vastaan sivuttaisvoimat. Rekoista kartingautoihin havainnut saman ilmiön. Tekeekö siivet sitten formuloista jotenkin poikkeavia tässä suhteessa, tarkennatko?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kyllä kai siitä formulastakin saa säädettyä myös sateella sekä yli- että aliohjaavan, tai sille välille. Otsikon Caterhamin lisäksi pätee myös muiden tallien ykkösiin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kyllä kai siitä formulastakin saa säädettyä myös sateella sekä yli- että aliohjaavan, tai sille välille. Otsikon Caterhamin lisäksi pätee myös muiden tallien ykkösiin.
Vaikea uskoa, että autosta saa millään ilveellä yliohjaavaa jos on oikein märkää.

Tietysti sekin on määritelmäkysymys, mitä yliohjaavana pitää.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Kai noista voi sateellekin tehdä ties minkälaisia karuselleja, mut nyt oli kyse samoista säädöistä kuivalla ja märällä.

Mielenkiinnolla odotan, mitä sieltä tulee.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tähän asti autoissa kääntyvät renkaat on yleensä olleet edessä. Ne määräävät keulan kulkusuunnan ja ottavat ensin vastaan sivuttaisvoimat. Rekoista kartingautoihin havainnut saman ilmiön. Tekeekö siivet sitten formuloista jotenkin poikkeavia tässä suhteessa, tarkennatko?
Lähdet ilmeisesti siitä olettamuksesta, että ajoneuvon kääntymistä hallitaan ainoastaan eturenkaiden kitkalla? Tasauspyörästöllä on melkoinen vaikutus kaarrekäytökseen sen jokaisessa vaiheessa.

Olisi kai ennemmin pitänyt kirjoittaa, että sateella auton hallittavuuteen liittyvät ongelmat korostuvat - myönnettäköön, aikaisempi väittämäni on muotoiltu aika kömpelösti. Olisin toki miettinyt viestiäni pidemmän aikaa jos olisin arvannut että joku kokee sen noin hyökkääväksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heh. Vergne on Kovalaisen uusi arkkivihulainen. :D

Tony Fernandes visertää, että Vergne vei eka kierroksella Heikkiä ohittaessaan ja hiilikuitua kolistellessaan Caterhamista 20 to 30 pointsia downforcea, mikä merkitsee Fernandesin tietojen mukaan ajassa melkein sekunnin menetystä kiekkaa kohti.

Vergnen kisavauhti oli 1,73 sekkaa kierroksella Kovalaista parempaa. Näillä spekulaatioilla Caterham olisi mahdollisesti ollut Silverstonessa "vain" vajaan sekunnin per kierros Törö Rössöä hitaampi, ellei Vergne olisi taas iskenyt pyytämättä ja yllättäen.

EDIT:
Tarkemmin ajatellen taisin liioitella Toro Rosson ja Caterhamin kisavauhtien eroa Silverstonessa. Heikkihän menetti paljon aikaa antaessaan tietä kierroksella ohittaneille autoille, kun taas Toro Rossot pysyivät maaliin asti samalla kierroksella kärkipään kanssa.

Alonso hihkaisi Heikille "paremmalla eelle!" kierroksella 34. Kierroksen 33 jälkeen Ricciardo oli 35 sekuntia Heikkiä edellä, joten siihen asti Toro Rosson kisavauhti oli ollut aavistuksen yli sekunnin Caterhamia nopeampaa per kierros.
 
Viimeksi muokattu:

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Kovastippa se Toni-setä selitellä jaksaa. Taitaa koko Caterhamin poppoo kuulua siihen sakkiin, joka antaa sanan puhua tekojen puolesta. :rolleyes:

Heikkinä lähtisin tuosta uppoavasta laivasta asap. Saa pian itsekin selittelijän maineen kun tuollaisessa porukassa liikkuu.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
En usko että Heikki talliin jää jos suinkin vain pääsee muualle. Turhautuminen alkaa näkymään läpi vaikka hyvin yrittääkin asiaa peitellä superpositiivisuudellaan.
 
Ylös