Lotus F1 Team kaudella 2012

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Mitä helvetin merkitystä jollakin Villeneuven sanomisilla tai kommenteilla. Kimin tyyliin, ei todellakaan kiinnosta.

Toivottavasti Kimi ottaa torjuntavoiton tänään, eiköhän lotus ole taas iskussa kun päästään oikeille F1 radoille.
Nimenomaan ja toivon oikeasti Romainillekkin hyvää kisaa tänään. Eikös muutama "asiantutija" ennustellut jo muutama viikko sitten ettei Monaco ja Montreal oikein sovi Lootukselle. Toivottavasti Valenciassa kulkee taas vähän paremmin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Näinpä. Ekana kannattaa huomioida, että toisin kuin suurin osa teistä, Villeneuve ei seuraa ensimmäisenä Kimin edesottamuksia ja sitten muita. Ylipäätään kommentoi Räikköstä vasta kysyttäessä.
Kannattaa myös pitää mielessä Villeneuven Räikköshistoria, joka alkoi jo 2001 (tai oikeastaan 2000 lopulla) kun Ville oli kovasti Kimi superlisenssiä vastaan. Jatkoa on seurannut tasaisin väliajoin, ei vähiten kun Kimi sai McLaren-paikan ("miksen minä, Villeneuve?"), Ferrari-paikan, jne. Kimi on aina ollut piikki Villen lihassa, niin se vain on.

Lisähuomautuksena: kaksoisstandardit jälleen kerran. Verrataan Schumin paluuseen ja siihen kuinka häntä on kohdeltu, ei toki silkkihansikkain mutta camoon, Kimillä 7. kisaviikonloppu, Schumilla 3. kausi menossa. No, eipä mittään, tämä vain tarkoittaa että Kimiltä jo lähtökohtaisesti odotetaan enemmän, which is to his credit. Jotain joka dissaajilta jää huomaamatta. Ei älli riitä kun ängetään neliskanttista palikkaa pyöreään reikään ja arvostellaan palikoita kun ne eivät sovi, oman ällin vajavaisuutta ei huomata koska... no kun oma älli ei riitä huomaamaan oman ällin vajavaisuutta. Jos huomattaisiin oltaisiin hiljaa koska "hei, eihän me Kimiltä mitään odotetakaan koska se on niin käsi." (Ei sitten tartte vetää hernettä nenään, tämä ei ole henkilökohtaista ketään kohti, korkeintaan yleistä asennetta kohti joka ei rajoitu Formula Ykkösiin.)

Mielestäni Barcelonasta lähtien on ollut havaittavissa kaksi seikkaa:

-pehmeät renkaat eivät oikein sovi Lotukselle, ilmeisesti Lotuksen auto on hyvä lähinnä kun on kuumaa JA on kovemmat renkaat JA rata syö rengasta (Monacossa ja Montrealissa rata on aika hellä renkaille); samoista syistä auto ei ole kovin hyvä aika-ajoissa, ja Kimillähän on ennenkin ollut vaikeuksia aika-ajoissa jos auto on tämänkaltainen

-Lotuksen resurssit eivät riitä kehitystaistossa Ferraria (joka on kehittynyt eniten toistaiseksi), McLarenia, Red Bullia ja Mersua vastaan
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No Villeneuve nyt tuttuun tyyliinsä lataa mielipiteitään aika suoraan ja niitä sen kummemmin kaunistelematta. Mutta olihan tuossa vähän asiaakin. Kukaan ei oikein tiedä, miten hyvä Grosjean oikeasti on, mutta kyllähän täälläkin oltiin Lotuksen kuljettajakaksikon julkistamisen jälkeen sitä mieltä, että Kimi pyyhkii Romainilla lattiaa. Sama käsitys liikkui varmaan ns. suuren yleisön keskuudessa, onhan siellä ajamassa maailmanmestari ja kertaalleen flopannut tulokas. Ja nyt kun Romain on vaikuttanut nopeammalta, niin onhan se selvää että tilanne luo kritiikkiä Kimin otteita kohtaan. Se että Villeneuven sanomiset aiheuttaa täällä verenpaineen nousua ei yllätä mua yhtään, mutta kukaan tuskin voi väittää, etteikö Kimin paluu olisi toistaiseksi ollut vauhdin puolesta pettymys. Grosjean piti löylyttää mennen tullen.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei mulle ainakaan ollut pettymys. Paremmin vetänyt kuin toivoin. Huomaa taas, että Kimille on eri standardit kuin muille. Aika-ajoista ei edelleenkään saa pisteitä.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Ja nyt kun Romain on vaikuttanut nopeammalta.
Tästä olen valmis käymään pidemmänkin keskustelun. Ja ei, en ainakaan halua vaikuttaa närkästyneeltä Kimi-fanilta, joka älähtää heti kun omia kolhitaan.

Romain vaikuttaa nopemmalta? Pisteet 51-35, ja kisat 5-1. Mielestäni Grosjean ei ole ollut ihan lähelläkään lyödä Kimiä ajamalla. Tosin se pitää myöntää, että näyttöä on kovin vähän, kun Grosjean on niin monesti onnistunut jäämään ensimmäiselle kierrokselle. Kuudesta kisasta kolmessa molemmat ovat ajaneet maaliin. Kimi on ollut kaikissa kuitenkin selvästi nopeampi, ettei mielestäni missään nimessä voida sanoa Grosjeanin vaikuttaneen nopeammalta. Toki Kiinassa tilasto lopulta kääntyi Grosjeanin hyväksi, sitä en kiistä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
mutta kukaan tuskin voi väittää, etteikö Kimin paluu olisi toistaiseksi ollut vauhdin puolesta pettymys. Grosjean piti löylyttää mennen tullen.
Ruokahalu kasvaa syödessä. Jos ennen kauden alkua olisi sanottu että 7. kisassa Kimi on ollut kaksi kertaa podiumilla ja taistellut tosissaan jopa osakilpailuvoitosta olisin väittänyt KOKO kautta jo menestykseksi. Nyt kun podiumille on päästy niin alkaa miettimään mestaruutta yms.

Toki Grossia vastaan tilastot eivät ole ihan niin hyvät kuin oletin ennen kautta mutta kausi on vielä pitkä ja lienee paikallaan tunnustaa että Ranskis nyt vaan on aika nopea kaveri. Kisavarmuuden suhteen ei kavereista voi puhua edes samana päivänä.
 

ILmoKKA

Well-known member
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
110
Mietin vielä tuota Lotuksen kisaviikonloppustrategiaa: nythän on aika selvää, että Lotuksella on ollut ongelmia ottaa autosta kaikki irti etenkin yhdellä kierroksella ts. aika-ajoissa.

Olisiko tällöin järkevää käyttää esim. puolikas perjantain toisista harjoituksista aika-ajovauhdin etsimiseen? Nyt tuntuu, että Lotus vetää joka perjantai molemmat harkat "omaa ohjelmaansa", jolloin vedetään +20 kierroksen stinttejä kisavauhtia etsien.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Paljon paremminhan Kimillä kausi on mennyt tähän mennessä, mitä tässä uskalsi odottaa ennen kauden alkua. Olin ennemminkin asentoitunut, että sijotus 5-8 silloin tällöin olis jo hyvä ja toivottavasti ei spinnaisi/romuttaisi autoa kovin monesti. Nyt on jo pari podium sijoitusta, ei mainittavia kolarointeja/spinnailuja ja iso nippu pisteitä kerätty. Tietty potentiaalia olis ollut vielä parempaankin, mutta pakko olla tyytyväinen, että Lotus on pystynyt tekemään sellaisen auton, jolla voi taistella podium sijoituksista ja voitoista ainakin alkukaudesta. Sillä olin jo asennoitunut siihenkin, että Kimiä ei välttämättä nähdä palkintopallilla koko kaudella.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Kimin tavoite on ajaa tänään kolmen kärkeen. :eek: Noh Montrealissahan tunnetusti sattuu ja tapahtuu. Toivotaan että Kimi onnistuu.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jep ja suoritusvarmuus on kans huippuluokkaa. Olisin odottanut spinnejä tai muita kisoissa, mutta ammattimaisesti vetää kisoja läpi.
Tänään on taas kova testi, kun lähtöruutu on siellä gridin vaarallisimmassa osassa. Ja radan T1-T2 ovat enempi kuin otollisia massiivisille hässäköille. Kokemuksella puikkelehditaan heti 10 sakkiin? Tuuristahan se on paljon kiinni, eikä koko kautta voi noista ruuduista startata ilman ongelmia...

Aika-ajo suoritus oli kai hyvä, jos kerta lukot ei toimineet kunnolla. Kovin iso ongelma ei voi olla, jos vain kympän häviää Grosjeanille. Tuskin se perä ainakaan täysin jumissa/auki oli, kun noin kovaa meni.
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Kimin tavoite on ajaa tänään kolmen kärkeen. :eek: Noh Montrealissahan tunnetusti sattuu ja tapahtuu. Toivotaan että Kimi onnistuu.
Kimi näköjään osaa vitsailla vielä. Realistinen tavoite on 8 sija, siitä ylöspäin plussaa. Grosjeanille palkintopalli voi olla mahdollista (jos osaa olla törttöilemättä).

Alonso, Vettel ja Hamilton, joku näistä on voittaja. :ahem:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Romain vaikuttaa nopemmalta? Pisteet 51-35, ja kisat 5-1. Mielestäni Grosjean ei ole ollut ihan lähelläkään lyödä Kimiä ajamalla. Tosin se pitää myöntää, että näyttöä on kovin vähän, kun Grosjean on niin monesti onnistunut jäämään ensimmäiselle kierrokselle. Kuudesta kisasta kolmessa molemmat ovat ajaneet maaliin. Kimi on ollut kaikissa kuitenkin selvästi nopeampi, ettei mielestäni missään nimessä voida sanoa Grosjeanin vaikuttaneen nopeammalta. Toki Kiinassa tilasto lopulta kääntyi Grosjeanin hyväksi, sitä en kiistä.
Otos on tosiaan aika pieni, ja vedin päättelyni lähinnä aika-ajojen pohjalta. Niissä on näyttänyt siltä, kuin Grosjean pystyisi viikonlopusta toiseen tasaisesti ajamaan Lotuksen hyvään lähtöruutuun, kun taas Kimillä on ollut vähän vaikeampaa. Kisoissa tilanne on taas tuntunut olevan täysin päinvastainen, ja Kimi on tosiaan useimmiten ollut vähän niskan päällä, mutta marginaalit ovat kohtalaisen pieniä, ja mun mielestäni mistään selkeästä erosta ei voida puhua suuntaan eikä toiseen. Tosin tähän kun lisää vielä sen varmuuden, millä Kimi on tuonut auton maaliin (ja vielä yleensä hyvillä sijoilla), niin en voi sun mielipidettäs oikein kiistääkään.

Ruokahalu kasvaa syödessä. Jos ennen kauden alkua olisi sanottu että 7. kisassa Kimi on ollut kaksi kertaa podiumilla ja taistellut tosissaan jopa osakilpailuvoitosta olisin väittänyt KOKO kautta jo menestykseksi. Nyt kun podiumille on päästy niin alkaa miettimään mestaruutta yms.
Tosiaan, toki kun puhutaan yleisesti siitä miten Kimin kausi on mennyt, niin varmaan useimmat ovat tyytyväisiä pariin podiumiin jo tässä vaiheessa kautta. Se tosin kertoo ehkä enemmänkin siitä, ettei viime kauden perusteella uskottu Lotuksen olevan näin nopea auto. Kimikin puhui talvella muistaakseni top10:stä.

Toki Grossia vastaan tilastot eivät ole ihan niin hyvät kuin oletin ennen kautta mutta kausi on vielä pitkä ja lienee paikallaan tunnustaa että Ranskis nyt vaan on aika nopea kaveri. Kisavarmuuden suhteen ei kavereista voi puhua edes samana päivänä.
Mjoo no jotain tällaista mä alunperin hainkin. Mun mielestä talvella oltiin melko paljon sitä mieltä, että Kimi nousisi nopeudellaan tallin "ykköskuskiksi", ja Grosjean olisi hänen nuori aisankannattajansa. Näin ei ole kuitenkaan käynyt, vaikka Kimi tosiaan onkin kisoissa yleensä ollut edellä. Se että Kimi ei ole ollut selvästi Romainia nopeampi on ainakin mulle pettymys, mutta kun talvella katseli ranskiksen track recordia parin viime vuoden ajalta, niin ei tämä nopeus ihan puskista tullut. Vielä Villeneuven kommentteihin liittyen, niin hän ei ole välttämättä Grosjeanin otteita seurannut lainkaan tämän epäonnistuneen debyytin jälkeen, joten vertaa Kimin suorituksia siihen vuoden 2009 Grosjeaniin, joka tuli kesken kauden Alonson talliin ja jäi aika pahasti jalkoihin. Nyt vaikuttaisi kuitenkin olevan aika eri mies ratin takana. Ehkä kolariherkkyyttä lukuunottamatta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näinpä. Ekana kannattaa huomioida, että toisin kuin suurin osa teistä, Villeneuve ei seuraa ensimmäisenä Kimin edesottamuksia ja sitten muita. Ylipäätään kommentoi Räikköstä vasta kysyttäessä.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että Villeneuvella on taipumusta poliittiseen epäkorrektiuteen ja huomion herättämiseen. Jos taivas on punainen, hänen on pakko inttää sen olevan keltainen.

Kyllähän se on myönnettävä, että toivoisi ajamisen sujuvan Kimiltä vähän nopeammin kuin esim. eilen tai Monacossa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tasauspyörästö rikki. Sivuutat tämän asian miksi? Lotus oli ainakin tyytyväinen Kimin otteisiin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tasauspyörästö rikki. Sivuutat tämän asian miksi? Lotus oli ainakin tyytyväinen Kimin otteisiin.
Aktiivinen lukko on aivan pirun oleellinen osa F1:sten ajettavuuttaa ja Kimillä lukko oli jumissa jossain vakioarvossa, suorastaan naurettavan vähän pystyi Grosjean olemaan siitä huolimatta nopeampi. Sitä on vaikea sanoa paljonko aktiivisen lukon passivoituminen autoa hidastaa mutta voidaan puhua sekunnista per kierros, ja mikä on ainakin varmaan on että auto on aivan perseestä ajettava aktiivisen lukon tiputtua pois pelistä, jarrutuksissa yliohjaa lukon viedessä osan perän pidosta ja kiihdytys hitaista mutkista hidastuu kun kaikkea voimaa ei saada kummallekin pyörälle asti.

Kimi olisi todennäköisesti ollut eilen todella nopea ilman lukko-ongelmaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aktiivinen lukko on aivan pirun oleellinen osa F1:sten ajettavuuttaa ja Kimillä lukko oli jumissa jossain vakioarvossa, suorastaan naurettavan vähän pystyi Grosjean olemaan siitä huolimatta nopeampi. Sitä on vaikea sanoa paljonko aktiivisen lukon passivoituminen autoa hidastaa mutta voidaan puhua sekunnista per kierros [--]
Nyt meni kyllä toiveajattelun puolelle. Sekuntia nopeammalla kierrosajalla Kimi olisi ollut paalulla. Mistään tällaisesta dramaattisesta aika-ajovauhdin parantumisesta Lotuksella ei ole ollut merkkejä. Eikä siitä, että Kimi yht'äkkiä olisi selvästi tallikaveriaan nopeampi aika-ajoissa.

Q3-paikan ongelma epäilemättä vei, sen verran pienet olivat erot.
 
Ylös