Lotus F1 Team kaudella 2012

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikös muutama "asiantutija" ennustellut jo muutama viikko sitten ettei Monaco ja Montreal oikein sovi Lootukselle.
Tarkoitat kai ettei sopinut Kimille. Romain oli ihan hyvässä vauhdissa molemmissa.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Lotuksen vauhti on ollut Kimin osalta sitä, mitä odottaa sopikin. Pistesijoja ajetaan. Tätä puolustelua "huonojen" tulosten takia ei olisi, jos Romain ajelisi puoli sekuntia kierros hitaammin. Kausi on kuitenkin vielä pitkä ja mitä vaan voi tapahtua. Myös täytyy olla valmius hyväksymään kakkoskuskin paikka.

Pää pystyyn poijjaat. Asiat voisi olla huonomminkin
-> Brasilian kansalainen
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Pää pystyyn poijjaat. Asiat voisi olla huonomminkin
-> Brasilian kansalainen

Noh toi on kyl totta..mutta mietippä itse Espanjan kansalainen.. Pankit tarvii apua, Santtu kun menee valtion syliin niin loppuu sponsorointi.. miten käy kuskin sitten, tai no voihan se itse maksaa. (ja turha vetää tähän mitään santun tasetietoja..hyvät ne oli jenkilässäkin vielä vuorokausi ennen rommausta) Markkaa ei devalvoida, markkaa ei missään nimessä devalvoida -> 5h myöhemmin "Arvoisan Suomalaiset Markka devalvoitiin"
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Hätätapauksessa näinkin. Yleensäkin kakkoskuskin asema on ollut vaikea hyväksyä huippukuskien joukossa muuta kuin ilman teoreettistakaan mahdollisuutta mestaruudesta.

Lotusin kausi on vielä pitkällä edessä päin ja ainakin nyt potentiaalia on ja kehitystyötä tehdään koko ajan eteenpäin. Ainakaan ei olla hidastamassa kehitystyötä ja lopulta ilman syytä lopettamassa sitä koko loppukauden ajaksi.:eek:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Hyvältä kuullostaa. Toivottavasti tämä ei jää vain puheen asteelle... :doubtful:

Lotuksen tallipäällikkö Eric Boullier vakuuttaa, että E20:n parjattu kierroskohtainen nopeus saadaan jatkossa parempaan iskuun. Aika-ajoissa heikkoutena on epäsuorasti se, mikä kisassa on vahvuutena: renkaat kuluvat vähän.

-Me tiedämme sen, että renkaiden toimintaikkuna on hyvin kapea, ja tietenkin kun on auto, joka on hyvin hellä renkaille, tarvitaan apua renkaiden lämmittämiseen ja saamaan ne toimimaan, Boullier selitti Autosportin mukaan.

- Mutta meillä on ehdottomasti ideoita siitä, mitä me voimme nyt tehdä. On olemassa tapa tehdä se. En sano, että me tulemme taistelemaan paalusta, mutta me tulemme varmasti pärjäämään aika-ajoissa paremmin.
Sanokaas, arvon teknikot mikä tuo keino voisi olla? Autoahan ei saa enään säätää aika-ajon jälkeen, eihän? Renkaiden lämmittimien nupit kaakkoon... ;)
 
Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Sanokaas, arvon teknikot mikä tuo keino voisi olla? Autoahan ei saa enään säätää aika-ajon jälkeen, eihän? Renkaiden lämmittimien nupit kaakkoon... ;)
Jaa-a, luulis että kaikki helposti säädettävät jutut on jo kokeiltu, että tuskin mistään camberimuutoksista puhutaan. Joku jarrujen jäähdysrakenteen muutos, mikä pystytään muuttamaan kisaa varten takaisin? En sitten tiedä missä menee raja millaisia muutoksia saadaan tehdä.

EDIT: Lueskentelin tän kirjoittamisen jälkeen Autosportin foorumia ja mielenkiinnosta hain renkaiden lämpöihin liittyvää tavaraa niin löytyi tämä Scarbsin juttu: http://scarbsf1.wordpress.com/2012/05/10/mclaren-adjustable-rear-brake-ducts/
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Mikähän tää räikkösen ohjausjupatus taas on. Eihä se viime vkl valittanut mitää ohjauksesta. Sanoi kisan jälkeen että autossa ei mitää moitittavaa. Lähinnähän nyt tuntuu olevan ongelma tuo että yhdellä kierroksella eivät saa räkän autoa toimiin ja kanadassa oli lukkoongelma.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikähän tää räikkösen ohjausjupatus taas on. Eihä se viime vkl valittanut mitää ohjauksesta. Sanoi kisan jälkeen että autossa ei mitää moitittavaa. Lähinnähän nyt tuntuu olevan ongelma tuo että yhdellä kierroksella eivät saa räkän autoa toimiin ja kanadassa oli lukkoongelma.
Monacossa on erilainen ohjaus, joten se Monacon ongelma saattoi olla ihan vain siellä esiintynyt. Sehän oli käsittääkseni joku testaamatta Monacoon tuotu juttu muutenkin, joka ei sitten toiminut ollenkaan ajatellulla tavalla. Hyvä vaan jos ei enää ole valittamista ja ohjausmurheet on takanapäin.

Renkaiden toimivuus aika-ajossa onkin sitten ilmeisesti hankalampi purtava. Kyse kun lienee auton perusluonteesta, joka on hyvä juttu kisassa, mutta huono aika-ajossa.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Monacossa on erilainen ohjaus, joten se Monacon ongelma saattoi olla ihan vain siellä esiintynyt. Sehän oli käsittääkseni joku testaamatta Monacoon tuotu juttu muutenkin, joka ei sitten toiminut ollenkaan ajatellulla tavalla. Hyvä vaan jos ei enää ole valittamista ja ohjausmurheet on takanapäin.
Valenciaan tulossa uusi versio kokeiltavaksi, Alan Permane twitterissä: https://twitter.com/toothfish1/status/213230905643380738
@AlanPermane rumors are you stopped working on steering for Kimi, casue he is like a kid with too many lollipops. Is it true?
@toothfish1 this is completely untrue. We have a new version for him to run in Valencia P1
Peter Windsorin spekulointia Kimin ajotyylistä ja ohjauksesta, aikalailla noin minäkin asian olen ymmärtänyt: http://peterwindsor.com/2012/03/23/notes-on-kimis-driving-2012/
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Toivottavasti vielä varmistavat, ettei P2:ssa sada.
Onneksi siitä ei pitäisi olla suurta pelkoa tähän aikaan vuodesta Valenciassa. Itse asiassa lämpötilan puolesta kyseessä saattaa jopa olla Lotuksen kisa... :alppu:
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Onneksi siitä ei pitäisi olla suurta pelkoa tähän aikaan vuodesta Valenciassa. Itse asiassa lämpötilan puolesta kyseessä saattaa jopa olla Lotuksen kisa... :alppu:
8 starttia, 8 eri voittajaa... Siinä oliski moottoriurheilumaailmalle ihmettelemistä! Mikähän on muuten all-time- record jossaki moottoriurheilusarjassa, että kuinka monta voittajaa on yhden kauden aikana ollu?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
8 starttia, 8 eri voittajaa... Siinä oliski moottoriurheilumaailmalle ihmettelemistä! Mikähän on muuten all-time- record jossaki moottoriurheilusarjassa, että kuinka monta voittajaa on yhden kauden aikana ollu?
Eri sarjat eivät ole oikein vertailukepoisia (eri kisamäärät, kuskimäärät, käännetyt gridit, menestyspainot jne.). Jos nyt F1 vaikkapa ensin tekisi oman ennätyksensä, vuonna 1982 oli 11 voittajaa.

Tutkimatta asiaa yhtään sen pitemmälle, viime vuonna GP3-sarjassa oli 12 voittajaa, 10 eri voittajaa 10 ensimmäisessä kisassa.

-Edit- Superleaguessa oli kaudella 2010 16 eri voittajaa, mutta lähtöjäkin oli kolme viikonlopussa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Monacossa on erilainen ohjaus, joten se Monacon ongelma saattoi olla ihan vain siellä esiintynyt. Sehän oli käsittääkseni joku testaamatta Monacoon tuotu juttu muutenkin, joka ei sitten toiminut ollenkaan ajatellulla tavalla. Hyvä vaan jos ei enää ole valittamista ja ohjausmurheet on takanapäin.
Kanadan jälkeen voisi vetää johtopäätöksen, että ei se rattiepisodi Monacon vauhtia kadottanut. Kimi-auto-renkaat-paketista vaan puuttuu vauhtia tietyntyyppisillä radoilla.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Kanadan jälkeen voisi vetää johtopäätöksen, että ei se rattiepisodi Monacon vauhtia kadottanut. Kimi-auto-renkaat-paketista vaan puuttuu vauhtia tietyntyyppisillä radoilla.
Kyllä Kimi paljon paremmassa vauhdissa oli Kanadassa kuin Monacossa vaikka tuloksista sitä ei nää. Monacon aika-ajossa Kimi oli noin puoli sekunttia Grosjeania hitaampi ja Kanadassa puoli kymmenystä Q2:ssa hitaampi, hydrauliikka ongelmista huolimatta. Kisassa Kimi jäi 44 sekunttia kärjestä Monacossa ja 15 sekunttia Kanadassa. Kisassa eroa voi nyt syntyä mistä vaan, mutta tuo aika-ajossa pienentynyt ero kyllä todistaa, että kyllä Kimillä paremmin kulki Kanadassa.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Kyllä Kimi paljon paremmassa vauhdissa oli Kanadassa kuin Monacossa vaikka tuloksista sitä ei nää. Monacon aika-ajossa Kimi oli noin puoli sekunttia Grosjeania hitaampi ja Kanadassa puoli kymmenystä Q2:ssa hitaampi, hydrauliikka ongelmista huolimatta. Kisassa Kimi jäi 44 sekunttia kärjestä Monacossa ja 15 sekunttia Kanadassa. Kisassa eroa voi nyt syntyä mistä vaan, mutta tuo aika-ajossa pienentynyt ero kyllä todistaa, että kyllä Kimillä paremmin kulki Kanadassa.
Mun mielestä ylipäätään paljastu pieneks "illuusioks" Kimin "huono" vauhti Kanadassa. Tekninen vika pakotti lähtemään takaa. Kisavauhti oli ihan hyvää, vaikka se ehkä jäikin vähän tulosten taa. En väitä että Kimi olisi tallitoveriaan lyönyt ja vain tulokset lasketaan, mutta en olisi Kanadan viikonlopun perusteella yhtään huolissani.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kyllä Kimi paljon paremmassa vauhdissa oli Kanadassa kuin Monacossa vaikka tuloksista sitä ei nää. Monacon aika-ajossa Kimi oli noin puoli sekunttia Grosjeania hitaampi ja Kanadassa puoli kymmenystä Q2:ssa hitaampi, hydrauliikka ongelmista huolimatta. Kisassa Kimi jäi 44 sekunttia kärjestä Monacossa ja 15 sekunttia Kanadassa. Kisassa eroa voi nyt syntyä mistä vaan, mutta tuo aika-ajossa pienentynyt ero kyllä todistaa, että kyllä Kimillä paremmin kulki Kanadassa.
Mun mielestä ylipäätään paljastu pieneks "illuusioks" Kimin "huono" vauhti Kanadassa. Tekninen vika pakotti lähtemään takaa. Kisavauhti oli ihan hyvää, vaikka se ehkä jäikin vähän tulosten taa. En väitä että Kimi olisi tallitoveriaan lyönyt ja vain tulokset lasketaan, mutta en olisi Kanadan viikonlopun perusteella yhtään huolissani.
Joo. Eikä se ole mun mielestäni mitenkään Kimiltä pois jos tallikaveri menestyy. Onpahan jonkinlainen todiste siitä, ettei mitään isompia suosikkiasemia ole tallissa käytössä. Tai jotain semmosta.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Sehän on vaan hyvä juttu, että Kimin tallikaveri on kova rattimies. Kimikin saa ehkä pientä lisä motivaatiota, kun joutuu tosissaan taistelemaan tallikaverin kanssa. :alppu:
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Sehän on vaan hyvä juttu, että Kimin tallikaveri on kova rattimies. Kimikin saa ehkä pientä lisä motivaatiota, kun joutuu tosissaan taistelemaan tallikaverin kanssa. :alppu:
Minä haluaisin nähdä Kimin kerrankin dominoivan tallikaveria niinkuin Alonso tekeen Massalle. Näyttää harjoituksissa, aika-ajossa ja kilpailussa kuka on tallin 1 kuski. Ainakin Villeneuven lässyttäminen loppuisi siihen paikkaan.
 
Ylös