Lotus F1 Team kaudella 2012

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Mulla ainakin on semmone muistikuva että Lotuksen laite olis ollu ns. passiivinen eli verrattuna Mersun DDRS:sään, joka tulee toimintaan kun kuljettaja avaa takasiiven, olis käytössä koko ajan? En tosin löytänyt netistä mitään luotettavaa tietoa tähän liittyen.

Tuo muuten kuulemma 5 km/h lisäyksen huippunopeuteen. Jos totta niin tosta on kyllä suorilla hyötyä ihan kivasti.
Joo, netissa kun surffasin tanaan niin oli muutkin foorumit/sivut muistavinaan et Lotukset DDDDDRS ois passiivinen, eika takasiiven kontrolloima eli sallittu siis vuonna 2013.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Onx Lotuksenki (vai vaan Mersun?) DDDDRS ens kauden kiellettyjen listal?
On sitä uutisissa, muissakin kuin Maikkarin, sanottu ettei sääntöuudistus koske Lotuksen eikä Mersun kehitteillä olevia ratkaisuita vaan vain Mersun kauden alussa esittelemää DDRS:ä. Kumpikin kehittelee nopeuden funktiona toimivaa ratkaisua, joka menettää vastusta/downforcea vauhdin ylittäessä tietyn pisteen.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Hyvää säätä luvattu Suzukaan viikonlopulle. 25°C joka päivälle ja aurinkoista, toiveissa kyllä että kuumenis vielä kunnolla nii olis oikein Lotuksen keli.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Mahtaakohan etusiipikikkailu kovin merkittävästi vaikuttaa suoranopeuteen? Toki jos pari km/h saa lisää niin sekin on jotain ja aika-ajossa sitä eniten tarvitaan tässä vaiheessa mestaruuskamppailua.
Luulisin, että DDRS: n pointti ei ole tuoda parempaa suoranopeutta kuin muilla vaan mahdollistaa suuremman downforcen käytön häviämättä suoranopeudessa muille kuten Spassa kävi. Ideaali tilannehan olisi ollut se, että Lotus olisi ollut kakkossektorilla nopein auto suuren downforcen takia, mutta ei olisi hävinnyt suorilla McLarenille juurikaan. Se tietysti edellyttää laitteen toimivuutta josta ei ole mitään takuita. Mutta uskoisin lisä downforcesta olevan joka tapauksesta enemmän hyötyä kuin 5 km/h paremmasta suoranopeudesta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Luulisin, että DDRS: n pointti ei ole tuoda parempaa suoranopeutta kuin muilla vaan mahdollistaa suuremman downforcen käytön häviämättä suoranopeudessa muille kuten Spassa kävi. Ideaali tilannehan olisi ollut se, että Lotus olisi ollut kakkossektorilla nopein auto suuren downforcen takia, mutta ei olisi hävinnyt suorilla McLarenille juurikaan. Se tietysti edellyttää laitteen toimivuutta josta ei ole mitään takuita. Mutta uskoisin lisä downforcesta olevan joka tapauksesta enemmän hyötyä kuin 5 km/h paremmasta suoranopeudesta.
Voihan se noinkin olla, mutta edellisten kisojen perusteella suoranopeudellekin olisi käyttöä. Toki parantunut mutkavauhtikin parantaa ohitusmahdollisuuksia, ja tärkeintä sijoitusten kannalta muutenkin että kierrosajat ylipäätän paranisivat.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Jos ja kun DDRS on autossa kiinni ja se toimii odotetunlaisesti se tuo hyötyä kisamatkalla koska aika-ajossa DRS:ää saa käyttää kuten haluaa mutta kisassa käyttö on rajoitettu.
 

F1god

Active member
Liittynyt
20.1.2012
Viestit
32
Aika-ajoihin sitä nopeutta kyllä tarvittaisiin, kisa vauhtihan on ollut ihan ok siihen verrattuna.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Jos ja kun DDRS on autossa kiinni ja se toimii odotetunlaisesti se tuo hyötyä kisamatkalla koska aika-ajossa DRS:ää saa käyttää kuten haluaa mutta kisassa käyttö on rajoitettu.
Paitsi että Lotarin tupla-DRS ei liity avattavaan takasiipeen lainkaan (muistaakseni)
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Paitsi että Lotarin tupla-DRS ei liity avattavaan takasiipeen lainkaan (muistaakseni)
Sehän tuossa viestissä olikin pointti. Aika-ajoissa siitä ei ole hyötyä, ku DRS:ää saa käyttää niin paljon ku näkee tarpeelliseksi, kun taas kisassa DRS:ää on rajoitettu, mut Lotuksen "laite" vähentää tietyllä nopeudella/tietyn nopeuden ylittäessä downforcea, DRS:stä huolimatta. Saattaahan se toki siipi aukinaisenakin vielä vähentää downforcea, jolloin aika-ajossakin huippunopeudet kasvais. Tiiäppä tuota sitte :) ehkäpä se on yksi ongelmista tai testausta vaativista asioista. Siis, että miten se DRS:n kans pelittää yhteen.

Liittyy, ainakin minun käsittääkseni. Jo nimi viittaa siihen..
No nimihän on kai täysin median luoma. Lotus itse puhuu "laitteesta". Toimii nopeissa vauhdeissa, painelee drs-nappia tai ei. Tai ainaki ko drs on off-tilassa :)

Vielä lisää:
Mitenköhä tuo Lotuksen laite vaikuttaa ohitustilanteisiin? Siis muuten kuin nopeuden kannalta. Auton takana olevat ilmavirtauksethan muuttuu.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
DDRS:n toimintaa säädetaan takasiipeen menevän kanavan aukon kokoa säätämällä, osa virtauksesta johdetaan diffuusorin päälle ja osa takasiiven alle, tätä suhdetta muuttamalla passiivi-DRS:n toiminta muuttuu myös. Tämä on myös syy miksi ko. rakennelma on myös sallittu jatkossakin, se on täysin passiivinen eikä kuljettava voi sitä kontroilloida läpällä tai DRS-napilla kuten Mercedeksen ratkaisussa.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
DDRS:n toimintaa säädetaan takasiipeen menevän kanavan aukon kokoa säätämällä, osa virtauksesta johdetaan diffuusorin päälle ja osa takasiiven alle, tätä suhdetta muuttamalla passiivi-DRS:n toiminta muuttuu myös. Tämä on myös syy miksi ko. rakennelma on myös sallittu jatkossakin, se on täysin passiivinen eikä kuljettava voi sitä kontroilloida läpällä tai DRS-napilla kuten Mercedeksen ratkaisussa.
Nii eli DDRS ei liity avattavaan takasiipeen. Takasiipeen kylläkin. Parempi nimi olisi PDRS, jos se DRS pitää siinä nimessä olla mukana. Lotushan puhuu siitä vain "laitteena", mutta se on vähän tylsä nimi.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ei, DDRS on vallan mainio nimi. Viitaten DDR:ään ja kaikkiin sallittuihin keinoihin. DDRs.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Nää nimisekoilut kuvaa hyvin koko lotuksen laitepelleilyä. Ei päätä eikä häntää. Ei sielä taida mitään laitetta ollakkaan. Media on tehnyt tuosta päivitys paketista jonku ihmelaitteen. Onko tuon "laitteen" mahdollisista aika parannuksistakaan ollu puhetta lotarilta? En usko ennenkuin näen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Jep, melkoinen hype värkkiä kohtaan. Pahoin pelkään että on paha floppi koska toiminnan ymmärtäminen viilaaminen voi ottaa aikaa loppukauden ja ensikaudellakin dataa on vain loppukauden ratojen osalta.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Nää nimisekoilut kuvaa hyvin koko lotuksen laitepelleilyä. Ei päätä eikä häntää. Ei sielä taida mitään laitetta ollakkaan. Media on tehnyt tuosta päivitys paketista jonku ihmelaitteen. Onko tuon "laitteen" mahdollisista aika parannuksistakaan ollu puhetta lotarilta? En usko ennenkuin näen.
Jep kyseessähän on illuminatin salaliitto maailman valloittamiseksi.

Tarkkaa tietoa aikahyödystä ei varmaan vielä ole mutta jossain täällä taisin jo aikaisemmin mainita, että joidenkin arvioiden mukaan nopeus paranee n. 5 km/h (saattoi olla mph:kin en muista mistä luin)
 
Ylös