Lotus F1 Team kaudella 2012

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Perezillä oli sisäänmenokierroksellaan ykkössektorin aika päälle 38 sekunnin, eli jonkunlainen virhe siellä tuli. Parhaat ajoivat siinä vaiheessa 36:lla alkavia sektoriaikoja.
T2:ssa ajoi ulos, mutta tätä ei TV-kuvissa näkynyt. Appissa vilahti että Perez left the track but rejoined.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Oma pointtini oli se, että usein foorumin aerodynamiikkagurut ovat analysoimassa autoja vailla mitään todellista asiantuntemusta tai lähteitä, joilla todistaa väitteensä. Andyman on mielestäni sen asian kanssa oikeassa, että hataralla tietämyksellä tehtyjä mutuiluja/hypoteeseja pitää kyseenalaistaa.
Se kyseenalaistaminen tehdään sitten melko todennäköisesti vielä hatarammalla tietämyspohjalla. Ja minä puolestani, kun en mitään aerodynamiikasta tajua, voin asettaa kyseenalaiseksi hataralla tietämyksellä tehtyjen mutuilujen/hypoteesien kyseenalaistamisen :idea:.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Kyseenalaistaminen on vähän eri juttu kuin se, mitä Andyman teki. Näin tiivistetysti siinä viestissä väitettiin, että pitää olla Andrian Newey jotta aerodynamiikasta esitetty väite olisi yhtään minkään arvoinen. Mitään väitteen tai perusteluiden kyseenalaistamista siinä ei ollut, vaan siinä kyseenalaistettiin väitteen esittäjä.
En minä kyllä niin sanonut. Mutta pointti oli se että ilman datatietoja ja riittävää ymmärrystä niistä ei voi muuta kuin arvailla mitä tuollainen siipivaurio tekee. Se että kommentoin niin johtui siitä että minustakin takapyörien kuluminen voi hyvinkin johtua etusiiven rikkoutumisesta johtuvasta muutoksessa auton balansissa. Siihen perään heitin vielä esimerkin jonka Juuso Pykälistö kertoi wrc auton säätämisestä ja kuinka puskeminen voi kääntyä takapään levottumuudeksi.
Monet varmaan muistaa senkin kun Massan etusiipi meni rikki niin auton vauhti vaan parani. Siinäkin jos ei olisi kierrosaikoja nähty niin olisi voitu kaikki viisana todeta että vaikuttaa pakosti huonontavasti vauhtiin, mutta niimpä ei käynytkään
Jos Loko olet sitä mieltä että tuo sinun arvaus on jotenkin parempi ja enemmän todenmukainen niin sitten sitten olet sitä mieltä.
Tuskin ihan noin... Jos se etusiipi takarenkaisiin vaikutti, se tuli ajotyylikompromissin kautta: jos vauhti apexilla tippuu, sitä voi vähän kompensoida paremmalla ulostulolla eli rajummalla kiihdytyksellä. Vaikea kuvitella, että rikkinäinen etusiipi balanssia veisi enempi yliohjaavaksi.

Nyt ollaan sellaisella alueella etten usko että maallikot voi näiden osien puuttumisen todelliseen vaikutukseen päästä kiinni, mutta sanon silti että joskus voi käydä niin että kun auto aliohjaa niin kuski reagoi siihen kääntämällä lisää, jolloin tilanne kääntyy kaarteen myöhemmässä vaiheessa yliohjaukseksi. Tuollainen skenaario voisi hyvinkin toteutua suzukan pitkissä kaarteissa. Pointtini tässä on se että nuo autot on niin monimutkaisia että meillä ei valitettavasti ole ymmärrystä siitä miten etusiipi ongelma voi vaikuttaa auton balanssiin ja käyttäytymiseen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
En minä kyllä niin sanonut. Mutta pointti oli se että ilman datatietoja ja riittävää ymmärrystä niistä ei voi muuta kuin arvailla mitä tuollainen siipivaurio tekee.

... ...

Monet varmaan muistaa senkin kun Massan etusiipi meni rikki niin auton vauhti vaan parani. Siinäkin jos ei olisi kierrosaikoja nähty niin olisi voitu kaikki viisana todeta että vaikuttaa pakosti huonontavasti vauhtiin, mutta niimpä ei käynytkään.
Ei sitä rikkoutuneen etusiiven nopeutta lisäävää vaikutusta osanneet arvata tallin suunnittelijatkaan kaikkine datoineen ja riittävine ymmärryksineen. Tai ainakin luulisi, että jos asian osasivat ennakoida, niin olisivat laittaneet heti kisan alusta lähtien Massalle sopivasti rikotun etusiiven :idea:.
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Mielestäni Lotuksen varikkoajoitukset eivät menneet Kimin osalta oikein nappiin. Ekalla stopilla tippui Kovalaisen ja toisen Toro Rosson taakse ja tokalla stopilla Hamilton tuli ohi.
Nojjaa. Ekalla stopilla ei oikein mitään ollut tehtävissä. Ei vaan saanut kasvatettua tarpeeksi eroa Heikkiin ja Vergneen ennen stoppia eli aikaisemmin pysähtymällä olisi myös jäänyt näiden taakse. Myöhemmäksikään ei voinut stoppia jättää kun alkoi olla renkaat jo niin loppu. Ja Perezin edellähän Kimi jollain ilveellä tuossa kuitenkin pysyi, joten ei se edes loppujen lopuksi niin huonosti mennyt.

Tokalla stopilla taas muutaman kymmenyksen nopeampi ulostulokierros tai varikkostoppi olisi riittänyt Hämiksen edellä pysymiseen, mutta ei ihan onnistunut. Tuossakaan tilanteessa ei stopin aikaistamisella tai myöhäistämisellä olisi voitettu mitään.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Sitä vaan mietin, että eikö se siiven vaihto olisi kannattanut tehdä vaikka siinä olisi aikaa hävinnyt. Vai oliko Räikkösen autossa säädöt jo muutenkin päin peetä, koska siinä kohtaa kun Räikkönen ajeli 1:39:5-8 kierroksia niin Grosjean täräytti kisan nopeimman kierroksen 1:38:4xx ja ajeli alle 1:39 kierroksia. Räikkösen edellä ajeltii 1:38 kierroksia joten Räikkönen oli ainut jolla meni huonosti.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Tokalla stopilla taas muutaman kymmenyksen nopeampi ulostulokierros tai varikkostoppi olisi riittänyt Hämiksen edellä pysymiseen, mutta ei ihan onnistunut. Tuossakaan tilanteessa ei stopin aikaistamisella tai myöhäistämisellä olisi voitettu mitään.
Kimi ajoi oman parhaansa ykkössektorille ja pohjat kakkoselle, mutta stoppi oli yli sekunnin hitaampi kuin Hamiltonilla. Eipä silti, kyllä Hamilton olisi varmaan ohi tullut kuitenkin myöhemmin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kimi ajoi oman parhaansa ykkössektorille ja pohjat kakkoselle, mutta stoppi oli yli sekunnin hitaampi kuin Hamiltonilla. Eipä silti, kyllä Hamilton olisi varmaan ohi tullut kuitenkin myöhemmin.
Joo, stoppi oli kyllä luokattoman huono. Edelleen siinä osastossa on Lotuksella petrattavaa. Aika vähän nähtiin ohituksia, joten voi olla, ettei Kimin ohi olisi tultu.

Nopeammalla varikkopysähdyksellä Kimi ei olisi pudonnut Toro Rosson taakse, ehkä Kovalaisen taakse kummiskin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Keskittyykö Lotus nykyään liikaa aika-ajoon? Salon mukaan Pirellit muuttavat auton balanssia yliohjaavammaksi renkaiden kuluessa. Kimi spinnasi aika-ajossa perän lähtiessä irti, eli auto oli yliohjaava. Vauhtihan oli aika-ajossa kohillaan. Kisan jälkeen Kimi valitti, että auto pari kierrosta varikkostoppien jälkeen ok, mutta sitten perästä hävisi pito.

Toki se hajonnut etusiipi haittasi menoa, etenkin kun oltiin Suzukassa. Jossain Bahrainissa vaikutus olisi ollut pienempi.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Keskittyykö Lotus nykyään liikaa aika-ajoon? Salon mukaan Pirellit muuttavat auton balanssia yliohjaavammaksi renkaiden kuluessa. Kimi spinnasi aika-ajossa perän lähtiessä irti, eli auto oli yliohjaava. Vauhtihan oli aika-ajossa kohillaan. Kisan jälkeen Kimi valitti, että auto pari kierrosta varikkostoppien jälkeen ok, mutta sitten perästä hävisi pito.

Toki se hajonnut etusiipi haittasi menoa, etenkin kun oltiin Suzukassa. Jossain Bahrainissa vaikutus olisi ollut pienempi.
Enpä usko, kyseessä nyt on vain ihan normaali ilmiö ykkösissä, elikkä huipputallit kehittyvät nopeammin kuin muut. Alkukaudesta allekirjoittanut ja joku muukin kirjoitteli siitä, että Lotuksen parhaat voittomahdollisuudet ovat silloin, koska loppujen lopuksi huipputallien resurssit/osaaminen alkavat näkyä. Kovasti sitä oli monen vaikea hyväksyä mutta nyt on niin käynyt sillä kolme nopeinta tallia ovat Red Bull, Mclaren ja Ferrari, toki Sauber yllättelee mutta on heidänkin vauhtinsa esim. Red Bulliin nähden pudonnut.

Lotus tippui kyydistä itse asiassa jo kauan sitten, Unkarin kuumat olosuhteet ja Kimin loistava ajo Spa:ssa vaan hämäsi pikkaisen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Enpä usko, kyseessä nyt on vain ihan normaali ilmiö ykkösissä, elikkä huipputallit kehittyvät nopeammin kuin muut. Alkukaudesta allekirjoittanut ja joku muukin kirjoitteli siitä, että Lotuksen parhaat voittomahdollisuudet ovat silloin, koska loppujen lopuksi huipputallien resurssit/osaaminen alkavat näkyä. Kovasti sitä oli monen vaikea hyväksyä mutta nyt on niin käynyt sillä kolme nopeinta tallia ovat Red Bull, Mclaren ja Ferrari, toki Sauber yllättelee mutta on heidänkin vauhtinsa esim. Red Bulliin nähden pudonnut.

Lotus tippui kyydistä itse asiassa jo kauan sitten, Unkarin kuumat olosuhteet ja Kimin loistava ajo Spa:ssa vaan hämäsi pikkaisen.
Joo, en mä sitä sano, ettei Lotuksen vauhti muihin verrattuna olis nyt muutenkin huonompaa kuin ennen kesätaukoa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tulis nytten niitä Tilken aavikkoratukatoja, jotta Kimi taas pärjäisi :eek:n
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Lotuksen pitäisi nyt kylmästi vain unohtaa tupla-DRS ja jättää sen testaaminen perjantailta kokonaan pois. Sen sijaan heidän pitäisi keskittyä täysillä kisa/aika-ajosäätöjen hakemiseen. Japanissakin arvokasta säätöaikaa meni hukkaan ja säädöt oli sitten "vähän sinne päin" ja tulos tämä.
KERS-ongelma ei tietenkään auttanut asiaa, mutta jokainen perjantaina menetetty kierros on pois oikeiden kisasäätöjen hakemisesta tai rengaskulutuksen testaamisesta. Red Bullia ei tosin haasteta enää millään säädöillä, koska auton kehitys on tipahtanut kelkasta, joten voittotaistelut voitaneen unohtaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Uskallan väittää että Kimin MM mahdollisuudet katoavat uuden Mercedes-tyyppisen pakoputkiston myötä. Kukaan talleista ei ole saanut tästä ratkaisusta välitöntä suorituskykyä joka olisi näkynyt samantien (RB, Caterham, Mclaren, Ferrari, Mercedes) vaan ratkaisun virittämiseen ja ymmärtämiseen on mennyt useampi viikonloppu aikaa ja Ferrarilla jopa pari kuukautta.

Eikä tästä ole hyötyä ensikautta ajatellen mikäli olen ymmärtänyt tulevat sääntömuutokset oikein siten että tätä ratkaisua tullaan rajoittamaan uusilla säännöillä ensikaudella.

Nyt pitäisi keskittyä jo ymmärrettyjen ja toimivien ratkaisujen hiomiseen sen viimeisen suorituskyvyn irtiottamiseen näistä ratkaisuista.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Uskallan väittää että Kimin MM mahdollisuudet katoavat uuden Mercedes-tyyppisen pakoputkiston myötä. Kukaan talleista ei ole saanut tästä ratkaisusta välitöntä suorituskykyä joka olisi näkynyt samantien (RB, Caterham, Mclaren, Ferrari, Mercedes) vaan ratkaisun virittämiseen ja ymmärtämiseen on mennyt useampi viikonloppu aikaa ja Ferrarilla jopa pari kuukautta.

Eikä tästä ole hyötyä ensikautta ajatellen mikäli olen ymmärtänyt tulevat sääntömuutokset oikein siten että tätä ratkaisua tullaan rajoittamaan uusilla säännöillä ensikaudella.

Nyt pitäisi keskittyä jo ymmärrettyjen ja toimivien ratkaisujen hiomiseen sen viimeisen suorituskyvyn irtiottamiseen näistä ratkaisuista.
Sanoohan Allison, että ovat sitä kehittäneet siitä asti ko auto on ollut valmis? Tuulitunneliin vaan testaamisen jättäneet. Kaipa ne on nyt vihdoin varmoja siitä, että se saataisiin suurella todennäköisyydellä toimimaan myös radalla. Pitihän tuon ddrs:nki tosin olla jo viimeistää japanissa toimiva.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Lotuksella ei mitään hävittävää. Kukaan ei tuu tallipisteissä enää ohi eikä sillä oo oikeasti niin väliä onko Kimi 3. vai 5. kuljettajien pistetilastossa. En usko ihmeisiin, mutta toivotaan, että uudistukset osuisivat kerrankin täydellisesti nappiin ja Kimi pystyisi ajamaan vielä voito(i)ta loppukauden kisoissa.
 
Ylös