Lotus F1 Team kaudella 2012

nikon877

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
155
Hävittävää ei ole. Mitä sitten jos päivitys osoittautuu pannukakuksi ja Kimin auto hajoaa tekniseen vikaan, jos ilman riskiä mahdollisuus olisi ollut korkeintaan sanotaan vaikka viidenneksi? Tiedän, toistan jo itseäni, mutta toivon, että foorumilla ei lynkata Lotusta, jos kisa menee pieleen. Mielestäni tämä on ainoa oikea tapa toimia tässä tilanteessa. Nyt pelatataan upporikasta ja rutiköyhää.
Itse olen ainakin ollut yllättynyt,että Lotus on vieläkin näin hyvin mukana..
Eikös tuota Coanda-putkistoakin ole jo kauden alusta testattu tuulitunnelissa?

Muutenkin Lotuksen resursseilla riskien ottaminen tässä vaiheessa kautta on vain hyväksi..
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Tää on nyt tosiaan niitä tapauksia, että teki talli kummin päin tahansa, niin jonkun mielestä Kimiä sorretaan. Joko "Kimiä käytetään testaajana!" tai "Kimi saa päivitykset vasta toisena!". Ja sitten jos talli odottaisi, että on molempiin autoihin uudet osat, joku valittaisi miten tekivät tyhmästi kun eivät edes toiseen autoon osia laittaneet.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tää on nyt tosiaan niitä tapauksia, että teki talli kummin päin tahansa, niin jonkun mielestä Kimiä sorretaan. Joko "Kimiä käytetään testaajana!" tai "Kimi saa päivitykset vasta toisena!". Ja sitten jos talli odottaisi, että on molempiin autoihin uudet osat, joku valittaisi miten tekivät tyhmästi kun eivät edes toiseen autoon osia laittaneet.
Mistäs tämmöisen kuvan nyt sait? Itse olin lukevinani positiivisia kommentteja riskinotosta?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tää on nyt tosiaan niitä tapauksia, että teki talli kummin päin tahansa, niin jonkun mielestä Kimiä sorretaan. Joko "Kimiä käytetään testaajana!" tai "Kimi saa päivitykset vasta toisena!". Ja sitten jos talli odottaisi, että on molempiin autoihin uudet osat, joku valittaisi miten tekivät tyhmästi kun eivät edes toiseen autoon osia laittaneet.
Varmasti fiksuinta on laittaa uudet vermeet toiseen autoon jos niin saa laitteet aikaisemmin käyttöön, ja muutenkin vertailupohjaa kun testiä ei oikein muuten ajeta. Uskoisin Kimillä olevan sanansa sanottavana haluaako hän mestaruustaistossa olevana ottaa uudet vai vanhat osat, eli mistään sortamisesta tuskin on kyse ainakaan Kimin osalta. Ja kumpi vaan osoittautuu huonommaksi, niin eiköhän siltä osapuolelta selitykset löydy.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Hienoa, että Lotus yrittää tehdä autosta tosissaan vielä kilpailukykyisen näihin loppukauden kisoihin, mutta siinä piilee erittäin suuri riski, nimittäin ensi vuoden auton kehitys väistämättä kärsii pikkuisen, koska tiimillä ei yksinkertaisesti ole voimavaroja tehdä täysillä kahta asiaa.

Jopa Mclaren on joinain vuosina kehittänyt autoaan niin pitkään että seuraavan vuoden auto on kärsinyt - ovat itsekin tämän myöntäneet.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Hienoa, että Lotus yrittää tehdä autosta tosissaan vielä kilpailukykyisen näihin loppukauden kisoihin, mutta siinä piilee erittäin suuri riski, nimittäin ensi vuoden auton kehitys väistämättä kärsii pikkuisen, koska tiimillä ei yksinkertaisesti ole voimavaroja tehdä täysillä kahta asiaa.

Jopa Mclaren on joinain vuosina kehittänyt autoaan niin pitkään että seuraavan vuoden auto on kärsinyt - ovat itsekin tämän myöntäneet.
Ensi kaudeksi ei onneksi ole kovin merkittäviä sääntömuutoksia tulossa. Ja tämä uusi pakoputkisto olisi joka tapauksessa tullut viimeistään ensi vuonna käyttöön, sillä muilla on jo pitkään ollut vastaavanlainen ja saaneet siitä hyötyä. Joten ei nämä päivitykset ainakaan hukkaan mene.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hienoa, että Lotus yrittää tehdä autosta tosissaan vielä kilpailukykyisen näihin loppukauden kisoihin, mutta siinä piilee erittäin suuri riski, nimittäin ensi vuoden auton kehitys väistämättä kärsii pikkuisen, koska tiimillä ei yksinkertaisesti ole voimavaroja tehdä täysillä kahta asiaa.
Eipä ole yksikään talli tainnut saada näitä coanda-efektiin perustuvia pakokaasukikkailuja toimimaan ekalla yrityksellä, vaan se on vaatinut kaikilta käytännön testejä. Tosi vaikea juttu testata yksin tuulitunnelissa, eli just tämä muutos kannattaa näin loppukaudesta tuoda autoon.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ja eipä näyttänyt Lotuskaan sitä suoraan toimivaksi saaneen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Eipä ole yksikään talli tainnut saada näitä coanda-efektiin perustuvia pakokaasukikkailuja toimimaan ekalla yrityksellä, vaan se on vaatinut kaikilta käytännön testejä. Tosi vaikea juttu testata yksin tuulitunnelissa, eli just tämä muutos kannattaa näin loppukaudesta tuoda autoon.
Tätähän minä aiemmin arvostelin. Ja vielä siten että Kimi toimii päätestaajana. Mielestäni Kimin pitäisi keskittyä ottamaan kaikki mahdolliset pisteet MM:n taistelua varten ja Grosjen voisi testata näitä innovaatoita. Ehkä Lotus on jo luovuttanut MM:n ja kehittävät ensikauden autoa 1. kuskin voimin?
 

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ensinnäki, artikkeliin sopiva kuva! :D Toisekseen, Kimin kommentti vain alleviivaa sitä, että perjantain harkoista on turha vetää mitään johtopäätöksiä. Ymmärsin, että kokeillaan kaikenlaista. Sitten analysoidaan ja kootaan palapeli seuraavalle päivälle. Säädetään auto tip-top sitten vasta lauantain harkoissa perjantain pohjalta ja annetaan palaa?

- Näin perjantaisin kokeilemme paljon erilaisia juttuja ja silloin ei kerkiä keskittymään niin paljon auton varsinaiseen säätämiseen. Minulle se on ihan normaalia toimintaa. En välitä niin paljon siitä, minkälaisia kierrosaikani ovat. Nyt vaan yritämme pistää kaikki asiat huomiseksi kohdalleen ja katsotaan sitten, mihin pystymme, Räikkönen linjasi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eiköhän Gimmeli taas sinne kuuden parhaan joukkoon aja ja jos kerrankin osuis kierros ja säädöt kohdalleen, niin ehkäpä kahteen eturiviinkin olisi mahdollisuuksia. Kisavauhdista ei pysty sanomaan kyl sit yhtään mitään.

Grosjean vois ottaa Vettelin ulos eka mutkassa. Pidän häntä tällä hetkellä huomattavasti todennäköisempänä maailmanmestarina kuin Alonsoa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mulle on väitetty toisaalla, että ei vaikuta säätötyöhön uusien osien testailu. Arvasin että se on paskapuhetta ja taas Kimi otti turpaan tässäkin asiassa kovimmilta kilpakumppaneilta. Vittu saatana!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiköhän Gimmeli taas sinne kuuden parhaan joukkoon aja ja jos kerrankin osuis kierros ja säädöt kohdalleen, niin ehkäpä kahteen eturiviinkin olisi mahdollisuuksia. Kisavauhdista ei pysty sanomaan kyl sit yhtään mitään.
Jos venyy viimeiseen kisaan, niin Alonsolla on niistä aika huono recordi. Kun kaiken pitää olla kontrollissa ja hallinnassa, sitten tulee joku emämunaus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Grosjean vois ottaa Vettelin ulos eka mutkassa. Pidän häntä tällä hetkellä huomattavasti todennäköisempänä maailmanmestarina kuin Alonsoa.
Yks laturirikko Vettelille, niin Kimi on taas kannoissa kiinni. Ja Webberi vois viedä voiton ellei Kimi, ettei kukaan todellinen uhka vie isoja pisteitä.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Toivotaa että mm sauberit pitää hyvän vauhdin päällä myös koreassa. Kisan järjestys vois olla Kimi, Webber, Button, Kobayashi, Hamiltton, Perez, Vettel, Alonso XD
 
Ylös