Sääntömuutokset 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehkä arvostetaan eri asioita. Tykkäsin siitä, miten jännitys rakentu siinä vanhassa järjestelmässä ja se, että välillä pääsi Minardejakin näkemään oli plussaa.
Jännä miten eri tavalla ihmiset näkee asioita. Minusta siinä vanhassa systeemissä ei rakentunut mitään jännitystä ensimmäiseen 30-40 minuuttiin, vaan odoteltiin vain. Mitä nyt Minardin PR-kierroksia katseltiin välillä, mutta enimmäkseen tyhjää rataa.

Nykyisin sentään on kolme huippukohtaa ja muihinkin lähtöruutuihin kiinnitetään huomiota kuin paaluun. Ja muitakin suorituksia myös näytetään kuin kahden kärkikuskin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jännä miten eri tavalla ihmiset näkee asioita. Minusta siinä vanhassa systeemissä ei rakentunut mitään jännitystä ensimmäiseen 30-40 minuuttiin, vaan odoteltiin vain. Mitä nyt Minardin PR-kierroksia katseltiin välillä, mutta enimmäkseen tyhjää rataa.

Nykyisin sentään on kolme huippukohtaa ja muihinkin lähtöruutuihin kiinnitetään huomiota kuin paaluun. Ja muitakin suorituksia myös näytetään kuin kahden kärkikuskin.
Tykkään siitä odottelusta. Se on hieno fiilis parhaillaan, kun jännitetään, että ihan kohta voi tapahtua.

Nykysysteemissä Q1:n ja Q2:n countdownin latistavat sen lopun jännityksen, siinä ei ole samaa jännitystä kuin järjestelmässä, jossa kaikki jännitys rakentuu siihen viimeiseen minuuttiin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tykkään siitä odottelusta. Se on hieno fiilis parhaillaan, kun jännitetään, että ihan kohta voi tapahtua.

Nykysysteemissä Q1:n ja Q2:n countdownin latistavat sen lopun jännityksen, siinä ei ole samaa jännitystä kuin järjestelmässä, jossa kaikki jännitys rakentuu siihen viimeiseen minuuttiin.
Kyllähän nytkin paalu ratkeaa ihan vikoilla minuuteilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juu, mutta jotenkin se latistaa sitä jännitystä, kun niitä muita ratkaisuita tulee tipotellen tunnin mittaan.
Tuonkin näen juuri päinvastoin. Joltain kärkinimeltäkin saattaa olla koko aika-ajo ohi jo ennen "loppuhuipennusta", joten jännitystä riittää koko tunniksi. Eli se on vain parempi, että ratkaisuja tapahtuu useammin kuin pelkän viimeisen viiden minuutin aikana.

Mutta kai se on jonkinlainen lähestymistapakysymys kiinnostaako pelkkä paalutaistelu vai onko muidenkin lähtöpaikkojen määräytyminen kiinnostavaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mutta kai se on jonkinlainen lähestymistapakysymys kiinnostaako pelkkä paalutaistelu vai onko muidenkin lähtöpaikkojen määräytyminen kiinnostavaa.
Tuo on ehkä hieman väärä tapa jaotella nämä kiinnostuksen kohteet näiden järjestelmien välillä. Enemmän jännitystähän siinä vanhan järjestelmän lopussa oli, kun suunnilleen kaikki sijoitukset vaihtuivat viimeisen kahden minuutin sisään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo on ehkä hieman väärä tapa jaotella nämä kiinnostuksen kohteet näiden järjestelmien välillä. Enemmän jännitystähän siinä vanhan järjestelmän lopussa oli, kun suunnilleen kaikki sijoitukset vaihtuivat viimeisen kahden minuutin sisään.
Toki, mutta kuvaus ja sen myötä myös selostajat seurasivat vain paalutaistelua, ja muiden sijojen otatus jäi täysin huomiotta. Eli niiden suhteen "jännitys" rajoittui tulosliuskan lukemiseen. Ja vaikka nykyisin on live timingkin käytössä, niin 24 auton yhtäaikaisen nopean kierroksen seuraaminen on silti jokseenkin hankalaa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kyllä parhain systeemi oli se, kun kaikki ajoivat omilla nvuoroillaan, vaikkakin tuolloinkin homma kustiin muistaaksini tunkemalla tankkiin kisabensat. :wall:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Nykysysteemin ykkösosa on vain hieman antikliimaksinen ollut pari vuotta, koska Lotus, HRT ja Virgin ovat olleet sen verran paljon muita hitaampia. Täysin kuivissa olosuhteissa vain kerran joku heistä on päässyt kakkososioon (Heikki Barcelonassa tänä vuonna) ja siihenkin tarvittiin Barrichellon ja Heidfeldin selkeät tekniset viat (jälkimmäinen ei ajanut aika-ajoa ollenkaan)

Yhtä tasaisella porukalla kuin esimerkiksi 2009 kauden lopussa olisi paljon enemmän jännitystä koko session läpi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nykysysteemin ykkösosa on vain hieman antikliimaksinen ollut pari vuotta, koska Lotus, HRT ja Virgin ovat olleet sen verran paljon muita hitaampia. Täysin kuivissa olosuhteissa vain kerran joku heistä on päässyt kakkososioon (Heikki Barcelonassa tänä vuonna) ja siihenkin tarvittiin Barrichellon ja Heidfeldin selkeät tekniset viat (jälkimmäinen ei ajanut aika-ajoa ollenkaan)

Yhtä tasaisella porukalla kuin esimerkiksi 2009 kauden lopussa olisi paljon enemmän jännitystä koko session läpi.
Heikki pääsi myös Belgiassa Q2:een.

Ensi kaudella voi hyvinkin olla jännitettävää sekä Q1:n että Q2:n päätteeksi, jos Hekki ja Kimi ovat niillä rajoilla, että pääsevätkö jatkoon. Tai suomalaisittain muutenkin, koska en usko, että suomalaisia Q3:ssa paljon nähdään.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Samoin, mutta se oli paras vain televisiokatsojan kannalta.

Radan varressa oleva yleisö näki vain kunkin auton suhahtavan ohi kolme kertaa ja niistäkin vain keskimmäinen oli täysvauhtinen kierros. Valtaosan ajasta katsomoihin näkyi tyhjää rataa.

Eikä se kuskeillekaan ollut tasapuolinen, sillä kuivalla säällä rata parani loppua kohti ja vaihtelevalla säällä taas oli homma aivan arpomista. Kovin järkevää ajojärjestystä tai sen määräytymistapaa ei keksitty, eikä sellaista taida ollakaan.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Samoin, mutta se oli paras vain televisiokatsojan kannalta.

Radan varressa oleva yleisö näki vain kunkin auton suhahtavan ohi kolme kertaa ja niistäkin vain keskimmäinen oli täysvauhtinen kierros. Valtaosan ajasta katsomoihin näkyi tyhjää rataa.

Eikä se kuskeillekaan ollut tasapuolinen, sillä kuivalla säällä rata parani loppua kohti ja vaihtelevalla säällä taas oli homma aivan arpomista. Kovin järkevää ajojärjestystä tai sen määräytymistapaa ei keksitty, eikä sellaista taida ollakaan.
Pakko kompata tuotakin ^^

TV:lle ohjelmat kuitenkin tehdään. Jos Barcelonassa oli pp. vajaa 200.000 katsojaa toukokuussa 2011 (sunnuntaina) niin kuinka monta sataa miljoonaa vahtasi aika-ajoja sohvien pohjalta lauantaina? Aika monta...

Aika-ajot ovat mitä ovat. Ratkaisumallia ei minulta löydy, mutta nykyinen malli ei vaan ole kovin kaksinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika-ajot ovat mitä ovat. Ratkaisumallia ei minulta löydy, mutta nykyinen malli ei vaan ole kovin kaksinen.
Nykymalli on paras tähänastisista (yksi kerrallaan ei kummoista suosiota nauttinut, siksi siitä luovuttiinkin). Oikeastaan vain rengassääntöjen osalta olisi hienosäätämistä ja ehkä Q1 on liian pitkä, mutta moiset heikkoudet ovat vähäisiä verrattuna aiempien systeemien huonoihin puoliin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
TV:lle ohjelmat kuitenkin tehdään. Jos Barcelonassa oli pp. vajaa 200.000 katsojaa toukokuussa 2011 (sunnuntaina) niin kuinka monta sataa miljoonaa vahtasi aika-ajoja sohvien pohjalta lauantaina? Aika monta...
Jos tulevaisuudessa halutaan vielä nähdä kisoja muillakin kuin valtioiden sponsoroimilla radoilla jossain indo-kiinassa, niin formaatin täytyy miellyttää myös katsomoissa istuvia. TV-rahat ja radanvarsimainonta ovat Bernien hallussa, joten lipputuloilla on suuri merkitys kisajärjestäjille. Tilanne ei ole kovinkaan hyvä, niin kuin on nähty vaikkapa Istanbulin, Melbournen, Hockenheimin ja Nurburgringin kanssa.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Nykyinen aika-ajomalli on minusta loistava kunhan hiovat rengassäänntöjä ensi kaudeksi. Yllätyksiin on mahdollisuuksia mikäli taktiikat epäonnistuvat(kovia nimiä ulkona Q1), mutta jos selviää kolmanteen osioon, on paalutaisto kuivassa kelissä tasapuolinen, sillä hitaampia ei juuri ole hidastamassa kierrosta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pidän tätä nykyistä aika-ajoformaattia - siis pudotuskierroksia - parhaana, mitä ylipäätään moottoriurheilussa on käytössä. Ei mikään aiempi systeemi ole ollut yhtä jännä seurata. Tietty rengassäännöt on edelleenkin ihan perseestä, mutta niinhän ne on muutenkin: pakollisia renkaan vaihtoja kuin jossain cup-luokassa yms.

Tietty jos urheilullisuutta haetaan, niin erillisestä aika-ajosessiosta pitäisi luopua kokonaan. Tarkoitushan on vain laittaa autot vauhdin perusteella järjestykseen ja se voidaan tehdä harjoitusaikojen perusteella. Siinä sitä olisi FW08:lle sitä tunnelman tiivistymistä tarpeeksi, kun aloitettaisiin perjantaina ja lauantai-iltaan asti odoteltaisiin kierrosparannuksia. Tuo mallihan on monessa sarjassa käytössä, mutta sattuneesta syystä niiden aika-ajot ei ole oikein TV-laji.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Jos tulevaisuudessa halutaan vielä nähdä kisoja muillakin kuin valtioiden sponsoroimilla radoilla jossain indo-kiinassa, niin formaatin täytyy miellyttää myös katsomoissa istuvia. TV-rahat ja radanvarsimainonta ovat Bernien hallussa, joten lipputuloilla on suuri merkitys kisajärjestäjille. Tilanne ei ole kovinkaan hyvä, niin kuin on nähty vaikkapa Istanbulin, Melbournen, Hockenheimin ja Nurburgringin kanssa.
Tämä on hyvä pointti.
 
Ylös