Sääntömuutokset 2012

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllähän kytkin irroittaa, jolloin takarenkaat eivät moottorin vuoksi lukkiudu.
Oletko varma? Mä olen aina ollut siinä uskossa, että ei irrota. Kytkintä käytettäisiin vaan lähdöissä ja varikolla tai spinnatessa tms. kun auto on paikallaan...
Voin olla väärässä ja tässä on voinut tapahtua muutoksiakin, mutta ainakin taannoin kytkimet oli jo lähdöissä kovilla ja esim. uusintalähtö saattoi tarkoittaa pahimmillaan keskeytystä joskus 90-luvulla...

Lisäksi jos kytkin irroittaa voimansiirron, niin milläs se KERSsi latautuu?

Uskon siis, että moottorijarrutusta saa säätää moottorinohjauksella jotenkin, kuten oldez säännöistä poimi.
For the purposes of gear changing, the clutch and throttle need not be under the control of the driver
Tuossa mainitaan myös kytkin, joten voi sielä kytkimen käyttöäkin olla sit...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kuskeilla on aikapäivää ollut ratissa säätö jolla voi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta, tämä tarvitaan jo sen takia että jos keliolosuhteet on poikkeavat.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuskeilla on aikapäivää ollut ratissa säätö jolla voi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta, tämä tarvitaan jo sen takia että jos keliolosuhteet on poikkeavat.
Juu juu, mutta mihin se vaikuttaa ja miten se toimii?
Äkkisälteen en keksi muuta kuin, että moottoriin saa syöttää bensaa kaasun noston jälkeen vaimentamaan siirtymistä täydestä vedosta moottorijarrutukseen...
Vai paljonko pelkän ilman syöttäminen ja puristaminen sylintereissä voisi vaikuttaa?
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Juu juu, mutta mihin se vaikuttaa ja miten se toimii?
Äkkisälteen en keksi muuta kuin, että moottoriin saa syöttää bensaa kaasun noston jälkeen vaimentamaan siirtymistä täydestä vedosta moottorijarrutukseen...
Vai paljonko pelkän ilman syöttäminen ja puristaminen sylintereissä voisi vaikuttaa?

Ehkäpä tuo säätö on puolipuristin. Tai sitten osa venttiileistä jää kantamaan jolloin jarruttavaa puristusta ei synny. Puristushan moottorissa jarruttaa kitkan lisäksi.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Ehkäpä tuo säätö on puolipuristin. Tai sitten osa venttiileistä jää kantamaan jolloin jarruttavaa puristusta ei synny. Puristushan moottorissa jarruttaa kitkan lisäksi.
Onko F1-moottoreiden venttiilikoneistossa mahdollisuutta tuollaiseen? F1-moottoreissa venttiilit ovat kuitenkin edelleen nokka-akseliohjattuja, joten kovin vapaata ajoituksen ja nostoprofiilien muutosmahdollisuutta ei löytyne.


Edit: Itse itselleni vastaten, eipä onnistu tuo

Säännöt kohta 5.9.3
"Variable valve timing and variable valve lift systems are not permitted."

Eli se siitä...
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Juu juu, mutta mihin se vaikuttaa ja miten se toimii?
Äkkisälteen en keksi muuta kuin, että moottoriin saa syöttää bensaa kaasun noston jälkeen vaimentamaan siirtymistä täydestä vedosta moottorijarrutukseen...
Vai paljonko pelkän ilman syöttäminen ja puristaminen sylintereissä voisi vaikuttaa?
Moottorijarrutushan johtuu "tyhjiöstä" sylintereissä. Kaasuläppää säätämällä voi vaikuttaa moottorijarrutukseen.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Meinaavat alentaa varikon nopeusrajoitusta. En nyt tiiä miten pitkiä nuo varikkosuorat on? 300-400m? 400 metrin pätkällä tulisi stopin kokonaisaikaan kymmenisen sekuntia lisää, ja alkais tuo drive throughkin tuntua.

edit: mjaa no ehtivätkin jo kumota koko idean.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Meinaavat alentaa varikon nopeusrajoitusta. En nyt tiiä miten pitkiä nuo varikkosuorat on? 300-400m? 400 metrin pätkällä tulisi stopin kokonaisaikaan kymmenisen sekuntia lisää, ja alkais tuo drive throughkin tuntua.

edit: mjaa no ehtivätkin jo kumota koko idean.
Aika outoa että FIA hylkää tallien tukeman turvallisuusehdotuksen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Olisi tuo sääntö antanut ainakin tasoitusta pelikentälle. 80 km/h nopeusrajoitus varikkosuoralla oli ainakin tosi hyvä rajoitus. Satanen tunnissa on jo aika nopea erityisesti lyhyitä varikkosuoria omaavilla radoilla. 120 tai 50 kilometriä tunnissa onkin sitten jo ääripää nopeuksissa.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Olisi tuo sääntö antanut ainakin tasoitusta pelikentälle. 80 km/h nopeusrajoitus varikkosuoralla oli ainakin tosi hyvä rajoitus. Satanen tunnissa on jo aika nopea erityisesti lyhyitä varikkosuoria omaavilla radoilla. 120 tai 50 kilometriä tunnissa onkin sitten jo ääripää nopeuksissa.
Eikös Monacossa ja jossain muuallakin (Singapore?) ajeta vieläkin 60 km/h?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pakokaasuihin liittyen olettaisin... Uutinen Sportilta...

Mercedekselle ja McLarenille takaisku?
1.3.2012,00:08:23

Kansainvälinen autoliitto FIA on vahvistanut tarkentaneensa moottorikartoituksen sääntöjä siten, ettei Mercedes Benzin keksimä järjestelmä, jossa moottoreiden kierrosrajoittimia pystytään kiertämään sytytyskatkoja aiheuttamalla, ole laillinen. FIA:n päätöksen on epäilty vaikuttavan negatiivisesti Mersun vauhdittamiin talleihin, kuten McLareniin tai Mercedes GP:hen, mutta McLarenin toimitusjohtaja Jonathan Neale ei ole huolissaan.

- Meille sillä ei ole suurtakaan merkitystä. Kyse on todella hienosta teknisestä asiasta, mutta meihin se ei vaikuta. Myöskään Australian GP:n ohjelmaamme sillä ei ole vaikutusta, Neale kommentoi FOTA:n fanifoorumissa.

Myöskään Mercedes Benzin moottoriurheilupomo Norbert Haug ei ole huolestunut.

- Oli vain hyvä päätös, että kehityskulku siihen suuntaan kielletään hyvin aikaisessa vaiheessa, Haug kommentoi.

F1-tallit ja moottorivalmistajat keksivät vuodesta toiseen teknisiä järjestelmiä, joilla sääntöpykäliä pystytään kiertämään.
Kierrosrajoittimien kiertäminen??
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pakokaasuihin liittyen olettaisin... Uutinen Sportilta...

Kierrosrajoittimien kiertäminen??
Aika paskaa uutisointia taas vaihteeksi.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/97746

As AUTOSPORT reported last week, the FIA had to act after it was alerted by Mercedes-Benz that there was a way in the regulations to get around throttle limits in the engine maps by inducing a misfire.

That move prompted talk that it could have an impact on the competitive order - even though FIA sources insisted that it was not aware of any team making use of the practice.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kiitos. Eli siis muuten kokolailla oikein, mutta toi suomentaminen on vaan niin vaikeeta. Siis kyseessä ei ollut kierrosraja vaan ilmeisesti juurikin kaasuläpän rajoitukset, joita tässä on pyöritelty.

Kiitos lisätiedosta!!

P.s. Onko kukaan huomannut kuinka usein Maikkarin TV-lähetyksissä "complex" sana on käännetty "yksinkertaiseksi"? Todella usein ja tätä on esiintynyt jo ainakin toista vuotta... :wall:
:p
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kiitos. Eli siis muuten kokolailla oikein, mutta toi suomentaminen on vaan niin vaikeeta. Siis kyseessä ei ollut kierrosraja vaan ilmeisesti juurikin kaasuläpän rajoitukset, joita tässä on pyöritelty.

Kiitos lisätiedosta!!

P.s. Onko kukaan huomannut kuinka usein Maikkarin TV-lähetyksissä "complex" sana on käännetty "yksinkertaiseksi"? Todella usein ja tätä on esiintynyt jo ainakin toista vuotta... :wall:
:p

Niin monta vuotta oon kironnut noita suomen median tuherruksia että on aina parempi vain etsiä se alkuperäinen teksti.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Uutta turva-autosääntöähän sovellettiin nyt heti Melbournessa. Kovalainen, Glock ja Pic ohittivat letkan turva-auton ollessa radalla. Itse sääntö toimi mielestäni tässä tilanteessa varsin hyvin. Oli hyvä nähdä uusintalähtö, jossa kierroksella ohitetut eivät pyörineet siellä välissä.

Yksi asia jäi vain mietityttämään. Tuossa WebSlaven linkissä oli kysymys liittyen aiheeseen:

Q: With the safety car on track, lapped cars will be allowed to unlap themselves and rejoin at the back of the field. Why is F1 going back to this system?
CW: We took this rule away because it was difficult to manage and potentially dangerous. We have reinstated it with new safeguards. Drivers will only be allowed to overtake once they have all passed the pit entry twice, this will allow all drivers to pit if they want to. We will also instruct the lead drivers to stay on the racing line once the order is given to allow cars to overtake. They will be allowed to weave again, to get heat into their tyres, when we inform them it is safe to do so.
Noinhan se tietenkin pitäisi tehdä. Kuitenkin, Melbournen ohitustilanteessa autot eivät ajaneet läheskään suoraan ajolinjalla vaan vispasivat puolelta toiselle myös koko ohitustilanteen ajan. Toivottavasti tähän tultaisiin puuttumaan tulevaisuudessa jollain lailla. Tuosta voi jollain kapeammalla radalla esim. Monacossa seurata jo kohtalainen onnettomuusriski. Sitä paitsi tuo "ajolinja"-"ei ajolinja" - jaottelu on hieman huono sillä ajolinja kulkee jatkuvasti radan puolelta toiselle. Parempi olisi esim "oikea"-"vasen" - jaottelu.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Sitä ihmettelen tuossa turva-autosäännössä, että miksi ne kierroksella jääneet ajatetaan letkan ohi eikä toisinpäin?

Menisi aika paljon nopeammin koko prosessi, jos hitaat vetäisivät sivuun ja muu letka ajaisi ohi.

Varmaan tuossa on joku pointti, mitä en heti hoksaa, mutta joku kertonee sen minulle.
 
Ylös