Red Bull Racing 2012 - jatkuuko nousukkaan lento?

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ekana tuli mieleen ku näin uuden Red Bullin:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos siinä reiät on, ja jos ne on jäähdytys tarkoituksessa niin ei tuosta mitään suurta etua silloin ole (muilla ei ole niitä ongelmia joihin tarvitsisi ratkaisua).
En mä usko, että RB:llä olis mitään tarvetta lisätä extrajäähdytystä. Eli sikäli en miettisi asiaa ihan tolta kannalta. Sen sijaan, jos keulasta johdetaan jäähdytysilmaa jonnekin, niin se on pois toisaalta eli muualla on sit vastaavasti mahdollisuus pienempiin jäähdytysilmanottoaukkoihin.

Mäkillä KERSsin jäähdytys on edelleen airboxin alla, RB:llä airboxin alaosa on taas suljettu...


Huomioinarvoista uudessa RB:ssä on myös pakoputkien sijoittelu. Mäkki ja Ferrari löi ne niin reunoille kuin saa. RB:llä ne lienee niin keskellä kuin saa eli tässä kohtaa RB:llä on arvostettu viimevuotisen mukaisesti mahdollisimman slimmiä ja kompaktia perää enemmän kuin mahdollisia pakokaasujen tarjoamia hyötyjä auton reunoilla....
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Tosta RB:n keulasta tulee kyllä hiukan kotkan nokka mieleen :idea:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ekana tuli mieleen ku näin uuden Red Bullin:
Täytyy kyllä sanoa, että Red Bull on ainoa joka on saanut näyttämään, että tuolla portaalla on jokin tarkoitus. Toki siellä on muutama muukin, jolla nypykät näyttävät siltä mitä on jo edelliskausilla nähty.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Täytyy kyllä sanoa, että Red Bull on ainoa joka on saanut näyttämään, että tuolla portaalla on jokin tarkoitus. Toki siellä on muutama muukin, jolla nypykät näyttävät siltä mitä on jo edelliskausilla nähty.
Neweyn mukaan aukko on vain kuskin viilennystä varten
"Red Bull chief technical officer Adrian Newey has been asked about the now-famous hole in the nose of his team's car, which has been the subject of speculation since the RB8 emerged on Monday. He says: 'The slot at the base of the ramp to the nose into the front bulkhead is simply driver cooling. Traditionally that is right at the front of the nose. Really for styling as much as anything we moved it to where you now see it to break up the aesthetics of the ramp that is required by the regulations.' I'm sure there will be a sceptical response to that in some quarters, but at least everyone now knows Newey's position."
 
Viimeksi muokattu:

gr8

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
62
Tuo ilmanottoaukko tuossa kyhmyssä on ihan looginen. Siihen muodostuu kuitenkin useimpien tallien käyttämällä ratkaisulla pieni virtauksen patopiste niin on sama yrittää hyödyntää moista muotoilupakkoa. Hyppyrin yläosa toimii myös enemmän tai vähemmän turbulaattorina, jolloin virtauksen kiinnipysymistä voidaan hallita tuollaisella kanavalla. Sitähän ei noista kuvista näe vallitseeko tuossa ilmakanavassa yli- vai alipaine, mihin ilma rungossa syötetään ja mistä ulos. Mielenkiintoinen pieni yksityiskohta joka tapauksessa...
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Helvetin ruma auto joka tapauksessa. Ei olisi pahitteeksi yrittää vaikka tuota väritystä jo vähän vaihtaa.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mulla on sellainen käsitys aeromystiikasta, että ilmanottoaukosta tuossa kohokkeessa, seuraa suurempi ilmanvastus, kuin jos se olisi tukittuna. Mutta jos ilmaa järjestelmiin jostain kerran pitää saada, voi sitä tuossakin käyttää ja säästää vastuksesta muualla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
RB:n eilinen testien aloitus venyi, kun odottivat uutta takasiipeä saapuvaksi. Onko siis uuden auton yksi salaisuus takapäässä? Ainakaan eivät esittelyautossa uutta osaa halunneet esitellä ja tuttuun tapaan peittävät takasiiven ja auton muun perän varikolla aina ensitöikseen...

 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
RB:n eilinen testien aloitus venyi, kun odottivat uutta takasiipeä saapuvaksi. Onko siis uuden auton yksi salaisuus takapäässä? Ainakaan eivät esittelyautossa uutta osaa halunneet esitellä ja tuttuun tapaan peittävät takasiiven ja auton muun perän varikolla aina ensitöikseen...
Missä tuossa on pakoputket...? Onko ne tuolla jossain takasiiven alimman osan takana vai missä...?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kun mittatikusta on ollut niin vähän puhetta, laitetaan nyt edes jotain... :)

Maikkarilta:
Red Bullin keula-aukko kuuma aihe - "kuskien jalat kastuvat"

Red Bull -tallin uuden RB8-auton keulaportaassa oleva aukko on saanut muut tallit epäilemään, että suunnittelijavelho Adrian Newey piilottelee hihassaan jälleen uutta valttikorttia.

Saksalainen Auto Motor und Sport -lehti kertoo mestaritallin kilpailijoiden keskuudessa nousseen epäilyksiä aukon todellisesta tarkoituksesta.

Newey on selittänyt aukkoa käytettävän vain kuljettajien jäähdyttämiseen, mutta tätä selitystä kaikki eivät ole nielleet.

- Siinä tapauksessa kuljettajien jalat kastuvat, kun sataa vettä, kommentoi nimettömänä pysytellyt kilpailevan tallin insinööri Neweyn selitystä.

- Oikeastaan varpaat ovat nyt liiankin kylmät, letkautti puolestaan Red Bull -kuski Mark Webber vastauksen Autosprint-lehden uteluun keula-aukon tarkoitusperistä.
Webberin kommentista päätellen ei aukko ainakaan kuskeja varten ole... Jos tuota Neweyn kommenttia kukaan nyt muutenkaan uskoi... :doubtful:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Webberin kommentista päätellen ei aukko ainakaan kuskeja varten ole... Jos tuota Neweyn kommenttia kukaan nyt muutenkaan uskoi... :doubtful:
Kyllä sen on aika moni uskonut. Muissa autoissahan se jäähdytysreikä on nokan päässä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä sen on aika moni uskonut. Muissa autoissahan se jäähdytysreikä on nokan päässä.
Osassa juu. En oo tän kauden autoja katsellu, mutta aiemmin keulan reikä on osalla ollut ja osalla ei. Tiedä sitten mistä muut on ilmaa haukkoneet keulan sisään.

Joka tapauksessa liekä se nokan reikäkään kuskia varten? Olen ollut siinä ymmärryksessä, että se on etujousitusta tai jarrunesteitä varten. Liekö monokokin etuseinässä edes reikää mistä ilma menisi nokkakartion sisältä eteenpäin?
 
Ylös