Red Bull Racing 2012 - jatkuuko nousukkaan lento?

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minkähän helvetin takia näitä autoja pitää viedä koko ajan sääntöuudistuksilla vain rumempaan ja rumempaan suuntaan?
Jostain syystä nyt on vaan ollut trendinä tehdä korkeita keuloja. Vaikka ei ne matalakeulaisemmat ole mun mielestä koskaan yhtään heikommin pärjänneet. Ehkä tuo korkeakeulaisuus helpottaa auton sivustojen ja pohjan suunnittelua.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
No siis tottakai auto pitää aina tehdä sellaiseksi millälailla siitä katsotaan eniten saavan irti sääntöjen puitteissa, siinä ei mitään vikaa tietenkään ole, mutta ihan vaan omiin silmiini nää on kyllä niin kammottavan näkösiä peltikasoja kohta ettei mitää järkee. Noh, pitää odottaa että näkee kuitenkin ihan radalla vauhdissa nää autot ennen kuin lopullisen ulkonäöllisen tuomion näillekään antaa. Mutta eihän nää nyt mitään varsinaista silmänkarkkia nykyisin ole.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olisiko teorioita mihin Newey käyttää auton nokan kyhmystä haukkaamaansa happea ( se pieni rako ). Hoidetaanko sillä vain kabiinin jäähdytys. Vai riittääkö ilmaa johdettavaksi muuallekin? Ainakin luulisi ilmanpaineen olevan melkoinen moisessa pykälässä ja vielä tuollainen juustohöylän haukkaava muoto.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560


Mielenkiintoisen näköinen viritelmä.
Selvää wittuilua muille talleille: me voitetaan vaikka NÄIN surkealla ritsalla!

P.S. Kyllä Ferrari on edelleen rumin, by a mile.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
En voi uskoa että rako oli pelkästään kuskin jäähdyttämistä varten, joku parempi käyttötarkoitus sillä on olemassa. Odotellaan selkeämpiä yksityiskohtaisempia kuvia rakennelmasta.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Luulen, että kyseessä ei ole ilmanottoaukko vaan kyhmy auttaa ilmaa ylittämään keulan paremmin. Kenties se luo hallitun pyörteen ja kasvanut ilmanpaine auttaisi ilmaa ylittämään kynnyksen. Ilmavirta osuuu kuitenkin myöhemmin kuljettajan kypärään ja ohjaamoon, joten hajonneesta virtauksesta ennen sitä ei ole paljonkaan haittaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Luulen, että kyseessä ei ole ilmanottoaukko vaan kyhmy auttaa ilmaa ylittämään keulan paremmin. Kenties se luo hallitun pyörteen ja kasvanut ilmanpaine auttaisi ilmaa ylittämään kynnyksen. Ilmavirta osuuu kuitenkin myöhemmin kuljettajan kypärään ja ohjaamoon, joten hajonneesta virtauksesta ennen sitä ei ole paljonkaan haittaa.
Golf palloista tutuillla pyörteillä saattaisi olla mainitsemasi kaltainen tarkoitus.
Eli pyörteet ohjaa ilmaa kyhmyn yli jo ennekuin ilma on kyhmyn kohdalla. Eli ilmavirtausten näkökulmasta kyhmyä saadaan siirrettyä eteenpäin. Nerokasta, jälleen.

Ja tämäkin teksti on mutua..
 

Dincir

Member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
6
Maikkarilta poimittua, missä keulan aukosta kysyttiin Mike Gascoynelta:

"Caterhamin teknisen johtajan Mike Gascoynen arvion mukaan aukolla olisi tekemistä jäähdytyksen kanssa. Jäähdyttävä ilmavirta kulkeutuu sitä kautta jäähdyttämään mahdollisesti Kers-järjestelmää, jonka toimintahäiriöt olivat Red Bull -auton pahin vika viime kaudella."

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/02/1490391/mihin-johtaa-aukko-red-bullin-keulassa

Vaikea kyllä sanoa, mitä muuta tällä aukolla olisi virkaa. Vittuilu ehdotettiin aiemmin ja kyllä se siltä alkaa vaikuttamaan :D
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
Kysymys kuuluu onko aukkoa lainkaan? Miksiköhän ei ole kunnon resolla kuvia saatavilla.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Golf palloista tutuillla pyörteillä saattaisi olla mainitsemasi kaltainen tarkoitus.
Eli pyörteet ohjaa ilmaa kyhmyn yli jo ennekuin ilma on kyhmyn kohdalla. Eli ilmavirtausten näkökulmasta kyhmyä saadaan siirrettyä eteenpäin. Nerokasta, jälleen.

Ja tämäkin teksti on mutua..
Tuosta Latryxin postaamasta kuvasta mielestäni näkee, ettei mitään aukkoa ole. Tällöin Oberfeldwebelin veikkaus "pyörteyttimestä", mitä mm. lentokoneissakin käytetään, olisi loogisin.

Tässä vielä sama kuva hieman muutetuilla valotuksella:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tässä pari kuvaa kunnon resolla:


 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401


On siellä reikä
Niinpä näkyy. Ja onhan siinä reunoilla putket joissa ilmaa kuljetella. Ja tuulenhalkaisija tappi jakaa kahtia. Vähän taitaa olla villi visio, mutta en usko että latteaakaan reittiä sitä kuljettelesivat. Ja ei tuo rööri kovin suurelta näytä, ehkä se tekee sen pyörteenkin. Mutta näyttää vähän pelottavalta tuo viritys. Ja tuota ei varmasti kukaan voi kopioida, ainakaan tuollaisena. Ei edes Maranellon überkopiointi masiinoilla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Puhuvat että siinä tosiaan joku ontelo olisi. En kyllä itse kuvista sitä pysty näkemään.

Jos siinä reiät on, ja jos ne on jäähdytys tarkoituksessa niin ei tuosta mitään suurta etua silloin ole (muilla ei ole niitä ongelmia joihin tarvitsisi ratkaisua).

Mutta jos tuo on "uusi F-duct", niin silloin puhutaan jo suuremman luokan jutusta.

Ja tosiaan kanavien takia kopiointi aika työlästä..
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Luulen, että kyseessä ei ole ilmanottoaukko vaan kyhmy auttaa ilmaa ylittämään keulan paremmin. Kenties se luo hallitun pyörteen ja kasvanut ilmanpaine auttaisi ilmaa ylittämään kynnyksen. Ilmavirta osuuu kuitenkin myöhemmin kuljettajan kypärään ja ohjaamoon, joten hajonneesta virtauksesta ennen sitä ei ole paljonkaan haittaa.
Aika rohkea veto, jos tarkoituksella vastuksenlähteitä rakennetaan ilman aukkoa. Laittais jonkun rekka-auton keulan samantien sitten.
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
tän perusteella sanoisin että RB tekee keulan kehitysversion aika nopeasti, mielestäni ei ole ihan hiottu loppuun tuota konseptia, toisaalta kukapa paljastaisi ensiesittelyssä ennen kauden aloitusta kaikkia korttejaan? tarkkailkaa keuloja Australiassa kuinka ne ovat jo muuttuneet. Lisähuomio myös lotarista joka mun mielestä näytti valitettavan konservatiiviseltä, toivotaan että kulkee.:wink:
 
Ylös