Scuderia Ferrari kaudella 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tai kyse on vaan siitä että joku sitä päätti kokeilla niin muutkin tekee niin että jos vaikka pärjäisi. Kopiointia harrastetaan ja omat innovaatiot tuppaa välillä unohtumaan.
Ei ole ollut mitä kopioida, kun ensimmäinen kyhmynokka tuli julkisuuteen vasta kun Caterham julkaisi autonsa, ja se oli aivan liian myöhään jotta muut olisivat voineet ratkaisun kopioida. Kyllä tuohon on päädytty itsenäisesti kussakin tallissa ja olihan tuo muutenkin ennustettu ratkaisu (mm. ScarbsF1).
Varmasti tuo näyttää jossain tuulitunnelikäppyröissä hyvältä mutta voisin melkein vannoa että radalla tuo Mclarenin perinteisempi ratkaisu vie voiton. Ja vaivihkaa koko kyömynokka unohtuu kauden edetessä kuten Williamsilla konsanaan.
Kuten aiemmin todettua, se ei ole ihan yksinkertaista, kun pitäisi koko monokokki laittaa uusiksi. En usko että tallit siitä kesken kauden luopuvat.
Ferrari on ollut viime vuodet niin kujalla suunnittelussa eikä mikään ihme kun siellä makaroonit suunnittelee enemmissä määrin. Mclarenko muka sitten päätti olla hyödyntämättä tätä suurta etua?
McLarenilla on erilainen suunnittelifilosofia keulan suhteen. Lähes kaikki muut tulevat olemaan Ferrarin tavoin kyhmynokkalinjalla. Luultavasti myös Red Bull, jonka ei ainakaan voida katsoa olleen "viime vuodet kujalla".
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Itsehän en aerodynamiikasta ymmärrä juuri mitään, mutta kyllä mä silti ihmettelen, että miten voidaan vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä auton nopeudesta jotain tiettyä kohtaa autossa tuijottaen. Auton aerodynamiikka on aina kokonaisuus, eikä pelkkää keulapalaa töllöttämällä voida todeta, että McLaren on nopea tai Ferrari on hidas. Eikä etenkään vetää johtopäätöksiä siitä, että porrastettu korkea keula olisi automaattisesti parempi/huonompi kuin pehmeästi alas kaareutuva malli.

McLaren on viime aikoina käyttänyt varsin menestyksekkäästi matalan keulan suunnittelufilosofiaa. Ainakin Craig Scarborough'n mielestä mataluuden etuja ovat alempi painopiste sekä helpompi jousitusgeometria. Ferrari taas on vetotankojousituksineen lähtenyt täysin vastakkaiseen suuntaan, mutta kuka pystyy pelkkien kuvien perusteella sanomaan, että kumpi ratkaisu on parempi? Keulan muoto on tärkeä, koska etusiiven ohella se määrittelee miten ilma käyttäytyy kohti perää mentäessä, mutta pelkästään sitä tarkastelemalla ei pysty auton aerodynamiikan toimivuudesta sanomaan yhtään mitään.

Siinä mun kaks senttiäni.

edit: jaa no Webs ehtikin jo paasaamaan vähän samasta asiasta.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Etupään vetotankojousitus on kyllä toteutettu todella loivalla kulmalla. Kiva nähdä miten tuo toimii kanttareita ylitettäessä. Tämä on kai sitä 'suunnittelua ilman kompromisseja', mitä ovat luvanneet tuoda tälle kaudelle.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Hyvin mielenkiintoista nähdä, miten tuo paketti saadaan toimimaan radalla. Ehdottomasti mielenkiintoisen auto tähän mennessä julkistetuista. Ei voi ainakaan sanoa, että oltaisiin lähdetty kopioimaan muilta. Keula vaatii toki silmältä tottumista, eikä sitä kauniiksi voi kehua sittenkään. Muuten varsin menevän näköinen paketti, etenkin ponttoonien muotoilussa on menty tänä vuonna ihan uuteen suuntaan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tää ainakin kuulostaa taas foorumin jonkun Neweyn sanoilta. Suunnittelijathan tekee vaan mahdollisimman nopean auton, ja kun monella tiimillä tuntuu olevat tuontapaista keulaa, tulee mieleen että siinä saattaa ollakin järkeä. Nopeus-, ei kauneuskilpailuun.
Näinpä. Onhan toi nyt ihan hiton ruma. Vaikea todeta jonkunlaisena tifosona, mutta ei toi keula kyllä ilo silmälle ole. Huvikseenhan noin rumaa keulaa ei toki suunnitella, eli kai siinä on säännöt pyritty maksimaalisesti hyödyntämään. Radalla sitten nähdään miten menee. Toivon ja odotan kyllä vielä että RBR suunnittelisi sekä nopean että kauniin auton suosikkikuskilleni Vettelille. :thumbup:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560


Ei tuo enään niin pahalta näytä, kun sitä tarpeeksi tuijottaa.
Kyllähän tuohon tottuu jonkun verran, mutta näin vuorokautta myöhemmin tulee tunne, että Ferrari on, kuten 90-luvun puolivälissä, ajautunut vain lätkimään autoonsa muiden kehittelemiä ratkaisuja mutta ei oikein ymmärretä miten hommat toimii. Auto ei vaikuta integroidulta tai toimivalta kokonaisuudelta. Vähän kuin pukumies jolle puku ei oikein istu ja käytöksestä näkee ettei ole ylipäätään tottunut pukua pitämään.

Juu, arvailujahan nämä ovat, en ole käyttänyt mallia tuulitunnelissa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Perä on kyllä mennyt ihan uusiksi. Aika radikaalisti kapeampi ja sutjakkaampi kuin aikaisemmat, jotka mielestäni olivat aikaansa jäljessä. Ainakaan yrityksen puutteesta ei voi syyttää, mutta olisko sittenkin tehty kiireessä sekundaa...
Peräpäässä kattelin tänään jäähdytysilmojen poistoaukkoa eli ns. keskipakaria nykysuuntauksen mukaan. Ferrarilla sitä ei ole RB:n asettamassa standardipaikassa, kuten uudessa Caterhamissa tai Mäkissä ja varmasti monessa muussakin. Sen sijaan tämä aukko näyttäisi olevan alempana takavalon "ympärillä". Miten mahtaa sitten toimia tai miten ovat saaneet kanavat uitettua noin alas, kun samoilla seuduilla on myös vaihdelaatikko...



Kuvan perusteella keskipakari näyttäs olevan lyöty vaihdelaatikon ympärille..

Toinen pointti julkistuskuvista. Auton ajokulma näyttää loivemmalta kuin Mäkillä. Viime kaudellahan yhtenä RB:n salaisuutena pidettiin heidän korkeaa persusta ja matalaa nokkaa (etäisyys maasta auton "pohjaan"). Tätähän taisi muut kopioida ja lopulta pääsivät lähemmäksi RB:tä myös suorituskyvyssä...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tai kyse on vaan siitä että joku sitä päätti kokeilla niin muutkin tekee niin että jos vaikka pärjäisi.
Oikeestiko aattelit, että Ferrari kopiois miettimättä Caterhamia? Tai yleensä tallit ehtisivät kopioimaan auton keulaa julkistusten perusteella?
Vai oletatko vain, että tallit vakoilevat tehokkaasti kaikki muita tiimejä?
:doubtful:

Ja keularatkaisuista on muuten oma topikkikin, jotta nää tiimi topikit pysyis enemmän kasassa. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itse kiinnitän näissä autoissa huomiota tuohon saumaan johon keulapala kiinnitetään. Siitä voi aina päätellä sen, mikä on varmaa ja pysyvää testien jälkeenkin.
Ferrarissa tulee keula olemaan tuosta eturipustusten kohdalta edelleen korkea, mutta nokkapala saattaa muuttaa muotoaan vielä. Ehkäpä enemmän viimeistelyyn muotoon muuttuisi tuo nokkapalan "hyppyri".

Mclarenin keula taas kertoo sen, ettei talli tule tällä autolla koskaan tuohon hyppyrikeulaan vaan pysyvät tuossa matalemmassa..
Mä ajattelisin taas, että Ferrarin ja Mäkin jousituksen kiinnityspisteet ja sitä myöten varmaan myös keulan sisäiset roinat on aika samalla tasolla... Tai Ferrarilla ne ei ainakaan ole keulan ylimmissä kohdissa, kuten yleensä korkean keulan kanssa on toimittu..

Täten Ferrarilla voisi hyvinkin olla hieman keulassa madallettavaa, jos niikseen haluaisivat tehdä. Tämä olisi tietenkin pois keulan alapuolen vapaudesta.

Ja taas Mäkillä olisi hyvinkin nostettavaa keulassaan, jos niikseen haluaisivat tehdä. Tämä taas olisi pois Mäkin suunnittelufilosofiasta matalan keulan suhteen.... Sitä en tiedä mikä on isoin hyöty matalasta keulasta vs. korkea, mutta jatketaan siitäkin keularatkaisut topikissa. ;)
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mielestäni uusi Ferrari näyttää aggressiiviselta, ja kyhmykeulasta huolimatta vielä nopealta! Vaikka oma aerosilmäni on mitä on, niin uskaltaisin väittää, että Ferrarilla voitetaan kisoja kauden aikana ja taistellaan mestaruudesta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Etujousituksen toimivuus selvinnee jo talvitesteissä. Ehkä ovat korkean keulan pitäneet siitäkin syystä, että tilaa on palata perinteisempään työntötankojousitukseen etupäässä, jos tämä uusi jousitusgeometria osoittautuu fiaskoksi...
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Heh heh, ei ole totta! Tällä rotiskolla ei kyllä voiteta, puhuvat mitä puhuvat.
Uskon että tämä sunkin analyysi auton nopeudesta johtuu vain ja ainostaan tuosta yhdestä kohdasta autossa.

Hmm..näin sen täytyy olla, kyllä se varmasti on hidas.

Oisko näiden autojen nopeus kuitenkin silmän ulottumattomissa.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Minusta tämä ferrarinkaan keula ei näytä kovinkaan pahalta alkuhirvityksen jälkeen. Johtunee varmaan siitä että pidin viime kauden mersun "vesinokkaeläin" -keulasta. Eiköhän näitä tule kuitenkin melko monesti mielellään katseltua :ahem:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Muutenhan laite näyttää toden sanoakseni varsin hyvältä, mutta nokka ei kokonaisuuteen istu ja Santanderin mainospalat ovat tehokkaasti ärsyttäneet jo pari vuotta.
 

El Bastardo

Sgt. Baker
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
157
Muutenhan laite näyttää toden sanoakseni varsin hyvältä, mutta nokka ei kokonaisuuteen istu ja Santanderin mainospalat ovat tehokkaasti ärsyttäneet jo pari vuotta.
Tämä. Muu auto näyttää hyvin virtaviivaiselta, kun keula taas on kulmikkaampi kuin DeLorean.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
aika paljon tuntuu auto jakavan mielipiteitä, kun ite kattelin että toi ois nätein Ferrari sitten f2008:n. Nokasta huolimatta
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oliko kellään kuvia jakaa Ferkun pakoputkista?
Puhetta niistä oli joillain, mutta todisteita ei oo näkyny missään... Vai näkykö ne vaan livelähetyksessä, jota en ite kattellu?
 
Ylös