Scuderia Ferrari kaudella 2012

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
....

Fryn insinööriryhmällä rutkasti analysoitavaa

Turun Sanomat 9.2.2012 21:10:12

Ferrarin teknisenä päällikkönä Pat Fry on paljon vartijana. Uusi F2012 -auto ei ole mennyt Jerezin testeissä alkuunkaan Maranellon miehistön toivomalla tavalla.

– Emme ole, missä haluaisimme olla. Eikä ole paljon aikaa ennen ensimmäistä kilpailua, Fry tuskaili.

– Seuraavan kahden viikon aikana meillä on paljon kotiläksyjä, kun analysoimme kaikki täältä kerätyt datat ja teemme muutokset niiden perusteella.

Torstaina ensimmäisen kerran uutta Ferraria kokeillut Fernando Alonso kärsi hydrauliikkapulmista. Hän ajoi 67 kierrosta ja oli tuloslistalla seitsemäs yli sekunnin Red Bullista ja sekunnin McLarenista.

– Uudet osat saadaan perjantaiksi Jereziin, Fry lupasi.

Löytyi autosta toki positiivistakin.

– Saamme renkaat lämpeämään paremmin kuin viime vuonna. Yritämme yhä ymmärtää autoa, mutta joka kerta radalle lähtiessämme se on erilainen.

Hankaluudet tuntuvat kulminoituvan Ferrarin vetosauvajousitukseen, jonka on tarkoitus laskea auton painopistettä alemmas, mutta joka samalla ilmeisesti myös aiheuttaa painollaan ja koollaan ongelmia auton käännettävyyteen.

Turun Sanomat, Jerez de la Frontera

HEIKKI KULTA
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ferrari yritti ymmärtää autoaan koko viime kauden siinä onnistumatta joten tuskinpa on valoa tunnelin päässä luvassa tänäkään vuonna.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tämä "yrittää ymmärtää autoa" on aika hassu termi. Ikään kuin autolla olisi oma tahto ja että tehdään ensin auto ja sitten mietitään mitä hyvää siinä voisi olla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Tämä "yrittää ymmärtää autoa" on aika hassu termi. Ikään kuin autolla olisi oma tahto ja että tehdään ensin auto ja sitten mietitään mitä hyvää siinä voisi olla.
Noinhan Ferrarilla takavuosina taidettiin toimia :ahem:. Eli ensin tehtiin auto ja sitten alettiin testata ympäri vuorokauden seitsemän päivää viikossa useamman auton voimin. Ja siitä sitten vähitellen korjailtiin kaikkea mitä huonoksi havaittiin. Nyt kun on enempi kiirus, homma jää lähes siihen "tehdään auto" -vaiheeseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näyttää aika paljon samalta mitä Autosportissa on Fryn suuhun laitettu (ja osin Autosportin toimesta spekuloitu), mutta ei sitten kuitenkaan ihan. Onkohan Kulta haastatellut miestä itse?

Tässä kuitenkin suorat ja kääntämättömät sitaatit. Fryn mielestä etujousitus ei ole "big deal", vaikka Kulta sellaisen kuvan haluaakin antaa. Luotettavuus on hyvä ja suorituskyky on "okay" Fryn mielestä. Mutta työtä silti on. Nopeita kierroksia ei ole edes yritetty ajaa vielä.

Pat Fry sanoi:
"I am not happy with where we are at the moment.

"I think there is a lot of room for us to improve from where we are. Reliability wise it is good. Performance wise I think we are okay, but we can play around with the performance and improve [the car in] some corners and some particular parts of the corner, but I would not say I am happy yet until we get the whole thing working.

"Certainly the three tests rather than four does compress things a little bit. I think we have got a lot of work to do.

"The basic platform is okay. We are looking at the various characteristics – and all the bits we have to test. We can play around with the through corner characteristics, so we can do different things at corner entry, mid corner to exit, and it is really trying to find the right balance of those things.

"We are working through a reasonably large matrix here, so on each run we are trying almost a different configuration. There is a lot of analysis here and then back at the factory. We are using the simulation and the simulator to make sure everything ties in, so we can put the right package together.

"I think everything is a lot more compressed, so there is a lot of pressure on everyone. You have to try and make decisions quickly.

"We have a one-week break coming up, but then it is two solid weeks and then you are packing the freight for Melbourne. So there is a lot of work for everyone to do. It is the same for every team up the pit lane."

"We are not concentrating on taking the fuel out and trying to set a laptime. With only 12 days of testing before the next race, we have to make the most of all the time we have got.

"We were set back a little bit by the foot of snow in Fiorano, certainly the first morning of Felipe [Massa] was spent doing what we would have done there, so we are now trying to play catch up. Right now, it is about trying to get the right package together."

"The front suspension is not that a big a deal to be honest. It is a small aero benefit, a small centre of gravity benefit, and I know it is different from what people have done in the past - but it is not that big a risk to be honest.

"With a sensible structure to come you sort it out. We have gone for every last little bit of performance. That was a small benefit and it cost us a small amount of weight, but the weight is low down and in the end it was the right thing to do.

"The first two days we did not really have any reliability issues as such. Today there was a small hydraulic issue. We will get some new bits this evening which hopefully will see that one put to bed.

"That side of it, I think – the car, reliability wise, seems quite good as normal. Performance wise, it is literally trying to get the right bits together so a lot of analysis is needed.

"We are all working very hard..."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97453
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Olisi melkoisen tyhmää Ferrarilta olla testaamatta autoa aika-ajo trimmissä, suorastaan katastrofi. Ei ne nyt havaitut auton ongelmat kisavedoissa katoa kevyellä autolla vaan saattavat jopa kertaantua. :wall:
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Olisi melkoisen tyhmää Ferrarilta olla testaamatta autoa aika-ajo trimmissä, suorastaan katastrofi. Ei ne nyt havaitut auton ongelmat kisavedoissa katoa kevyellä autolla vaan saattavat jopa kertaantua. :wall:
Äkkiä vinnkaaman Frylle tuosta, ei se ymmärrä muuten.

Tsiisus, aika hulvattomia joskus nää kommentit - etenkin Ferraria koskein :eek!:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisi melkoisen tyhmää Ferrarilta olla testaamatta autoa aika-ajo trimmissä, suorastaan katastrofi. Ei ne nyt havaitut auton ongelmat kisavedoissa katoa kevyellä autolla vaan saattavat jopa kertaantua. :wall:
Suhteellisen kevyellä ovat vetäneetkin tänään. Mutta eipä tuolla kiire olisi ollut. Perussäädöissä on vielä sen verran paljon hakemista, ettei aika-ajovedolla saavuteta mitään olennaista dataa. Semminkin kun Jerezissä on niin kylmä, ettei se vastaa todellisia kisa- tai aika-ajo-olosuhteita.

Todelliset vertailut muihin talleihin tehdään pitkien vetojen kierrosajoista ja rengaskulutusta seuraamalla.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Kuvitellaan, että etuakselin jousituskomponenttien massa on vaikkapa 2 kilogrammaa (joka on muuten melko varmasti todella paljon yläkanttiin) ja tämä massa on muilla vaikkapa 200mm korkeammalla kuin Ferrarilla. Tästä voinee jo päätellä, kuinka pienen hyödyn se kierrosajassa tuo, kun ajoneuvon kokonaismassa on yli 600kg.
Tähän liittyen satuin töissä törmäämään Honda F1-tiimin inssin kirjoittamaan artikkeliin vuodelta 2008 "Sub-critical crack growth in highly stressed Formula 1 race car
composite suspension components" jossa sanotaan:
Half a kilo taken off the rollover hoop, for example, and added to the bottom of the car in ballast lowers the centre of
gravity and can be worth up to a tenth of a second.
Such fractions of a second are hard fought for. Every team is constantly
looking for ways to get ahead or simply keep up. It is this intense level of competition that fuels the frantic pace of development
in Formula 1. There is therefore an incentive to use weight-efficient materials; particularly fibre reinforced composites,
wherever possible.
Toki tuossa jousituksen tapauksessa pudotus on pienempi, mutta näin niinkun vertailuna että 0,5kg voi vaikuttaa jo melko paljon. Mutta ei tuolla vielä mitään 0,5 sekunnin etumatkaa saada, kokonaisuus on edelleen se mikä määrää. (ja joku puuttuu kuitenkin tuohon epämääräisyyteen n. 0,1 sekunnista kun ei matkasta jne. puhuta mitään, mutta eiköhän tuo kirjoittaja asiansa tunne.)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tähän liittyen satuin töissä törmäämään Honda F1-tiimin inssin kirjoittamaan artikkeliin vuodelta 2008 "Sub-critical crack growth in highly stressed Formula 1 race car
composite suspension components" jossa sanotaan:
Mielenkiintoista! Kiitos tästä.
Siltikin tallit käyttävät turvakaarissaan edelleen vissiin metallia riittävän kestävyyden/lujuuden takaamiseksi halutun pienellä pinta-alalla. Tässäkin toimii sama sääntö: kokonaisuus määrää. :thumbup:

Viime kaudella tais Scarbsin teksteissä olla juttua, että Team Lotuksen ja Force Indian "lapatyyppiset" (blade like roll-hoop, ei nyt tuu ulos parempaakaan suomennosta :) ) "turvakaaret" olisivat olleet, ainakin jommalla kummalla, kokonaan hiilikuituiset ja koko "lapa" idean takanahan oli alun alkaenkin (Mese 2010) painopisteen madaltaminen...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä "yrittää ymmärtää autoa" on aika hassu termi. Ikään kuin autolla olisi oma tahto ja että tehdään ensin auto ja sitten mietitään mitä hyvää siinä voisi olla.
No eipä ne vielä tänäkään päivänäkään suunnitellut autot ole ihan prikulleen sellaisia kuin millaiseksi ne on aiottu suunnitella. Valistuneilla arvauksillahan noita suunnitellaan, eikä ne suunnittelutyökalutkaan eksakia vastausta anna siitä millainen auto on kyseessä. Sitä varten on testit, että löydetään auton luonne ja viat ja voidaan parantaa sitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitä varten on testit, että löydetään auton luonne ja viat ja voidaan parantaa sitä.
Ja säädöt. Ferrarilla ei ole vertailudataa etujousituksen säädöistä, vaan se pitää ensin kerätä. Eli sikäli menee hetki ennen kuin uusi systeemi täysin "ymmärretään".
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ja säädöt. Ferrarilla ei ole vertailudataa etujousituksen säädöistä, vaan se pitää ensin kerätä. Eli sikäli menee hetki ennen kuin uusi systeemi täysin "ymmärretään".
Entäs jos uusi auto ei olekaan ihan niin latino ja he eivät ymmärrä sitä lainkaan.

Kyllähän se on niin, että mm Mac on hirveän paljon Ferraria edellä autosta saatavassa datassa ja sen analysoinnissa. Samalla se myös ymmärtää paremmin autoonsa tekemiään muutoksia tai kehitysaskeleita.

Ferrari on edelleen naimisissa sen filosofian kanssa minkä Brawn ja Schumi sinne iskosti. Schumi & co testasi autoa testaamasta päästyään ja Brawn huolehti, ettei yhtäkään osaa oteta käyttöön ilman sen totaalista varmistusta testaamalla. Äärimmillään tämä testattiin vielä kakkoskuskilla itse kisoissa.

Nyt kun testaaminen on minimissä niin mm Mac anturoi, simuloin, mittaa ja tutkii sekä analysoi autoaan ja Mugello lähinnä itkee vanhojen rajoittamattomien testausaikojen perään ja yrittää "ymmärtää" rakentamaansa autoa.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Entäs jos uusi auto ei olekaan ihan niin latino ja he eivät ymmärrä sitä lainkaan.

Kyllähän se on niin, että mm Mac on hirveän paljon Ferraria edellä autosta saatavassa datassa ja sen analysoinnissa. Samalla se myös ymmärtää paremmin autoonsa tekemiään muutoksia tai kehitysaskeleita.

Ferrari on edelleen naimisissa sen filosofian kanssa minkä Brawn ja Schumi sinne iskosti. Schumi & co testasi autoa testaamasta päästyään ja Brawn huolehti, ettei yhtäkään osaa oteta käyttöön ilman sen totaalista varmistusta testaamalla. Äärimmillään tämä testattiin vielä kakkoskuskilla itse kisoissa.

Nyt kun testaaminen on minimissä niin mm Mac anturoi, simuloin, mittaa ja tutkii sekä analysoi autoaan ja Mugello lähinnä itkee vanhojen rajoittamattomien testausaikojen perään ja yrittää "ymmärtää" rakentamaansa autoa.
Vaikka Ferrari-kriitikoksi itseni tunnustankin niin kyllä minä ainakin annan propsit Ferrarille uskaltamisesta. Nyt on otettu riskiä ja silloin voi hävitä enemmän tai vastaavasti voittaa enemmän kuin konservatiivisella taktiikalla. Auton jousitus on kokenut niin suuren muutoksen, että kun puhutaan F1:ssä aikaeroista sekunnin osina (okei testeissä jopa useista sekunneista) niin niitä voi syntyä alkuvaiheessa helpostikin.

Toki riskin ottamisen pitää olla hallittua eikä itsetarkoitus. Vaikea sano kumpaa tämä nyt on.

Montehomolon itkut nyt ovat kyllä todella säälittäviä vaikka toki ymmärrettäviä. :thumbfh:
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Kyllähän se on niin, että mm Mac on hirveän paljon Ferraria edellä autosta saatavassa datassa ja sen analysoinnissa. Samalla se myös ymmärtää paremmin autoonsa tekemiään muutoksia tai kehitysaskeleita.
Heh. Otit ehkä huonoimman esimerkin ikinä. Viimeiset pari kautta, etenkin 2011, Mclaren on tuntunut olevan talvitesteissä enemmän hukassa kuin kukaan muu. Viime kaudella ratkaisu löytyi pistämällä riskillä pohja kokonaan uusiksi Australiaa varten.

EDIT: En itsekään ole mikään Ferrari-kannattaja, mutta välillä väitteesi tuntuvat olevan ihan järjettömiä. Voisit edes kertoa mihin faktoihin perustat ne.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Heh. Otit ehkä huonoimman esimerkin ikinä. Viimeiset pari kautta, etenkin 2011, Mclaren on tuntunut olevan talvitesteissä enemmän hukassa kuin kukaan muu. Viime kaudella ratkaisu löytyi pistämällä riskillä pohja kokonaan uusiksi Australiaa varten.

EDIT: En itsekään ole mikään Ferrari-kannattaja, mutta välillä väitteesi tuntuvat olevan ihan järjettömiä. Voisit edes kertoa mihin faktoihin perustat ne.
Eikun parhaimman esimerkin koskaan.

Eli McLaren on yks huonnoimmista talvitesteissä (parit viime vuodet), mutta silti voittaa kisoja kun kausi alkaa.

Eli minä oon samaa mieltä mitä mikael. McLarenin kyky kehittyä on huima verrattuna Ferrariin, joka ei kauden/talvitestien* aikana ole paljoa eteenpäin mennyt viime vuosina (vaikka kymmenen viime vuotta).

* talvitestien osalta sikäli kuin mitä me olemme etenemistä pystytty havaitsemaan tietämättä kaikkia tosiasioita testeistä.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Heh. Otit ehkä huonoimman esimerkin ikinä. Viimeiset pari kautta, etenkin 2011, Mclaren on tuntunut olevan talvitesteissä enemmän hukassa kuin kukaan muu. Viime kaudella ratkaisu löytyi pistämällä riskillä pohja kokonaan uusiksi Australiaa varten.
Mielestäni taas esimerkki oli oikein mainio. Monesti auto on ollut mitä sattuu vielä testeissä ja kauden alussa. Mut kaverit pystyy kyll kehittämään auton ihan uusiksi tarvittaessa se on nähty useamman kerran. Ja siis vielä silleen et onnistuu.

Kuvitellaan tilanne: Mäkin ja Ferrarin autot on yhtä kakkoi kautta edeltävissä testeissä. Saisit valita kummallako ajaisit kauden mittaa kilpaa. Kyllä varmasti aika moni ottaisi Mäkin siinä vaiheessa. Siis jos haluaa menestyä kisoissa. Ovat näyttäneet et siel tässä asiassa ollaan aika paljon parempia kuin latinot
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Eikun parhaimman esimerkin koskaan.

Eli McLaren on yks huonnoimmista talvitesteissä (parit viime vuodet), mutta silti voittaa kisoja kun kausi alkaa.
Tuo on kyllä täysin totta. McLaren on jo Kimin ajoilta asti ollut ehkä kovimpi riimejä auton kehittämisen suhteen.
 
Ylös