Scuderia Ferrari kaudella 2012

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eli vastaus suomeksi olisi ollut, että ylin profiili näyttää olevan taas päätylevyjä korkeampi, kuten viime vuoden kielletyssä takasiivessä... ;)

No niinpä näyttää. Muuten siipi on kyllä eri koska keskellä siipiä ei ole v-leikkausta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
"Vähän" ei ole tässä tapauksessa kovin vähän. Ferrarilla yritettiin yhdistää kaksi teknistä ratkaisua, jotka eivät järjellä ajateltuna toimi kovin hyvin keskenään.
Täsmennätkö mihin viittaat ja millä perusteilla?
On eri asia ottaa harkittuja riskejä silloin, kun ennakoitu hyöty ylittää ennakoidut vastoinkäymiset, kuin että lähdetään ottamaan riskejä vain riskien ottamisen ilosta.
Täsmennätkö mihin tämä naurettava ajatus perustuu? Ei siellä "riskien ottamisen ilosta" mitään tehdä, vaan nimenomaan etsitään hyötyä.
Paljonko luulet, että saivat korin painopistettä madallettua tuon ratkaisun johdosta? Pari millimetriä? Millimetrin?
En luule mitään, koska minulla ei ole riittävästi asiaan liittyvää dataa. Vetotankojousituksen komponentit kuitenkin Bobakin mukaan sijaitsevat alempana korissa kuin työntötankojousituksen, joten jonkinlainen painopiste-etu sillä on saavutettavissa.

-Edit- Ja kuin tilauksesta ScarbsF1 julkaisee kuvaparin, josta syy painopiste-etuun ilmenee. http://yfrog.com/obkqdnyj
Tarkoituksena on kuitenkin tehdä hyvä kilpa-auto, ja tässä asiassa tasapaino ajaa aina yksittäisten teknisten ratkaisujen edelle. Kuten mm. McLarenilla todettiin vuonna 2004..
Tuollaisella logiikalla tupladiffua, f-putkea tai yleensä mitään "yksittäistä teknistä ratkaisua" ei olisi voitu keksiä.

Se, kuinka hyvä kilpa-auto tämänvuotinen Ferrari on, on vielä näkemättä. Katsotaan sitten, kun sijoituksilla alkaa olla merkitystäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En luule mitään, koska minulla ei ole riittävästi asiaan liittyvää dataa. Vetotankojousituksen komponentit kuitenkin Bobakin mukaan sijaitsevat alempana korissa kuin työntötankojousituksen, joten jonkinlainen painopiste-etu sillä on saavutettavissa.
Vetotankojousituksessahan ite jousituksen osat on keulan alalaidassa niin alhaalla kuin saa. Aiemmin työntötankojousituksen tapauksessa ne oli niin ylhäällä nokassa kuin sai. Tämä varmaan jousitusgeometrian jne. takia. Eli tältä osin kärjistäen painopisteen pudotus on tasan 100% eli niin paljo kuin nyt vaikuttaa pystyy.

Toki täksi kaudeksi monet muutkin näyttävät pudottaneen työntötangon ja ripustusten korkeutta monokokissa eli suuntaus on samaan suuntaan kuin Ferrarilla, joka meni ääripäähän ja vaihto vetotankoihin.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Täsmennätkö mihin viittaat ja millä perusteilla?
Viittaan siihen, että päättivät yhdistää korkean keulan ja vetotankojousituksen. Niistähän tässä ollaan tarinoitu.

Täsmennätkö mihin tämä naurettava ajatus perustuu? Ei siellä "riskien ottamisen ilosta" mitään tehdä, vaan nimenomaan etsitään hyötyä.
En kyseisen makaronitehtaan henkilöstön ajatuksenjuoksusta osaa tarkalleen sanoa, mutta viime aikojen toiminnan perusteella en yllättyisi vaikka olisivat hakeneet vähän kumpaakin..

En luule mitään, koska minulla ei ole riittävästi asiaan liittyvää dataa. Vetotankojousituksen komponentit kuitenkin Bobakin mukaan sijaitsevat alempana korissa kuin työntötankojousituksen, joten jonkinlainen painopiste-etu sillä on saavutettavissa.

-Edit- Ja kuin tilauksesta ScarbsF1 julkaisee kuvaparin, josta syy painopiste-etuun ilmenee. http://yfrog.com/obkqdnyj
Samaiselta herrasmieheltä hiukan varhaisempaa tuotantoa vetotankojousitukseen liittyen: Katso ketjun viimeinen viesti.

En kiistänyt, etteikö tällä saavutettaisi painopiste-etua. Esitin vain mielipiteeni siitä, onko järkevää ottaa riski ratkaisun toimivuudesta, etenkin kun tästä saatava hyöty ei korreloi riskin kanssa. Toki voin olla väärässä ja Team Scuderia Ferrari ratsastaa kahteen maailmanmestaruuteen tänä vuonna osittain tämän ratkaisun ansiosta - rohkenen kuitenkin epäillä.

Tuollaisella logiikalla tupladiffua, f-putkea tai yleensä mitään "yksittäistä teknistä ratkaisua" ei olisi voitu keksiä.
Tupladiffuusori ja f-putki olivat kannattavia ratkaisuja jo niiden potentiaalisen hyödyn perusteella. Molempien potentiaalista tuli toteutunut suorituskykylisä ja näin ollen tiimit kopioivat ne niin pian kuin mahdollista, mikäli katsoivat sen olevan mahdollista. Jos vetotankojousitus etuakselilla osoittautuu toimivaksi, Ferrari on tämän ansiosta hiukan nopeampi per kierros, mutta tuskin yksikään talli lähtee suunnittelemaan etujousitustaan uusiksi tämän takia.

Kuvitellaan, että etuakselin jousituskomponenttien massa on vaikkapa 2 kilogrammaa (joka on muuten melko varmasti todella paljon yläkanttiin) ja tämä massa on muilla vaikkapa 200mm korkeammalla kuin Ferrarilla. Tästä voinee jo päätellä, kuinka pienen hyödyn se kierrosajassa tuo, kun ajoneuvon kokonaismassa on yli 600kg.

Se, kuinka hyvä kilpa-auto tämänvuotinen Ferrari on, on vielä näkemättä. Katsotaan sitten, kun sijoituksilla alkaa olla merkitystäkin.
No tästä ollaan toki samaa mieltä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ferrarilla on nyt käsissään systeemi uuden eturipustuksen myötä, jonka käyttäytymisestä ja säätämisestä heillä aivan ilmeisesti ei ole täyttä käsitystä. Jos ajatellaan kuinka hyvä talli on säätöjen löytämisessä, kahden kuskin avustamisessa ja johdonmukaisuudessa niin lienee täysin perusteltua sanoa, että riski on suuri tallin joutumisesta autonsäätöongelmiin. Kun tähän yhdistää konstikkaat renkaat, kahdet eri ajotyylit ja olemattoman testauksen niin voi jo nähdä sen parun mitä tuleman pitää.

Ei sillä. Sopii kyllä minulle sitäkin seurata.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jos jäät tuleen makaamaan kuolet... ehkä tällä kaudella ei toimi kunnolla, mutta mitäpä jos sitten sen opettelun ja painopisteen alenemisen ansiosta ensi kaudella menee sitten sitäkin paremmin?! Ei tollanen ajattelu kauheen pitkälle vie, että vedetään varman päälle ja vältellään riskejä... sellasiahan niiden autot on viime vuosina kai ollut ja se on näkynyt...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ferrarilla on nyt käsissään systeemi uuden eturipustuksen myötä, jonka käyttäytymisestä ja säätämisestä heillä aivan ilmeisesti ei ole täyttä käsitystä. Jos ajatellaan kuinka hyvä talli on säätöjen löytämisessä, kahden kuskin avustamisessa ja johdonmukaisuudessa niin lienee täysin perusteltua sanoa, että riski on suuri tallin joutumisesta autonsäätöongelmiin. Kun tähän yhdistää konstikkaat renkaat, kahdet eri ajotyylit ja olemattoman testauksen niin voi jo nähdä sen parun mitä tuleman pitää.
Ferrarin rämpimisen seuraaminen on erittäin nautinnollista. Kiitos täysin asiamattomien ja ammattitaidottomien kommenttien mitä he ovat eräästä kuljettajasta potkujen jälkeen antaneet, Monte tästä pääasiallisena. Tämä kuvastaa sitä juuri sitä ammattitaidottomuutta keskittyä epäolennaisuuteen sen sijaan että työtä tehtäisiin pyyteettömästi menestyksen eteen kulissien takana. Montella on olla tarve otsikoissa hinnalla millä hyvänsä, ennen se toi menestys vuosi toisensa perään nyt sen tuo paskan puhuminen menestyksekkäästä ex-kuljettajasta julkisesti.
 
Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Ferrarin rämpimisen seuraaminen on erittäin nautinnollista. Kiitos täysin asiamattomien ja ammattitaidottomien kommenttien mitä he ovat eräästä kuljettajasta potkujen jälkeen antaneet, Monte tästä pääasiallisena. Tämä kuvastaa sitä juuri sitä ammattitaidottomuutta keskittyä epäolennaisuuteen sen sijaan että työtä tehtäisiin pyyteettömästi menestyksen eteen kulissien takana. Montella on olla tarve otsikoissa hinnalla millä hyvänsä, ennen se toi menestys vuosi toisensa perään nyt sen tuo paskan puhuminen menestyksekkäästä ex-kuljettajasta julkisesti.
Hieno lause :D

Sellainen kuva testeistä on vähän tullut että paniikkinappulaa on jo ferkulla hivelöity.
Mut jospa ne vaan bluffaa ja ajelevat täydellä tankilla, ettei muut tallit ala kopioimaan kun vasta ensimmäisen kisan jälkeen...
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Hieno lause :D

Sellainen kuva testeistä on vähän tullut että paniikkinappulaa on jo ferkulla hivelöity.
Mut jospa ne vaan bluffaa ja ajelevat täydellä tankilla, ettei muut tallit ala kopioimaan kun vasta ensimmäisen kisan jälkeen...
Kopioimaan mitä? siis sitä kirveellä veistettyä nokkaa? :D
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Lotuksen insinöörit seuraavaksi

Lotus on juuri näyttänyt vauhtiaan testeissä.

Ei mene kauaa ja voimme lukea lehdestä Ferrarin ostaneen insinöörejä ja suunnittelijoita Lotukselta.

Ainoa askarruttava asia on - mihin Ferrari sijoittaa kaikki omat väistyvät insinöörinsä. Entä palkkakatto? Ihmettelen tätä että Ferrari hankkii koko ajan lisää, mutta vanhoista ei puhuta mitään.
 
Viimeksi muokattu:

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Lotus on juuri näyttänyt vauhtiaan testeissä.

Ei mene kauaa ja voimme lukea lehdestä Ferrarin ostaneen insinöörejä ja suunnittelijoita Lotukselta.

Ainoa askarruttava asia on - mihin Ferrari sijoittaa kaikki omat väistyvät insinöörinsä. Entä palkkakatto? Ihmettelen tätä että Ferrari hankkii koko ajan lisää, mutta vanohista ei puhuta mitään.
Maksetaan sivuun ja hiljaiseksi, maksu kattaa seuraavat pari vuotta (kunhan ei ole ykkösissä mukana). Syyt on: Motivaatio, huono palaute, puhumattomuus, kylmyys tallia kohtaan, ei tarpeeksi latino juttuja ja meininkiä, jne.. kyl te tiedätte. :frank:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainoa askarruttava asia on - mihin Ferrari sijoittaa kaikki omat väistyvät insinöörinsä. Entä palkkakatto?
Onhan niillä GT1-projekti tulossa ja jos vielä jää miehiä yli, niin laitetaan Corsa Clientin puolelle.

Resurssirajoitukset koskevat vain F1-tallia.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ferrari-kuljettaja Felipe Massan mielestä Kimi Räikkönen ei ole muuttunut viime vuosina lainkaan.
Massa ajoi Räikkösen tallikaverina kolmen kauden ajan ennen kuin suomalaiskuljettaja lähti Ferrarilta.

Brassikuski kohtasi Räikkösen pitkästä aikaa, kun he ajoivat Jerezissä yhtä aikaa F1-testejä tiistaina ja keskiviikkona.

- Kimi on tullut takaisin sinne minne hän kuuluukin, mutta hän ei ole muuttunut, Massa sanoi Jerezin varikolla.

- Yritin sanoa hänelle hyvää päivää, mutta hän oli samanlainen kuin aina ennenkin.
Janne Aittoniemi, Jerez
Täytyy sanoa, että eipä ole Massakaan miehistynyt. "Kimi ei sano päivää:frown:"
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Täytyy sanoa, että eipä ole Massakaan miehistynyt.
...koska Kimi ei vieläkään sano sille "mörö!".
Noin mä sen näkisin... :D

No joo, mutta erikoinen on tämä sössökin kyllä, jos ekana Kimin paluusta pitää sanoa, tai ei oo muuta sanottavaa kuin, että "ei se sanonu päivää mulle..." :nope:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Juu. Tosiaan äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että ei ole Massakaan pahemmin muuttunut. Taisi suurinpiirtein edellinen hepun Kimi-kommentti olla se: "Kimi ei käynyt kattomasssa mua sairaalassa eikä edes lähettänyt "Parane pian!" -korttia."
 
Ylös