Scuderia Ferrari kaudella 2012

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Jotenkin tuntuu tyhmältä, että miks ferrarin pitää peittää tämä tosiasia, että auto on hidas. Eikö olis paljon fiksumpaa kun tallipäälikkö tulis kabinetista ulos ja sanois medialle, että: "Auto ei ole aivan balanssissa ja palkintopalli sijoja ei ainakaan alkukaudesta saavuteta". Täten kaikki tietäs, että missä mennään eikä kukaan niin paljon ferrarilta odottaisikaan kauden alussa.
Koska se olisi viimeinen haastattelu minkä kyseinen mies tekisi Ferrarin tallipäälikkönä...vain voitto kelpaa!
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Koska se olisi viimeinen haastattelu minkä kyseinen mies tekisi Ferrarin tallipäälikkönä...vain voitto kelpaa!
No enpä tiedä. Luulenpa vaan, että realistinen näkökulma on pitemmällä aikatähtäimellä parempi vaihtoehto kun lupailu/peittely.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
No enpä tiedä. Luulenpa vaan, että realistinen näkökulma on pitemmällä aikatähtäimellä parempi vaihtoehto kun lupailu/peittely.
Kyllähän ne on kauttarantain tuon realistisen näkökulman ottanutkin, ulosanti on ollut vaan Italialaista.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Koska se olisi viimeinen haastattelu minkä kyseinen mies tekisi Ferrarin tallipäälikkönä...vain voitto kelpaa!
Ellen väärin muista niin 1996 Schumacherin tultua talliin tallipäällikkö Todt (tai sitten schumi) julisti, ettei talli ole vielä kilpailukykyinen ja voittaa korkeintaan yhden GP:n. Potkuja ei tullut. Sen sijaan maikkeli voitti kolme kisaa ja muistaakseni Hill kommentoi myöhemmin suunnilleen näin: "he ovat paljon nopeampia kuin antavat ymmärtää ja vähättelevillä kommenteillaan saavat meidät näyttämään ihan naurettavilta."

Ei ongelmien avoin myöntäminen olisi historian perusteella mahdotonta. Nykyisen tallijohdon tyyli ei vain näytä olevan noin vaatimaton/vähäeleinen.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Ellen väärin muista niin 1996 Schumacherin tultua talliin tallipäällikkö Todt (tai sitten schumi) julisti, ettei talli ole vielä kilpailukykyinen ja voittaa korkeintaan yhden GP:n. Potkuja ei tullut. Sen sijaan maikkeli voitti kolme kisaa ja muistaakseni Hill kommentoi myöhemmin suunnilleen näin: "he ovat paljon nopeampia kuin antavat ymmärtää ja vähättelevillä kommenteillaan saavat meidät näyttämään ihan naurettavilta."

Ei ongelmien avoin myöntäminen olisi historian perusteella mahdotonta. Nykyisen tallijohdon tyyli ei vain näytä olevan noin vaatimaton/vähäeleinen.
Jep. Muistan tämän kans.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ellen väärin muista niin 1996 Schumacherin tultua talliin tallipäällikkö Todt (tai sitten schumi) julisti, ettei talli ole vielä kilpailukykyinen ja voittaa korkeintaan yhden GP:n. Potkuja ei tullut. Sen sijaan maikkeli voitti kolme kisaa ja muistaakseni Hill kommentoi myöhemmin suunnilleen näin: "he ovat paljon nopeampia kuin antavat ymmärtää ja vähättelevillä kommenteillaan saavat meidät näyttämään ihan naurettavilta."

Ei ongelmien avoin myöntäminen olisi historian perusteella mahdotonta. Nykyisen tallijohdon tyyli ei vain näytä olevan noin vaatimaton/vähäeleinen.
Joo no silloin laitettiin koko paletti uusiksi, et Benettonilta tuli "puol henkilökuntaa" Ferrarille. Nyt on samat jantterit monta vuotta hakannu päätä seinään. Ja tuolla vain voitto kelpaa kommentilla tarkoitin lähinnä faneja.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Joo no silloin laitettiin koko paletti uusiksi, et Benettonilta tuli "puol henkilökuntaa" Ferrarille. Nyt on samat jantterit monta vuotta hakannu päätä seinään. Ja tuolla vain voitto kelpaa kommentilla tarkoitin lähinnä faneja.
Onhan nyt sen verran muutosta tullut että Pat Fry on tuonut Mclarenilta kuusi jamppaa mukanaan, mutta vielä tallipäällikkö ja pääsuunnittelija voisivat ainakin vaihtua ja toki ovat olleet säännöllisen väliajoin potkuhuhuissa. Suurin virhe oli ehkä se että kun Schumi/Todt/Brawn ja kumppanit lähti niin tiimi turvautui ns tiimin kakkosmiehistöön, ne vain nostettiin ylös kärkipaikoille ja tiimi italialaistui vielä enemmän, eivätkä esim yrittäneet edes hankkia uusia ukkoja, ennen kuin tuossa 2010 puolivälissä. Fry on pistänyt suunnittelu osaston aika lailla uusiksi nykyään brittimiehenä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jotenkin tuntuu tyhmältä, että miks ferrarin pitää peittää tämä tosiasia, että auto on hidas. Eikö olis paljon fiksumpaa kun tallipäälikkö tulis kabinetista ulos ja sanois medialle, että: "Auto ei ole aivan balanssissa ja palkintopalli sijoja ei ainakaan alkukaudesta saavuteta". Täten kaikki tietäs, että missä mennään eikä kukaan niin paljon ferrarilta odottaisikaan kauden alussa.
Pat Fry teki tuon jo sunnuntaina. Häneltä kysyttiin, että onko podiumi Australiassa poissuljettu, mihin Fry vastasi: "Tällä hetkellä sanoisin, että on. Mutta luultavasti olen aina vähän pessimistinen." (Ja sitten myöhemmin Montezemolo otti Fryn kommenttiin kantaa ja toivoi, ettei Fryn ennustus pitäisi paikkaansa.)

Kyllähän kaikki "tietävät" missä mennään, eli että Ferrarilla on ongelmia, ei siihen tuon enempää julkista avautumista tarvita. Saattaa kuitenkin käydä niin, että Ferrari kaikesta huolimatta on Australiassa podiumilla. Avauskisa on aina arvaamaton ja on ihan turha lähteä ripottelemaan ylimääräistä tuhkaa päälle. Tai sitten sitä pitäisi tehdä myös vaikkapa Red Bullin, jonka ajelut jäi hälyttävän vähiin auton uudella versiolla, eikä nopeuskaan vakuuttanut.
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Saattaa kuitenkin käydä niin, että Ferrari kaikesta huolimatta on Australiassa podiumilla. Avauskisa on aina arvaamaton ja on ihan turha lähteä ripottelemaan ylimääräistä tuhkaa päälle. Tai sitten sitä pitäisi tehdä myös vaikkapa Red Bullin, jonka ajelut jäi hälyttävän vähiin auton uudella versiolla, eikä nopeuskaan vakuuttanut.
Voittihan se Kimikin 2007 Ausseissa ja oli sen jälkeen "hukassa" melkein puoli vuotta. Oikeastaan vasta Malesian kisa näyttää voimasuhteet.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Voittihan se Kimikin 2007 Ausseissa ja oli sen jälkeen "hukassa" melkein puoli vuotta. Oikeastaan vasta Malesian kisa näyttää voimasuhteet.
Ferrarillahan oli avauskisassa käytössä se etuosastaan joustava pohjalevy, joka kiellettiin Malesiaan mennessä.
 

Lycanthrope

Well-known member
Liittynyt
18.2.2012
Viestit
154
Pat Fry teki tuon jo sunnuntaina. Häneltä kysyttiin, että onko podiumi Australiassa poissuljettu, mihin Fry vastasi: "Tällä hetkellä sanoisin, että on. Mutta luultavasti olen aina vähän pessimistinen." (Ja sitten myöhemmin Montezemolo otti Fryn kommenttiin kantaa ja toivoi, ettei Fryn ennustus pitäisi paikkaansa.)

Kyllähän kaikki "tietävät" missä mennään, eli että Ferrarilla on ongelmia, ei siihen tuon enempää julkista avautumista tarvita. Saattaa kuitenkin käydä niin, että Ferrari kaikesta huolimatta on Australiassa podiumilla. Avauskisa on aina arvaamaton ja on ihan turha lähteä ripottelemaan ylimääräistä tuhkaa päälle. Tai sitten sitä pitäisi tehdä myös vaikkapa Red Bullin, jonka ajelut jäi hälyttävän vähiin auton uudella versiolla, eikä nopeuskaan vakuuttanut.
Kyse on siitä miksi Ferrari syystä tai toisesta esti mediaa haastattelemasta kuskeja. Se itsessään herättää monta kysymystä.

Talvella Ferrari rummutti tulevansa radikaalilla autolla vaikka olisi voinut pysyä hiljaa. Nyt Marc Gene sanoo että auto oli liian radikaali ja he ovat nyt rakentamassa autoa päinvastaiseen suuntaan eli enemmän perinteiseksi.

Nyt.

Tehtaalla tehdään töitä yötä päivää kun rakennetaan tätä 'uutta' perinteistä autoa, jonka pitää kaiken lisäksi vielä päästä läpi törmäystesteistä.

Vääjäämättä jää kuva siitä ettei Ferrari olekaan mikään erikoisempi talli. Silloin kun sai testata ylenmäärin niin pystyivät vielä tuomaan ylivoimaisen auton radalle, nyt ovat samassa asemassa kun muutkin tallit ja heillä aletaan rakentaa uutta autoa Barcelonan viimeisten testien jälkeen.

Sillä lailla!

Kyllä siellä on vielä itse vika paikantamatta eikä auto parane vaikka heivataan inssi toisensa jälkeen ulos. Tässä ei ole kyse tuhkan heittämisestä vaan ihmettelystä.

Vaikka siellä on Pat Fry niin ei hänkään pysty tekemään mitään jos tieto ei kulje kunnolla ja ellei kaikkia perehdytetä uusiin asioihin.

Jos testien aikana annetaan lausunto missä sanotaan etteivät ymmärrä autosta kuin 20 % niin silloin on syytä pitää perusteellinen F2012-kurssi joka iikalle, kokeineen kaikkineen.

Red Bullin ongelmat taasen ei hetkauta niin paljon koska tietää että siellä inssit ja mekaanikot taitavat sellaisen asian kuin 'yhteistyö'.

Aika näyttää onko logo totuudenmukainen vai ei:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Oikeastaan Domenicali ja kumppanit eivät oikeastaan ole kakkosmiehistöä vain jo yli 20 vuoden kokemuksen omaavia työntekijöitä ja asiantuntijoita. Samaa voisi kakkosmiehistöperiaatteella puhua McLarenin Whitmarshista ja hänen johtamistaan työmiehistä.

Whitmarsh ja Domenicali ovat kuitenkin F1:ssä yhteensä olleet suunnilleen yhtä kauan ja joskus sen päällikön vastuunkantajan on muututtava vaikka toki mielestäni kummatkin kuuluisammat herrat olisivat voineet olla pidempäänkin.

Tosin työpaikat ovat väärinsuunnattuja eli työntekijät eivät ole oikeilla paikoillaan. Domenicali oli Todtin aikana täydellinen apulaisjohtaja ja sitä ennen erittäin ammattimainen mainosmanageri. Miesten välitkin olivat enimmäkseen erittäin ystävälliset poislukien tätä vallanvaihtoa ja Domenicalin taipumista enemmän Montezemolon tahtoon.

Ferrarilla ei varmaan tällaisia hätäratkaisuja ole hetkeen ollut vaikka pienemmässä mittakaavassa niitä on kyllä ollut varsin paljon viime vuosina. Suuri arvanheitto oli kauden 1992 auton suhteen ainakin ja huonosti siinä kävi vaikka sadekelillä auto sentään toimi jotenkuten.

McLarenillakin on ollut vaikeuksia vuosien varrella ja kausilla 1995-1996 jopa kotimaan lehdistö piti Dennisin juttuja naurunalaisina. Ja olihan sitten tämä ikävä 100 miljoonan dollarin sakkojuttu.

Ferrarilla Domenicali kuitenkin vankisti paikkansa tallissa aikana kun eräät hirmuhallitsijat pyörittivät tallia miten tahtoivat. Tosin toinen näistä eli Ghesini oli varsinainen Nikolai II ja Lombardi oli taas Rasputin.:eek:

Lombardin harvoja mielenkiintoisia vetoja oli yrittää tuoda Senna talliin kausille 1992-1993 ja se olisikin voinut toteutua hirvittävällä rahantuonnilla, mutta Lucan ja Nikin haluttomuus estivät sen asian tuomisen. Domenicali pysyi kuitenkin Todtille uskollisena ja kun sitten Montezemolokin kyllästyi hänen valtansa vähäisyyteen niin tallipäälliköiden kiukkupussi ja nukkehallitsija saivat väistyä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Oikeastaan Domenicali ja kumppanit eivät oikeastaan ole kakkosmiehistöä vain jo yli 20 vuoden kokemuksen omaavia työntekijöitä ja asiantuntijoita.
Toki Domenicali ei ollut koska kakkosmiehistöä, hän oli urheilujohtaja vai miksi sanotaankaan ennen tallipäällikkö uraa. Mut tarkoitin lähinnä Corrado Lanzonesia, Mario Almondoa ja kumppaneita. Lanzone oli Brawnin aikaan kakkostekninen johtaja, mut koskaan hän ei kylläkään päässyt tekniseksi johtajaksi vaan paikan nappasi yhdeksi vuodeksi Almondoa. Jne.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Talvella Ferrari rummutti tulevansa radikaalilla autolla vaikka olisi voinut pysyä hiljaa. Nyt Marc Gene sanoo että auto oli liian radikaali ja he ovat nyt rakentamassa autoa päinvastaiseen suuntaan eli enemmän perinteiseksi.

Nyt.

Tehtaalla tehdään töitä yötä päivää kun rakennetaan tätä 'uutta' perinteistä autoa, jonka pitää kaiken lisäksi vielä päästä läpi törmäystesteistä.

Vääjäämättä jää kuva siitä ettei Ferrari olekaan mikään erikoisempi talli. Silloin kun sai testata ylenmäärin niin pystyivät vielä tuomaan ylivoimaisen auton radalle, nyt ovat samassa asemassa kun muutkin tallit ja heillä aletaan rakentaa uutta autoa Barcelonan viimeisten testien jälkeen.
Minusta Kekellä oli hyvä pointti yhdessä MTV3 Maxin F1-testi lähetyksessään. Hän ihmetteli, että kun Ferrari oli voitto taistossa toissa kaudella ja voitti viime kaudella kilpailun, jossa puhallu-difut oli kielletty/ suitsittu niin miksi he lähtivät ottamaan niin paljon riskejä uuden auton suunnittelussa. Auton perusratkaisu pois lukien puhallus-difu saattoi olla varsin hyvä. Renkaiden lämmöt kovilla seoksilla toki ovat olleet Ferrarin akilleen kantapää jo jonkin aikaa, mutta jotenkin tuntuu että analyysi syistä on jäänyt vajaaksi. On vain katsottu RB:tä ja saatu päähän että pitää olla innovatiivinen ja ottaa riskejä. Näin on tehty ja metsään meni.

Mitä muuten Alonso sanoo tuossa ylempänä olevassa piirros-kuvassa? Oma italia on hieman ruosteessa...
 
Viimeksi muokattu:

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tehtaalla tehdään töitä yötä päivää kun rakennetaan tätä 'uutta' perinteistä autoa, jonka pitää kaiken lisäksi vielä päästä läpi törmäystesteistä.
Tarkkoittaako tämä että etujousitus muutetaan perinteiseen malliin?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minulle Ferrari teki kyllä viihteellisen palveluksen. Ja Lotus sen vielä isomman. Erityisen mukavaa on, ettei tarvitse Kimin puolesta murehtia sitä miten Maranellossa kontataan. Lisämausteita ja makeita sellaisia tuo Alonson kommentit ja maansa lehdistön kiemurtelut. Eipä voisi suuremmat odotusarvot olla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minusta Kekellä oli hyvä pointti yhdessä MTV3 Maxin F1-testi lähetyksessään. Hän ihmetteli, että kun Ferrari oli voitto taistossa toissa kaudella ja voitti viime kaudella kilpailun, jossa puhallu-difut oli kielletty/ suitsittu niin miksi he lähtivät ottamaan niin paljon riskejä uuden auton suunnittelussa. Auton perusratkaisu pois lukien puhallus-difu saattoi olla varsin hyvä. Renkaiden lämmöt kovilla seoksilla toki ovat olleet Ferrarin akilleen kantapää jo jonkin aikaa, mutta jotenkin tuntuu että analyysi syistä on jäänyt vajaaksi. On vain katsottu RB:tä ja saatu päähän että pitää olla innovatiivinen ja ottaa riskejä. Näin on tehty ja metsään meni
Samaa mieltä. Ferrarilla tuntuu nyt olevan sitä vikaa, että tekevät liian isoja korjausliikkeitä liian helposti, ja menevät vain enemmän metsään. Formuloissa ei ole enää aikoihin noustu kärkeen pistämällä auto ihan uusiks ja toivomalla sen olevan paras, vaan pitkäjänteisellä viilaamisella ja kehitystyöllä. Ferrari oli erittäin hyvissä asemissa kauden 2010 lopulla, mutta sieltä on otettu turhaa takapakkia hötkyilemällä suuntaan ja toiseen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
paskat. Niin makaa kun petaa. Ferrari on suuna päänä aina ottamassa ( ja Alonso ) kunniaa mutta vastuuta ei. Ferrari on myös rakentanut itselleen ne odotusarvot kehumalla itseään ja suitsuttamalla esim viimeistä kuskivaihdostaan. Näin on sitten kusisukassa lunastaessaan näitä lupauksiaan. Ferrari puolustelee suorastaan kuvottavaa ykköskuskipolitiikkaansa mutta heti sivulauseessa kehuu yhteishenkeään. Ja seuraavaksi antaa kommentointikiellon jonka Alonso unohti muutama tunti sen antamisesta.
 
Ylös